Permalänk
Medlem

Stulet PSN-konto?

Som rubriken. Är det någon som har varit med om detta? (Vet inte om jag har lagt ämnet i rätt forum, sorry)

Jag kom hem och skulle varva ner med lite PS4 och kunde helt plötsligt inte logga in, varken på PS4 eller iPhone-appen.
Kollar min mail och ser att någon först har ändrat lösenord och 8 minuter senare ändrat mina inloggningsuppgifter (emailadressen jag registrerat).

Har ingen aning vad som kan ha hänt här. Det är lite märkligt att kunna ändra sign-in ID utan att man behöver bekräfta det från den registrerade mailen?

Hur som helst, är det någon som har varit med om detta? Vad kan man egentligen få ut av att sno någons konto? Är det något jag missar här?

Har varit i kontakt med PS support. Var tvungen att ringa till ett nummer i USA för att livechatten inte funkade (för att jag inte har något Playstation ID...hahaha). De kunde inte hjälpa mig eftersom kontot är registrerat i Sverige. Jag fick istället emailadressen till Norska supporten. Jag har mailat dem så nu får vi se hur det går.

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Skrivet av njb:

Som rubriken. Är det någon som har varit med om detta? (Vet inte om jag har lagt ämnet i rätt forum, sorry)

Jag kom hem och skulle varva ner med lite PS4 och kunde helt plötsligt inte logga in, varken på PS4 eller iPhone-appen.
Kollar min mail och ser att någon först har ändrat lösenord och 8 minuter senare ändrat mina inloggningsuppgifter (emailadressen jag registrerat).

Har ingen aning vad som kan ha hänt här. Det är lite märkligt att kunna ändra sign-in ID utan att man behöver bekräfta det från den registrerade mailen?

Hur som helst, är det någon som har varit med om detta? Vad kan man egentligen få ut av att sno någons konto? Är det något jag missar här?

Har varit i kontakt med PS support. Var tvungen att ringa till ett nummer i USA för att livechatten inte funkade (för att jag inte har något Playstation ID...hahaha). De kunde inte hjälpa mig eftersom kontot är registrerat i Sverige. Jag fick istället emailadressen till Norska supporten. Jag har mailat dem så nu får vi se hur det går.

på ett sätt är det sony som hjälpt den som hackat ditt account ?
http://www.digitaltrends.com/gaming/my-playstation-account-wa...

sen borde du scanna igenom datorn med både Antivirus & malwarebytes..
använder du någon lösenordshanterare som keepass eller liknande ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Citat:

As it turns out, hackers have an easy way around this problem. Payment info, or at least a portion of it, is visible in the web interface for a PlayStation account. Once an attacker has your password, they can chat with Sony tech support, explain that they don’t have access to that email anymore, and use the visible info in the account to verify their identity, changing the email on the account to prevent recovery by its rightful owner — in this case, me.

Haha, god säkerhet där Sony

Använder ingen lösenordshanterare men ska scanna igenom min Mac när jag kommer hem efter fuffens.
Flyttade även ut alla pengar från kortet som är kopplat till PS4 för säkerhets skull.

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Skrivet av njb:

Haha, god säkerhet där Sony

Använder ingen lösenordshanterare men ska scanna igenom min Mac när jag kommer hem efter fuffens.
Flyttade även ut alla pengar från kortet som är kopplat till PS4 för säkerhets skull.

spärra paypal innan det köpts något

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Testade du att kontakta den svenska supporten eller det var bara USA du kunde hitta. Hur som helst här har du kontakt uppgifterna till den svenska, både Telefon och mail https://www.playstation.com/sv-se/get-help/contact-us/ Hoppas det fixar sig

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tack

Allt har löst sig. Hittade numret till svenska supporten och allt löste sig på fem minuter. Blev lite ställd och stressad igår när det enda jag hittade var kontakten till amerikanska supporten (för att jag följde länken i mejlet från dem)

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Skrivet av njb:

Tack

Allt har löst sig. Hittade numret till svenska supporten och allt löste sig på fem minuter. Blev lite ställd och stressad igår när det enda jag hittade var kontakten till amerikanska supporten (för att jag följde länken i mejlet från dem)

ge dom en känga att det endast krävs uppgifterna på kontot som syns att ändra mailaddressen till en annan,
nån form av hemlig fråga borde vara obligatorisk ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644