Permalänk

Framkalla spojtjut?! Corsair.

Hej SweC's!

Köpte ett retur ex av Corsair RM750 på inet igår.
Kopplade in det och allt startat och fungerar.

Men när jag avinstallerade ett program så lät det som rejält spoltjut men det slutade fort. Sedan har jag inte hört nått.
Kan man framkalla spoltjut på något sätt för att testa nätagget? Innan garantier eller öppet köp försvinner?

Mvh
Andreas

Permalänk
Inaktiv

Det du kan göra är ju att prova olika belastningar. Hur låter det vid spel etc. Ofta brukar spoltjut infinna sig vid en viss belastning. (Så det behöver inte vara max, utan kan vara 50% eller något helt annat).

Men det finns ingenting operation som garanterar spoltjut.

Permalänk
Medlem

Jag har ett AX860 i min server som ibland tjuter lite. Har inte kunnat lista ut varför.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Okej.. Bytte även grafikkort samtidigt från HD 5850 till GTX 980 ti. Kanske kan vara grafikkortet som lät.
Tänkte om det fanns något bra program som belastar från 0 till 100 och framkallar sånt.. Stresstest brukar väl köras på 100% direkt?

Permalänk
Rekordmedlem

Ljuden kan också bero på olika elektriska resonanser eller på hur elmiljön ser ut, tex övertonshalten och dc komponenter på elnätet så att framkalla spoltjut eller vara helt säker på att det inte uppstår är närmast omöjligt eftersom det är så många variabler som inverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.