Microsoft tvingas revidera miljardmålet

Permalänk
Medlem

@serverfel: Precis samma visa var det med XP - 7 migreringen överallt jag varit.

Men i dag vill ingen gå från 7an till 10 av exakt samma anledningar. Ska jag säga åt dom att gå till XP när dom lika gärna vill köra gamla platformar?

7an har bra stöd i dag men för eller senare måste man migrera till 10'an för att supporten upphör, precis som med XP.

Lyckligvis är migreringen till 10'an lättare på många vis, då man slipper till en början övergång till 64 bit, sen är 7an och 10'an ganska lika varandra - mer än vad 7an och XP är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

å nej. Är du den där personen som ändrar alla systemfilers ägare till dig själv och sen klagar när windows inte funkar längre?

Man har isolerat användaren från vissa filer just för att minimera riskerna för Virus. Men du kanske inte behöver virus, för du skapar alla problem själv?

Vet inte med alla andra här, men jag vill inte vara tillbaka i 98-eran där man med två knapptryck (tex en 3 åring som slår på tangentbordet) kan förstöra hela operativsystemet.

Ne, vet inte...att kunna klistra in en mapp på systemdisken är väl ganska så självklart att man ska kunna göra?

Vi tar te.x programmet Rocketdock...har man inte adminbehörighet i windows 10 så får man inte lov att ändra ikonerna...

Varför ska man in på Windows system och pilla? Allt jag vill är att kunna klistra klippa hur jag vill på systemdisken? Eller ta bort mappar på systemdisken.

Observera systemdisken är inte Win32 mappen.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@serverfel: Precis samma visa var det med XP - 7 migreringen överallt jag varit.

Men i dag vill ingen gå från 7an till 10 av exakt samma anledningar. Ska jag säga åt dom att gå till XP när dom lika gärna vill köra gamla platformar?

7an har bra stöd i dag men för eller senare måste man migrera till 10'an för att supporten upphör, precis som med XP.

Lyckligvis är migreringen till 10'an lättare på många vis, då man slipper till en början övergång till 64 bit, sen är 7an och 10'an ganska lika varandra - mer än vad 7an och XP är.

Håller med. Det va ungifär det jag skrev.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik356b:

Jag provade win10 på laptopen, den misslyckas med att identifiera wifi och 940m

Tycker du det då är värt att köra win10?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp absolut ..då får du gå till lenovos sida och ta ner drivers manuellt och är dom inte uppdaterade där så finns det på nvidias sida sen gör du samma sak för nätverkskortet och hade det varit en laptop anno 2005 hade det kunnat vara ett problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Är det win10 eller gammal/ej uppdaterad programvara det är fel på? Detta snackat hör man när varje ny version kommer.

Vi har vissa program i produktionen som inte funkar under 7:an. De datorerna kör xp. Men är det 7:an det är fel på då?

Du kan installera 7:an på dina kollegors datorer, men sen står du där i framtiden utan säkerhetsuppdateringar och fixar. Och vad är det som är så svårt för dem med 10:an???? Vad jobbar de med?

Vi har programvara för autogirohantering som halkar efter ordentligt när det gäller uppdateringar. För 3 år sedan behövde deras supportavdelning drygt 2 timmar på sig för att få det att funka med server 2008 och Windows 7 (en installation i XP tog 5 minuter) så jag har inga större förväntningar på att de ska fixa Windows 10 så här tidigt.
De personer som jobbar med AG-hanteringen har extremt svårt att släppa just det programmet och vägrar att byta till något annat. Dels på grund av just att de kan just det programmet och dels på grund av loggning av kontohändelser som sker mycket smidigt, något inte ens BGC egna tjänster fixar.
Då AG står för drygt 30% av företagets intäkter så är det inte bara tvångsbyta/uppdatera och säga "gilla läget".

Nej, det är inte fel på 10:an i den aspekten men det hjälper inte ju inte mig ändå.

Företaget är inom friskvård.
Det är i huvudsak kundhantering, registrering och ekonomiska insatser som sköts via datorerna. Ett fåtal jobbar mer aktivt med datorerna för offerering, bokföring, fakturering, revision och liknande. Det är sistnämnda skaran som fått testa Windows 10 och som spytt galla över det. Dels för det helt annorlunda utseendet och dels för att vissa GPO-inställningar inte funkar särskilt bra, vilket förvirrat dem.
Övriga skaran har jag frågat om det finns något intresse och av drygt 50 tillfrågade var det 2 som över huvud taget svarade med något som var relevant med Win 10. Många visste inte ens vad "Windows" var utan trodde bara att datorerna "alltid var så". Större delen av personalen är födda under 90-talet så det handlar inte om dinosaurier.

Ja, det kanske blir en förlust på sikt genom säkerhetsuppdateringarna men jag har 3,5 år på mig att hitta på en lösning. Med tanke på att det mesta som används på datorerna är webbaserat eller multiplattform så kan jag installera någon Linux-dist med KDE så är det relativt likt äldre Windows och jag får hur många säkerhetsuppdateringar jag vill.

Permalänk
Skrivet av Squall Leonhart:

Många visste inte ens vad "Windows" var utan trodde bara att datorerna "alltid var så". Större delen av personalen är födda under 90-talet så det handlar inte om dinosaurier.

Har upplevt samma sak och var i ren chock, folk som var födda mot senare 90-tal som inte hade någon aning om vad Windows var eller ens vad skillnaderna var på Windows och Mac fast de hade otroligt stora åsikter om det. Att vara i den åldern och så tekniskt illitterat med grejer man använder varje dag dygnet runt skrämmer mig, speciellt när man tänker på att det antagligen är normen i dagens samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

...
7an har bra stöd i dag men för eller senare måste man migrera till 10'an för att supporten upphör, precis som med XP.

Ingen tvingar en att följa M$ nya "boxed in" lösning man kan migrera till ett alternativt OS!

Det finns en anledning till att du inte kan stänga av uppdateringar i W10 och alla som kör det kommer att bli varse om.

Permalänk

Tänk om dom trots allt lyckas att få in det i en miljard enheter till 2018. Så snopet för dom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Hoppas Windows blir mer användarvänligt i framtiden..Just nu är det katastrofalt med ''du har inte behörighet'' trots man är system-admin, sen om man följer alla guider för att få bort så buggar sig windows totalt..slutresultat...formatera om och installera om och sedan var en gäst i din egna dator..

Jämför man med OS X och Linux så tycker jag Windows är avsevärt mycket bättre när det gäller användarvänlighet.

Linux har blivit bättre på senare tid, men fortfarande krävs terminalen t.ex. för vissa åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jämför man med OS X och Linux så tycker jag Windows är avsevärt mycket bättre när det gäller användarvänlighet.

Linux har blivit bättre på senare tid, men fortfarande krävs terminalen t.ex. för vissa åtgärder.

Från att ha använt Windows i hela mitt datorliv, så gick jag över till just OSX och Linux. Första månaden var en inlärningsperiod, men ju mer man lärde sig och förstod, ju mer uppskattade iaf. jag OSX. Tycker det är väldigt lättanvänt och skulle aldrig gå tillbaka till Windows igen..
Linux däremot har en lite brantare inlärningskurva och den jobbar jag på.. Men då jag inte använder det dagligen, så kommer det nog ta sin lilla tid.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Jämför man med OS X och Linux så tycker jag Windows är avsevärt mycket bättre när det gäller användarvänlighet.

Linux har blivit bättre på senare tid, men fortfarande krävs terminalen t.ex. för vissa åtgärder.

Som mångårig användare av framförallt Windows och Linux skulle jag vilja påstå att det där med terminalen inte riktigt stämmer.
Delar man upp "användarfunktioner" och "administratörsfunktioner" så löser man det mesta via t.ex kontrollpanelen och dess GUI som vanlig användare. T.ex något så enkelt som att byta bakgrund görs på samma sätt i Windows som i KDE.
Däremot administratörsfunktionerna löses enklast med conf-filer även om det finns vissa GUI:er som kan laddas ner för att sköta just den funktionen.

Att mycket på nätet besvaras med terminalkommandon skulle jag vilja påstå beror dels på att Linux-distarna bygger på samma grund och därmed blir lättare att konfigurera i terminalen istället för alla grafiska varianter, och dels för att det är mycket lättare att beskriva med text vilken conf-fil just den raden ska avkommenteras eller ändras istället för att skriva "klicka där, sen där, rulla ner till den fliken, klicka på X, högerklicka på Y och välj 'aktivera'" (alternativt en massa skärmdumpar/filmer).
Tar du Windows och söker efter lösningar på deras server-varianter så kommer många frågor besvaras med PowerShell, till och med på Microsofts egna supportsidor, och det är väl så identiskt med Linuxterminaler det kan bli.

Sen skulle jag kunna tänka mig att vanor spelar stor roll. En person som börjat sin karriär med Linux eller Mac kommer hantera det bättre än Windows och vice versa. Just Windows är ju mest använt så kunskapen är vidare spritt än de andra två.

Bara mina åsikter då förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenander:

1 miljard flugor kan inte ha fel, ät skit.

Då är i alla fall jag ingen fluga (än) då jag inte kört Windows 10 sen preview releasen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Japp absolut ..då får du gå till lenovos sida och ta ner drivers manuellt och är dom inte uppdaterade där så finns det på nvidias sida sen gör du samma sak för nätverkskortet och hade det varit en laptop anno 2005 hade det kunnat vara ett problem

Det hjälpte dock inte då 940m i alla fall inte hittas av enhetshanteraren. Nej win10 får vänta ett bra tag till. win8.1x64 gör som det bör så det finns fortfarande ingen anledning till att byta. (PS: Kalkylatorn i win10 tar väldigt lång tid på sig att starta så man är låst till 3:de part)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

7an har bra stöd i dag men för eller senare måste man migrera till 10'an för att supporten upphör, precis som med XP.

Tro det eller ej men använder XP dagligen och det fungerar alldeles utmärkt även om MS upphört med supporten sedan ett antal år sedan.

If it aint broken don't fix it!

Citat:

...sen är 7an och 10'an ganska lika varandra - mer än vad 7an och XP är.

Du måste skämta?

Skrivet av Marsupilami:

Tänk om dom trots allt lyckas att få in det i en miljard enheter till 2018. Så snopet för dom.

Snopet för vem?

BTW: I den miljarden de siktar på ingår alla Windows enheter tablets/telefoner även om det sista knappast är något att räkna för det har 1-2% av mobilmarknaden efter många års försök att etablera sig.

För mig är det en gåta att de inte lyckats bättre på phone/tablet sidan. På sent 90-tal var de ledande med sina Windows CE mobiler som var betydligt före andra alternativ vid den tiden och iPhone fanns inte ens på kartan.

Lika underligt är det varför de inte lyckades med tablets/paddor före Apple's iPad? Köpte själv en SIMpad med Windows CE 2003 som jag använde i många år. Detta var före alla andra paddor men något år senare så la MS tablet i malpåse som de kallade det - tror att de ångrade sig efter iPad's framgång när den lanserades ~2010.

https://en.wikipedia.org/wiki/SIMpad

Varför lyckades de inte trots att de var först? Kanske de var före sin tid och att det är svaret? Som jag sagt i en annan tråd så agerar MS numera mest "följa John" istället för att vara ledande....min personliga teori är att en del av själen i MS försvann i samband med Gates avgång.

Kanske deras Hololens tar dem tillbaks till toppen - tiden får utvisa hur det blir!

Skrivet av Squall Leonhart:

Ja, det kanske blir en förlust på sikt genom säkerhetsuppdateringarna men jag har 3,5 år på mig att hitta på en lösning. Med tanke på att det mesta som används på datorerna är webbaserat eller multiplattform så kan jag installera någon Linux-dist med KDE så är det relativt likt äldre Windows och jag får hur många säkerhetsuppdateringar jag vill.

Testa Q4OS som är baserad på Debian, blev själv förvånad hur bra de lyckats. Tidigare körde jag Xfce men Q4OS är numera min favorit med sitt Windows XP/2000/Vista/W7 GUI beroende på vad man önskar...

https://q4os.org