Kan moderkort hantera snabbare minnen med tiden?

Permalänk
Medlem

Kan moderkort hantera snabbare minnen med tiden?

Har börjat kika i manualen till moderkortet (GA-Z87N-WIFI). Under "Memory" står det "Support for DDR3 1600/1333 MHz memory modules"
Under står följande "Go to GIGABYTE´s website for the latest supported memory speeds and memory modules.)"

Gick till hemsidan http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4732#d... laddade hem PDF:en "Memory Support List". Enligt vad som står på lådan har jag "rev. 2.0". Bara så det är klargjort. Finns nämligen en "rev. 1.x" också på gigabytes hemsida.

Enligt min amatörtolkning kan moderkortet hantera DDR3 minnen upp till 2400 MHz "Model Name: Z87N-WIFI DDR3 2400" och under följer en lista av olika tillverkare och storlekar mellan 2 GB till 8 GB. Betyder det att moderkort kan hantera snabbare minnen vid tex nya drivrutiner eller liknande? Varför står det annars "Support for DDR3 1600/1333 MHz memory modules"?
Mina tankar går åt överklockning i framtiden av CPU, minnen och ev GPU. Vill börja lattja lite i BIOS så smått. Går det åt helvete så går det åt helvete.

Hoppas det är någorlunda förståeligt, känner grus i ögonen nämligen.

Mvh/ Amatören REWplayFF

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Har börjat kika i manualen till moderkortet (GA-Z87N-WIFI). Under "Memory" står det "Support for DDR3 1600/1333 MHz memory modules"
Under står följande "Go to GIGABYTE´s website for the latest supported memory speeds and memory modules.)"

Gick till hemsidan http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4732#d... laddade hem PDF:en "Memory Support List". Enligt vad som står på lådan har jag "rev. 2.0". Bara så det är klargjort. Finns nämligen en "rev. 1.x" också på gigabytes hemsida.

Enligt min amatörtolkning kan moderkortet hantera DDR3 minnen upp till 2400 MHz "Model Name: Z87N-WIFI DDR3 2400" och under följer en lista av olika tillverkare och storlekar mellan 2 GB till 8 GB. Betyder det att moderkort kan hantera snabbare minnen vid tex nya drivrutiner eller liknande? Varför står det annars "Support for DDR3 1600/1333 MHz memory modules"?
Mina tankar går åt överklockning i framtiden av CPU, minnen och ev GPU. Vill börja lattja lite i BIOS så smått. Går det åt helvete så går det åt helvete.

Hoppas det är någorlunda förståeligt, känner grus i ögonen nämligen.

Mvh/ Amatören REWplayFF

det står väl "Support for DDR3 1600/1333 MHz" just för att då kan du nästan ta vilka minnen som helst i den hastigheten och det kommer att funka..

2400MHz minnen så får man mer välja på listan om man vill vara helt säker att det ska fungera felfritt..
visst borde du kunna överklocka minnena men i spel har det oftast väldigt marginell inverkan 1-2%

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Alright. När du nämner det så har jag faktiskt läst på forumet att vissa moderkort kan ogillar vissa tillverkare, men ovetande om att vissa tillverkares minnen kunde jobba snabbare än mainstream. Som sagt, är en amatör. Grymt tack för upplysningen.

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

@Grönahunden: Alright. När du nämner det så har jag faktiskt läst på forumet att vissa moderkort kan ogillar vissa tillverkare, men ovetande om att vissa tillverkares minnen kunde jobba snabbare än mainstream. Som sagt, är en amatör. Grymt tack för upplysningen.

det kan funka även fast dom inte finns på listan, tryck i dom och kör memtest några timmar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Om det finns uppdateringar till moderkortet, dvs. nyare BIOS, så kan det komma med stöd för andra minnen och komponenter.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns troligen en fysisk egenskap som brukar påverka det också och det är precisionen på längden på ledningsbanorna på moderkortet, de måste vara lika långa vilket de i praktiken inte är och då får man "skew" och med mjukvara kan man möjligen justera toleranserna lite men för att kunna ändra klockan mycket måste man se till att alla banor verkligen är lika långa med mycket små toleranser och ju högre frekvens desto hårdare matchning krävs, det är därför det ibland är "slingor" på de banor som går till minnena, man använder det för att datan ska koma fram samtidigt från olika minnen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Clock_skew

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag tackar för informationen och suger åt mig.