Kommer det ett prisdropp på 4TB snart?

Permalänk
Medlem

Undra om det finns något datorkomponentområde där utvecklingen totalt stannat upp (trots att segmentet fortfarande finns kvar och säljer bra) lika mycket som hårddiskar.

Priserna har alltså stått helt stilla i 3 ½ år. Det är ju en evighet.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13626-harddiskar-mot-30-ore-...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358&o=eg_1198&rev=1#pro...

Det är ju en helt bisarrt egentligen. Tänk dig 3 ½ år framåt, då hamnar vi på år 2018. Tänk dig att skärmar eller grafikkort eller mobiler skulle kosta exakt lika många kronor per prestanda då som det gör just idag. För att det ska verka rimligt måste man ju fantisera ihop en naturkatastrof som utplånar halva planeten eller något liknande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aloysius:

Undra om det finns något datorkomponentområde där utvecklingen totalt stannat upp (trots att segmentet fortfarande finns kvar och säljer bra) lika mycket som hårddiskar.

Priserna har alltså stått helt stilla i 3 ½ år. Det är ju en evighet.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13626-harddiskar-mot-30-ore-...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358&o=eg_1198&rev=1#pro...

Det är ju en helt bisarrt egentligen. Tänk dig 3 ½ år framåt, då hamnar vi på år 2018. Tänk dig att skärmar eller grafikkort eller mobiler skulle kosta exakt lika många kronor per prestanda då som det gör just idag. För att det ska verka rimligt måste man ju fantisera ihop en naturkatastrof som utplånar halva planeten eller något liknande.

Det har knappt hänt något med datorskärmar på den tiden heller. Min huvudskärm är över fyra år gammal och vill jag ersätta den kommer det kosta ungefär lika mycket för att få samma prestanda. Det har inte hänt ett piss med hyfsade IPS. Det har tillkommit ett segment med budget-IPS men de är inte alls lika bra och sitter ofta i skärmar som ändå saknar en del intressanta funktioner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det har knappt hänt något med datorskärmar på den tiden heller. Min huvudskärm är över fyra år gammal och vill jag ersätta den kommer det kosta ungefär lika mycket för att få samma prestanda. Det har inte hänt ett piss med hyfsade IPS. Det har tillkommit ett segment med budget-IPS men de är inte alls lika bra och sitter ofta i skärmar som ändå saknar en del intressanta funktioner.

Skärmar kanske var ett svagt exempel, men jag tycker ändå att det hänt väldigt mycket de senaste åren. Höga uppdateringsfrekvenser har blivit billiga, 1440p har blivit billigare, 2160p går att köpa utan att sälja mor på slavauktion (även om det inte verkar speciellt vettigt att köpa det just nu). Min gamla Dell e-IPS som jag köpte för några år sedan har i alla fall nästan halverats i pris ser det som på Prisjakt. Men jag kan tänka mig att det stått mer stilla i vissa segment, så jag förstår vad du menar. Det känns mer framtidstryggt att köpa en dyr skärm än en dyr smartphone om man säger så.

Så illa som hårddiskar är det i alla fall inte.

Permalänk
Medlem

Hur är detta möjligt? 2.5 år senare och priset har ökat på WD 4TB Red.. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2167793 Antar att det är likadant med alla andra hårddiskar, priset är antingen oförändrat eller så har det ökat. Det är helt galet.. Någon som har någon förklaring?

Permalänk
Medlem

EN disk på 4TB är väl förhållandevis billig idag jämfört med samma mängd på flera diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

EN disk på 4TB är väl förhållandevis billig idag jämfört med samma mängd på flera diskar?

Jag förstår bara inte hur samma disk kostade 1500kr för 2.5 år sen och idag kostar den 1600-1700kr. Har det gått såpass lång tid borde priset sjunkit tycker man, precis som det gör med annan teknik/hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

Jag förstår bara inte hur samma disk kostade 1500kr för 2.5 år sen och idag kostar den 1600-1700kr. Har det gått såpass lång tid borde priset sjunkit tycker man, precis som det gör med annan teknik/hårdvara.

Ja precis, det är helt orimligt hur dyrt hårddiskar är mot för vad priset bör vara om man räknar med att teknik alltid blir billigare med en viss procent varje år.

Tror anledningen beror på främst 2 skäl: få konkurrenter på marknaden och ssd enheters övertagande vilket gör att mindre satsningar görs på vanliga mekaniska hårddiskar.

Oavsett anledning är det mycket tråkigt, och jag kan skratta mig lycklig som köpte på mig ett stort antal 4tb diskar för runt 3 år sedan för 620:- styck direkt från WD... Helt sjukt att behöva betala 3ggr så mycket idagsläget.

Permalänk
Medlem

Skulle varit med på black friday, fyndade 2 st 5tb diskar för 1111kr styck.

Skrivet av Aloysius:

Undra om det finns något datorkomponentområde där utvecklingen totalt stannat upp (trots att segmentet fortfarande finns kvar och säljer bra) lika mycket som hårddiskar.

Priserna har alltså stått helt stilla i 3 ½ år. Det är ju en evighet.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13626-harddiskar-mot-30-ore-...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358&o=eg_1198&rev=1#pro...

Det är ju en helt bisarrt egentligen. Tänk dig 3 ½ år framåt, då hamnar vi på år 2018. Tänk dig att skärmar eller grafikkort eller mobiler skulle kosta exakt lika många kronor per prestanda då som det gör just idag. För att det ska verka rimligt måste man ju fantisera ihop en naturkatastrof som utplånar halva planeten eller något liknande.

Samtidigt blir bara SSD billigare och billigare.

Inom 10-15 år kommer mekaniska diskar inte duga till annat än pappersvikter och vi kommer ha 20tb SSD för 1-2 tusen kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

Jag förstår bara inte hur samma disk kostade 1500kr för 2.5 år sen och idag kostar den 1600-1700kr. Har det gått såpass lång tid borde priset sjunkit tycker man, precis som det gör med annan teknik/hårdvara.

Dollarn har gått upp, finns massa saker jag köpt för 1-3 år sedan som är dyrare idag än när jag köpte.

Permalänk

Datalagring är ju sinnessjukt billigt. Att vänta på prissänkning för datalagring kostar mer än du tjänar på det, dvs om det inte är typ är just imorgon prissäkningen kommer...

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Ja precis, det är helt orimligt hur dyrt hårddiskar är mot för vad priset bör vara om man räknar med att teknik alltid blir billigare med en viss procent varje år.

Tror anledningen beror på främst 2 skäl: få konkurrenter på marknaden och ssd enheters övertagande vilket gör att mindre satsningar görs på vanliga mekaniska hårddiskar.

Oavsett anledning är det mycket tråkigt, och jag kan skratta mig lycklig som köpte på mig ett stort antal 4tb diskar för runt 3 år sedan för 620:- styck direkt från WD... Helt sjukt att behöva betala 3ggr så mycket idagsläget.

620:- för 4Tb... Nu blir jag grön av avund! De senaste diskarna jag köpte var seagate 4Tb för 990:-

Visa signatur

R9 5900X| 32Gb 3200Mhz FlareX| RTX 3090 |2Tb KC3000

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nanne:

I takt med att folk lagrar mer och mer data i molnet så är det väl inte så konstigt att konsumentdiskarna inte går ner i pris?

Jo man har gärna allt i molnet these days, dumt på ett sätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

Jag förstår bara inte hur samma disk kostade 1500kr för 2.5 år sen och idag kostar den 1600-1700kr. Har det gått såpass lång tid borde priset sjunkit tycker man, precis som det gör med annan teknik/hårdvara.

Har inte tittat på pris-historiken/utvecklingen för hårddiskarna.

Är det inte så att försäljningen av mekaniska diskar har sjunkit? SSD som systemdisk blir ju alltmer standard, speciellt för oss hemmabyggare. Sedan ökar molnlagringen också?

Permalänk
Skrivet av nanne:

I takt med att folk lagrar mer och mer data i molnet så är det väl inte så konstigt att konsumentdiskarna inte går ner i pris?

Va? Så du menar att om efterfrågan på konsumentdiskar sjunker så skulle priset INTE går ner? WRONG. Om få köper en vara så kommer tillgången på den varan att öka, vilket leder till att priset går ner, vilket leder till att fler köper och tillgången minskar, priset kommer då troligtvis att stabiliseras på en lägre nivå.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Har inte tittat på pris-historiken/utvecklingen för hårddiskarna.

Är det inte så att försäljningen av mekaniska diskar har sjunkit? SSD som systemdisk blir ju alltmer standard, speciellt för oss hemmabyggare. Sedan ökar molnlagringen också?

Nja försäljningen ligger nog ganska konstant till konsumenter, kanske något mindre, då många laptops enbart idag har SSD.
Men kompenseras av att många idag har NAS hemma.

Däremot så har försäljning av mekaniska diskar exploderat senaste åren till företag som just tillhandahåller tjänster som molnlagring och/eller backup, samt till företag inom sociala media, tex facebok.
Du skrev ju själv att molnlagringen ökar

Idag säljs det mer HDD än någonsin tidigare, och priserna bestäms delvis enligt regel tillgång och efterfrågan, och efterfrågan är minst sagt hög...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

Jag förstår bara inte hur samma disk kostade 1500kr för 2.5 år sen och idag kostar den 1600-1700kr. Har det gått såpass lång tid borde priset sjunkit tycker man, precis som det gör med annan teknik/hårdvara.

Det enda som gör teknik billig är bättre och efterföljande teknik. Dvs, om inte någon förbättrad version kommer, så stagnerar också priserna.

Eftersom HDDn på 8TB+ oftast behöver helium eller andra tekniker som SMR för att få plats med all data så har HDDn börjar nå slutet på sin storleksskalning, något jag kunde sagt redan 2014 när tråden startades, då vi gick från dubblering (100% ökning) av HDD varje gen till 2->3TB (50%) och segt som F till 4TB (33%). Det var tydliga tecken på att behovet, eller tekniken inte fanns.

Tyvärr visade det vara tekniken i detta fallet, då magnetiska disken helt enkelt inte kan lagra med med befintlig teknik på skiva. Detta är varför priset inte ändrats mycket, och det lilla som ändrades har mot arbetats av vår svenska krona som föll som en sten när nuvarande regering tog över, samt USA förbättrade sin valuta.

Skrivet av GiveMeLibertyOrDeath1337:

Va? Så du menar att om efterfrågan på konsumentdiskar sjunker så skulle priset INTE går ner? WRONG. Om få köper en vara så kommer tillgången på den varan att öka, vilket leder till att priset går ner, vilket leder till att fler köper och tillgången minskar, priset kommer då troligtvis att stabiliseras på en lägre nivå.

Efterfrågan är i motsatt till tillgång, och balansen av kan påverka priset, men oftast bara uppåt. Dvs hög efterfråga, låg tillgång, högt pris (pga brist på varor). Men låg efterfrågan kan också ge högt pris, om du har liten produktion som är dyrare än en större produktion. Du har redan sedan länge masstillverkning av 4TB HDD, så tillgång är inga problem. Men långt från alla vill ha dessa, så man väljer att inte mätta marknaden helt, något som 1-2TB redan har gjort. Och tittar man på priserna på dessa så ser man att de redan är så billiga man kan få hela HDDn oavsett kapacitet) att bli.

Problemet är att de måste (för att gå med vinst) sälja en viss mängd till vinst, och eftersom inga större diskar görs (pga tekniken stagnerat), så måste de leva på vinsten av 4TB+ diskarna, och därför har inga tillverkare lust att kapa priset. Så därför är vi i den sitsen vi är nu... där efterfrågan inte ökar, då folk som vill ha HDD köper dem för billigt pris, eller för behovet. Och billigt är 1-2TB, behovet är 4TB+. Tills du lyckas "billigt" göra 6TB+ och 8TB+ diskar till samma pris som 4TB så kan priset aldrig gå ner, för det som gjorde prissänkningarna var att man fick plats med mer data på samma mängd plattor, dvs samma "material minimum kostnad".

Permalänk
Rekordmedlem

Glöm inte bort pengarna till Copyswede.
Jag tror att hdder inte kommer att bli så mycket billigare i kronor pga att det är en produkt som kräver avancerad mekanisk tillverkning som blir dyrare desto mer kapacitet man vill ha.
Det finns dessutom ingen konkurrens kvar på marknaden utan det har blivit en oligopolsituation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GiveMeLibertyOrDeath1337:

Va? Så du menar att om efterfrågan på konsumentdiskar sjunker så skulle priset INTE går ner? WRONG. Om få köper en vara så kommer tillgången på den varan att öka, vilket leder till att priset går ner, vilket leder till att fler köper och tillgången minskar, priset kommer då troligtvis att stabiliseras på en lägre nivå.

Fel, produktionstakten går ned, antalet anställda går ned, produktkvalitet går ned (med pressade marginaler) - priset ligger kvar tills hårddisken ersätts av en ny modell, exempelvis Samsung 840 som ersattes av 850. Till det läggs också att dollarn har stigit sedan 2014.

Permalänk
Medlem

Betala 520 kr med frakt för mina 2 tb diskar green styck man kan bara gå tillbaka å se orderstatus på cdon till 2011 men vet att dessa kostade precis strax för 500kr med frakt. Detta var rea på ett par 100 kronor antingen var det tidigt 2011 eller 2010.

Idag 5-6 år senar ligger dem på 900kr med frakt

Anledning är copyswede / Översvämningen sedan har Seagate köpt samsung. Även wd köpte hitachi.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Betala 520 kr med frakt för mina 2 tb diskar green styck man kan bara gå tillbaka å se orderstatus på cdon till 2011 men vet att dessa kostade precis strax för 500kr med frakt. Detta var rea på ett par 100 kronor antingen var det tidigt 2011 eller 2010.

Idag 5-6 år senar ligger dem på 900kr med frakt

Anledning är copyswede / Översvämningen sedan har Seagate köpt samsung. Även wd köpte hitachi.

Brukar alltid köpa på reor som lyckades köpa både min Intel 320 / 730 på halva priset och min 850 pro 256 gb några hundra billigare.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Brukar alltid köpa på reor som lyckades köpa både min Intel 320 / 730 på halva priset och min 850 pro 256 gb några hundra billigare.

Tycker ca 3000kr för 1TB 850 Pro st för 1,5 år sedan är bra pris det med... när de kostar 4000kr+ än idag.

Visst ska man hugga saker på rea om man kan. Spara lite pengar och när erbjudanden kommer (ofta slutet på månaden när de ska tömma lagren innan lönehelg), så hugger man och får prisvärda saker.

Kurserna som ändrades sedan 2014 och en hel del annat har verkligen påverkar priser på dator delar dock. 2013 åkte tom Tyskarna till Sverige för att handla elektronik ffs... nu är det vi som måste handla av dem