Permalänk
Inaktiv

Powermac G5 Mac

Hej!

Har fått en gammal Powermac G5 - Se specifikation: http://tinypic.com/r/30lyp75/9
(VERSION 10.5.8)

Jag har 2 frågor.

1. Musen är väldigt seg, det är själva responstiden som är lång så musen rör sig lite väl sent när jag navigerar med musen. Något tips på att fixa detta för version 10.5.8? Smoothmouse hade funkat men läser ni fråga 2 så förstår ni varför jag inte kan installera det.

2. Just nu är det Mac Osx 10.5.8. Är det något som jag kan göra för att uppgradera mitt OS? Googlat men verkar inte gå att uppgradera den vanliga vägen men det kanske finns något annat sätt? Jag kan inte ladda ner några program alls eftersom versionen är så gammal, finns det något tips?

Vore grymt ifall någon kunnig har lust att hjälpa till, tack!

Permalänk
Medlem

Helsikte vad mycket reklam och skit. Får inte ens upp bilden. Kör upp den på imgur istället

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv

Tack!

Permalänk
Medlem

OS X 10.5.8 är det sista operativsystemet som går att köra på Power Mac G5, och nästa version av OS X, 10.6, går inte att köra på PowerPC-baserade system. Det du skulle kunna prova är att installera om OS X helt och hållet, för att se om det löser sig. Jag tror att OS X 10.5.8 har en grafisk installation så redan innan du installerar om på riktigt borde du kunna se om musen fungerar bättre.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToJa92:

OS X 10.5.8 är det sista operativsystemet som går att köra på Power Mac G5, och nästa version av OS X, 10.6, går inte att köra på PowerPC-baserade system. Det du skulle kunna prova är att installera om OS X helt och hållet, för att se om det löser sig. Jag tror att OS X 10.5.8 har en grafisk installation så redan innan du installerar om på riktigt borde du kunna se om musen fungerar bättre.

Tack och hur installerar jag om? Har ingen skiva eller nått

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon145934: Till så gamla system så krävs det skivor, antingen får du leta på Blocket/Tradera eller så finns det på Ebay för ungefär 300kr: http://www.ebay.co.uk/itm/231989774647.

Alternativt får du leta från andra källor på internet, hittar du en .dmg-fil så går den att bränna till DVD och på sätt starta installationen. Här finns instruktioner på hur du kan bränna en .dmg-fil i OS X: http://www.colorado.edu/oit/services/personal-computing-devic....

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

@anon145934: bränn ner dmg fil till usb minne, skitenkelt

Permalänk
Inaktiv

@Powerbook: vad är det jag ska bränna? Lion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon145934:

@Powerbook: vad är det jag ska bränna? Lion?

10.5.x heter Leopard.