Kingston SSDNow UV400 240GB

Permalänk

Kingston SSDNow UV400 240GB

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

är denna något o ha nån som har testat den, mycket bra pris på den tyckte ja de va

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Entusiast

Köpte 120GB-varianten åt mormors laptop eftersom hennes HDD hade dött.
Den startade på ungefär 10 sekunder har jag för mig.

Den använder ju dock TLC-minnen som är de billigaste att tillverka och som i teorin inte håller lika länge som andra.
Den har ju dock 3 års garanti och SSD'er håller ju över lag väldigt bra så tuta och kör för priset tycker jag!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Har provat diverse SSDer och enda gången jag märkt skillnad är vid överföring av stora filer. Hade en kingston något förut och en Samsung evo 850 nu, märker noll skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

@Mr_Kjellman: En Budget-SSD till bra pris. Men som @SimpanDirr säger så är skillnaden marginell mot dyrare diskar vid vardagligt bruk.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

@Mr_Kjellman: En Budget-SSD till bra pris. Men som @SimpanDirr säger så är skillnaden marginell mot dyrare diskar vid vardagligt bruk.

Kan ju möjligvis hålla bättre med en dyrare men man har ju garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Kan ju möjligvis hålla bättre med en dyrare men man har ju garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Det är bara 3 års garanti på Kingston SSDNow UV400 jämfört med ex. 5 år på en Samsung 850 EVO. Jag skulle väl inte köpa en bugdet-SSD och ha som min primära SSD med OS osv. på. Men som en billig lagring/spel-disk funkar den nog fint.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Mr_Kjellman: En Budget-SSD till bra pris. Men som @SimpanDirr säger så är skillnaden marginell mot dyrare diskar vid vardagligt bruk.

Denna disken har jag också tittat på lite till o från nu. Den är verkligen billig, men jag förstår inte varför. http://www.legitreviews.com/kingston-uv400-480gb-tlc-ssd-revi...
Den är inte markant sämre än BX200/Trion 100, men den kostar märkbart mindre.

Om vi säger så här... jag vet inte hur pålitlighet eller cell-urladdning är på den (än), men med tanke på att BX200 läcker som ett såll, så är den definitivt inte sämre där.

Notera dock att disken är väldigt liten... den 480GB testad ovan är nöd o näppe 480GB. Med en enda partition skapad så går den ner till 479.X Miljarder Bytes, dvs 1000 multiplicering, inte 1024, är nästan som en 470GB disk. Disken ovan är som sagt bättre än 240GB både i storlek och prestanda också, men till priset på 500kr så är det svårt att säga nej.

Skrivet av Guybrush82:

Ja. Det är bara 3 års garanti på Kingston SSDNow UV400 jämfört med ex. 5 år på en Samsung 850 EVO. Jag skulle väl inte köpa en bugdet-SSD och ha som min primära SSD med OS osv. på. Men som en billig lagring/spel-disk funkar den nog fint.

Visserligen håller jag med dig, men det börjar bli markant skillnad i pris mellan 850 EVO och de billigaste. 500kr för denna vs ca 850kr för 850 EVO är en hel del pengar.
Så jag tror att EVO är snart i en annan klass. Den är pålitlig/beprövad och snabb, men budget... njae. Mainsteam, sure.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur dem tänkte när 240GB kostar 70kr mer än 120GB...
Har varit rätt sugen på att köpa en disk bara för att, tänkte att det kunde vara skönt att gå ifrån den mekaniska disken som lever sitt eget liv i datorn.
Har en 850 Evo som är min systemdisk.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Visserligen håller jag med dig, men det börjar bli markant skillnad i pris mellan 850 EVO och de billigaste. 500kr för denna vs ca 850kr för 850 EVO är en hel del pengar.
Så jag tror att EVO är snart i en annan klass. Den är pålitlig/beprövad och snabb, men budget... njae. Mainsteam, sure.

Tror du missuppfattade mig lite.
Jag menar att Kingston UV400 är en budgetdisk, medan Samsung 850 EVO är en bättre disk.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Kan tycka att garanti i sammanhanget är ganska oviktigt - tre års för en femhundrakronorsdisk är inte så dåligt och har man data på disken som man värderar högre än inköpskostnaden, då har man backup

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kan tycka att garanti i sammanhanget är ganska oviktigt - tre års för en femhundrakronorsdisk är inte så dåligt och har man data på disken som man värderar högre än inköpskostnaden, då har man backup

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig.

Säger så här.
Jag har en gammal laptop med en 128GB OCZ Core SSD, dvs en SSD som är från 2009, från en tid där SSDer var högst experimentella. Den är seg om du lastar mycket skrivningar, ja, men det är från dens design. I övrigt fungerar den som den ska, vilket inte är illa 7 år senare.

SSDer kommer precis som HDD alltid att krascha, men med undantaget att de inte gör det pga mekaniskt slitage. Med tanke på att HDD idag också börjar krascha mer pga fel på kontrollerkort så är det samma "fel risk" som en SSD får, men utan mekaniska problemen.

3 år är mer än du får för de flesta konsument diskar idag. Fanns en tid där de var 5 års garanti de med, men de är nu nere i 2 år på många märken och modeller. Skillnaden är att SSDer nu börjar komma ner i så små summor (typ 500kr) att det inte är en katastrof om den dör längre. Visst, om din 3000kr SSD dör så är det illa utan garanti, men det kan din 1500kr HDD också göra. Så det är ett val man gör... dyrare, för bättre garanti eller sämre garanti/kvalité för lägre pris, precis som det mesta annat. Detta val är något SSDer inte haft tidigare, då de varit dyra oavsett garanti.

Dock vågar jag säga att "kvalitets" SSDer håller bra mycket längre än "kvalitets" HDD idag, så visst kostar det med bra och stor SSD, men de 850 Pro 1TB jag köpte för ca 3500kr snart 2 år sedan har verkligen varit värt priset än idag, och har enorm livslängd kvar. Man får vad man betalar för helt enkelt, och ibland är det värt att satsa, ibland är det värt att snåla.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ett par Kingston UV400 240GB. Detta som uppgradering till några gamla datorer vilka jag inte ville lägga en större mängd pengar på. För de 549kr jag gav /st så klagar jag inte vare sig på teknik eller garanti. Datorerna blev såklart snabbare, vilket var avsikten. Kingstons SSD Manager mjukvara är betydlige enklare i utförandet än Samsungs & Crucials motsvarigheter.

I övrigt har jag:
4st Samsung 850 EVO 500GB
1st Samsung 850 EVO 240GB
1st Micron Crucial MX200 240GB
1st Intel 530 Series 240GB
+ någon till som är fabriksmonterad från Dell.

Så tiden får utvisa om vad som funkar & inte funkar.

Har bara haft ett SSD haveri, som numera bor i en antistatpåse, en Lite-On LAT-256M2S som satt fabriksmonterad i en Dell Latitude från 2012, denna dog ganska snabbt även om den datorn inte använts mycket. Tyvärr hade garantin precis gått ut, så där sitter nu en Samsung 850 EVO 240GB.

Samsung har ju kommit med en budget SSD 750 EVO. Men den är väl inte helt i lågbudget nivå rent prismässigt.

Så frågan är vad som är bästa köp? SSD marknaden är i ständig utvecklig & förändring.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av frav:

Så frågan är vad som är bästa köp? SSD marknaden är i ständig utvecklig & förändring.

Imho finns det bara 2 vägar att gå. Bästa eller billigaste.
Ja, ibland finns det mellanvägar som tex 850 EVO diskarna, men lär inte finnas där för evigt och deras pris börjar bli högt nu, och fortsätter det så är det snart lika bra att satsa på Pro diskarna om man måste ha prestanda o kvalitén.
Så antingen ta något billigt (och försök undvika de dåliga diskarna) eller ta de bästa och satsa på att de håller från nu till evigheten

En sak jag dock undrar om Kingston UV400 disken, som du kanske kan ge mig spec på. Exakt hur stor är disken i LBA eller Byte? För tester jag har sett på en 480GB är att den är tom under spec, dvs 479.x även räknat med 1000 prefix.

Om du inte begriper vad jag menar, kolla hela hårddiskens storlek, i byte. Bör vara något nära 240 000 000 000 Bytes i ditt fall.

Permalänk
Medlem

Ser att Siba just nu har UV400 240GB till 549kr
https://www.siba.se/datorkomponenter/ssd/ssd-sata-2-5-tum/kin...

Paddanax, ska se om jag kan kolla det. Mina UV400 sitter som sýstemdiskar i två olika datorer med W10.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av frav:

Är svårt att tacka nej till så lågt pris...
Men man undrar... varför är den så lågt, jämfört med andra?

Skrivet av frav:

Paddanax, ska se om jag kan kolla det. Mina UV400 sitter som sýstemdiskar i två olika datorer med W10.

Borde räcka med att högerklicka på startmenyn, välj diskhantering.
Högerklicka på disken (längst till vänster i rutan som kommer upp), och välj egenskaper.
I fliken Volymer bör där stå kapacitet i MB, det kan vi sen omvandla från.

Att få exakta Bytes kräver lite mer trix, men 240 000 000 000Byte borde bli (med 1024 faktor), ca 228 881MB. Är det under det så är det tekniskt sett under gränsen. För ex så är min 250GB 850EVO 238 474MB i denna dator, vilket ger 250 058 113 024Byte.

Permalänk
Avstängd

Jag har den som sekundär SSD, fungerar väldigt bra, jag får hastigheterna som står på pappret, och verkar stabil.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Det står:
Capacity: 228936 MB

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av frav:

Det står:
Capacity: 228936 MB

Hehe... snacka om att vara på gränsen

.228936
-228881
= 55MB

Så den är fullt laglig, men satans liten (ca 240 056 795 136Byte)
Prestandan är inte så illa dock, så för vad den kostar är det väl helt okej.

Jag har inte 100% koll på dens voltdrift dock, eftersom det är en kontroller som ofta har egengjord mjukvara (Marvell 88SS1074), men kontrollern i sig verkar både vara mainstream/budget kontroller som i hårdvaran gör vad den ska, dock med begränsning av 4 kanaler.

Permalänk
Medlem

Men som uppgradering från mekanisk HDD i 4-5-6år gamla datorer, så duger de mer än utmärkt.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av frav:

Men som uppgradering från mekanisk HDD i 4-5-6år gamla datorer, så duger de mer än utmärkt.

Utan tvekan.

Så länge de inte har voltdrift problem, för så kan de bli värre än HDD.

En bild säger mer än 1000 ord: (BX200 efter ca 20-25 veckor)

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en sådan imorgon, undrar dock hur viktigt det är med IOPS? Spelar det någon roll eller ska man kolla på läs och skriv hastigheterna? Dvs 550mb/s resp. 490mb/s?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Funderar på att köpa en sådan imorgon, undrar dock hur viktigt det är med IOPS? Spelar det någon roll eller ska man kolla på läs och skriv hastigheterna? Dvs 550mb/s resp. 490mb/s?

Skrev svaret i din egen tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1447781-iops

Permalänk

Frågar här istället för o starta en ny tråd.. köpte min en ny SSD WD GREN 240GB i veckan, men det är ju en budget, WD BLUE är lite snabbare..(såklart byrare)

hur som, nu såg jag ju att Kingston SSDNow UV400 240GB säljs för typ samma pris (50kr mer bara)

av o kolla på t.ex netonnets sida så verkar Kingston vara lite bättte och har längre livslängd?

Prestanda på diskarna:

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av belarus_84:

Frågar här istället för o starta en ny tråd.. köpte min en ny SSD WD GREN 240GB i veckan, men det är ju en budget, WD BLUE är lite snabbare..(såklart byrare)

hur som, nu såg jag ju att Kingston SSDNow UV400 240GB säljs för typ samma pris (50kr mer bara)

av o kolla på t.ex netonnets sida så verkar Kingston vara lite bättte och har längre livslängd?

Prestanda på diskarna:

Helt ärligt så är prestandan i den låga klassen hugget som stucket. Dessutom jämför du en teoretisk hastighet som är att jämföra hur snabba två bilar är genom att titta på hur fort hastighetsmätarna går. Den med 200km/h måste vara snabbare än den med 180km/h mätare, eller hur?

Det som dock oroar mig är att WD Green har en kontroller som jag har 0 respekt och noll pålitlighet på. Blue har bättre kontroller, men är annars samma enhet. Blue är mer eller mindre en Sandisk SSD med annan etikett.

Kingston disken vet jag inte mycket om. Hittills har jag inte sett problem med den, förutom dens otroligt lilla storlek, men jag har inte heller sett ordentliga tester på den.

Men ingen av dem skulle jag klassa som "längre livslängd" än den andra. De är båda budget och båda i kvalitén därefter.

Permalänk

@Paddanx: tack för dit svar/tankar, hur är det med Crucial MX300, är det ett bättre märke/ssd?
Den finns ju för ett bra pris, 1200kr för 500gb!

Annars kanske det är värt att ta sig en titt på Samsung 850 Evo diskarna?

är denna så mycket mer värd? visst 5 års garanti och bra ryckte

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av belarus_84:

@Paddanx: tack för dit svar/tankar, hur är det med Crucial MX300, är det ett bättre märke/ssd?
Den finns ju för ett bra pris, 1200kr för 500gb!

Annars kanske det är värt att ta sig en titt på Samsung 850 Evo diskarna?

är denna så mycket mer värd? visst 5 års garanti och bra ryckte

Märke ska du nog inte gå på, då det varierar kraftigt mellan olika modeller. BX200 från Crucial är hemsk tex. MX200 har latens spikar som inte är kul. Men BX100 är kanonbra disk och MX100 är lite 50/50, bra om allt fungerar men har BSOD problem om du får problem.

Tester på MX300 är inte klara än, så jag vet inte med säkerhet hur bra den verkligen är. Prestandamässigt är den helt okej dock, men jag vet inte pålitligheten. Den har ca 3-6 mån "ute tid" i butiker, och har inte rapporterats några fel om den än iaf. Den är helt klart prisvärd för prestandan och storleken.

Jag har idag svårt att anse 850 EVO prisvärd. Den är märkbart dyrare, utan tvekan. Det som jag dock kan säga är att den är nog så nära felfri en SSD du kan komma, i mainsteam klass. Den har åratal av beprövad teknik, inne på 3:e gen av sitt NAND och är väl använd. Den kostar mao pga de är populära och det är brist på minnesceller för att tillverka dem.

Om MX300 är pålitlig kan bara tester och tid avgöra... och samma med valet av SSD för dig. Du får välja om det är priset eller pålitligheten som är högsta prio. Båda sidorna har sina fördelar och nackdelar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av belarus_84:

Frågar här istället för o starta en ny tråd.. köpte min en ny SSD WD GREN 240GB i veckan, men det är ju en budget, WD BLUE är lite snabbare..(såklart byrare)

hur som, nu såg jag ju att Kingston SSDNow UV400 240GB säljs för typ samma pris (50kr mer bara)

av o kolla på t.ex netonnets sida så verkar Kingston vara lite bättte och har längre livslängd?

Prestanda på diskarna:

Köpte samma Western Digital Green 240GB som du, Jag satte in min i datorn och den fick ersätta en Samsung bulk SSD på 120GB. Den sistnämnda fick ersätta den skamliga originalsnurran i min PS3.

Än så länge så får jag lov att säga att den är riktigt bra faktiskt. Ligger på samma prestanda som Samsungen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Paddanx: okej tack

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk

@Lifooz: Vilken Samsung hade du då?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av belarus_84:

@Lifooz: Vilken Samsung hade du då?

Återkommer med svar, skall ta ut den ur PS3an och titta. Blev också nyfiken haha.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!