Permalänk
Medlem

Råd vid köp av komponenter.

Hej, nu är det så att jag tänkt byta ut några komponenter i min dator för en uppgradering och vill därför se att allt stämmer, d.v.s. delarna är kompatibla med varandra o.s.v.

Moderkort: ASUS Z170-A
Processor: Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
Fläkt: be quiet! Pure Rock
Grafikkort: PNY Geforce GTX 1060 6GB GDDR5
Minne: Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz Ballistix Sport
SDD: Samsung 750-Series EVO 120GB

Moderkortet ska fungera med skylake, stödjer DDR4-minnen (istället för DDR3 eftersom den höga spänningen tydligen skadar den interna minneskontrollen på lång sikt) och har Intel 1151 sockel.
Processorn är skylake och med ett Intel 1151 sockel så den ska funka med moderkortet.
Minnet är DDR4 som ska funka med moderkortet.
Fläkten som behöver en Intel 1151 sockel.
SDD-minnet är jag lite osäker på dock. Vill inte lägga ut någon jättesumma där.

Dum fråga kanske, men både processorn och fläkten har ju 1151 sockel, så finns det plats för båda på moderkortet? Verkar inte kunna se något om antal platser under specifikationerna så jag vill vara helt säker. Igen, dum fråga.

Jag har haft en tråd om samma ämne, men den blev för förvirrande till slut med alla inlägg + att trådens namn var inaktuellt så jag startade en ny

Nuvarande delar

P67A-GD55
Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz (4 CPUs)
NVIDIA GeForce GTX 570

Min nuvarande dator köpte jag komplett och har inte valt ut några komponenter själv. Jag har heller inga funderingar på att överklocka då jag inte har någon erfarenhet av detta och inte vill ta några risker (hur små de än må vara) eftersom att jag är väldigt beroende av datorn för studier.

Permalänk
Medlem

Finns en OCZ 240gb ssd för 599kr. Vad för delar har du i din nuvarande dator?

Permalänk
Skrivet av Marlind:

Hej, nu är det så att jag tänkt byta ut några komponenter i min dator för en uppgradering och vill därför se att allt stämmer, d.v.s. delarna är kompatibla med varandra o.s.v.

Moderkort: ASUS Z170-A
Processor: Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
Fläkt: be quiet! Pure Rock
Grafikkort: PNY Geforce GTX 1060 6GB GDDR5
Minne: Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz Ballistix Sport
SDD: Samsung 750-Series EVO 120GB

Moderkortet ska fungera med skylake, stödjer DDR4-minnen (istället för DDR3 eftersom den höga spänningen tydligen skadar den interna minneskontrollen på lång sikt) och har Intel 1151 sockel.
Processorn är skylake och med ett Intel 1151 sockel så den ska funka med moderkortet.
Minnet är DDR4 som ska funka med moderkortet.
Fläkten som behöver en Intel 1151 sockel.
SDD-minnet är jag lite osäker på dock. Vill inte lägga ut någon jättesumma där.

Dum fråga kanske, men både processorn och fläkten har ju 1151 sockel, så finns det plats för båda på moderkortet? Verkar inte kunna se något om antal platser under specifikationerna så jag vill vara helt säker. Igen, dum fråga.

Jag har haft en tråd om samma ämne, men den blev för förvirrande till slut med alla inlägg + att trådens namn var inaktuellt så jag startade en ny

Du får en väldigt fin dator där. Har du pengarna så är steget inte långt till 6700K, eller ev. en Samsung EVO 850.

Permalänk
Medlem

@DozeN: Jag skrev in det nu i mitt första inlägg!

Permalänk
Medlem

@SenapsKrigaren: Öppen för alla förslag! Vill bara inte spendera några enorma summor där eftersom det redan kommer kosta en del!

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen ny processor, eller nytt moderkort. Köp en Noctua cpu kylare och klocka den duger den fint ett tag till!

Satsa istället på nytt grafikkort (1080?) och kanske mer ram (om du har 8gb endast)

Edit: Såg att du hade märkesdator så du kanske får skaffa nytt chassi och nätagg också då

Permalänk
Medlem

Delarna du valt ska lira ihop utan problem.

Jag har dock en fråga och ett påpekande!
Vad har du för nätagg? och då menar jag märke/modell/ålder!

Sen är du säker på att grafikkortet frå plats i ditt chassi?
Ta reda på hur långt 1060 kortet är (enligt bild rätt långt och kan vara för långt i vissa lådor) och jämför med det du har nu heller mät i chassit.

Du säger att det var en färdig köpt dator frågan är då om det är en "märkes dator" (dvs dell/hp/etc) heller en fardigbyggd dator från tex dustin/komplett/inet/etc.
Är det en märkes dator så är risken att nätagget är av det absolut billigaste skiten dom kunde hitta just den veckan.
Är det en "butiksbyggd" dator så är det troligen ett bättre nätagg MEN i dom flesta fall så är det rätt kassa nätagg i dessa med (dock oftas bättre än märkes datorer).

Och då det är en 2500k så gissar jag på att det är en butiksbyggd dator och risken att det är ett Corsair CS/CX nätagg (om den är butiksbyggd vill säga) väldigt stor.
Stämmer detta så skulle jag ABSOLUT köpt ett nytt nätagg då CS/CX serierna är skärp och allt över 2år är ren bonus levnadstid för dom och det är inte ovanligt att dom drar med sig övriga komponenter som tex cpu/gpu/mb/minne/ssd/hd/etc i döden NÄR (OBS när och inte om) dom dör.

OM du köper ett nytt köp då ett BRA nätagg tex nåt av dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2530986,2531045,3397017,... och runt 400w och uppåt är vad du bör titta på.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Jag formulerade mig nog lite tokigt. Den är byggd av affären Inet.
Nätaggregatet heter VP650PM (länk), så om jag inte misstar mig ska den kunna ge upp till 650W?
Grafikkortet jag har och det jag funderar på är i princip lika stora, mitt: 10.5in x 4.376in, den andra: 10.5 x 4.38. Sen vet jag inte om det blir någon skillnad med nytt moderkort eller inte.

Permalänk
Medlem

Eftersom du tydligen är helt allergisk mot överklockning, så finns det Få anledningar att köpa en "K" CPU, och absolut ingen anledning att köpa ett dyrt moderkort med överklockningsmöjligheter.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Jag har inte sagt att jag inte överväger att överklocka i framtiden men nu är inget bra läge. Som jag sagt flera gånger tidigare, jag vill inte riskera något eftersom jag är väldigt beroende av en fungerande dator för mina studier och därför heller inte vill experimentera med den mitt i terminen. Jag skulle uppskatta ifall inläggen kunde handla mer om trådens syfte istället för min ovilja att överklocka då det redan är konstaterat i det första inlägget (och i min andra tråd för den delen) att överklockning inte är aktuellt, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

Jag skulle uppskatta ifall inläggen kunde handla mer om trådens syfte istället för min ovilja att överklocka då det redan är konstaterat i det första inlägget (och i min andra tråd för den delen) att överklockning inte är aktuellt, tack!

Mitt inlägg handlade om en betydande besparing, eftersom du i det första inlägget skriver att överklockning inte är aktuellt. Men eftersom min hjälp tydligen inte uppskattas går jag och gör något annat i stället.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@grizzly666: Jag formulerade mig nog lite tokigt. Den är byggd av affären Inet.
Nätaggregatet heter VP650PM (länk), så om jag inte misstar mig ska den kunna ge upp till 650W?
Grafikkortet jag har och det jag funderar på är i princip lika stora, mitt: 10.5in x 4.376in, den andra: 10.5 x 4.38. Sen vet jag inte om det blir någon skillnad med nytt moderkort eller inte.

Det var främst längden (10,5in) som jag syftade på då en del kort kan vara för långa för en del chassin (särskilt företags byggda datorer dvs dell/etc).
Då det är inet som byggt så är det ju troligen ett vanligt chassi med dom olika ATX standarderna (atx/midi atx/mini atx/osv).
Och då både nya o gammla moderkortet är ATX så ska det passa.

antec-vp650pm finns rätt lite att hitta om vilket oftas betyder att det inte är direkt bra dvs tillverkaren skickar ogärna ut dessa mindre bra nätagg för till test sidor som är nåt att ha (dvs dom som faktiskt testar mer än om skiten kan starta ett moderkort i mer än 2sek och halva betyget är utseendet).
Men det som finns att hitta om Antec´s VP serie är att dom använder sig av CapXon kondingar (så det mest troliga är att alla VP agg har dessa) detta betyder en sak UNDVIK!

CapXon kondingar är vad Corsairs CS/CX serier oftas har använt även samsung tv är ökända att använda dessa och både på CS/CX serierna och samsung tv som använder dessa så är mer än 2 års levnadstid att räkna som bonus.

Så om du verkligen menar att du ej vill riskera nåt och ha en så säker dator som möjligt pga studier så är ett nätaggs byte nåt du bör tänka på låååååååångt innan du ens börjar fundera på att handla nånting annat (i alla fall enligt mig).

Och min tidigare länk heller den nedanför är vad jag hade tittat på.
Länk för nätagg som finns på dustin o inet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3397017,3330350,3238866,...
Och då är det seasonic som är dom bästa följt av EVGA G2 aggen och sen Corsair RMx tätt följt av EVGA GQ.
XFX aggen och cooler msaters agg från min tidigare länk http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2530986,2531045,3397017,... är ungefär samma kvalitet som EVGA G2 (men dom finns ej på dustin/inet).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Bra inlägg! Jag funderar då på EVGA SuperNOVA G2 650W eftersom den kostar lika mycket som EVGA SuperNOVA 550 G2 som ger lägre watt, och hoppas att den kommer hålla ett tag. Vad exakt är det jag ska kolla på för att se ifall den är kompatibel med (jag antar) moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@grizzly666: Bra inlägg! Jag funderar då på EVGA SuperNOVA G2 650W eftersom den kostar lika mycket som EVGA SuperNOVA 550 G2 som ger lägre watt, och hoppas att den kommer hålla ett tag. Vad exakt är det jag ska kolla på för att se ifall den är kompatibel med (jag antar) moderkortet?

Det är ett bra nätagg och helt kompatibelt med övriga delar.

Saknar dock info om chassi som jag tycker är en precis lika viktig del som övriga komponenter

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Skönt att höra!
Det är en Cooler Master, men jag vet dock inte mer. Kan man kolla modell någonstans på chassit?

Permalänk
Medlem

Om det står nåt på chassit heller inte är omöjligt att svara på men det kan ju finnas nån klisterlapp nånstans (under/inne).
Men mest troligt är att det ej finns någon info om exakt modell.

Du kan ju prova att logga in på inet gå till mina sidor sen orderstatus och kolla upp dina tidigare ordrar.
Nu vet jag inte hur inet gör om du ser dom specifika delarna i ordern när du handlat en inet byggd dator heller om dom enbart visar datorn namn/tex "Taurus Experienced GTX 1070 Skylake".

Ser du enbart namn/etc så googla på det så kanske du hittar vad det var för chassi alternativt släng in en bild här så kanske nån vet.

Det närmsta jag hittade vid snabb googling var detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=374160 dvs en 2600k och gtx570 i inet paket dator.
Och då 2500k är vid samma tidpunkt så är chansen att samma chassi användes rätt stor och är det detta chassi du har så tror jag det är ett av dom olika cooler master HAF 912 chassina som finns (mest lik på bilderna) http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s278702363

Är det haf du har så kommer i stor sett allt (så länge det håller sig till rätt spec som tex ATX) att passa då det är ett rätt populärt chassi.
Och tex nätagg så kommer alla jag länkat att passa.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Haha, du lyckades länka exakt det chassit jag har: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=374160
Så jag antar att det är en "Fulltower/server".

Permalänk

@Marlind: Så vad har ni kommit fram till? Att du ska ha en ny processor + moderkorr + nätaggregat + ram + grafikkort? Låter som en helt ny dator lol

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem

@MegaAlalil: Yup, pretty much.

Permalänk
Inaktiv

Grafikkortet är det som sätter stop i spel. Det räcker med ett nytt bildkort och SSD. Bor du i Uppsala så kanske jag klockar din gamla processor åt dig.

Jag tar för i övrigt inget ansvar.

Permalänk
Medlem

Jag lägger mig i den här diskussionen lite sent men tycker inte du ska byta i stort sett hela din dator. Om du tänker använda den för spelande i första hand så duger den i allt utom grafikdelen. Byt först grafikkortet till minst GTX 1060. Om du tycker det inte räcker för de spel du vill spela så ta till med ett GTX 1070. Den här nya serien med grafikkort drar mycket mindre ström så du behöver inte byta nätaggregat.
Om du sedan ändå tycker det går för hackigt, skaffa hjälp att överklocka. Då kan det bli dags att byta kylare till någon effektivare kylare.
Att uppgradera till SSD behöver du bara om du upplever att spelen laddar för sakta. Det enda SSD:n ger är snabbare tillgång till sekundärminnet.
Nästa steg, om det fortfarande inte räcker är att lägga till mera RAM-minne men spel drar oftast inte så mycket RAM-minne, de är snarare grafikintensiva.
Jag tror att den här stegvisa uppgraderingen duger bra för att förbättra din redan hyfsade dator.

Permalänk
Medlem

Som föregående säger, ett 1060/1070 och ett nätagg är allt som behövs. En lite bättre kylare också är ju inte fel ifall du får för dig att klocka. De är så simpelt gjort. Går på 2 min en lätt klock som ger trevlig boost

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i