Google kapar elräkningen med AI

Permalänk
Melding Plague

Google kapar elräkningen med AI

Googles division för artificiell intelligens, Deepmind, har tidigare levererat AI som besegrat mänskligheten i brädspel. Nu används tekniken till att spara in på företagets elräkning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

5 år senare:

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

Känns som att en vanlig MDP skulle klara av detsamma...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Läser under artikeln -"Bästa pris på Terminator 2: Judgment Day".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B450-F || Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 || Gigabyte WF OC RTX 2060 Rev 2.0 || Corsair Vengeance 16GB @3200MHz || Corsair CX650M || Samsung 860 EVO 500GB || Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Känns som att en vanlig MDP skulle klara av detsamma...

Ring google och tipsa

Permalänk
Inaktiv

Jupp, o när den stänger ner hela datacentret för att spara maximalt med ström ska de inte bli förvånade.

Permalänk
Avstängd

Under 2014 uppgick Googles totala energikonsumtion till 4 402 836 megawattimmar, vilket uppskattningsvis motsvarar den genomsnittliga energikonsumtionen för 366 903 amerikanska hem.

Ska jag memorera. Nästa gång någon Greenpeace människa trakasserar mig på Götgatan så ska jag be dom att gnälla på Google istället.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ring google och tipsa

Deras är säkert mycket effektivare, men det känns som att en vanlig MDP skulle kunna göra ett hyfsat jobb. Alternativt så har de redan kört MDP och denna besparingen är gentemot MDP. (Kan däremot garantera att dem vet vad en MDP är. )

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Känns som att en vanlig MDP skulle klara av detsamma...

Skrivet av philipborg:

Deras är säkert mycket effektivare, men det känns som att en vanlig MDP skulle kunna göra ett hyfsat jobb. Alternativt så har de redan kört MDP och denna besparingen är gentemot MDP. (Kan däremot garantera att dem vet vad en MDP är. )

De har släppt ett whitepaper där de går igenom exakt hur de gjort och hur det förhåller sig till reglersystemen de använde innan (man får klicka runt lite). Förstår inte varför swec inte har artikeln som källa istället för något dravel från bloomberg...

https://deepmind.com/blog

Permalänk

Undrar vilka parametrar den kan snurra på. Det känns som de redan har fixat att de skalar upp och ned antalet aktiva noder med hjälp av metrics/mätare såsom Netflix gör. Men det krävs ju ingen AI för det direkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

De har släppt ett whitepaper där de går igenom exakt hur de gjort och hur det förhåller sig till reglersystemen de använde innan (man får klicka runt lite). Förstår inte varför swec inte har artikeln som källa istället för något dravel från bloomberg...

https://deepmind.com/blog

Tack så mycket, trodde inte de hade släppt whitepaper, ska bli lite intressant läsning sedan. Håller även med lite om att de kanske borde kolla den originella källan,

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Callister:

Undrar vilka parametrar den kan snurra på. Det känns som de redan har fixat att de skalar upp och ned antalet aktiva noder med hjälp av metrics/mätare såsom Netflix gör. Men det krävs ju ingen AI för det direkt.

Här finns en förenklad bild över parametrarna de tittar på http://googleblog.blogspot.se/2014/05/better-data-centers-thr... . Men de tittar ju inte bara på aktiva noder, utan även på interna states i systemet men också vädret utomhus och säkerligen mycket annat. Att slå på och av noder är bara en mycket liten del av allt de gör.

Du hittar även mer intressant info här: https://deepmind.com/blog

Permalänk
Avstängd

Spännande, kommer dessa robotar att bli straffskattade pga deras ''effektivitet på uträkning av material'' när dessa då kommer till oss dödliga.

Mitt inlägg innehåller lite sarkasm. Alltså inget allvarligt inlägg.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Tack så mycket, trodde inte de hade släppt whitepaper, ska bli lite intressant läsning sedan. Håller även med lite om att de kanske borde kolla den originella källan,

Jag ber om ursäkt, jag tittade lite snabbt. Whitepapret handlade inte om energisparingar men annat, du hittar dem här:https://deepmind.com/publications (det är hursomhelst intressant läsning, inte så torrt som det skulle kunna vara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag ber om ursäkt, jag tittade lite snabbt. Whitepapret handlade inte om energisparingar men annat, du hittar dem här:https://deepmind.com/publications (det är hursomhelst intressant läsning, inte så torrt som det skulle kunna vara)

Jag tackar oavsett, är nyfiken vilken metod de har använt. Har sysslat en del med olika typer utav AI därav är jag lite nyfiken.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Med lite snabbt googlande kan jag luska ut att 4 terawatt timmar är ung. vad som går åt till fjärrvärme i Stockholm under ett år.

Permalänk
Medlem

Det verkar mest handla om allmän styr/reglerteknik. Google har väl traditionellt inte varit så bra på det så då är det ju lätt att spara...
Detta är inget nytt, bara logiken som är ny, resultatet kan man uppnå på andra sätt som med simpla PID-regulatorer och vanlig enkel logik samt erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det verkar mest handla om allmän styr/reglerteknik. Google har väl traditionellt inte varit så bra på det så då är det ju lätt att spara...
Detta är inget nytt, bara logiken som är ny, resultatet kan man uppnå på andra sätt som med simpla PID-regulatorer och vanlig enkel logik samt erfarenhet.

Inte så bra på det? Du ska se att deras datahallar är väldigt väl optimerade, med bra pue värden. Detta handlar om att optimera parametrar. Deras nya system med maskininlärning är extremt kraftfullt! Vi kommer så se detta applicerat inom alla områden snart!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Ja, men kan den lösa korsord då?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Den där datorhjärnan är jääkligt intressant! Känns som den utför stora grejer hela tiden.

Undrar vad nästa grej ska bli....

Jag tror faktiskt att de låter den simulera krig snart. Skulle inte förvåna mig om Pentagon frågar om det.

Terminator 2: Judgement Day passade bra här ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det verkar mest handla om allmän styr/reglerteknik. Google har väl traditionellt inte varit så bra på det så då är det ju lätt att spara...
Detta är inget nytt, bara logiken som är ny, resultatet kan man uppnå på andra sätt som med simpla PID-regulatorer och vanlig enkel logik samt erfarenhet.

Nej vad har du fått den informationen från? Tvärtom har de varit världsledande på effektiva datacenter... Gammalmodig styr och reglerteknik kan inte mätta sig mot självlärda system när systemen bli komplexa. Som här med hundra tal mät och regler punkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3