Permalänk

1080 på andra skärmen funkar inte

Hej skulle vilja ha lite hjälp, på laptopens skärm så är det högsta alternativet 1366x768, frågan är är det gränsen för vad mitt grafikkort klarar? Då min andra skärm har inställnings möjligheter upp till 1920x1080. Har ett AMD A10-5745M APU with Radeon(tm) HD Graphics grafikkort. Måste jag byta och isåfall till vad?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det inte är en 1366x768 skärm helt enkelt? Inte direkt ovanligt för laptops.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tannis1195:

Hej skulle vilja ha lite hjälp, på laptopens skärm så är det högsta alternativet 1366x768, frågan är är det gränsen för vad mitt grafikkort klarar? Då min andra skärm har inställnings möjligheter upp till 1920x1080. Har ett AMD A10-5745M APU with Radeon(tm) HD Graphics grafikkort. Måste jag byta och isåfall till vad?

Frågan var väl egentligen i rubriken? Eller det riktiga problemet snarare...
Grafikkretsen är inga problem.
Klonar du bilden från din laptop till din andra skärm så blir upplösningen densamma. Din laptops skärm (som jag antar är ca 13") stödjer inte högre upplösning.
Då kan du antingen stänga av bilden på laptopen och endast visa den på din fristående skärm och sedan höja upplösningen eller så får du köra utökat skrivbord till den fristående om du bara behöver mer arbetsyta.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

@Barak: Har försökt det men det står bara att upplösningen inte stöds, kan ju bara vad jag som är dum ihuvet. Men skulle gärna få lite klarning i fallet. Btw datorn är en 15 tums hp pavillon

Permalänk

@philipborg: Laptopens skärm är det ja, men syftar på min andra skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tannis1195:

@Barak: Har försökt det men det står bara att upplösningen inte stöds, kan ju bara vad jag som är dum ihuvet. Men skulle gärna få lite klarning i fallet. Btw datorn är en 15 tums hp pavillon

Så det går alltså inte att höja upplösningen om du endast kör bilden på din fristående skärm?
Om du "utökar" med ett till skrivbord då? Då får du väl ändå 1080P på den fristående?
Jag kan tyvärr inte guida dig i AMD's grafikinställningar då jag inte har ägt något sådan kort på 6-8 år.
Vad är det för modellbetäckning på din laptop?
Vad är det för skärm?
Vad använder du för typ av bildöverföring? VGA/HDMI/DVI/Displayport?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

@Barak: modellbetäckningen är tyvärr försvunnet i tiden, skärmen http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/162578-a... sedan hdmi som bildöverföring. Utökning funkar inte heller. antar dock att mitt grafik kort inte stödjer 1080p utan bara upp till det laptop skärmen klarar av-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tannis1195:

@Barak: modellbetäckningen är tyvärr försvunnet i tiden, skärmen http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/162578-a... sedan hdmi som bildöverföring. Utökning funkar inte heller. antar dock att mitt grafik kort inte stödjer 1080p utan bara upp till det laptop skärmen klarar av-

Synd att du inte kan hitta modellbetäckningen. Hade den varit tillgänglig så hade det underlättat nedladdning av nya drivrutiner från HP's hemsida.
Du skulle kunna prova att tanka ner nya direkt från AMD's hemsida.
Grafikkorten/kretsarna har haft stöd för högre upplösningar än 1080p i säkert 15 år så det är knappast problemet.
Men jag har tyvärr inte så mycket mer att komma med.
Jag tror i grund och botten att det rör sig om användarfel, men jag skulle inte ta gift på det.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

@Barak: har också känslan att det är den mänskliga faktorn som brister men ska ta med datorn till en expert och försöka reda ut detta men tack ändå