Amerikanska myndigheter beslagtar Kickasstorrents domän

Permalänk

Tyvärr är det nog så att de alternativa domänerna och sajterna till KAT, och resten av deras system kommer att tas ned helt och hållet, trots att USA inte har jurisdiktion i alla berörda länder.

När de väl har huvudpersonen så behöver de inte jurisdiktionen.
De förhandlar helt enkelt med honom. De har ju ganska starka kort på hand.
Dvs, sänkt straff mot att han plockar ner alla sajter och backend-system, stänger ute eventuella partners, och lämnar över all kontroll av system och domäner till de amerikanska myndigheterna.

Men jag antar att om han har någon partner i verksamheten som på något vis hinner låsa ut honom från åtkomst till system och rättigheter till domäner så kanske KAT kan fortleva i någon form någonstans.

Oavsett vilket, torrentsajter kommer naturligtvis att finnas kvar så länge producenterna inte klarar att leverera all content (film, tv, musik, programvara, etc) på ett för konsumenter smidigt vis och till rimlig kostnad.

Om t ex Netflix, HBO, etc hade möjlighet att visa filmer och tv-serier från dag 1, och om de inte begränsade urvalet så drastiskt som de gör idag, då skulle behovet av "piratkopierade" filmer och tv-serier mer eller mindre försvinna.

Det ska bli intressant att se var detta landar.

Permalänk
Medlem

Jag kan ladda ner en film med Melissa McCarthy på skoj, som ett skämt typ. Men om möjligheten inte fanns skulle jag aldrig köpt den. Vilket är sant för nästan allt jag ser nu för tiden. Det som är bra får dock gratisreklam, så förlusten för bolagen är noll.

Det är dock ganska läskigt att lobbyister har fått gå så långt i att kränka människors grundläggande rättigheter i kommersialismens namn och att folk överlag blint godtar lagar som direkt går emot grundprinciperna vad gäller personlig integritet och mänskliga rättigheter.

Hetsjakten mot pirater är helt obefogad, då filmindustrin och spelindustrin haft sin framgång och enorma ökning just tack vare all gratisreklam de fått genom spridningen.

Det vi borde fokusera på är de liv som förstörs nere i tyskland när vanliga familjer får fantasisummor att betala och se till att det aldrig blir verklighet här.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Jag kan ladda ner en film med Melissa McCarthy på skoj, som ett skämt typ. Men om möjligheten inte fanns skulle jag aldrig köpt den. Vilket är sant för nästan allt jag ser nu för tiden. Det som är bra får dock gratisreklam, så förlusten för bolagen är noll.

Det är dock ganska läskigt att lobbyister har fått gå så långt i att kränka människors grundläggande rättigheter i kommersialismens namn och att folk överlag blint godtar lagar som direkt går emot grundprinciperna vad gäller personlig integritet och mänskliga rättigheter.

Hetsjakten mot pirater är helt obefogad, då filmindustrin och spelindustrin haft sin framgång och enorma ökning just tack vare all gratisreklam de fått genom spridningen.

Det vi borde fokusera på är de liv som förstörs nere i tyskland när vanliga familjer får fantasisummor att betala och se till att det aldrig blir verklighet här.

Håller med dig till viss del, men n åter igen så när Fan blev gratis underhållning en mänsklig rättighet? Hur kan "intellektuell stöld" vara en rättighet?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Det handlar om pengar. Enbart därför.

Ja den dagen terroristerna hotar den amerikanska filmindustrin då är deras dagar räknade

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Skönt för bolagen att kunna sälja sina ovala hjul ifred, nu när dom har fått bort dom runda hjulen från marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Fast nej den låstes upp tillslut, det tog en vecka så låste en okänd "3e part" upp telefonen.

En myndighet ? Apple själva under ett annat namn ? En privatperson , inget vet än så länge vilket skapar flera frågetecken.

Troligtvis med information som NSA satt inne på. Om jag inte minns fel så visade Snowden-läckorna på att NSA hade tillgång till Apples kryptering på något vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jävligt dåligt! Klart man ska få ladda ner och kopiera andras verk utan att betala för dem! Om jag inte vill betala men ändå se film, serier och spela datorspel så ska jag få göra det! Ingen har rätt att hindra mig! CENSUR! 1984!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jävligt dåligt! Klart man ska få ladda ner och kopiera andras verk utan att betala för dem! Om jag inte vill betala men ändå se film, serier och spela datorspel så ska jag få göra det! Ingen har rätt att hindra mig! CENSUR! 1984!

Skickades från m.sweclockers.com

Min teori är lite så att om internet inte funnits skulle betydligt mindre folk veta om att X existerar överhuvudtaget..
därmed skulle det vara en betydligt mindre andel folk som köpte produkten X (kan vara film musik, tv eller liknande).

Känns lite som när VHS släpptes och någon sur gubbe häver ur sig en massa om att det är fördjävligt att folk kan spela in och titta på tv-program flera gånger efter dom har visats.. sedan öppnar det videobutiker lite överallt och Hollywood tjänar grova pengar som inte skulle vart möjligt utan VHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Fast nej den låstes upp tillslut, det tog en vecka så låste en okänd "3e part" upp telefonen.

En myndighet ? Apple själva under ett annat namn ? En privatperson , inget vet än så länge vilket skapar flera frågetecken.

Var det inte en israelisk firma? Sedan var det väl mer att de lyckades ta en kopia de kunde testa olika PIN-koder mot innan den stängde ner.

http://thehackernews.com/2016/03/unlock-terrorist-iPhone.html
http://www.vox.com/2016/3/29/11325134/apple-iphone-fbi-san-be...

Permalänk
Medlem

Det problematiska med många torrentsidor är ju just att de tjänar pengar på dem, dvs i praktiken tjänar pengar på att sprida andras verk. Ett slags häleri.
Det är även det som skadar deras rykte bland allmänheten och gör det delvis accepterat att myndigheterna gör så.

Visserligen gör ju företagen också det, men med skillnaden att de som ligger bakom verket el marknadsföringen av det oftast får en (om än liten) del av intäkten.

Sen är ju sättet de räknar helt fel. Kan ju inte direkt räkna varje nedladdning som en förlust eftersom en mycket stor del nog ändå aldrig skulle köpas.
Faktum är ju att nedladdningar kan bidra till att skapa ett intresse för något, el bara sprida kultur vilket ju måste anses positivt.
Där borde det finnas någon slags tidsgräns när materialet övergår från att vara en kommersiell vara till att bli allmäntillgänglig kultur. För efter en tid tjänar ju företagen i praktiken inget på materialet.

Inkomsterna från försäljning av t ex filmer el musik är ju som störst i början, när det är nytt och efterfrågan är stor. I det läget är det dumt för fildelningssidorna att sprida materialet, det gör ju bara att de blir ännu större mål.
Låt företagen tjäna sina pengar på de mest ivriga, det är helt ok. Måste man absolut se den senaste filmen så ska man betala för det, svårare än så är det väl inte. Allt kan ju inte vara helt fritt direkt. I det läget förstår man ju företagen.

Men sen ska det finnas bra tjänster för att ta del av allt också, brister där är en kraftigt bidragande orsak till fildelningen. Tillgängligheten måste vara minst lika hög som den fildelningssidorna erbjuder.
Ta bara utländska tv-serier t ex, ska man behöva vänta flera veckor innan det visas på svensk tv vid en viss tidpunkt som man måste passa?
Enda rimliga alternativet är då att ladda ner dagen efter. Att betala en månadsavgift för att se allt direkt kunde vara helt ok om det fanns, alternativt att de är reklamfinansierade precis som när de visas där på tv.
Olika medier lämpar sig olika väl för olika leveransmodeller. Filmer och tv-serier osv ser man ju generellt sett bara en gång, går då bra att ha det som strömmande. När det gäller musik tycker man däremot att det borde finnas alternativ, för det är sällan man bara lyssnar på en låt en gång.

Jag vill fritt kunna lyssna på musik som jag köpt utan att vara beroende av någon tjänst och betala månadsavgifter för att i praktiken hyra. Ska då sägas att jag i snitt köper musik årligen för vad en (el ibland två) månadsavgift för Spotify är, då det sällan kommer ny bra musik. För en storkonsument kan det däremot vara lämpligare med en tjänst.

Att företag lätt lämnar ut uppgifter om fildelning men har svårare när det gäller annan (grövre och mer samhällspåverkande) brottslighet visar ju tydligt var prioriteringen ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Var det inte en israelisk firma? Sedan var det väl mer att de lyckades ta en kopia de kunde testa olika PIN-koder mot innan den stängde ner.

http://thehackernews.com/2016/03/unlock-terrorist-iPhone.html
http://www.vox.com/2016/3/29/11325134/apple-iphone-fbi-san-be...

Ingen vet säkert så det är bara spekulationer.

Skrivet av NodCommander:

Troligtvis med information som NSA satt inne på. Om jag inte minns fel så visade Snowden-läckorna på att NSA hade tillgång till Apples kryptering på något vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har redan sen DROPOUT JEEP (Då Apple lämnat dörrarna öppna till NSA) varit säker på att Apple kör ett helt öppet samarbete med samtliga myndigheter och att resten är ett skådespel. Anledningen lär ju vara mycket enkel, Pengar

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Surt för honom, men det kommer inte påverka folks moral eller synsätt, vilket är det de borde jobba på om de vill få bukt med fenomenet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Surt för honom, men det kommer inte påverka folks moral eller synsätt, vilket är det de borde jobba på om de vill få bukt med fenomenet.

Va, seriöst? Du tycker att "de" borde jobba med att förbättra folks moral?

Snarare borde affärsmodeller och sätten som materialen distribueras på ses över.
Se bara vilken succé strömmade tjänster är trots deras i dag begränsade urval.

De flesta är nog beredda att betala för programmaterialet när konsumtionen inte begränsas i tid och rum (typ biografer, uthyrning, TV) eller är för tekniskt komplicerad för konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Va, seriöst? Du tycker att "de" borde jobba med att förbättra folks moral?

Snarare borde affärsmodeller och sätten som materialen distribueras på ses över.
Se bara vilken succé strömmade tjänster är trots deras i dag begränsade urval.

De flesta är nog beredda att betala för programmaterialet när konsumtionen inte begränsas i tid och rum (typ biografer, uthyrning, TV) eller är för tekniskt komplicerad för konsumenten.

Om de vill uppnå målet att folk ska sluta ladda ner och samtidigt få behålla sina affärsmodeller, ja.

Personligen tror jag inte att fildelning innebär förluster eftersom mycket forskning pekar på att fildelarna är de som konsumerar mest.

Jag anser också att fildelning är en ickefråga nu när det finns spotify och Netflix, som de tjänar bra på. Så du tolkade nog mitt inlägg fel. Tänkte att "alla" väl vet om min hållning i frågan då jag deltagit i hundratals trådar om fildelning här

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweClockers:

Att myndigheterna lyckas peka ut Artem Vaulin som skyldig till webbplatsens aktiviteter bygger på information som lämnats ut av Apple, där hans IP-adress loggats för Itunes-aktiviteter...

Så om han hade piratkopierat istället för att ha använt sig av lagliga alternativ som iTunes så hade han aldrig haft dom här problemen...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Trodde han verkligen att han skulle kunna profitera på amerikanska filmbolag hur länge som helst?
Folk måste förstå att vilda västern tiden för internet håller på att ta slut....

Skrivet av rektor:

Så om han hade piratkopierat istället för att ha använt sig av lagliga alternativ som iTunes så hade han aldrig haft dom här problemen...

Tjaa man kan också se det som att han hade lojalitet till fel företag.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Trodde han verkligen att han skulle kunna profitera på amerikanska filmbolag hur länge som helst?
Folk måste förstå att vilda västern tiden för internet håller på att ta slut....

På "Mainstream" internet kanske. Men samhället ser ut så idag att folk behöver någon slags frizon från överheten, och då blir det väl istället Darknet eller något annat som tar över.

Man måste komma ihåg att anledningen till att internet blivit vad det är till sto del just för friheten det inneburit. Men om ICAN och IANA med flera börjar springa staters ärenden istället för att vara neutrala så kommer folk hitta andra vägar till samvaro utan inblandnng från stater osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Mortac:

Propaganda.
Krim var ryskt före Krustjov inkorporerade det i ukrainska SSR. Sluta svamla.
Soviets ledare var nästan alla Ukranare, Georgier och Ashkenazi, de hade aldrig majoritetens väl i åtanke, vilket du klart gan se via progromerna och de massiva utrensningarna.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.