Köpråd för bygge av ny tyst server

Permalänk
Medlem

Köpråd för bygge av ny tyst server

Hej,
Då jag har flyttat ihop med tjejen i en tvåa och inte längre får ha på min server då den låter för mycket så börjar det att bli dags för en uppdatering, men då jag inte har hängt med i svängen sedan 2012 när jag byggde den förra så behöver jag råd

Nuvarande kör FreeBSD men tänkte gå över till Proxmox och leka runt med virtualisering, så tänkte mig en Intel i5 eller i7, men är osäker på hur mycket kraft jag behöver

Mina krav är tyst och relativt strömsnål chassi och hårddiskar har jag redan, de delar jag behöver är

CPU
Moderkort (minst 8x SATA, alt. med kontrollerkort)
RAM
Nätägg
SSD till OS

Mjukvara som kommer att köras;
Plex (vill att den åtminstånde klarar ~3x 1080 transcode så är jag framtidssäker)
FTP
Appache
Nextcloud
AFP / SMB för backup och fildelning
Ev. avlastning av 3D-rendering men inget direkt krav

Prisklass, max 9000, men gärna så billigt som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixton:

Hej,
Då jag har flyttat ihop med tjejen i en tvåa och inte längre får ha på min server då den låter för mycket så börjar det att bli dags för en uppdatering, men då jag inte har hängt med i svängen sedan 2012 när jag byggde den förra så behöver jag råd

Nuvarande kör FreeBSD men tänkte gå över till Proxmox och leka runt med virtualisering, så tänkte mig en Intel i5 eller i7, men är osäker på hur mycket kraft jag behöver

Mina krav är tyst och relativt strömsnål chassi och hårddiskar har jag redan, de delar jag behöver är

CPU
Moderkort (minst 8x SATA, alt. med kontrollerkort)
RAM
Nätägg
SSD till OS

Mjukvara som kommer att köras;
Plex (vill att den åtminstånde klarar ~3x 1080 transcode så är jag framtidssäker)
FTP
Appache
Nextcloud
AFP / SMB för backup och fildelning
Ev. avlastning av 3D-rendering men inget direkt krav

Prisklass, max 9000, men gärna så billigt som

Gå in på dustin och kolla på färdiga servrar. En DELL T130 möter nog dina krav. Det finns också bra maskiner från
andra tillverkare som HP.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Gå in på dustin och kolla på färdiga servrar. En DELL T130 möter nog dina krav. Det finns också bra maskiner från
andra tillverkare som HP.

Är inte intresserad av färdiga servrar tyvärr, behöver minimum 8x 3.5" platser samt att jag redan har ett chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Vad sägs om nedan? Har ett linkande setup
Moderkort: Supermicron X10SL7-F - Har IPMI och LSI kontroller, 2x gig portar för ev LACP(NIC Teaming) - 2.835,00
RAM: 4x Samsung ECC - 2.224,00
CPU: Intel Xeon E3-1231v3 - 2.686,00

Kostnaden för dessa blir 7 745.
Sen får du hitta ett Nätagg på cirka 550W, problemet är att det finns väldigt få nätagg som 8+ SATA portar vid 'låg' effekt, bäst är kanske köpa en 550Ws variant och köpa SATA splitters. Själv kör jag på en EVGA Supernova G2 850W som har 10 SATA portar.. overkill...(jag orkade inte hålla på med splitters)

Om budgeten tillåter, köp en SSD med SLC, annars en MLC, typ Samsung 850 pro, storleken är upp till dig men 250GB kanske?

Edit: Kan rekommendera att köpa till en eftermarknadskylare, en billig torn kylare från Cooler Master. Original kylaren är relativ tyst men den har ett irriterande ljud när den varvar upp.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Om du orkar/vill köpa ifrån eBay så kolla på socket 2011, och Xeon E5 V1, finns en ganska lång tråd om det här på forumet. Helt klart billigast pris/prestanda.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Jag skulle köra en intel processor med grafikdel, det gör stor skillnad vid transcoding. Sedan så finns det även server moderkort som har plats för SATA-DOM kort vilket är som ett instickskort (sloten är en SATA kontakt som även matar ström) med en SSD. Dessa brukar vara anpassade för att klara många skrivningar.

Så din tanke är att migrera ditt system från bas OS FreeBSD (FreeNAS ? ) till att vara Proxmox? Varför? Proxmox är anpassat för att serva virtuella maskiner och lagringsservern behöver ju knappast vara samma maskin. Implementationen av ZFS är bättre på FreeBSD. Det enda tyngre programmet du vill köra är Plex, vilket en intel NUC lätt skulle klara då den kan utnyttja quicksync.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Jag skulle köra en intel processor med grafikdel, det gör stor skillnad vid transcoding. Sedan så finns det även server moderkort som har plats för SATA-DOM kort vilket är som ett instickskort (sloten är en SATA kontakt som även matar ström) med en SSD. Dessa brukar vara anpassade för att klara många skrivningar.

Så din tanke är att migrera ditt system från bas OS FreeBSD (FreeNAS ? ) till att vara Proxmox? Varför? Proxmox är anpassat för att serva virtuella maskiner och lagringsservern behöver ju knappast vara samma maskin. Implementationen av ZFS är bättre på FreeBSD. Det enda tyngre programmet du vill köra är Plex, vilket en intel NUC lätt skulle klara då den kan utnyttja quicksync.

Transcoding på Plex utnyttjar inte GPU, annat än på Nvidia Shield. (tyvärr!)

ZoL på Proxmox är relativt moget, det finns ju tillochmed natively på Ubuntu 16.04 väl?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Jag skulle köra en intel processor med grafikdel, det gör stor skillnad vid transcoding. Sedan så finns det även server moderkort som har plats för SATA-DOM kort vilket är som ett instickskort (sloten är en SATA kontakt som även matar ström) med en SSD. Dessa brukar vara anpassade för att klara många skrivningar.

Så din tanke är att migrera ditt system från bas OS FreeBSD (FreeNAS ? ) till att vara Proxmox? Varför? Proxmox är anpassat för att serva virtuella maskiner och lagringsservern behöver ju knappast vara samma maskin. Implementationen av ZFS är bättre på FreeBSD. Det enda tyngre programmet du vill köra är Plex, vilket en intel NUC lätt skulle klara då den kan utnyttja quicksync.

Väldigt Off Topic men då personen jag svarar inte kunde låta bli att öppna dörren.
Vad gör ZFS bättre i FreeBSD? Det enda jag kan tänka är att det är bättre integrerat om man vill boota på en krypterad zfs men det hänger ju mer på att den externa krypteringen är bättre integrerad inte zfs.
Zfs är ännu bättre i Solaris eller vad gäller openzfs i illumos/delphix isåfall.

Permalänk
Medlem

Jag kör en nuc i5 som blandannat kör plex och transcoding, liten, sval, tyst, har fungerat bra transcoding 2x720 inte testat mer men i7'an borde ju ta mer, kanske gränsfall?

Permalänk
Skrivet av moron:

Transcoding på Plex utnyttjar inte GPU, annat än på Nvidia Shield. (tyvärr!)

ZoL på Proxmox är relativt moget, det finns ju tillochmed natively på Ubuntu 16.04 väl?

Huh, hade för mig att plex stöde hårdvaruaccelererad transcoding. Då är det alltså endast emby som har det (funnits så länge i emby att jag antog plex även hade det).

ZoL är om jag minns rätt inte möjligt att köra boot ifrån då stödet för ZFS laddas via en kernel modul efter boot ifall ZFS detekteras. Så visst det går att köra men mer smärtfritt på FreeBSD samt så ligger ZoL några versioner bakom i features.

Skrivet av aluser:

Väldigt Off Topic men då personen jag svarar inte kunde låta bli att öppna dörren.
Vad gör ZFS bättre i FreeBSD? Det enda jag kan tänka är att det är bättre integrerat om man vill boota på en krypterad zfs men det hänger ju mer på att den externa krypteringen är bättre integrerad inte zfs.
Zfs är ännu bättre i Solaris eller vad gäller openzfs i illumos/delphix isåfall.

Boota krypterad ZFS är en av grejorna som gör ZFS bättre på FreeBSD vs ZoL (dock ett fulhack för UEFI). Förr var även ZoL långt bakom övriga OpenZFS implementationer, nu för tiden är det endast senaste features som tar längre tid att landa i ZoL vs FreeBSD, dock så ligger var jag förstått illumus/delphix på de senaste versionerna + att de portar saker de vill ha ifrån Oracle's ZFS implementation. Så mer eller mindre beror det på om du vill ha de senaste uppdateringarna till OpenZFS eller klarar dig utan. Jag själv gillar FreeBSD för att jag får en någorlunda ny version av OpenZFS samtidigt som operativsystemet har väldigt bra integrering med ZFS (inte kört illumos, kört Solaris innan men sparc servern dog för några år sen bortsett från det fungera det bra). Som privatperson är det inte rimligt att köra Solaris pga kostnad.

Exempel på en feature som antagligen kommer ta ett tag att implementeras i ZoL är end-to-end krypterad ZFS-Send/Receive med komprimering.

I TS fall så antar jag att han/hon redan sitter på en FreeBSD burk med FreeNAS, vilket är betydligt enklare att handskas med vs lagring med ZFS i Proxmox (detta är enligt egna erfarenheter med sammankoppling av multipla Proxmox-/lagringsservrar).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Huh, hade för mig att plex stöde hårdvaruaccelererad transcoding. Då är det alltså endast emby som har det (funnits så länge i emby att jag antog plex även hade det).

ZoL är om jag minns rätt inte möjligt att köra boot ifrån då stödet för ZFS laddas via en kernel modul efter boot ifall ZFS detekteras. Så visst det går att köra men mer smärtfritt på FreeBSD samt så ligger ZoL några versioner bakom i features.

Det går att köra boot disk på ZFS i ex Proxmox.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Det går att köra boot disk på ZFS i ex Proxmox.

Och detta fungerade även efter att jag t ex uppdaterat till ny kernel? Minns att det fanns något problem jag sprang in i på mina debian maskiner samt proxmox (kan vara äldre version inte kollat). Typ att jag behövde pilla med dkms och ZFS, kommer inte ihåg på rak arm, var några månader sen jag uppgradera.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Och detta fungerade även efter att jag t ex uppdaterat till ny kernel? Minns att det fanns något problem jag sprang in i på mina debian maskiner samt proxmox (kan vara äldre version inte kollat). Typ att jag behövde pilla med dkms och ZFS, kommer inte ihåg på rak arm, var några månader sen jag uppgradera.

Det vet jag faktiskt inte, men det finns som option tom när du gör en graphical installation.

Visa signatur

En server här, några servrar där.