Sålde en dator igår, köparen får inte igång den, kommer tillbaka o kräver pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Nej jag är rätt trött på att tjafsa om detta nu så jag lägger ner här.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Som jag skrev i min första post, många är omedvetna om vad som gäller i köplagen. Många tror att man inte har något ansvar längre när man har fått pengarna och varan är levererad. Men så är inte fallet..

Men poängen i det hela är att man skriver ett köpavtal som avtalar bort köplagen när man säljer något privat. Då slipper man ev juridiska bekymmer om köparen är välinformerad om vad som gäller.

Permalänk
Medlem

TS, hur går det?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Som jag skrev i min första post, många är omedvetna om vad som gäller i köplagen. Många tror att man inte har något ansvar längre när man har fått pengarna och varan är levererad. Men så är inte fallet..

Men poängen i det hela är att man skriver ett köpavtal som avtalar bort köplagen när man säljer något privat. Då slipper man ev juridiska bekymmer om köparen är välinformerad om vad som gäller.

ja men suck hur ska det funka i praktiken hade du tänkt ? så om jag säljer en kamera i bra skick, 3 veckor senare hör säljaren av sig och säger den har gått sönder, ska jag seriöst ta nåt ansvar för det ? i dont think so köper man beg så kan man knappast komma till säljaren en tid efter och reklamera det funkar inte så oavsett vad lagen säger, ett köp mellan 2 privatpersoner är inte mycket till skydd egentligen. Har man kvitto så kan man ev kanske reklamera där det är köpt från början men vi alla vet att kvitto och garanti gäller ursprungsköparen om det står ett namn på det annars kan man försöka reklamera till tillverkaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

ja men suck hur ska det funka i praktiken hade du tänkt ? så om jag säljer en kamera i bra skick, 3 veckor senare hör säljaren av sig och säger den har gått sönder, ska jag seriöst ta nåt ansvar för det ? i dont think so köper man beg så kan man knappast komma till säljaren en tid efter och reklamera det funkar inte så oavsett vad lagen säger, ett köp mellan 2 privatpersoner är inte mycket till skydd egentligen. Har man kvitto så kan man ev kanske reklamera där det är köpt från början men vi alla vet att kvitto och garanti gäller ursprungsköparen om det står ett namn på det annars kan man försöka reklamera till tillverkaren.

Så är de, du har ett ansvar upp till 2 år efter köpet enligt köplagen. Läs din kamera i stället på HD domen. Hade jag köp din kamera hade jag utan tvekan begärt att du ska laga den eller ta tillbaka köpet. Vem tror du skulle vinna i det målet med HD dom i ryggen?
Å andra sidan hur svårt är det att skriva ett kvitto att köplagen inte gäller?

Permalänk
Inaktiv

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Givetvis pratar vi om fel om inte har uppvisat sig under undersökningen. Å andra sidan kan man inte göra mer än att testa kameran, ta kort, testa laddaren, ett enkelt funktionstest helt enkelt. Skulle den då lägga av efter 3 veckor så skulle jag kräva återköp eller att säljaren lagar felet.
Och skulle det visa sig ett fel under undersökningen så är det ännu viktigare att skriva med felet på kvittot om köparen fortfarande vill ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Så är de, du har ett ansvar upp till 2 år efter köpet enligt köplagen. Läs din kamera i stället på HD domen. Hade jag köp din kamera hade jag utan tvekan begärt att du ska laga den eller ta tillbaka köpet. Vem tror du skulle vinna i det målet med HD dom i ryggen?
Å andra sidan hur svårt är det att skriva ett kvitto att köplagen inte gäller?

en dom förändrar inget, jag hade skrattat åt dig om du hade gjort sådär haha, tvivlar ens ett sådant ärende skulle ens gå vidare då bevisbördan kommer ligga på köparen som ska isf bevisa att felet fanns innan man köpte och ingen är väl så dum som köper nåt som man vet är trasigt? så det håller inte i praktiken min vän. Man ska inte handla beg om man vill ha skydd då är det nytt från butik som gäller, finns ingen lag som kan tvinga nån ta ansvar för prylar man sålt vidare begagnat i 2 års tid det var nog det dummaste jag läst..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

en dom förändrar inget, jag hade skrattat åt dig om du hade gjort sådär haha, tvivlar ens ett sådant ärende skulle ens gå vidare då bevisbördan kommer ligga på köparen som ska isf bevisa att felet fanns innan man köpte och ingen är väl så dum som köper nåt som man vet är trasigt? så det håller inte i praktiken min vän. Man ska inte handla beg om man vill ha skydd då är det nytt från butik som gäller, finns ingen lag som kan tvinga nån ta ansvar för prylar man sålt vidare begagnat i 2 års tid det var nog det dummaste jag läst..

Finns flera domar, och tror du inte att det spelar någon roll så har du ingen koll på hur det svenska rättsväsende fungerar.

32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).

Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Läs även twits inlägg...

Permalänk
Medlem

Nu har det spårat ur helt. Jag bara undrar hur det går för TS.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Nu har det spårat ur helt. Jag bara undrar hur det går för TS.

lol, Jag håller med, måpnga här verkar inte ha något annat att göra än att hänga på forum, skriva väggar av text..som ingen annan än de själva orkar att läsa...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

"Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det."

Säljaren har i detta fallet erbjudit köparen att testa varan innan köp men köparen gjorde inte det. Solklart i detta fallet.

Checklista vid köp mellan privatpersoner

Vid köp mellan privatpersoner kan postförskott eller Swish vara en bra betalningslösning. Med Swish ser ni, till skillnad från internetbetalning, att pengarna kommit fram direkt även om köparen och säljaren har olika banker.
Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det.
Handel mellan privatpersoner går under köplagen. Det som säljaren och köparen avtalat om är det som gäller. Rätt att ångra köpet finns bara om säljare och köpare gjort upp om det innan. Var därför noga med att dokumentera vad ni har kommit överens om i ett avtal.

http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vid privatköp så är det enligt rättspraxis köparen som har bevisbördan medans vid handel hos näringsidkare så är det företaget som skall bevisa att felet inte fanns där från början..

Vid köp av lösöre så har köparen så kallad "begränsad undersökningsplikt" dvs att nivån som köparen förväntas undersöka varan är med vad medelsvensson hade förväntats kunna och som jag tolkar det i detta fallet så startar datorn inte alls vilket vem som helst borde kunna se direkt vid en snabb undersökning. För att felet skall räknas som dolt måste det vara av sådan art att medelsvensson inte kan hitta det eller att säljaren känner till det men underlåter att upplysa om det

Finns många som fått lära sig detta den hårda vägen då dem bara velat köpa saken så fort som möjligt denna typ av saker har även varit uppe för debatt i bla svt programmet plus otaliga gånger

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elyxiator:

Vid privatköp så är det enligt rättspraxis köparen som har bevisbördan medans vid handel hos näringsidkare så är det företaget som skall bevisa att felet inte fanns där från början..

Vid köp av lösöre så har köparen så kallad "begränsad undersökningsplikt" dvs att nivån som köparen förväntas undersöka varan är med vad medelsvensson hade förväntats kunna och som jag tolkar det i detta fallet så startar datorn inte alls vilket vem som helst borde kunna se direkt vid en snabb undersökning. För att felet skall räknas som dolt måste det vara av sådan art att medelsvensson inte kan hitta det eller att säljaren känner till det men underlåter att upplysa om det

Finns många som fått lära sig detta den hårda vägen då dem bara velat köpa saken så fort som möjligt denna typ av saker har även varit uppe för debatt i bla svt programmet plus otaliga gånger

Enligt vilken dom är det köparen som har bevisbördan? Finns det inget avtal så är det ord mot ord, ingen kan bevisa något. Rätten konstaterar bara att ett köp är gjort och att köplagen gäller och utgår därifrån.
Man brukar benämna vad du borde upptäckt som undersökningsplikt även om detta egentligen är ett felaktigt begrepp. Du har nämligen inte någon skyldighet att undersöka varan innan köpet, men har du gjort det uppkommer en form av undersökningsplikt.

Och återigen tar man upp domen i HD som ska ses som vägledande.

Och för att felet ska räknas som dolt så behöver säljaren INTE själv veta om felet.

Men hur svårt är det att skriva ett kvitto där köplagen är undantagen?

Permalänk
Medlem

Som tidigare är sagt så är det andra saker som gäller med bilförsäljning etc så går inte att jämföra rakt av.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Som tidigare är sagt så är det andra saker som gäller med bilförsäljning etc så går inte att jämföra rakt av.

Men herregud.... Jo det är samma! Köplagen är den samma, den gör inte skillnad på om det är bil eller inte! Lösöre som lösöre!

Permalänk
Medlem

Gör en snabb felsökning. Kolla vad som inte fungerar. Därefter har Du mer kött på benen. Kan vara nätdelen som lagt av. Minns en som stängde av sin stationära dator och flyttade den till ett konferensrum i samma byggnad. Datorn fungerade inte mer därefter. Hans nätdel upphörde att fungera. Den var kass p.g.a. 24/7 drift(ej avsedd för det) och kunde ej startas efter ett kort avbrott.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Den här tråden borde döpas om till "Hur slipper jag ta något som helst ansvar för det jag sålt".

Förstår inte hur en del här resonerar.
Ha lite jäklar ryggrad och kolla upp vad som hänt.

Permalänk

@SUMITOMO:
Jag är inte beredd att hålla med dig där, köper du en begad pryl av mig, jag vet att den funkar när du lämnar min lya....3dagar senare hör du av dig och gnäller att den är paj......sorry inte mitt problem.

Har själv råkat ut för detta, köpte en tjock TV av en bekant, jag visste att TV var ok, jag visste att TV var gammal, jag visste att han haft den i flera år utan problem.....3 dagar senare pajjade den hos mig, bara att bita i det sura äpplet och känna sig 500:- fattigare. Är fortfarande bekant med bekanten, att köpa begade grejjer är en risk man får ta om man inte har råd att köpa nytt, därmed säger jag inte att det är ok att lura folk.

Permalänk
Medlem

@mallesoft:

Säljer jag en dator i dag och köparen återkommer dagen efter att den inte fungerar,
så försöker jag självklart hjälpa denne istället för att saga, sorry, köpt är köpt skyll dig själv.
Men det handlat väl om moral och att man inte vill lura folk.

Inte konstigt att det finns folk som säljer defekta prylar och slår ifrån sig med att det "fungerade ju innan".
Därför köper jag aldrig begagnat då man inte kan lita på folk.

Permalänk

@SUMITOMO:
Ok, vi säger så här då, du säljer en begad dator till mig i dag, enl dig så funkar allt ok, jag kommer hem och ser hmmmm samma moderkort som jag har hemma fast ett trasigt, jag byter ut moderkortet mot mitt trasiga återkommer dagen efter till dig och vill häva köpet med att säga burken är paj.......det är ok då eller?
Du är hjälpsam ger mig pengarna tillbaka allt är frid och fröjd, du står där med din trasiga burk och jag lägger ut ett fint fungerande moderkort på marknaden...

Permalänk
Medlem

@mallesoft:

Naturligtvis inte om du bytt moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

@mallesoft:

Naturligtvis inte om du bytt moderkortet.

Och hur vet du att han inte har bytt moderkortet?

Jag tycker att man ska vara ärlig med vad man säljer, dvs inga jävla ugnsbakta grafikkort som säljs som nästan nyskick.
Har man varit helt ärlig med vad man säljer så tycker jag inte att man har någon som helst moralisk skyldighet att hjälpa köparen.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

@SUMITOMO:
Bra, då är vi överens, jag har köpt en del begat här på marknaden jag har väl haft tur att inte bli blåst, då affären skett på distans.
Jag är urärlig och skulle inte ens försöka att blåsa någon på en förkylning ens :), det jag menar att TS har gjort en affär och är nu TS ärlig och det är som denne säger så är det inte TS problem längre att inte burken fungerade när köparen hör av sig dagen efter.

Permalänk
Medlem

Tycker det spårar lite till ytterligheter här som baseras på oärlighet. I mitt fall hade jag hjälpt köparen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Och hur vet du att han inte har bytt moderkortet?

Jag tycker att man ska vara ärlig med vad man säljer, dvs inga jävla ugnsbakta grafikkort som säljs som nästan nyskick.
Har man varit helt ärlig med vad man säljer så tycker jag inte att man har någon som helst moralisk skyldighet att hjälpa köparen.

Därför att jag vet vad jag säljer.

Sålde 2 HDD till någon jeppe i Malmö för ett par år sedan.
Hade kört Killdisk, formaterat dem och packat dem väl med massa bubbelplast.
Efter ett par dagar får jag mejl om att båda diskarna var trasiga.
Konstigt, särskilt att båda var trasiga. Bad han skicka tillbaka dem till mig.
Fick tillbaka dem och serienumren var inte ens i närheten av dem jag sålde.
Mejlade tillbaka om vad han pysslade med, men hörde aldrig av honom igen.

Skrivet av mallesoft:

@SUMITOMO:
Bra, då är vi överens, jag har köpt en del begat här på marknaden jag har väl haft tur att inte bli blåst, då affären skett på distans.
Jag är urärlig och skulle inte ens försöka att blåsa någon på en förkylning ens :), det jag menar att TS har gjort en affär och är nu TS ärlig och det är som denne säger så är det inte TS problem längre att inte burken fungerade när köparen hör av sig dagen efter.

Huruvida TS dator fungerade eller inte vet varken du eller jag.
Om datorn var 3-4 år gammal, hur stor är sannolikheten att den går sönder just denna dagen?

Permalänk

@SUMITOMO:
Nä det har du rätt i, TS är kanske oärlig, jag utgår från att alla är ärliga, jag vet vad jag säljer även så du, så oss går inte att blåsa. Nåja detta är min åsikt iaf.

Permalänk
Medlem

Eftersom att du erbjöd att han fick prova datorn betyder ju att du är 100% säker att du säljer en fungerande dator. Om han endå kom hem till dig för att hämta datorn, varför banne mig prövade han inte den i 5 minuter det är ju helt skumt. Ska man köpa bil så köper man ju oftast inte bilen om säljaren säger den är i helt fungerande skick och nybesiktad kanske med nån tvåa som måste bytas varje bil jag varit ute efter köpa och alla bekanta föräldrar bekantas bekantas och vänner eller syskon vet att man ska provköra bilen känna växel lådan kolla kopplingen bromsarna hur motorn låter eller tickar gå runt den. Det naturliga är ju att prova själv för att vara säker på att om någonting skulle hända att växel lådan rasar 2 veckor efter du köpt den men den kändes helt fantastisk när jag körde den några mil på prov så är det oftast en olyckshändelse och då¨anklagar jag då fan inte säljaren. Om det var en hyffsad dator du sålde som iaf kostar runt 3tusen eller nått sånt då har den ju saker av värde i sig han kan ju ha bytt ut grafikkortet eller bärt den med hålen inte till datorn i skyfall regn 100 meter eller att han skulle sätta in någon annan del han hade från sin gamla dator som hade varit med om åska eller haft kortis så det fuckat upp hela din dator. Men sen tar ut det eller tar bort alla bevis för sedan anklaga dig. Han kan ju ha smällt upp voltenerna på cpun och moderkortet så voltregulatorerna poppade. Haft ett moderkort som var 3 dagar gammalt som var ett dyrt sla vara bra för överklocka sen när jag överklockade samma som mitt billiga matx moderkort hade innan så inget var för varmt men dagen efter var datorn bara död fattade ingenting sålde det som trasigt till en på sweclockers för en 10del med kvitto och han lämnade in det visade sig att visst första batchen av moderkorten hade kassa voltregulatorer så de hade åkt vid medel överklockning vad ett amd 970 moderkort från msi men han fick ett nytt på direkten tror dom kostade 1200kr så hanv ar glöad iaf att jag sålde det för 200kr och han fick ett nytt för 1200kr sen.

Sen stor andel nu förtiden verkar vara extremt egoistiska de ska lura goda människor jag hade nog åkt till personen med datorn om det var inom 5 mil och använda esd armband och han ska skriva på att han tar på sig att jag skruvar idatorn och att jag bär inget ansvar. Sen håller han på o gormar och försöker få det till mitt fel medans jag felsöker hans dator och man kan se att några kondensatorer runt cpu socketen är vikta eller brända eller man ser att ram minnerna inte poppat i rätt bara för han har varit där och undersökt och pillat och sedan anklagat mig medans jag varit där för vara snäll och försöka kolla vad som hänt men jag säger att jag vet att datorn fungerade när du for börja han blåsa upp sig och vara förbannad och hotar med ett och det ena då hade jag berättat för honom antingen att du får 10 sekunder att be om ursäkt för jag behöver inte göra det här eller Jag ser att du har mixtrat med datorn och du försöker få mig ta på mig skiten jag vill nu ha bensin pengar plus 500 "eller mer" kr i felsökningsavgift. Barkar han ur så har jag inget annat att göra att antingen bryta ner han eller vevar han mot mig så har jag all rätt som finns att slå han ett slag där det behövs så han faller och sen får han ligga ner tills han behärskar sig samt swishar över felsöknings avgift och pengar för bensin. Annars är det bara att tex 24pinns kabeln glidit ur och allt fungerar efter så hoppas jag han kan säga tack och förlåt sen bjuda på fika

Men ska du det o felsöka sök efter missfärgningar och att alla saker är ikopplade men få honom skriva ett kontrakt att han tar allt ansvar för vad du gör i datorn. Skruva inte utan nått för annars kan han anklaga dig sen med att video filma dig när du skruvar i datorn sen använda det. Finns riktiga stolpskott ute finns de som har otur bara och behöver lite hjälp oxå. sen finns det dmo som tror man akn råka tappa datorn från stående höjd och dom är som en luft boll inget konstigt kan hända.

Haft själv en när jag inte hade några pengar alls så sålde jag min helt fungerande extra lan dator coh dator som stod och matade plex till mig och 5 andra samt användes varje helg som wow dator åt min bäste vän när han hälsade på samt gta 5. Han skulle komma och hämta den på en gång sa 2000kr är ungefär 500-1000kr mindre än vad sweclockers tog för ungefär samma saker i vintras men jag sänkte endå till 1000kr för han var så trevlig sen frågade jag om han ville köpa lite andra saker billigt en macbook mid 2010 och en msi gx740 samt en swiftech h220 med omlöevande pump men har kvitto och rma nummer så är bara skicka in samt skulle han få en 400kr oanvänd spelmus musmatta ett microsoft speltangentbord rätt oanvänt o sånt för 1000kr mer och han ville ha båda 2 väntade o väntade sa han inte kunde få skjuss sa aja då löser vi det imorgon han ville ha båda sakerna och jag tänkte fan jag vill vara trevlig jag skickar med 5 oöppnade 120-140mm fläktar en till towerkylare med 2 fläktar ett halvår gammalt trådlöst ac 5ghz nätverkskort jag köpte för 499kr för jag tänkte han skulle köpa allt snabbt- var dagen efter hanf ick inte skjuss då heller men frun skulle ta färdtjänst in till i närheten av hans kompis som han sa vi kunde lämna det till och han skulle kolla på grejjerna o godkänna medans vi var där sa amen det blri bra. Hon åkte dit hans vän som luktade marujana som fan och kom i kallingarna som fin fru släpade sakerna till visste inte ens vad hans kulle ha sen sa han att han ville bara ha datorn för 1000kr sen hade jag lovat honom en h60i kylare så han fick ta den oxå sen bad jag emma ge han lådan med tangentbord mus nya datorfläktar trådlöst nätverkskort och allting bara för jag var less för hans kompis sa han bodde ca 60 mil bort så han hade ljugit för mig hela tiden. Sen efter en vecka sa han att jag hade lovat han h220 kylaren oxå o skulle han inte få den skulle folk komma hem till mig jag sa bara nog få dom komma men jag kommer nog mest troligen inte öppna sen skulle han ringa polisen sa jamen gör det du diskuterade med min fru om vad ni kommit överens sen fick du saker som var värda minst 3 gånger mer och vi betalade till och med transporten . Sen han ringde med hot efter hot efter hot jag bliockerade hans telefon nummer och sms i telefonen efter han sa att när han sa datorn fungerar inte du får ta tillbaka den men ajg vill ha tillbaka mina pengar men du får betala 700kr för frakten för jag är hemma halva sverige bort. Vart så less så jag blockerade honom Den fungerade perfekt hade upptid på kanske 4 månader innan ajg packade ner den i chassi kartongens frigolit och papper. Sen allt utom moderkort och processor var nya saker ram minnen 8gb fd design modulärt 450w nätagg använt en månad stresstestade allt och körde benchmark som 3dmark hela natten då han inte kom för vara säker. Han fick med ett nytt oanvänt chassi oxå kom jag på som var 1 månader gammalt kostade bara 499kr men endå samt chassit datorn satt i var 4 månader gammalt Kvitto på allt frun dustin bjöd på ett 16gb usb minne och Ljuddämpning av hela chassit grafikkortet var ett xfx 6970 det hade jag fått som del betalning av en annan på sweclockers när jag sålde min brinx till honom. Kände bara för 1000kr borde han vara sjukt nöjd. Bara sakerna jag köpt inom ett halvår från inet kostade 2000kr nått däromkring. Jag har varit ren från droger över 7 år helt o hållet efter 4 år av ta urinprov 3 gånger i veckan och han betedde sig precis som en kille som har käkat för mycket benzodiazepiner och hans vän frun lämnade av datorn till sa stark cannabis lukt vid dörr öppningen och stor svarta ögon som att han just tagit amfetamin. Jag vart så less på hans tomma hot skulle tingsrätten vilja jag skulle komma för en dator utav en summa på 1000kr samt när ajg tog kort på allt som följde med sen videofilm när jag körde stabilitets program till att stägna av datorn och packa ner den säkert i datorlåda och det andra fint i andra lådor. JAg har lovat frun att aldrig hamna i bråk någonsin igen inte bråkat med någon på 8 år men när nån såndär pellejöns säger han ska skicka bilar med folk till mig och skrämma upp mig och frun då blir man fan förbannad. Men 99% av chanserna är det bara snorunge språk så lika bra glömma bort helt o hållet o bara blocka var över ett halv år sedan och inget besök eller tingsrätts papper så hoppas hanv äxer upp snart iaf.

Ville bara berätta att jag vet hur sviniga folk kan vara även fast man faktiskt försöker vara snällare än den ordinarie mannen själv. Alla andra jag sålt åt brukar vara mer än nöjda för ajg brukar sänka priset dom ger till mig då dom vill köpa av mig till nått jag mer tycker är rimligt sen skickar jag alltid med nått lite extra eller en hundralapp extra när ajg köper saker för de tar sig tid att posta det jag köper samt pengar till ett skrov eller en pizza med cola både när jag köper o säljer för man får ju deras nummer på swish så brukar skicka över 80kr efter 2 dagar brukar vara mkt uppskattande

Näfan nu har jag autism spektrum skrivit igen förlåt. Jävla curse det här glömmer av vad jag gör därför blir det inte påumnkter eller kort o lätläst text. IAf dom som har tråkigt har nått att läsa inte mågna som orkar läsa. försöker hålla mig ifrån datorn och telefonen :S

Hoppas datorn löser sig mvh /Johansson

Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sea_man:

Näfan nu har jag autism spektrum skrivit igen förlåt. Jävla curse det här glömmer av vad jag gör därför blir det inte påumnkter eller kort o lätläst text. IAf dom som har tråkigt har nått att läsa inte mågna som orkar läsa. försöker hålla mig ifrån datorn och telefonen :S

Hoppas datorn löser sig mvh /Johansson

Off topic som tusan nu, men du ska absolut inte låta bli att skriva, Johansson, det märks i texterna du skriver att du har historier att berätta och du borde absolut inte låta någon grammatik eller autism hindra dig.

Jag läser iallafall dina inlägg när jag råkar på dem, fortsätt du kompis.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Tjena SweClockers!

Sålde en dator igår till en kille som kom och hämtade upp den. Jag hade formaterat om hela datorn samma dag så jag vet att allt stod i sin ordning. Han kommer tillbaka med datorn idag (efter att ha bestämt tid) och kräver att jag antingen fixar den och jag står för reparationskostnaderna eller att han får pengarna tillbaka.

Vad ska jag göra?

Edit: han testade inte datorn innan köp men jag erbjöd mig i annonsen att den kunde testas.

Hur gick det sedan, löste det sig?