Varför klockar folk ned sina cpu's under sommaren?

Permalänk
Medlem

Varför klockar folk ned sina cpu's under sommaren?

Hej Jag har alltid undrat varför vissa klockar ned sina cpuer under sommaren. Jag kör min G3258 på 4.4 GHz året runt och jag har inte märkt några större tempskillnader. Det enda jag gör på sommaren är att dra på fläktarna på lite högre men det är allt.

Ha en go söndag

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Därför att det är varmare??...

Permalänk
Medlem

Varför fråga när du redan vet?
Och du måste ju förstå att alla sitter inte med samma processor och kylning som dig. Eller de kanske inte vill dra på fläktarna högre.

Permalänk
Medlem

Du besvarar ju frågan själv. Folk vill inte dra upp sina fläktar, högst troligt pga av ljudet.

Jag struntar dock i att min cpu är 5 grader varmare än resten av året...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

Hej Jag har alltid undrat varför vissa klockar ned sina cpuer under sommaren. Jag kör min G3258 på 4.4 GHz året runt och jag har inte märkt några större tempskillnader. Det enda jag gör på sommaren är att dra på fläktarna på lite högre men det är allt.

Ha en go söndag

Mvh Dennis55

Värmen. Och som de övriga säger, man orkar inte lyssna till fläktar när man ser på tv från datorn. Sen spelar man i regel inte lika mycket på sommaren. Så man klockar ner den. Sweclockers.com kräver inte mer än 2.8GHz på 8 kärnor

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det här var helt nytt för mig. Jag har aldrig gjort det och jag har aldrig hört att någon jag känner gör det heller. Spelar ju ingen roll hur högt klockad den är, i idle är den ju lika sval som stock iaf? Så, så länge man slösurfar och/eller kollar på film så gör ju en överklock inget för temperaturerna endå. Åtminstone inte så länge man har en processor med variabel spänning och klockfrekvens. Det har ju i princip allt efter Intels första i5 som kom typ 2007.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Intressant fråga, jag har också en.
Varför har inte folk shorts på vintern?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@Xyborg:
Sen sparar man lite sås med nedklockad CPU. Datorn med skärm drar ca 100 Watt mindre på "sommarklock" än i stock. Fläktarna ligger under 600 RPM så man kan faktiskt se på Abigail Sciutto att hon tappar andan när hon maler på med sitt koffeinstinna babblande.
**
Annars tycker jag att jag märker ett vinande från datorn.
****

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lengab:

@Xyborg:
Sen sparar man lite sås med nedklockad CPU. Datorn med skärm drar ca 100 Watt mindre på "sommarklock" än i stock. Fläktarna ligger under 600 RPM så man kan faktiskt se på Abigail Sciutto att hon tappar andan när hon maler på med sitt koffeinstinna babblande.
**
Annars tycker jag att jag märker ett vinande från datorn.
****

Mina fläktar ligger i 300 rpm på idle med max överklock eftersom den ändå går ner i samma minimumfrekvenser som vid stock så länge man bara surfar/kollar på film. Det går inte att höra datorn alls då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg:
jag har 30 grader varmt inne så mina fläktar är högre. Jag har en sån där takvåning med sneda tak. Så det blir som en bakugn nu i Juli Augusti.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Man gör det för att få mindre värme i huset/lägenheten.
Mindre att göra med temps på cpun.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det finns ju många skäl till att dra ner. Finns bara ett för att dra upp. Bättre prestanda

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag fattar Dumma mig jag kan bara inte tänka ibland så är dte bara

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@Xyborg:
Sen sparar man lite sås med nedklockad CPU. Datorn med skärm drar ca 100 Watt mindre på "sommarklock" än i stock. Fläktarna ligger under 600 RPM så man kan faktiskt se på Abigail Sciutto att hon tappar andan när hon maler på med sitt koffeinstinna babblande.
**
Annars tycker jag att jag märker ett vinande från datorn.
****

Men elpriset är ju lägre på sommaren......

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Men elpriset är ju lägre på sommaren......

Elpris är aldrig låga. Jag betalar avgift för ledningar dragna 1922, och de borde väl ha fått sin nätavgift redan betalda av previous taxpayer generations?
ska se om jag hittar en räkning... brb.
Ahh.
Det här betalar JAG för.

123.75kr för elnätsabonnemang. (som drar in miljardbelopp per år som redan är betalat av föregående generationer)
66,81kr Elöverföring 131 KWh
39,45 kr Avtals avgift
134.28kr El (Det jag faktiskt har gjort av med.)
Summa 364kr.

Sen till topic.
Om datorn står på stock så drar den massor med mer och jag hamnar på 420kr ungefär. Vilket är ca 100W mer i ström.
*edit*
På sommaren blir det en hel den Subs och sallader. De drar ner elen en del hos mig. Om det är ngn som retar sig på under 400kr/mån räkning.
*end edit*

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating