i5 4690k får över 90c vid bara 2-3min Prime95. Halp

Permalänk

i5 4690k får över 90c vid bara 2-3min Prime95. Halp

Min 4690k (Ej överklockad) går upp till 87-93+ grader vid bara någon minut utav PRIME95.
ligger på 40-45 idle "/
Kanske bara är jag som är paranoid men det känns väldigt högt med en Corsair Hydro H75. Bytte nyss kylpasta också.

Specs
i5 4690k
Corsair Hydro H75

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyp0ns0pp0saurus:

Min 4690k (Ej överklockad) går upp till 87-93+ grader vid bara någon minut utav PRIME95.
ligger på 40-45 idle "/
Kanske bara är jag som är paranoid men det känns väldigt högt med en Corsair Hydro H75. Bytte nyss kylpasta också.

Specs
i5 4690k
Corsair Hydro H75

1) kör inte prime95 på haswell

2) du har nog antagligen monterat kylaren fel, gör om från början igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

som föregående, eller så kan eventuellt kylaren vara sönder

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av davyp3:

1) kör inte prime95 på haswell

2) du har nog antagligen monterat kylaren fel, gör om från början igen

Skickades från m.sweclockers.com

vet inte riktigt hur det skulle kunna vara fel "/ Finns liksom inte så många olika sätt att montera den..
Kan fixa bild på hur jag satt den om det skulle hjälpa dig/er att hjälpa mig

Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyp0ns0pp0saurus:

vet inte riktigt hur det skulle kunna vara fel "/ Finns liksom inte så många olika sätt att montera den..
Kan fixa bild på hur jag satt den om det skulle hjälpa dig/er att hjälpa mig

Tack!

bara lite glapp från ihs och kylaren kan göra mycket!

Kolla till pumpen

Permalänk
Skrivet av Alle22:

bara lite glapp från ihs och kylaren kan göra mycket!

Kolla pumpen

Finns det något smidigt sätt att kolla det eller är det lika jobbigt att kolla som det låter?

Även om jag skulle plocka isär kylaren och kolla pumpen tror jag inte att jag skulle kunna identifiera något fel om det va något "/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyp0ns0pp0saurus:

Finns det något smidigt sätt att kolla det eller är det lika jobbigt att kolla som det låter?

Även om jag skulle plocka isär kylaren och kolla pumpen tror jag inte att jag skulle kunna identifiera något fel om det va något "/

du ska se om pumpen ökar, du ska inte öppna upp kylaren.

1. montera om kylaren, ta bort kylpastan med kemisk ren bensin eller liknande och applicera nytt.
2. koppla pumpen till 12V
3. kör intel burn test