Permalänk
Medlem

Dator går varmt.... Bättre luftflöde

Har en liten fråga om hur jag ska få bäst luftflöde i min burk.

Kör en i5 4460 (ska uppgraderas till en i7 47xx) kyld med en h100, ca 50c vid spelande
R9 390x Trix, blir jättevarmt, har varit uppe i 90 grader.
Chassie: Phanteks Eclipse P400

Nu till mitt lilla problem, Jag får inte plats med min h100 i toppen på chassit, det finns plats för 280 rad, men moderkortet är i vägen.
Har fått sätta den i fronten. och fläktarna på h100 är inte dom mest tysta man kan hitta, över 50% så låter det som att datorn ska flyga iväg.
på så sätt får jag inte in så mkt friskluft. Kör en utsugsfläkt uppe och en bak.

Hur skulle ni ha gjort?

Bifogar bild

Bild

Permalänk

Tycker det känns konstigt att det inte skulle gå in en H100 i toppen. Har du monterat i rätt ordning? Som jag fattat det sitter 120mm platserna utanför moderkortet.

Kan du inte få in frisk luft i fronten så får du problem och ända alternativet är då att vända på kakan (insug i toppen) men det är ingen bra idé.

Nu är det dock väldigt varmt ute och det är många setups som svettas extra mycket just nu. Jag kör utan paneler på mitt itx-system :-/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Nej det sitter bakom moderkortet, jättelustigt. Jag får dit radiatorn men inte fläktarna och tvärt om. Funderar på att göra en fuling och sätta raden på insidan och fläktarna utanför. Inte jättesnyggt men mer funktionellt än det är idag. Tänkte köra 3 st nocta 120mm fläktar fram, ev montera en 120mm under grafikkortet som insug. sen köra h100 som och den bak som utblås.

Är dock lite skeptisk att ha h100 som utblås, det kan väl inte vara helt optimalt? Luften i burken (grafikkortet) lär ju vara skapligt varm.

Permalänk
Skrivet av Taskolle:

Nej det sitter bakom moderkortet, jättelustigt. Jag får dit radiatorn men inte fläktarna och tvärt om. Funderar på att göra en fuling och sätta raden på insidan och fläktarna utanför. Inte jättesnyggt men mer funktionellt än det är idag. Tänkte köra 3 st nocta 120mm fläktar fram, ev montera en 120mm under grafikkortet som insug. sen köra h100 som och den bak som utblås.

Är dock lite skeptisk att ha h100 som utblås, det kan väl inte vara helt optimalt? Luften i burken (grafikkortet) lär ju vara skapligt varm.

Eftersom att du inte vattenkyler ditt grafikkort så är det bättre att ha H100 på utblås så grafikkortet får frisk luft. Din CPU lär inte bli speciellt varm och om det är som du beskrev så är det grafikkortet som är kritiskt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

personligen hade jag kört intake på både fronten o toppen o bara kört utblås på baksidan

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |