Utforskaren i Windows 7 stängs när jag försöker kopiera och klistra

Permalänk
Medlem

Utforskaren i Windows 7 stängs när jag försöker kopiera och klistra

Hej
Jag har flyttat mitt ämne hit eftersom den bar felplacerat i något annat tråd.
Jag har en laptop med Windows 7 HP 64-bit och utforskaren slutar fungera varje gång som jag försöker kopiera/klippa ut och klistra. Då dyker det upp ett meddelande: "Utforskaren har slutat att fungera. Du kan försöka starta om programmet".

Jag har googlat och sett att andra har haft samma problem men ingen av de föreslagna lösningarna fungerar för mig. Jag har försökt uppdatera Windows genom Windows Update men det pågår i många timmar utan något resultat alls. Samma sak när jag testade med Microsoft Fix it (microsoftfixit.wu.lb.34305348279103984.1.1.run_0.exe) eller genom att hämta uppdateringspaketet (https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2515325).

Jag körde också systemfylsgranskaren, både i säkert läge och i vanligt läge, och efter resultatet visade meddelandet "Windows Resource Protection hittade skadade filer men det gick inte att åtgärda alla." Sedan följde jag de instruktioner som finns för sådant fall på https://support.microsoft.com/sv-se/kb/929833#bookmark-cbs%20.... Men den fil som inte kunde repareras hittade jag ingenstans. I Sfcdetails.txt står:

"2016-07-14 20:14:22, Info CSI 0000038a [SR] Cannot verify component files for 2d6efdc79bd08bf420b59aa29246b66d, Version = 6.1.7601.18517, pA = PROCESSOR_ARCHITECTURE_AMD64 (9), Culture neutral, VersionScope = 1 nonSxS, PublicKeyToken = {l:8 b:31bf3856ad364e35}, Type neutral, TypeName neutral, PublicKey neutral, manifest is damaged (FALSE)"

Jag har också försökt testa med systemåterställning men det inte går att välja något tidigare datum. Annars funkar min dator normalt, inget virus upptäcktes, men detta problem är så irriterande. Hur skulle jag kunna lösa det?

Jag har känslan av att min dator inte kan uppdatera någonting alls. I informationsrutan i Windows Update ser jag hela tiden i flera timmar "hämtar 3 uppdateringar (totalt 0 kb, 0% totalt)". Är detta normalt? eller kan problemet bero på någonting annat? Igår såg jag också att Windows Defender stannar efter ett tag när det börjar söka efter uppdateringar.

Någon sa till mig att min hårddisk kanske har trasiga sektorer. Jag har kört CCleaner för att reparera eventuella register och som sagt kört systemfylsgranskaren. Min hårddsik är bara 1 % fragmenterad enligt den sista analysen. Hur kan jag reparera annars trasiga sektorer, om jag har sådana?

Permalänk

Testa kör ett s.k. SMART-test för att se om de vanligaste sektorerna är skadade, ett extended-test kan du göra om den får "PASS" på "Quick Test"

Hur du gör med DLD:
http://support.wdc.com/KnowledgeBase/answer.aspx?ID=940

Hur du gör med CrystalDiskInfo:
http://www.howtogeek.com/134735/how-to-see-if-your-hard-drive...

Har du provat med en ominstallation?

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Testa kör ett s.k. SMART-test för att se om de vanligaste sektorerna är skadade, ett extended-test kan du göra om den får "PASS" på "Quick Test"

Hur du gör med DLD:
http://support.wdc.com/KnowledgeBase/answer.aspx?ID=940

Hur du gör med CrystalDiskInfo:
http://www.howtogeek.com/134735/how-to-see-if-your-hard-drive...

Har du provat med en ominstallation?

Tack! Jag ska testa. Spelar det någon roll att göra testet först med DLD och sedan med Crystal Disk Info eller tvärtom?
Jag har inte ominstallerat någonting eftersom jag tyckte att problemet är ganska begränsat, det är bara Utforskaren som inte fungerar som det ska. Annars funkar datorn normalt. Okej, det är också lite mystiskt att uppdateringarna aldrig lyckas genomföras de senaste dagarna, men hoppas att det bara är någonting tillfälligt med Mircrosoft.

Permalänk
Medlem

Blåst om burken?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av okean:

Tack! Jag ska testa. Spelar det någon roll att göra testet först med DLD och sedan med Crystal Disk Info eller tvärtom?
Jag har inte ominstallerat någonting eftersom jag tyckte att problemet är ganska begränsat, det är bara Utforskaren som inte fungerar som det ska. Annars funkar datorn normalt. Okej, det är också lite mystiskt att uppdateringarna aldrig lyckas genomföras de senaste dagarna, men hoppas att det bara är någonting tillfälligt med Mircrosoft.

Vissa rekommenderar Crystal Disk Info som program, jag brukar köra WD:s. Du behöver bara köra ett SMART-test.

Skulle hur som prova blåsa om den om du har möjlighet.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Jag har känslan av att min dator inte kan uppdatera någonting alls. I informationsrutan i Windows Update ser jag hela tiden i flera timmar "hämtar 3 uppdateringar (totalt 0 kb, 0% totalt)". Är detta normalt? eller kan problemet bero på någonting annat? Igår såg jag också att Windows Defender stannar efter ett tag när det börjar söka efter uppdateringar.

Någon sa till mig att min hårddisk kanske har trasiga sektorer. Jag har kört CCleaner för att reparera eventuella register och som sagt kört systemfylsgranskaren. Min hårddsik är bara 1 % fragmenterad enligt den sista analysen. Hur kan jag reparera annars trasiga sektorer, om jag har sådana?

Det är numera normalt att uppdateringar i Windows 7 tar upp till ett dygn på sig så ha tålamod.

Trasiga sektorer kan inte repareras för det innebär att själva disken inuti hårddisken är skadad fysiskt.

Permalänk
Medlem

@okean: Jag testade med DLD och fick PASS i Extended test efter att ha behövt reparera något fel som DLD upptäckte. Men felet med Utforskaren kvarstår. I Quick Test blev det något fel, som visas nedan:

DLGDIAG - TEST VIEW RESULT
Quicktest

Test result: 06-Quick Test on drive 1 did not complete! Status code
Test error = 7 (Failed read test element), failure checkpoint =
Code 00 (unknown test) SMART self-test did not complete on drive!

Men eftersom jag fick PASS tror jag att jag inte behöver oroa mig för min dators hälsa i detta avseende. Jag checkade också diskdrivesstatus genom Command Prompt och jag fick status OK. Då tror jag att jag skulle försöka lösa problemet med Utforskaren på ett annat sätt.

Att ominstallera Windows är det sista alternativet eftersom datorn fungerar annars och att jag inte har en uppdaterat backup och har problem med backupsfunktionen just nu. Jag har försökt istället testa med att köra en uppdatering och ha tålamod. Datorn håller på nu med det från igår kväll...

Permalänk
Medlem

Starta datorn från usb/cd/dvd med t.ex. Ubuntu , kopiera över allt till extern enhet , blås maskinen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd

Har haft exakt samma problem men fick tipset att radera uppdateringen KB3123862.

Läs mer på: Uforskaren kraschar i windows 7 vid kopiering av filer

Efter att jag raderat ovanstående uppdatering så funkar allt perfekt. Stäng dessutom av nämnda uppdatering så den inte tankas ner och installeras igen.

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bocken Bruse:

Har haft exakt samma problem men fick tipset att radera uppdateringen KB3123862.

Läs mer på: Uforskaren kraschar i windows 7 vid kopiering av filer

Efter att jag raderat ovanstående uppdatering så funkar allt perfekt. Stäng dessutom av nämnda uppdatering så den inte tankas ner och installeras igen.

Tusen tack! Jag ska testa och sedan meddelar om resultatet.

Permalänk
Medlem

@okean: Ja, det funkar!! Det var precis samma uppdatering som orsakade problemet. Nu är problemet löst! Tack så hemskt mycket för hjälpen!
Förresten, måste jag vara försiktig för att undvika att denna uppdatering kommer igen? Jag har automatisk uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bocken Bruse:

Har haft exakt samma problem men fick tipset att radera uppdateringen KB3123862.

Läs mer på: Uforskaren kraschar i windows 7 vid kopiering av filer

Efter att jag raderat ovanstående uppdatering så funkar allt perfekt. Stäng dessutom av nämnda uppdatering så den inte tankas ner och installeras igen.

Ursäkta, jag hade missat läsa sista meningen. Men hur stänger man av en viss uppdatering? Måste man stänga av alla automatiska uppdateringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Ursäkta, jag hade missat läsa sista meningen. Men hur stänger man av en viss uppdatering? Måste man stänga av alla automatiska uppdateringar?

Okej, nu vet jag. Jag läste hela inlägget: Uforskaren kraschar i windows 7 vid kopiering av filer och hittade svaret:

Ändra Windows Update inställningar till att endast "Sök efter uppdateringar men låt mig välja om de ska hämtas och installeras". Avinstallera sedan KB3123862 och starta om. Sök efter nya uppdateringar i Windows Update. När den är färdig, gå in i listan över nya uppdateringar och högerklicka på KB3123862, välj dölj. Efter det kan du slå på Automatiska uppdateringar igen.