Vad bör man välja för Accesspunkter?

Permalänk
Medlem

Vad bör man välja för Accesspunkter?

Behöver bättre trådlöst nätverk hemma då telias router är usel.
Funderar på någon av dessa:
Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO
Ubiquiti Networks UniFI AP AC LR
Asus EA-AC87

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3348260,3393879,3098011

Någon som har någon erfarenhet av accesspunkter, vad är bra, vad bör man välja?
Eller finns där någon annan som är bättre?
Har tänkt att ligga i denna prisklassen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gindalv:

Behöver bättre trådlöst nätverk hemma då telias router är usel.
Funderar på någon av dessa:
Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO
Ubiquiti Networks UniFI AP AC LR
Asus EA-AC87

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3348260,3393879,3098011

Någon som har någon erfarenhet av accesspunkter, vad är bra, vad bör man välja?
Eller finns där någon annan som är bättre?
Har tänkt att ligga i denna prisklassen.

Själv är jag och minst fem personer jag känner väldigt nöjda med Asus routrar som används primärt som accesspunkter. Enda skillnaden är en inbyggd nätverkshubb.

Sedan känner jag inte alls till det andra alternativet, så det kan vara bra att läsa mer om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du Telias nya eller gamla router?

Telia skickade mig deras "nya" med 5ghz bandet, det var så stor skillnad så jag plockade bort min Asus router och använder bara Telia routern nu.

Fungera klockrent.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det helt beror på ditt intresse, kunskap inom nätverk och tid du tänkt lägga på att nätverket.

Om du är en 'vanlig' konsument och bara vill ha upp ett bra trådlöst nätverk snabbt med en enhet så tycker jag du ska skaffa en av Asus routers, de har legat i toppsegmentet ett bra tag nu tror jag (har inte haft överdrivet stor koll sen jag delade router och ap).

Om du däremot ska smälla upp ett nätverk med flera enheter och har lite större kunskap och tid till förfogande så tycker jag du ska skaffa ett par av UBNTs APs, men du kan skippa de med 'LR' de gör ingen större nytta iaf eftersom din trådlösa enhet måste orka skicka signalen lika långt som APn.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Ubiquiti, simpel config och har bara fungerat sen dess. Undrar om den inte är inne på tredje året nu.
Edit: mars 2014 inhandlades den, hittade kvittot.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ubiquti / Unfi

10/10 knäckebrödsmackor från mig

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kör själv Ubiquitis accesspunkter både privat och satt upp till många kunder. En riktigt prisvärd lösning där du kan ha flera accesspunkter i samma nät med en gratis mjukvarukontroller. Som @KungFredda sa så tjänar du inget på LR-modellen. Kör på AC LITE eller AC PRO, vilket som nu passar dig och din plånka bäst.

EDIT: 2013-12-06 köpte jag min första Ubiquiti (UAP, billigaste modellen). Ersatte den för ett par månader sedan med den nya AC PRO. Båda har fungerat klockrent.

Permalänk
Medlem

@Bango79:
Jag har denna, men är inte alls nöjd med täckningen. Bor i villa 2-plan. Utrustningen tappar ibland signalen.
http://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/produ....

Så då är frågan vilken som har bäst täckning?
Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO
eller
Asus EA-AC87

Permalänk
Medlem

@Gindalv: Vad är själva grundplanen för din setup, en enhet för hela huset eller en enhet per våningsplan?

Permalänk
Medlem

@Gindalv:

Som du kanske förstått är det skillnad på typ av dessa enheter.
Ubiquiti gör dedikerade accesspunkter medan Asus multifunktionsenheter.

Behöver du bara en accesspunkt bör ju iaf Ubiquiti vara betydligt bättre.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

@Gindalv: Vad är själva grundplanen för din setup, en enhet för hela huset eller en enhet per våningsplan?

Min plan är att få bättre täckning i hela huset. Vilket jag hade tänkt att placera en accesspunkt en bit bort från Telias router så dem båda ihop blir ett hyfsat bra wifi i hela huset. Så det jag är ute efter är en så bra täckning som möjligt på båda plan för ett hyfsat pris.

Och då e frågan vilken av dessa som är att föredra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gindalv:

Min plan är att få bättre täckning i hela huset. Vilket jag hade tänkt att placera en accesspunkt en bit bort från Telias router så dem båda ihop blir ett hyfsat bra wifi i hela huset. Så det jag är ute efter är en så bra täckning som möjligt på båda plan för ett hyfsat pris.

Och då e frågan vilken av dessa som är att föredra?

Skickades från m.sweclockers.com

Du vill inte köra ett WiFi på din Telia-router och ett på accesspunkten. Det blir rörigt och du kommer att få problem när dina enheter ska hoppa mellan näten.
Det bästa du kan göra är att invaktivera WiFi i Telia-routern och köpa 2st Ubiquiti-accesspunkter. De sätts upp med den medföljande mjukvarukontrollern och enheterna ser det som ett enda stort WiFi över båda accesspunkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Du vill inte köra ett WiFi på din Telia-router och ett på accesspunkten. Det blir rörigt och du kommer att få problem när dina enheter ska hoppa mellan näten.
Det bästa du kan göra är att invaktivera WiFi i Telia-routern och köpa 2st Ubiquiti-accesspunkter. De sätts upp med den medföljande mjukvarukontrollern och enheterna ser det som ett enda stort WiFi över båda accesspunkterna.

Varför blir det rörigt?
Jag har Telia routern på undervåningen och täckningen på övervåningen var för svag. Hittade en äldre Netgear router som jag ställde in som AP och drog en kabel till övervåningen.
Satte samma SSID och lösen på båda och det fungerar utmärkt. Har inte märkt något problem. Men jag springer inte runt mellan våningsplanen när jag använder nätet

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Varför blir det rörigt?
Jag har Telia routern på undervåningen och täckningen på övervåningen var för svag. Hittade en äldre Netgear router som jag ställde in som AP och drog en kabel till övervåningen.
Satte samma SSID och lösen på båda och det fungerar utmärkt. Har inte märkt något problem. Men jag springer inte runt mellan våningsplanen när jag använder nätet

Kul. Men det är inte så man bygger nät. Vill man ha ett bra, stabilt och framtidssäkert nät så bygg rätt från början.
Man får köra på fullösningar om man vill, det är helt valfritt. Man kanske inte har så höga krav, då fungerar t.ex Telias router tillfredsställande.
Jag ger de rekommendationer jag ger eftersom jag vet av erfarenhet vad som fungerar bra och mindre bra och vad som håller i längden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lembritt:

Varför blir det rörigt?
Jag har Telia routern på undervåningen och täckningen på övervåningen var för svag. Hittade en äldre Netgear router som jag ställde in som AP och drog en kabel till övervåningen.
Satte samma SSID och lösen på båda och det fungerar utmärkt. Har inte märkt något problem. Men jag springer inte runt mellan våningsplanen när jag använder nätet

Som du gjort fungerar, men när du aktiverar wifi på din telefon/platta/laptop kommer den välja ett av näten (troligtvis det med starkast signal) och ansluta till det. Sen kommer den ligga kvar på dte nätet tills den helt tappar signal, dvs kommer du in på nedervåningen med mobilen i fickan kommer den ansluta till den acesspunkten, går du sedan upp på övervåningen kommer din mobil ändå ligga kvar på acesspunkten på nedervåningen och ha riktigt dålig täckning.

Blir en mycket snyggare lösning med någon typ av wificontroller som använder båda acesspunkter samtidigt

Permalänk
Medlem

Tack alla! Då vet jag. Jag börjar med att köpa en Ubiquiti sen utökar jag med en till när plånboken tillåter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Följer denna tråd! Har exakt samma problem även här med Telias router och behöver inhandla en eller flera AP. Vill gärna veta vilken Ubiquiti du bestämde dig för och om Wi-Fi:n blev bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har köpt en "Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite" som jag monterade upp mitt i taket i vardagsrummet på nedervåningen. Får nu tillräckligt bra signal runt om i hela huset. Optimalt är det inte, men jag hade endast en ASUS-router tidigare.

Permalänk
Medlem

Kan inget annat än rekommendera Ubiquiti. Har nu kört AC Lite i flera husinstallationer och samtliga hus har klarat sig med en enhet och levererar 100/100 utan bekymmer, det är ju lite inställningar att labba med. De gånger jag inte fått upp hastigheten har felet funnits på annat håll (bl.a. en switch med gammal firmware).

Permalänk

Jag hittar ingen accesspunkt för detta ändamål

Har gått igenom ett 40-tal accesspunkter och fortfarande inte hittat vad jag söker.
Såhär är det: Oavsett vilken utrustning jag har redan så söker jag en accesspunkt som man ansluter till en router utan wifi via en nätverkskabel och då får jag wifi ifrån accesspunkten.
Någon som kan rekommendera några modeller som har denna funktion?

Permalänk
Medlem

@Kuya-Thino:

Som man nämner här i tråden, t.ex. :
Ubiquiti:s AP är väldigt omtyckta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuya-Thino:

Har gått igenom ett 40-tal accesspunkter och fortfarande inte hittat vad jag söker.
Såhär är det: Oavsett vilken utrustning jag har redan så söker jag en accesspunkt som man ansluter till en router utan wifi via en nätverkskabel och då får jag wifi ifrån accesspunkten.
Någon som kan rekommendera några modeller som har denna funktion?

Det är så en accesspunkt fungerar... För att förtydliga så att ingen missförstår.
Om vi utgår från att det inte finns något WiFi i dagsläget eller att det är avstängt. Du har en router utan WiFi och vill ha WiFi.
Då använder du en accesspunkt, vilken som helst. Jag rekommenderar Ubiquitis Unifi.

Permalänk

Accesspunkt

Har jag missförstått något här?
Det står på flera AP beskrivningar att produkten i fråga bara har ett LAN uttag för anslutning av trådbunden maskinvara.
Men var ansluter jag då min router?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kuya-Thino:

Har jag missförstått något här?
Det står på flera AP beskrivningar att produkten i fråga bara har ett LAN uttag för anslutning av trådbunden maskinvara.
Men var ansluter jag då min router?

i LAN uttaget o_O räcker ju med ett, vill du ha fler trådbundna saker ansulter du dem också i routern, precis som innan. en AP ger bara Wifi och inget annat.

Permalänk
Skrivet av Kuya-Thino:

Har jag missförstått något här?
Det står på flera AP beskrivningar att produkten i fråga bara har ett LAN uttag för anslutning av trådbunden maskinvara.
Men var ansluter jag då min router?

Precis, en nätverkskabel från routern till lan-porten på AP ska det vara. AP skickar sen wifisignalen till dina enheter. Varför det står som du beskriver är för att en AP ska kopplas till lan, till skillnad mot en repeater som tar emot wifisignal från routern och skickar vidare.

Mvh /Magnus

Skickades från m.sweclockers.com