Permalänk
Medlem

Ny Dator ca 15k

Hej!

Börjar bli dags att köpa ny dator. Inte någon stenhård budget men siktar på kring 15k. Känner inte att jag behöver värstingkomponenter av allt men ska vara hyfsat bra och gärna hålla flera år framöver. Har kikat runt i olika köprådstrådar och försökt läsa på lite men känner ändå att jag skulle behöva lite hjälp med kontroll att alla komponenter passar ihop samt eventuella smarta byten av komponenter jag missat. Plockade ihop början på en kundvagn här:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9570238/

Skillnader jag funderat över jämfört med denna var att beställa en annan typ av grafikkort. Möjligtvis Palit versionen av 1070. Är dock dålig på skillnaderna. Dålig även på i princip alla andra komponenter.

  • Vad tror ni om nätagget? Räcker det? Kvalitet?

  • Minnen? Annan frekvens? Tillverkare?

  • Moderkort? Allmänt lost.

  • Kylare? Inte heller här någon koll. Tog bara nåt som fått bra betyg. Vill så klart gärna att datorn blir så tyst som möjligt. Extra fläktar till chassit?

Tankar? Tacksam för all hjälp.

Permalänk

borde välja ett moderkort som är kompatibelt med ram+cpu. socket 1151.

Permalänk
Medlem

Haha ja det kan ju vara bra. Bra catch, tackar! Trodde faktiskt att jag kollade det. Måste tittat vindögt.

Permalänk
Medlem

Bytt socket, tagit bort kylpasta från kylaren då det ingår, tagit bort blower fläkt då det suger.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9570317/

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem

Vill du köra på ATX formatet? D.v.s. vill du eventuellt köra 2 kort SLI i framtiden eller behöver du utrymmet till hårddiskar etc.?
Om du endast ska köra på ett grafikkort och inte har de behoven föreslår jag ett m-ATX bygge. Du kommer kunna uppgradera grafikkortet på den kanske 2 generationer, därefter kommer intel släppa ny socket ändå, så då köper du bara nytt moderkort och CPU.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9570338/

OBS: Denna är extremt tyst + fläktstyrning ingår! Du kommer inte bli besviken på denna både vad gäller prestanda och ljud.

Vill du snåla lite, bytt ut fläktarna mot Inets egna chassifläktar kör 8GB RAM och dra ner nätagget till en EVGA Supernova G2 (t.ex.). 500W räcker ju för bygget, men ett kvalitetsagg kan du bära med dig till nästa bygge också. Du kan också snåla på SSD och köra 250GB. Köpte själv 750W Supernova P2 häromdagen och rekommenderar för att jag tycker EVGA har sjukt bra support och för att jag upplevt kvaliteten på agget.

Men OM du ska köra på det andra bygget (din variant), tycker jag att du ska skaffa 4 stycken 140mm fläktar till chassit som du valt som kör i låga varv. De man får med (2x140mm) är inte riktigt så tysta som man vill att de ska vara, speciellt inte för 140mm fläktar. Du kommer få sjukt bra luftflöde och det kommer inte låta någonting alls. 3 Intake, 1 Exhaust bak. Har själv haft just detta chassi. Mycket nöjd, förutom att det bara finns 2 usb portar fram.

Vad tror ni om nätagget? Räcker det? Kvalitet?
- Om man inte kan använda sig av ett gammalt agg och ändå ska köpa nytt tycker jag man bör köpa kvalitetsagg för minst 1000:-.
Denna skall helst vara modulär, inte för mycket i effekt (W) än du kommer behöva (500W räcker för enkortslösningar). Har man ett bra nätagg kan den hålla i 10 år utan problem.

Minnen? Annan frekvens? Tillverkare?

Kör på de minnen som står när du väljer moderkort. 2133MHz oftast för DDR4 stickor. Ta alltid Low Profile minnen ifall du någonsin kommer köra med en stor kylare. Sist men inte minst kan du köra lägre "CL" värde. T.ex. CL15 minnen är lite sämre än CL14 minnen.
Corsair, Crucial, Kingston har alla bra minnen. Du kommer inte tappa prestanda här, så här kan man vara billig.

Moderkort? Allmänt lost.
ATX storlek om du vill köra SLI, men se till att du har TVÅ stycken PCI 16x slots för det, inte en "fejkare" som kör i x4 hastighet eller så. Jag tycker SLI är bajs, och föredrar att köra m-ATX som är precis samma som ATX fast mindre i storlek. m-ITX är ännu mindre, men är mest för jättesmå chasin som inte är så roliga att bygga i alltid. m-ATX är lagom tycker jag. Välj också en Z170 chipset eftersom du då kan överklocka din processor (du har en K-processor = Klockbar). Se bara till att ha en bra kylare till det. Var noga med kylpastan så att du inte tar för mycket ... noobie misstag.

Kylare? Inte heller här någon koll. Tog bara nåt som fått bra betyg. Vill så klart gärna att datorn blir så tyst som möjligt. Extra fläktar till chassit?
Noctua kylare. D14 varianten får precis i bygget jag länkade. Har du större kylare så har du ett system som varar längre och som kan överklockas högre. Intel har samma bracket på deras processorer så här är chansen stor att du kan ta med din kylare till intels nya processorer i framtiden. Fläktar tycker jag är en smaksak. Är du känslig för ljud så ska du absolut köpa till fläktar. Kolla då om fläkten är till för chassi eller om den är till för att sitta mot en radiator etc. Återigen, ju större fläkt desto mer luft kan de flytta med mindre varvtal.

Till ditt bygge kan du köra 3 stycken på lägre varvtal intake fram och en exhaust. Återigen, fläktar kan du ha med dig till nästa bygge (dock är 140mm lite mindre vanliga än 120mm fläktar). Som jag tänker: 600 spänn för att datorn ska vara knäpptyst, värt det? Ja. Du sparar pengar på fläktar om du kör mitt bygge (men givetvis kan du gärna köra en fläkt i Define S, men jag ser då inte anledningen med att ha all detta utrymme där fram, då du ändå offrat hårddisk cage och slot för bluray läsare, fläktkontroller etc.

Mer info
Permalänk
Digital fyndjägare

@Asch: Mitt tips till dig, GTX 1080 + i5'a (som du klockar upp enkelt runt 4.5GHz). Summa: 15 030 kr
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9570447/

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Vill du köra på ATX formatet? D.v.s. vill du eventuellt köra 2 kort SLI i framtiden eller behöver du utrymmet till hårddiskar etc.?
Om du endast ska köra på ett grafikkort och inte har de behoven föreslår jag ett m-ATX bygge. Du kommer kunna uppgradera grafikkortet på den kanske 2 generationer, därefter kommer intel släppa ny socket ändå, så då köper du bara nytt moderkort och CPU.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9570338/

OBS: Denna är extremt tyst + fläktstyrning ingår! Du kommer inte bli besviken på denna både vad gäller prestanda och ljud.

Vill du snåla lite, bytt ut fläktarna mot Inets egna chassifläktar kör 8GB RAM och dra ner nätagget till en EVGA Supernova G2 (t.ex.). 500W räcker ju för bygget, men ett kvalitetsagg kan du bära med dig till nästa bygge också. Du kan också snåla på SSD och köra 250GB. Köpte själv 750W Supernova P2 häromdagen och rekommenderar för att jag tycker EVGA har sjukt bra support och för att jag upplevt kvaliteten på agget.

Men OM du ska köra på det andra bygget (din variant), tycker jag att du ska skaffa 4 stycken 140mm fläktar till chassit som du valt som kör i låga varv. De man får med (2x140mm) är inte riktigt så tysta som man vill att de ska vara, speciellt inte för 140mm fläktar. Du kommer få sjukt bra luftflöde och det kommer inte låta någonting alls. 3 Intake, 1 Exhaust bak. Har själv haft just detta chassi. Mycket nöjd, förutom att det bara finns 2 usb portar fram.

Vad tror ni om nätagget? Räcker det? Kvalitet?
- Om man inte kan använda sig av ett gammalt agg och ändå ska köpa nytt tycker jag man bör köpa kvalitetsagg för minst 1000:-.
Denna skall helst vara modulär, inte för mycket i effekt (W) än du kommer behöva (500W räcker för enkortslösningar). Har man ett bra nätagg kan den hålla i 10 år utan problem.

Minnen? Annan frekvens? Tillverkare?

Kör på de minnen som står när du väljer moderkort. 2133MHz oftast för DDR4 stickor. Ta alltid Low Profile minnen ifall du någonsin kommer köra med en stor kylare. Sist men inte minst kan du köra lägre "CL" värde. T.ex. CL15 minnen är lite sämre än CL14 minnen.
Corsair, Crucial, Kingston har alla bra minnen. Du kommer inte tappa prestanda här, så här kan man vara billig.

Moderkort? Allmänt lost.
ATX storlek om du vill köra SLI, men se till att du har TVÅ stycken PCI 16x slots för det, inte en "fejkare" som kör i x4 hastighet eller så. Jag tycker SLI är bajs, och föredrar att köra m-ATX som är precis samma som ATX fast mindre i storlek. m-ITX är ännu mindre, men är mest för jättesmå chasin som inte är så roliga att bygga i alltid. m-ATX är lagom tycker jag. Välj också en Z170 chipset eftersom du då kan överklocka din processor (du har en K-processor = Klockbar). Se bara till att ha en bra kylare till det. Var noga med kylpastan så att du inte tar för mycket ... noobie misstag.

Kylare? Inte heller här någon koll. Tog bara nåt som fått bra betyg. Vill så klart gärna att datorn blir så tyst som möjligt. Extra fläktar till chassit?
Noctua kylare. D14 varianten får precis i bygget jag länkade. Har du större kylare så har du ett system som varar längre och som kan överklockas högre. Intel har samma bracket på deras processorer så här är chansen stor att du kan ta med din kylare till intels nya processorer i framtiden. Fläktar tycker jag är en smaksak. Är du känslig för ljud så ska du absolut köpa till fläktar. Kolla då om fläkten är till för chassi eller om den är till för att sitta mot en radiator etc. Återigen, ju större fläkt desto mer luft kan de flytta med mindre varvtal.

Till ditt bygge kan du köra 3 stycken på lägre varvtal intake fram och en exhaust. Återigen, fläktar kan du ha med dig till nästa bygge (dock är 140mm lite mindre vanliga än 120mm fläktar). Som jag tänker: 600 spänn för att datorn ska vara knäpptyst, värt det? Ja. Du sparar pengar på fläktar om du kör mitt bygge (men givetvis kan du gärna köra en fläkt i Define S, men jag ser då inte anledningen med att ha all detta utrymme där fram, då du ändå offrat hårddisk cage och slot för bluray läsare, fläktkontroller etc.

Ett mycket välskrivet och givande inlägg, man tackar och bockar. Jag har nog inget egentligt behov av ATX, varken för SLI eller HDD-platser. M-ATX låter mycket lockande. Tror i princip att jag kommer att följa dina råd och inköpslista punkt för punkt.

Om man nu skulle välja ett Palit 1070, typ https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1070-JS-8..., istället. Är det något man behöver tänka på avseende storleken på grafikkortet med m-ATX? Jag kommer kunna montera bort ena HDD-dockan för att få mer plats på längden. Höjden på grafikkortet spelar ingen roll? Annars har jag inga problem med att köra på EVGA-varianten.

Skrivet av Bl4ckIce:

Tack för inputen. Jag har funderat över 1080 samt även 1060. Jag tror dock att 1070 känns som en bra kompromiss mellan pris och prestanda. Om nåt så lutar jag nog mer mot 1060 än 1080. Svårt att se att jag kommer få ut så mycket mer prestanda och livslängd av 1080 att det är värt det för mig som inte är så kräsen. Då satsar jag hellre lite mer på att få datorn tyst. Oavsett vilken GPU jag väljer blir det en grym uppgradering för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asch:

Ett mycket välskrivet och givande inlägg, man tackar och bockar. Jag har nog inget egentligt behov av ATX, varken för SLI eller HDD-platser. M-ATX låter mycket lockande. Tror i princip att jag kommer att följa dina råd och inköpslista punkt för punkt.

Om man nu skulle välja ett Palit 1070, typ https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1070-JS-8..., istället. Är det något man behöver tänka på avseende storleken på grafikkortet med m-ATX? Jag kommer kunna montera bort ena HDD-dockan för att få mer plats på längden. Höjden på grafikkortet spelar ingen roll? Annars har jag inga problem med att köra på EVGA-varianten.

Nemas problemas. Det värsta som finns är ju folk som köper helt otroligt konstiga delar som de inte behöver eller kommer använda. Har sett det mesta. Jag brukar föreslå ljudkort ibland, för att det är lätt att glömma när man bara lägger ner pengar på ett grymt grafikkort. Bara en 500:- DAC kan göra världens skillnad från det inbyggda (****)-ljudkortet som sitter i moderkortet. En klassiker nu är folk som kör 60Hz skärm med en superdator som kan rendera 300fps. Jo, tjena! Grafikkort ska nog få plats utan problem om du tar bort den övre hårddiskhållaren ja. Den kan ta extremt långa kort. Kortet som du föreslår gillar jag. Den har samma sorts halv/passiva kylning som kommer bidra till att det är tyst.

Till chassit jag valt (Define Mini) föreslår jag två 120mm fläktar för insug. Inets egna är rätt tysta. Jag la till en 140mm, som betyder att du öppna luckan som är ljudisolerad på toppen (kolla valfri youtube video om chassit så förstår du). Det blir bättre ventilation eftersom den varma luften vill naturligt stiga upp (och fläkten är större och flyttar mer luft), men på bekostnad av eventuellt ljud.

Du kan köra dessa (budget varianten som är bra bang-for-the-buck)
https://www.inet.se/produkt/6308826/inet-tyst-chassiflakt-120... x3

Eller dessa:
Noctua NF-S12A 120mm PWM

Alltså, för att tydliggöra.

Alternativ 1) 2x120mm fram intake. 1x120mm Exhaust bak.
Alternativ 2) 2x120mm fram intake. 1x140mm Exhaust top.
Alternativ 3) 2x120mm fram intake. 1x120mm bak + 1x400mm top. (kan bli negativt tryck om du inte styr fläktarna, man bör helst ha lite mer tryck i lådan för att slippa damm o.s.v.).

Fläktar köper du inets egna eller noctua. Inets egna 120mm är redan j*ligt tysta lågvoltsadapter medföljer till dem också.
Beställ 3 styken Noctua NF-S12A 120mm PWM och du kommer inte bli missnöjd! De är dock 4-pins PWM. Du kan styra de med fläktkontrollern som följer med (3-pin x3) eller via moderkortet. Du kan använda Y-spitten man får med i paketet på PWM kontakten för CPU för att nyttja PWM.

Annars är dessa helt okej: https://www.inet.se/produkt/6308871/noctua-nf-s12b-redux-120m...
De är 3-pins men de kör du bara på maxfart hela tiden, eller kopplar de till fläktkontroller (som är lite onödigt kanske, de är redan tysta).

Permalänk
Medlem

Är inte större fäktar i regel tystare än mindre fläktar om man ser till samma kyning (mindre måste spinna snabbare)..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Är inte större fäktar i regel tystare än mindre fläktar om man ser till samma kyning (mindre måste spinna snabbare)..?

Jo, det är de. Om man kör på Define S med 3x140mm fram (chassit skriker nästan efter det, men det räcker ju med 1-2) så får man extremt bra luftflöde (med tanke på att det är så öppet) och det blir tystare... Däremot om man vill bara ha ett stabilt system så är noctuas 120mm redan väldigt tysta och flyttar mycket luft. Sett att båda chassin (define S vs define mini) är ljudisolerade och att jag i första hand prövat båda så måste jag säga att jag gillar byggkvaliteten mer i Define Mini. Den är minst lika tyst om inte tystare, det medföljer fläktkontroller, och du behöver ju bara 3 fläktar (2 fram 1 bak) för att få tillräckligt med kylning i den. Du kan sova med datorn på.. tror inte 140mm är så avgörande. Define mini är också mindre vilket jag tycker väger upp mer. Hade jag kört Define S hade min OCD frestat mig att köra 3+1 fläkt, istället för de 3 fläktar som är standard i define mini. På så vis har man ju ändå mindre ljud. Och ska man vara realistisk så är CPU kylningen extrem, kommer aldrig finnas behov av att flytta så mycket luft till o börja med (om man inte bor riiiktigt varmt då kanske).

Permalänk
Avstängd

@Asch: i7 för ett mer framtidssäkert system, även ett mer prisvärt alternativ https://www.inet.se/kundvagn/visa/9571040/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Nemas problemas. Det värsta som finns är ju folk som köper helt otroligt konstiga delar som de inte behöver eller kommer använda. Har sett det mesta. Jag brukar föreslå ljudkort ibland, för att det är lätt att glömma när man bara lägger ner pengar på ett grymt grafikkort. Bara en 500:- DAC kan göra världens skillnad från det inbyggda (****)-ljudkortet som sitter i moderkortet. En klassiker nu är folk som kör 60Hz skärm med en superdator som kan rendera 300fps. Jo, tjena! Grafikkort ska nog få plats utan problem om du tar bort den övre hårddiskhållaren ja. Den kan ta extremt långa kort. Kortet som du föreslår gillar jag. Den har samma sorts halv/passiva kylning som kommer bidra till att det är tyst.

Till chassit jag valt (Define Mini) föreslår jag två 120mm fläktar för insug. Inets egna är rätt tysta. Jag la till en 140mm, som betyder att du öppna luckan som är ljudisolerad på toppen (kolla valfri youtube video om chassit så förstår du). Det blir bättre ventilation eftersom den varma luften vill naturligt stiga upp (och fläkten är större och flyttar mer luft), men på bekostnad av eventuellt ljud.

Du kan köra dessa (budget varianten som är bra bang-for-the-buck)
https://www.inet.se/produkt/6308826/inet-tyst-chassiflakt-120... x3

Eller dessa:
Noctua NF-S12A 120mm PWM

Alltså, för att tydliggöra.

Alternativ 1) 2x120mm fram intake. 1x120mm Exhaust bak.
Alternativ 2) 2x120mm fram intake. 1x140mm Exhaust top.
Alternativ 3) 2x120mm fram intake. 1x120mm bak + 1x400mm top. (kan bli negativt tryck om du inte styr fläktarna, man bör helst ha lite mer tryck i lådan för att slippa damm o.s.v.).

Fläktar köper du inets egna eller noctua. Inets egna 120mm är redan j*ligt tysta lågvoltsadapter medföljer till dem också.
Beställ 3 styken Noctua NF-S12A 120mm PWM och du kommer inte bli missnöjd! De är dock 4-pins PWM. Du kan styra de med fläktkontrollern som följer med (3-pin x3) eller via moderkortet. Du kan använda Y-spitten man får med i paketet på PWM kontakten för CPU för att nyttja PWM.

Annars är dessa helt okej: https://www.inet.se/produkt/6308871/noctua-nf-s12b-redux-120m...
De är 3-pins men de kör du bara på maxfart hela tiden, eller kopplar de till fläktkontroller (som är lite onödigt kanske, de är redan tysta).

Kul, aldrig ändrat så mycket med fläktarna i mina datorchassin tidigare. Typiskt sånt här som jag kan tänka mig att spendera lite pengar på för att lära mig och få det bra. Jag antar att kabeldragningen kommer ordna sig när man väl får hem alla grejer och kan titta på det på plats. Men för nyfikenheten redan nu. Om man tar t.ex. ditt alternativ 1, kör du alla fläktar med PWM då eller endast intake exempelvis? Om man vill köra alla 3 med PWM antar jag att man måste köra 2-st y-kablar i varandra för att kunna få i 3 fläktar från en 4-pin från moderkortet? Får de tillräckligt mycket kräm från en kontakt då?

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Visserligen så är det mer 'framtidssäkert', men bara från perspektivet att utvecklare kommer bry sig att om att koda mot fler trådar. Det är väldigt svårt att utveckla mot det. Om man inte har behov av 4 extra trådar så kan man lika gärna köra quadcore i 2 gen tills intel släpper något galet bra.. och så byter man bara moderkort och processor = 3000:-. Det enda som är framtidssäkert åtminstone lite är ditt nätagg, dina fläktar, kanske ditt chassi, din SSD. Med tanke på att en i7:a kostar så mycket mer också. Jag brukar byta upp varannan socket eller när intel kör nya "tick", grafikkort brukar kunna klara av sämre processorer om man spelar mycket. Man hinner byta grafikkort 2 gånger innan man behöver en ny processor.

Permalänk
Medlem

@Asch:

Det du får med i chassit är en liten kontroller som sitter på baksidan av chassit och som tar in 3 st. 3-pins fläktar (du kan mata in 4-pins fläktar i de också) då styrs de med spänning istället för PWM (vilket är att 12V oftast periodvis eller något sånt). På moderkort brukar det inte finnas så många 4-pins ingångar som är PWM förutom till processorn. Du kan själv läsa om fördelar med PWM kontra utan. Det finns vissa tillverkare som har "chassis fan" anslutningar som är 4-pin , men som är "fejka" och ändå inte är PWM.

Det man brukar få göra är att använda sig av CPU-kontakten som är "sann" PWM och låta moderkortet ställa in fläktarnas hastighet beroende på temperatur i burken. Du kan även välja att justera kurvan så att säga i olika program och BIOS om det finns där.

Vad gäller isåfall är:
https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

eller
https://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4...

Recensionerna verkar vara lite blandade på produkt nr 2. Som du märker så tillkommer det extra strömförsörjning till splittkabel nr2 vilket löser krämproblemet (fast molex är lite urk)... Jag tror inte det är farligt fara att köra 3-split på en, speciellt om man kör fläktar med låg spänning adapter (resistorer). PWM fläkten med adapter kör ju max 900rpm. Hade läst på och frågat dock.

Du kan givetvis bara köra dina PWM fläktar i 3-pins kontakterna antingen på moderkortet eller på fläktkontrollern. Eftersom processorkylaren kommer sitta i moderkortet finns det ingen stor risk datorn blir för varm om du reglerar manuellt, i värsta fall kommer fläktarna där dra igång på max. Du vill liksom aldrig styra alla fläktar manuellt, ganska dålig idé. Kopplar du de till moderkortet så kan du styra som sagt med program och dyl.

Sen så kan du, om du vill köra på fläktar som är bara 3-pins och bara köra då på maxvarv hela tiden. Noctua NF-S12A finns i tre olika varianter.

Noctua NF-S12A ULN (Ultra Low Noise) 3-pin (denna kör du på maxfart hela tiden, varvtalet är inte högt)
Eller Noctua NF-S12A FLX (Flexibla) 3-pin med olika adaptrar. För lite olika behov och varvtal.
Noctua NF-S12A PWM 4-pin (Den jag länkade till)

Finns massvis med andra tillverkare på fläktar som du kan kika på också, men jag gillar mina noctuas

Det är inte världens skillnad på PWM kontra utan. Läs på lite och avgör själv om du vill ha det/behöver det. Samtliga fläktar går fortfarande att styra via spänning från moderkort/fläktkontroller. Har man många fläktar och plats så kan man köra något sånt här:

https://www.inet.se/produkt/6909652/nzxt-sentry-2-lcd-flaktko... som tar 5 styken 3-pins (4-pins går bra, fast ingen PWM).
Denna , samt eventuellt bluray/DVD läsare får ju plats i Define Mini chassit.

Kabeldragningen blir nog inte så svår alls, det medföljer förlängningskablar, Y-splitters till noctuafläktar. På baksidan finns gott om plats för smala fläktkablar.

Jag brukar alltid se till att jag alltid har mer intake (positivt tryck) in i chassit. (varför? www.youtube.com/watch?v=g8EN3K-eaVA) Det gäller även när jag styr med PWM. D.v.s. jag brukar alltid para ihop minst en intake och en exhaust tillsammans (om det är samma sorts fläkt) för att de ska snurra i samma hastigheter och "slå ut" varandra. Sedan har jag en extra intake och vet således att jag aldrig kommer ha en bakre fläkt som blåser ut mer luft än 2 intagsfläktar som knappt snurrar. Det är förstås ingen big deal alls, utan mer en sån här grej för entusiaster. I ditt fall hade jag kanske kört 1 in 1 ut + CPU i PWM och kopplat fronten till moderkortet. Alternativt kört samtliga 3 fläktar i en fläktkontroller. Det är lite vad du själv föredrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@Asch:

Det du får med i chassit är en liten kontroller som sitter på baksidan av chassit och som tar in 3 st. 3-pins fläktar (du kan mata in 4-pins fläktar i de också) då styrs de med spänning istället för PWM (vilket är att 12V oftast periodvis eller något sånt). På moderkort brukar det inte finnas så många 4-pins ingångar som är PWM förutom till processorn. Du kan själv läsa om fördelar med PWM kontra utan. Det finns vissa tillverkare som har "chassis fan" anslutningar som är 4-pin , men som är "fejka" och ändå inte är PWM.

Det man brukar få göra är att använda sig av CPU-kontakten som är "sann" PWM och låta moderkortet ställa in fläktarnas hastighet beroende på temperatur i burken. Du kan även välja att justera kurvan så att säga i olika program och BIOS om det finns där.

Vad gäller isåfall är:
https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

eller
https://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4...

Recensionerna verkar vara lite blandade på produkt nr 2. Som du märker så tillkommer det extra strömförsörjning till splittkabel nr2 vilket löser krämproblemet (fast molex är lite urk)... Jag tror inte det är farligt fara att köra 3-split på en, speciellt om man kör fläktar med låg spänning adapter (resistorer). PWM fläkten med adapter kör ju max 900rpm. Hade läst på och frågat dock.

Du kan givetvis bara köra dina PWM fläktar i 3-pins kontakterna antingen på moderkortet eller på fläktkontrollern. Eftersom processorkylaren kommer sitta i moderkortet finns det ingen stor risk datorn blir för varm om du reglerar manuellt, i värsta fall kommer fläktarna där dra igång på max. Du vill liksom aldrig styra alla fläktar manuellt, ganska dålig idé. Kopplar du de till moderkortet så kan du styra som sagt med program och dyl.

Sen så kan du, om du vill köra på fläktar som är bara 3-pins och bara köra då på maxvarv hela tiden. Noctua NF-S12A finns i tre olika varianter.

Noctua NF-S12A ULN (Ultra Low Noise) 3-pin (denna kör du på maxfart hela tiden, varvtalet är inte högt)
Eller Noctua NF-S12A FLX (Flexibla) 3-pin med olika adaptrar. För lite olika behov och varvtal.
Noctua NF-S12A PWM 4-pin (Den jag länkade till)

Finns massvis med andra tillverkare på fläktar som du kan kika på också, men jag gillar mina noctuas

Det är inte världens skillnad på PWM kontra utan. Läs på lite och avgör själv om du vill ha det/behöver det. Samtliga fläktar går fortfarande att styra via spänning från moderkort/fläktkontroller. Har man många fläktar och plats så kan man köra något sånt här:

https://www.inet.se/produkt/6909652/nzxt-sentry-2-lcd-flaktko... som tar 5 styken 3-pins (4-pins går bra, fast ingen PWM).
Denna , samt eventuellt bluray/DVD läsare får ju plats i Define Mini chassit.

Kabeldragningen blir nog inte så svår alls, det medföljer förlängningskablar, Y-splitters till noctuafläktar. På baksidan finns gott om plats för smala fläktkablar.

Jag brukar alltid se till att jag alltid har mer intake (positivt tryck) in i chassit. (varför? www.youtube.com/watch?v=g8EN3K-eaVA) Det gäller även när jag styr med PWM. D.v.s. jag brukar alltid para ihop minst en intake och en exhaust tillsammans (om det är samma sorts fläkt) för att de ska snurra i samma hastigheter och "slå ut" varandra. Sedan har jag en extra intake och vet således att jag aldrig kommer ha en bakre fläkt som blåser ut mer luft än 2 intagsfläktar som knappt snurrar. Det är förstås ingen big deal alls, utan mer en sån här grej för entusiaster. I ditt fall hade jag kanske kört 1 in 1 ut + CPU i PWM och kopplat fronten till moderkortet. Alternativt kört samtliga 3 fläktar i en fläktkontroller. Det är lite vad du själv föredrar.

Återigen intressant, läsvärt och bra förklarat. Riktigt kul att få så bra hjälp som såpass okunnig inom detta. Tack för all tid du måste lagt ned. Jag har nu skickat iväg en beställning på dator och fläktar i princip helt enligt ovan. Förhoppningsvis kommer grejerna senare i veckan så ska jag försöka bygga ihop det bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harddrive:

@Peppar2014: Visserligen så är det mer 'framtidssäkert', men bara från perspektivet att utvecklare kommer bry sig att om att koda mot fler trådar. Det är väldigt svårt att utveckla mot det. Om man inte har behov av 4 extra trådar så kan man lika gärna köra quadcore i 2 gen tills intel släpper något galet bra.. och så byter man bara moderkort och processor = 3000:-. Det enda som är framtidssäkert åtminstone lite är ditt nätagg, dina fläktar, kanske ditt chassi, din SSD. Med tanke på att en i7:a kostar så mycket mer också. Jag brukar byta upp varannan socket eller när intel kör nya "tick", grafikkort brukar kunna klara av sämre processorer om man spelar mycket. Man hinner byta grafikkort 2 gånger innan man behöver en ny processor.

En i7 är en klart bättre investering, sett till både framtidssäkerhet och även andrahandsmarknaden. Hur vida du personligen väljer att uppgradera är egentligen helt irrelevant, både för mig personligen och TS.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

En i7 är en klart bättre investering, sett till både framtidssäkerhet och även andrahandsmarknaden. Hur vida du personligen väljer att uppgradera är egentligen helt irrelevant, både för mig personligen och TS.

Det finns inget som är "framtidssäkert" vad gäller processorer. Om fler program inte blir flertrådade i framtiden och man inte nyttjar tekniken redan från dag 1 så är det lika bra att spara mellanskillnaden tills nästa generation av processor. Jag kan hålla med om argumentet om andrahandsmarknaden dock.

Spelar man mest så kommer 4 cores threads räcka. Arbetar man med att rendera saker så gäller i7:a.