Har smartwatches eller wearables gjort sitt redan?

Permalänk
Medlem

Har smartwatches eller wearables gjort sitt redan?

Läste denna artikel nyligen och jag är personligen inte det minsta förvånad.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.662369/tickar-langsamma...

En del av prognosen kan vara som det nämns att Apple ännu inte annonserat några nya modeller, vilket dom troligen lär göra senare i höst.
Meningen med tråden är inte att flame-debattera huruvida behovet av dessa produkter finns, så inlägg som enbart syftar till att "hetsa" och irritera undanbedes.

Allt som skrivs är utifrån mig och mina erfarenheter, inte någon annans innan nån kommer och påpekar det. Så: enligt mig:
För mig är problemet med smarta klockor ända sedan dom lanserades, och än idag, att dom aggerar som en dysfunktionell mobil. Visst sure, jag är medveten om att dess primära mål inte är att agera som en enskild mobil utan att den snarare ska ses som ett komplemt till ens mobil, en förlängning kan man kalla det.
Problemet ligger dock fortfarande för mig i dess storlek och att det enda en sån här liten skärm kan bidra med är i stort sett möjligheten att möjligen visa det aktuella vädret, ge notiser via mail, Facebook, twitter, instagram, sms, inkomma/missade samtal osv. Jag kanske tänker helt ologiskt här, och vissa kommer nog kalla mig teknik-fientlig, vilket självklart inte är fallet. Men låt oss utgå från min situation i följande ex där jag inte förstår vitsen eller användningsområdet:

Jag får en notis att jag har fått ett mail eller ett längre sms som omljöligt kan rymmas på min skärm. Så jag får en notis, kollar på klockan och inser att jag är tvungen att ta upp mobilen för att kunna ta del av informationen.
Samma sak om man använder klockan till att styra Spotify eller liknande musiktjänst, det enda som är rimligt att använda klockan till här är ju att styra musiken, dvs play/pause, framåt/bakåt etc. Men ska du ex byta låt och söka efter nånting kommer skärmen definitivt att vara löjligt begränsad. Eller tycker ni jag tänker helt galet och totalt har missat möjligheterna här?

Jag sade redan från början när dom första modellerna kom ut att det inte skulle dröja allt för länge innan dom hade gjort sitt och marknaden hade insett att det inte finns behov av en produkt som gör i princip hälften (om ens det) av vad en mobil gör på en 3* så liten yta.
Självklart ska man inte heller dra för stora växlar av en artikel, den säger egentligen inte så mycket mer än det vi redan visste, dvs att det är Apple som står för den eventuella framgången eller den kommande motgången. Det är ändå lite skrämmande att Android inte verkar ha gett något särskilt stort avtryck än så länge och att det inte heller verkar vara särskilt drivande.
Kollar man dessutom till hur klockindustrin själva ser på allt så verkar det vara med stor skepsis, det är verkligen inte alltför många tillverkare som än så länge verkar tro på det hela, Tag Heuer tillsammans med en handfull andra är dom som verkar ha försökt satsa någorlunda på det hela.

Återigen vill jag poängtera, meningen är inte att starta flamewar här inne, utan snarare att få till en diskussion huruvida smarta klockor har en plats i vårt samhälle eller icke.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lego Master

Jag, som personligen ser mig som extremt teknikvänlig, har aldrig sett någon poäng med smarta klockor. Min chef har en Samsung Gear, men det enda jag har sett honom göra med den är att kolla vad klockan är och avböja inkommande samtal när vi sitter och fikar. That's it. Att betala flera tusen för privilegiet att kunna avböja samtal utan att ta upp mobilen ur fickan ser jag mer som kapitalförstöring än prylbögeri.

Men vänta bara tills man kan spela Pokemon Go på smarta klockor, då ska ni få se på fan vad de kommer sälja. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kan nog finnas situationer/jobbsammanhang där det är praktiskt men för gemene man är det nog mer en kul att ha pryl. För mig personligen skulle det bara vara jobbigt att ha ytterligare en pryl man måste ladda och hålla koll på batteriet, uppdatera, ställa in osv..

Permalänk
Medlem

Batteritiden och storleken är en dealbreaker för mig. Jag vill inte behöva ladda min klocka flera gånger i veckan. Den ska bara fungera. Många smartklockor är även tjocka och otympliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har haft min Sony Smartwatch 2 i 2,5 år snart, så jag var väl ganska tidigt med på "smartwatch-tåget" och kan delvis hålla med dig i det du säger. Men smarta klockor är just som du nämner, en förlängning eller ett komplement.

Mitt fall är lite unikt dock då jag sitter i rullstol. För mig är en smartklocka ganska behändig då jag slipper ta upp telefonen när jag är ute och får ett sms t ex. Eftersom jag använder händerna till att rulla så måste jag annars stanna och sedan ta upp telefonen ur fickan, för att se vad jag fick för notifikation. Om det då är något som inte behöver min uppmärksamhet, så har jag stannat och slösat 10-15 sekunder helt i onödan. Med min Smartwatch 2 så vibrerar handleden, jag tittar på klockan och avgör direkt om det är värt att ta upp telefonen för.

För mig är det också guld värt om jag t ex har telefonen på ljudlös i byxfickan och det ringer eller något. Jag har inte direkt så bra känsel i benen vilket innebär att jag lätt skulle missa ett samtal annars, men då börjar klockan vibrera.

Som sagt är min situation ganska unik, men det är min åsikt om smarta klockor

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag, som personligen ser mig som extremt teknikvänlig, har aldrig sett någon poäng med smarta klockor. Min chef har en Samsung Gear, men det enda jag har sett honom göra med den är att kolla vad klockan är och avböja inkommande samtal när vi sitter och fikar. That's it. Att betala flera tusen för privilegiet att kunna avböja samtal utan att ta upp mobilen ur fickan ser jag mer som kapitalförstöring än prylbögeri.

Men vänta bara tills man kan spela Pokemon Go på smarta klockor, då ska ni få se på fan vad de kommer sälja. ^^

Du lägger orden rätt i munnen på mig.
Jag ser det som att folk använder dessa klockor till stt skjuta fram allting. Man får ett mail eller liknande, inser att det kan vänta. Men om man är tvungen att svara på meddelandet eller vad det nu än är så kommer mobilen ändå vara tvungen att åka upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Batteritiden och storleken är en dealbreaker för mig. Jag vill inte behöva ladda min klocka flera gånger i veckan. Den ska bara fungera. Många smartklockor är även tjocka och otympliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Indeed. Jag tycker att såna här saker ska kunna ha en batteritid på en vecka minst för att det ska kännas ok. En till grej att ladda stup i kvarten är ingenting som lockar mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@donpipino
Alltid bra att få andra perspektiv! Finns säkert fler liknande situationer, där man inte kan eller bör ta upp telefonen. Chaufförer, kanske?
För egen del har Smartwatches dock blivit ett fenomen som skippats.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

@donpipino
Alltid bra att få andra perspektiv! Finns säkert fler liknande situationer, där man inte kan eller bör ta upp telefonen. Chaufförer, kanske?
För egen del har Smartwatches dock blivit ett fenomen som skippats.

Absolut, och för mig som jobbar på en datorfirma (För alla som har kundkontakt) så är det också händigt att, medans man har en kund, kunna blicka mot klockan en halv sekund för att se vad som just skedde på telefonen. Gäller att göra det snyggt dock, är ju inte så kul som kund att se en säljare titta på klockan

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

@donpipino
Alltid bra att få andra perspektiv! Finns säkert fler liknande situationer, där man inte kan eller bör ta upp telefonen. Chaufförer, kanske?
För egen del har Smartwatches dock blivit ett fenomen som skippats.

Det är verkligen intressant med andra perspektiv! Som ur @donpipino verklighet.
Men precis som du säger så kan säkert den största användningsområdet vara för dom som inte kan eller får ta upp mobilen under arbetets gång.
Nån mer som har upplevt situationer där man verkligen känt att klockan kommit till användning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fick en apple watch på köpet när jag köpte min iPhone. Var alltid emot smartwatch ifrån början. Men efter två veckor och sedan vara utan den en dag så kände jag att jag saknade den.

Fördelar:
-Pulsmätaren och aktivitets-rörelse appen har fått mig att börja träna mycket mera. Kan låta löjligt att en klocka fått mig att börja träna mer, men det är roligt när man kan se vad man har förbrukat och hur man har blivit bättre med veckorna.

-Få allt på armen utan att behöva ta upp mobilen. Påminnelsenotis om möte, samtal, mail, kalender, väder datum, allt med att bara vrida armen. Detta är väldigt smidigt då man sitter i viktiga möten ofta och istället för att verka oengagerad och ta upp mobilen och avvisa ett samtal kan man bara trycka lite enkelt på klockan.

- Matlagning, vet inte hur många gånger jag står och lagar mat och lite snabbt ber klockan sätta timer för tex pasta eller något annat. Visst det går att göra med mobilen, mennär jag lagar mat är jag inne i mitt mode och mobilen ligger oftast på laddning eller på soffan.

Nackdelar:
- Dålig batteritid. Spelar ingen roll om man laddar den varje natt. Min apple watch håller i två dagar.
- Långsamma appar, har blivit bättre, men kan fortfarande förbättras
- Liten skärm, det har sina begränsningar
- Dyr

Innan skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa en smartwatch. Men nu är jag fast och kommer definitivt köpa en Apple watch 2 om den är vattentät något bättre batteri och ännu bättre flyt. Har redan råkat duscha och badat med min men det rekommenderas ju inte av apple...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwoFive:

Fick en apple watch på köpet när jag köpte min iPhone. Var alltid emot smartwatch ifrån början. Men efter två veckor och sedan vara utan den en dag så kände jag att jag saknade den.

Fördelar:
-Pulsmätaren och aktivitets-rörelse appen har fått mig att börja träna mycket mera. Kan låta löjligt att en klocka fått mig att börja träna mer, men det är roligt när man kan se vad man har förbrukat och hur man har blivit bättre med veckorna.

-Få allt på armen utan att behöva ta upp mobilen. Påminnelsenotis om möte, samtal, mail, kalender, väder datum, allt med att bara vrida armen. Detta är väldigt smidigt då man sitter i viktiga möten ofta och istället för att verka oengagerad och ta upp mobilen och avvisa ett samtal kan man bara trycka lite enkelt på klockan.

- Matlagning, vet inte hur många gånger jag står och lagar mat och lite snabbt ber klockan sätta timer för tex pasta eller något annat. Visst det går att göra med mobilen, mennär jag lagar mat är jag inne i mitt mode och mobilen ligger oftast på laddning eller på soffan.

Nackdelar:
- Dålig batteritid. Spelar ingen roll om man laddar den varje natt. Min apple watch håller i två dagar.
- Långsamma appar, har blivit bättre, men kan fortfarande förbättras
- Liten skärm, det har sina begränsningar
- Dyr

Innan skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa en smartwatch. Men nu är jag fast och kommer definitivt köpa en Apple watch 2 om den är vattentät något bättre batteri och ännu bättre flyt. Har redan råkat duscha och badat med min men det rekommenderas ju inte av apple...

Ang batteritiden, har hört folk som sagt att en dags användning är vad den klarar av. Skönt att höra att den håller åtminstone 2 dagar utan laddning.
Används den konstant under dagen eller hur ser ditt användningsområde ut under en dag, utöver dem saker du räknade upp? Dvs om du inte lager mat eller tränar?

Styr du musiken med den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kan nog finnas situationer/jobbsammanhang där det är praktiskt men för gemene man är det nog mer en kul att ha pryl. För mig personligen skulle det bara vara jobbigt att ha ytterligare en pryl man måste ladda och hålla koll på batteriet, uppdatera, ställa in osv..

Skrivet av twk:

Batteritiden och storleken är en dealbreaker för mig. Jag vill inte behöva ladda min klocka flera gånger i veckan. Den ska bara fungera. Många smartklockor är även tjocka och otympliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av RVX:

Återigen vill jag poängtera, meningen är inte att starta flamewar här inne, utan snarare att få till en diskussion huruvida smarta klockor har en plats i vårt samhälle eller icke.

Tror det hela handlar om pris för vad du får.

Om vi tittar på smartklocka som funktion och vad den kan göra, så är den klart underskattad. Se det inte som en sak till du måste ladda, utan se det som en sak som gör att du inte måste pilla med mobilen hela tiden. Allt från att slippa rota i fickan för att se tiden, till att kunna ta fram numret till paketet från posten utan att rota fram saken, eller helt enkelt se vem det är som ringer när du står med händerna fulla är en enorm fördel när man vant sig.

Batteri-tidsmässigt finns det också lösningar som tex Pebble som jag laddar ca 1 gång i veckan (de nya ska tydligen ha 10+ dagars tid). Jag laddar telefonen 2-3 gånger på en "klock-laddning", så inga problem där. Magnetiska laddaren innebär att jag kan sitta med den på vid datorn hemma och ladda utan att ens ta av klockan.

Pebbles största fördel är att skärmen alltid är "på", så du kan se tid/kalender/SMS eller vem som ringer även i fullt solljus, när du behöver det. Natt? Skaka på handen så tänder den bakgrundsbelysningen. Ytterligare bra saker med den är vattentålig till 5 atm och enormt tålig, inkl glaset. Är perfekt för mig och mina behov.

Negativa delen då? Priset. Utan tvekan.
2000kr för en klocka som är enormt enkel i hårdvara, har ett relativt litet batteri (sett till mobil/platta/laptop) och en E-pappers display (för att få denna kanon drift tid), är löjligt dyrt. Det finns hela mobiltelefoner för halva det priset som faktiskt är relativt bra.

Visst det finns klockor för hela vägen ner till 150kr (googla u8 smartwatch), men du får också vad du betalar för, även om den är förvånansvärt välutrustad för priset:
http://hemdatornytt2.selda.se/u8-smartwatch-till-budgetpris-e...
Största problemet är ju inte "alltid på" display, och kort batteritid, men för att ha som "cool sak" är den helt klart prisvärd.

Men var är den där "optimala klockan"... den där 500-700kr klockan som har rätt saker. Inte 300 appar, det kan du ha i telefonen. Inte Wifi, video/surf och allt sånt skit, det har du telefonen (och redan där liten display till). Utan basala saker som tid, SMS, ev handsfree, kalender notifieringar, ev hjärtmonitor (träning) och bra batteritid? Dvs som komplement till en telefonen.

Den finns inte, eller iaf har jag inte hittat den än. Och här är problemet till varför den inte blivit mer populär. Den är antingen för dyr för "gemene man" eller för dåligt gjord för samma.

För att det finns folk som vill ha den är det ingen tvekan om:
https://www.kickstarter.com/projects/597507018/pebble-2-time-...
66,673 backers pledged $12,779,843 to help bring this project to life.

Problemet är att det är enormt mycket pengar för vad som borde kostat betydligt mindre om det redan var i större produktion. Om ni hittar en vettig E-papper display klocka för 500kr, så kan det lätt bli ett bra alternativ, så länge sakerna runt om det är bra.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Köpte en begagnad Apple watch Sport förra veckan. Tänkte att jag skulle testa och se om det var värt att ha en överhuvudtaget.

Jag ser Apple watch som en förlängning av min telefon och har den nästan enbart för notifiering. Mycket bra i sällskap och när jag kör bil för att slippa ta upp telefonen. Har ofta problem med att jag missar samtal och sms när jag är ute och går, så där är Apple watch bra för mig.

Att kunna kontrollera spotify när man spelar upp musik på chromecast skulle ju vara guld. Men då går klockan enbart till Apple music biblioteket. Använder annars klockan att byta låt spotify i bilen.

Visst finns det mycket saker jag aldrig kommer att använda men enbart för de saker jag nämnt tycker jag den är värd ett köp begagnad. Skulle nog inte köpa en ny.

Har nyligen köpt den så hittar säkert mer saker jag kommer använda den till.

Permalänk
Medlem

Tänker att det beror mycket på perspektivet, jämför du klockan med telefonens funktioner är det fullkomligt självklart att du kommer bli besviken. Samma gäller iofs om du jämför att titta på filmer på telefonen jämfört med din TV och hemmabio, så jämförelsen är haltande.

Om du istället jämför en smartwatch med en vanlig klocka så får du en helt annan bild, den ger dig samma funktion som tidigare med tillägget av massvis av funktionalitet.

En smartwatch kostar heller inte mer än en vanlig klocka av hygglig modell, så priset är ett non-issue.

Jag laddar min 360 varje natt i dess docka, jag tar ju ändå av mig klockan när jag sover så det blir inget extra moment.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jag, som personligen ser mig som extremt teknikvänlig, har aldrig sett någon poäng med smarta klockor. Min chef har en Samsung Gear, men det enda jag har sett honom göra med den är att kolla vad klockan är och avböja inkommande samtal när vi sitter och fikar. That's it. Att betala flera tusen för privilegiet att kunna avböja samtal utan att ta upp mobilen ur fickan ser jag mer som kapitalförstöring än prylbögeri.

Men vänta bara tills man kan spela Pokemon Go på smarta klockor, då ska ni få se på fan vad de kommer sälja. ^^

Har du testat en vecka med smartklocka själv? För du kan inte avgöra om det är något för dig bara genom att kika på hur din chef använder sin, antagligen kikar du inte på honom konstant heller så du missar nog endel
Jag har själv en Pebble steel som jag köpte för något år sedan för 500kr och det är riktigt smidigt när man lyssnar på podcast i hörselkåporna att kunna pausa osv på handleden trots att jag har handskar som täcker klockan.(fysiska knappar) Att plocka upp mobilen fungerar också men då behöver man ta av sig handskarna sen ser det illa ut om man står med mobilen för folk vet ju inte vad jag gör. Sen att se vad det är för typ av SMS / Samtal innan man plockat fram mobilen är trevligare än man tror. De gånger jag glömt min hemma har varit irriterande i alla fall Ingen jättenödvändig pryl men den är bra när den finns.

Min mamma har en Alcatel touch eller vad den heter och den mäter hur långt hon går och lite sånt utöver smartklockefunktionerna. Hon är absolut ingen tekniknörd men hennes klocka gick sönder lagom till hon fyllde år så passade på och köpte en sådan till henne och nu lär hon inte byta till en vanlig igen när denna byts ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lego Master
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du testat en vecka med smartklocka själv? För du kan inte avgöra om det är något för dig bara genom att kika på hur din chef använder sin, antagligen kikar du inte på honom konstant heller så du missar nog endel
Jag har själv en Pebble steel som jag köpte för något år sedan för 500kr och det är riktigt smidigt när man lyssnar på podcast i hörselkåporna att kunna pausa osv på handleden trots att jag har handskar som täcker klockan.(fysiska knappar) Att plocka upp mobilen fungerar också men då behöver man ta av sig handskarna sen ser det illa ut om man står med mobilen för folk vet ju inte vad jag gör. Sen att se vad det är för typ av SMS / Samtal innan man plockat fram mobilen är trevligare än man tror. De gånger jag glömt min hemma har varit irriterande i alla fall Ingen jättenödvändig pryl men den är bra när den finns.

Min mamma har en Alcatel touch eller vad den heter och den mäter hur långt hon går och lite sånt utöver smartklockefunktionerna. Hon är absolut ingen tekniknörd men hennes klocka gick sönder lagom till hon fyllde år så passade på och köpte en sådan till henne och nu lär hon inte byta till en vanlig igen när denna byts ut.

Jag tvivlar inte på att de har sina användningsområden, men priset de bättre modellerna betingar gör att det känns lite overkill, även för en inbiten prylbög som mig själv. Musiken styr jag med knappar på mina bluetooth-lurar, och i de fall jag bryr mig om vem som ringer (jobbmobilen), så talar mitt BT-headset om det med talsyntes. Att läsa sms innan jag läser smset (wat?) känns inte angeläget, utan möjligen en kul bieffekt, men inget jag skulle betala pengar för. En Gear S2 verkar kosta mellan 2200 och 3000kr, beroende på butik. Det är mer än hälften av vad jag betalade för min mobil till att börja med.

Så ja, jag kan köpa att den är kul att ha när man väl har den, men inköpspriset får mig att sätta kaffet i vrångstrupen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tvivlar inte på att de har sina användningsområden, men priset de bättre modellerna betingar gör att det känns lite overkill, även för en inbiten prylbög som mig själv. Musiken styr jag med knappar på mina bluetooth-lurar, och i de fall jag bryr mig om vem som ringer (jobbmobilen), så talar mitt BT-headset om det med talsyntes. Att läsa sms innan jag läser smset (wat?) känns inte angeläget, utan möjligen en kul bieffekt, men inget jag skulle betala pengar för. En Gear S2 verkar kosta mellan 2200 och 3000kr, beroende på butik. Det är mer än hälften av vad jag betalade för min mobil till att börja med.

Så ja, jag kan köpa att den är kul att ha när man väl har den, men inköpspriset får mig att sätta kaffet i vrångstrupen.

Det är billigt jämfört med vad finare klockor kostar, så det handlar om perspektiv.

Det enda reella problemet med att jämföra med vanliga klockor är att smartwatches har klart begränsad livslängd, det är vad man får offra för att få alla funktioner.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Intressanta synpunkter och åsikter @Paddanx @Yorg och @jOnÄTÄn
Jag tror dock att jag finner mig själv utanför målgruppen här, noteras ska göras att jag testat en vecka med Samsung Gear för nåt år sen, den fick mig inte på kroken. Utan det slutade alltid med att kokboken åkte upp då det som ploppade upp var för litet och omständligt att tyda på klockan.

För min del så har jag redan en dedikerad mp3 spelare då ingen mobil riktigt duger till, plus att batteriet blir lidande i mitt fall om jag använder mobilen. Har efter flertalet försökt hitta en vettig app som klarar av allt min separata Cowon gör, men det är hopplöst. Använder mig inte av Spotify eler likande tjänster utan enbart mp3 med spellistor, enda som fungerar någorlunda bra är Winamps egna app, dessvärre är den inte längre aktiv och uppdateras inte och man får ladda ner en separat APK fil och installera. Känns sisådär, dessvärre drar den batteri som jag vet inte vad, kör jag med musik på i kombination med mitt vanliga användarnönster så är batteriet dött inom 6h, bedrövligt.
Enda mobilen jag skulle kunna tänka mig att ha som ersättare för min mp3 kan jag tänka skulle vara Marshall luren som kom för nåt år sen. Dock är den omotiverat dyr och batteritiden verkar inte heller den vara alltför övertygande. Får hoppas det kommer en uppföljare som rättar till missarna.

Har en numera trasig Cowon S9 till mina behov för musik, blir att införskaffa en Cowon X9 snart istället.
Det enda jag egentligen skulle använda en smartwatch till skulle vara för träningen, men där känner jag att dedikerade redskap och klockor från Garmin eller ex Polar skulle vara bättre för min del.
Har kollat på flertalet modeller men inte riktigt bestämt mig än....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Känns som att en mer träffande fråga är; "Har armbandsur gjort sitt?".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Yorg:

Det är billigt jämfört med vad finare klockor kostar, så det handlar om perspektiv.

Det enda reella problemet med att jämföra med vanliga klockor är att smartwatches har klart begränsad livslängd, det är vad man får offra för att få alla funktioner.

Finare klockor är en statusymbol i en helt annan liga än "vanliga" prylar, som mobiltelefoner eller smartwatches, så jag vet inte om det riktigt är jämförtbart. Och som du säger, en riktigt fin klocka är en investering på ett helt annat sätt än en smartwatch som är förlegad inom 5 år.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem

Tekniken är inte mogen ännu och den totala bristen på batteritid är nog största problemet, när det finns bättre teknik billigt kan det bli nått men dagens dinosaurieklockor kommer att dö ut.
När det kommer något som tar kraft från kroppen typ via rörelse eller värme och har bra pålitliga biosensorer kombinerat med vettigare mjukvara som ger användbara funktioner så kan det nog bli en succe, kan tex tänka mig en en del funktioner som övervakar kroppen och varför inte ha klockan som nyckel till diverse saker, hus, bil och som betalsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master

Well, fuck. Man ska inte vara sämre än man kan erkänna när man ändrar sig.

Hittade precis Vector Luna när jag sökte efter smartwatches som funkar till Windows Mobile.
Bra mycket smexigare än Samsung och Apple!
Man utlovar dessutom upp till 30 dagar(!) batteritid.
Ingen touchscreen, men lyssnar till handrörelser.

https://www.vectorwatch.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tekniken är inte mogen ännu och den totala bristen på batteritid är nog största problemet, när det finns bättre teknik billigt kan det bli nått men dagens dinosaurieklockor kommer att dö ut.
När det kommer något som tar kraft från kroppen typ via rörelse eller värme och har bra pålitliga biosensorer kombinerat med vettigare mjukvara som ger användbara funktioner så kan det nog bli en succe, kan tex tänka mig en en del funktioner som övervakar kroppen och varför inte ha klockan som nyckel till diverse saker, hus, bil och som betalsystem.

Om du skulle höfta till med en gissning, hur långt fram i tiden tror du allt det du nämner ligger?
Jag tror nog mycket av det du nämner på sikt kommer att finnas, men det finns en viktig punkt som du nämner som är oerhört viktig: batteritiden som måste bli bättre.
Nu vet jag inte vad medeltiden ligger på för en klocka, men jag känner att dom bör klara minst en vecka mellan laddningarna innan tiden är mogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Att läsa sms innan jag läser smset (wat?) känns inte angeläget, utan möjligen en kul bieffekt,

Just detta är mest om jag har smsat med någon och får ett svar några minuter senare med "Blir skibra :)" då behöver man ju knappast ta upp mobilen osv utan räcker att kika lite snabbt på klockan medan om det står typ "ne blir det inte bättre om vi gör såhär ...........................? " då behöver jag ju ta upp mobilen o svara. Sen en annan fördel är ju att man slipper visa att man läst meddelandet utan kan läsa det och sedan fundera på utan att avsändaren ser att jag läst det Eller om man är upptagen så ser man om det inte är brådskande direkt och kan ignorera det utan att man blir av med notisen i mobilen.

Jag betalade själv förra året 515kr för min pebble steel på tradera då använd 3 månader. Nypris då var 1700 tror jag. Vanliga klockor brukar ju ligga runt det och för premiumklockor långt mycket mer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag laddar min 360 varje natt i dess docka, jag tar ju ändå av mig klockan när jag sover så det blir inget extra moment.

Ja, personligen tycker jag att batteritiden är ett "icke-problem" - speciellt med Moto 360 där de löst laddningen på ett bra sätt.

När du lägger klockan i den trådlösa laddaren går den över i 'natt-klocka läge' och fyller den funktionen bra - därmed tänker man aldrig på batteritiden på klockan.

På klockor där de inte finns någon bra laddningsmöjlighet är det klart krångligare.

På exempelvis Sony Smartwatch 3 är det en micro-usb, vilket är eftersom man har flera sådana laddare hemma och på jobbet - men uttaget är onödigt "pilligt" att komma åt vilket innebär att man drar sig för att ladda den.

Jag har flera smartklockor som även fungerar som aktivitetsband och som träningsklockor eftersom de har GPS (exempelvis smartwatch 3) och de har ju även funktion för att lyssna på musik utan att ha med sig telefonen - bra.

Det är ju när de fyller flera funktioner och fungerar bra utan att enbart vara en förlängning av smart-telefonen som de blir riktigt användbara.

Nu finns det ju även traditionella puls/gps-klockor från Garmin mfl som även fungerar som både aktivitetsmätare och som enkla smartklockor så gränserna håller på att suddas ut.

Just nu håller jag på och jämför 'Garmin Fenix 3' och 'TomTom Spark Cardio Music' mot 'Moto 360 Sport' och 'Sony Smartwatch 3'

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Om du skulle höfta till med en gissning, hur långt fram i tiden tror du allt det du nämner ligger?
Jag tror nog mycket av det du nämner på sikt kommer att finnas, men det finns en viktig punkt som du nämner som är oerhört viktig: batteritiden som måste bli bättre.
Nu vet jag inte vad medeltiden ligger på för en klocka, men jag känner att dom bör klara minst en vecka mellan laddningarna innan tiden är mogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte de blir nån riktig succé innan man inte behöver fundera på laddningen alls och ska de laddas så ska man inte behöva ha en kabel, höljet måste vara vattentätt och tåligt. det finns teknik lite här o var som skulle vara intressant men innan nån kretstillverkare gör nån ic som integrerar allt och man har löst kraftförsörjningen kommer de mest att vara en rolig pryl/leksak, idag är användningsområdet väldigt smalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tekniken är inte mogen ännu och den totala bristen på batteritid är nog största problemet, när det finns bättre teknik billigt kan det bli nått men dagens dinosaurieklockor kommer att dö ut.
När det kommer något som tar kraft från kroppen typ via rörelse eller värme och har bra pålitliga biosensorer kombinerat med vettigare mjukvara som ger användbara funktioner så kan det nog bli en succe, kan tex tänka mig en en del funktioner som övervakar kroppen och varför inte ha klockan som nyckel till diverse saker, hus, bil och som betalsystem.

Instämmer. Batteritiden är verkligen en dealbreaker, och gör klockorna opålitliga och stökiga att använda. Den där sortens prylar ska finnas där när man behöver dem, men inte kräva mer engagemang än en vanlig klocka, som i värsta fall behöver batteribyte med några års mellanrum.

Som du säger, succén kommer nog låta vänta på sig tills tekniken är mogen nog att klockorna väsentligen ska kunna underlätta åtminstone några vardagsrutiner.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Relik 📜

Jag testade en Pebble precis när de kom, men fastnade inte alls. För klumpigt och begränsat, fungerade bara med ett fåtal appar. Slutade med att jag fick ta upp telefonen för bland annat allt i Hangouts, vilket då var typ 90 % av min kommunikation.

Det blev en lång paus, sedan testade jag Asus Zenwatch en kort period och efter det en Pebble Time när de levererades. Någonstans här började jag också ringa in vad jag engentligen vill ha – notifieringar. Asus-varianten var ju oändligt mer funktionsspäckad än Pebble, med appar, Google Now och gud vet allt. Jag använde typ inget av det, utan tjurade mest över dålig batteritid samt att skärmen var svåranvänd i solen.

Pebble Time däremot fick mig intresserad på riktigt igen. Förbättringarna i operativsystem och kompatibilitet ställt mot första vändan var/är enorma, ni som varit med sedan starten förstår vad jag menar. Batteritiden är okej, och skärmen fungerar bra i soljljus. Funktionaliteten är dock jämförelsevis begränsad, men notifieringar fungerar bra – det enda jag rent krasst använder.

Nu har jag en Pebble Time Steel. Den är som bekant i grunden samma som Time, men i bättre chassi och med förbättrad skärm (ligger närmare frontglaset). Klockan klarar ~10 dagar riktigt användande på en laddning, vilket gör att jag kan åka på resor och vara borta utan att reflektera över saken.

Det jag använder klockan till är dels som.. ja, klocka, att se tid och datum på. Förutom det, notifieringar där alla tjänster jag använder faktiskt fungerar nu. Messenger, Hangouts, Slack skickar alla upp text, likaså Facebook och Twitter. Det innebär för mig att jag i bedömt 75 % av fallen kan ignorera telefonens vibrator och helt enkelt gå vidare i vardagen, eftersom det mesta inte behöver hanteras direkt.

Förstår att det är olika för olika personer, men i mitt fall har det frigjort tid och minskat stress att ha en pryl på armen som genast kan berätta om något är viktigt/inte viktigt. Med jobbet jag har och kulturen som finns runt mig blir det mycket chattande och digitala kontakter, där klockan är första filtret när jag blir pingad.

Summa summarum, för mig fyller den ett syfte och ger ökad livskvalitet. Näst på tur står en Pebble Time 2 som ska levereras i november (aka april om det funkar lika bra som vanligt). Den minskar ett av nuvarande modellers största estetiska problem, världens bredaste kant runt en liten skärm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Instämmer. Batteritiden är verkligen en dealbreaker, och gör klockorna opålitliga och stökiga att använda. Den där sortens prylar ska finnas där när man behöver dem, men inte kräva mer engagemang än en vanlig klocka, som i värsta fall behöver batteribyte med några års mellanrum.

Som du säger, succén kommer nog låta vänta på sig tills tekniken är mogen nog att klockorna väsentligen ska kunna underlätta åtminstone några vardagsrutiner.

Jo, jag tror på olika typer av hälsokontroll och tjänster som inte kräver mycket energi som kodlås och betalning, det går kanske också att kombinera sånt så att biosensorerna används i en nyckel, tex "dna autentisering" det händer ju rätt mycket på området med biosensorer och där vore en "klocka" en bra typ av både sensorhållare men även interface till andra sensorer i kroppen.
Att bara ha den för att logga träning känns inte så intressant men att logga rörelse, blodtryck, puls och syresättning över lång tid och få ut konkreta förslag på motion vore nått eller kanske ha den som interface för en blodsockermätare eller andra sensorer man har inuti kroppen om man har nån sjukdom vore nått.
Jag tror däremot inte alls på att ha den som en extradisplay till mobilen eller till saker som gör att den ideligen måste laddas

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.