Permalänk
Skrivet av izzie:

Klättrade i berg och tog en bild över Stockholm. Jag redigerade den på föräldrarnas gamla CRT-skärm (ja, de finns fortfarande!) så jag antar att färgerna är åt helvete (blå), men annars så. Ja, jag kände för att posta den ändå, sue me.

Har tidigare fotat mest porträtt men har mer och mer glidit in på landskapsfoto så jag tar gärna konstruktiv kritik.

https://c5.staticflickr.com/8/7291/28056599636_074c5e05e0_z.jpgIMG_2782-2 by Anton Ahlström, on Flickr

Håller med föregående talare. Annars gillar jag den, men den lite överdrivna och coola himmlen!
Får jag fråga varifrån det är taget? Kan inte sätta fingret på det riktigt..

Skrivet av zosma:

http://www.fotosidan.se/pools/viewlarge/15/3490141.htm?set=lp

Tagen på Varbergs fästning

Edit: Vet inte hur jag får bara bilden i posten. Med länka bild funkade det inte.

Jag skulle rättat upp bilden något, sänkt dom ljusa partierna på så solen på fågeln huvud inte var så över-ljust. Sen kanske beskurit den något, för att få bort lite av det tomma utrymmet över fågelns huvud. Men beskurit så jag fortfarande behållit samma förhållande som ursprungsbilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Håller med föregående talare. Annars gillar jag den, men den lite överdrivna och coola himmlen!
Får jag fråga varifrån det är taget? Kan inte sätta fingret på det riktigt..

Tack! Den är tagen i från Fåfängan, kullen uppe vid Londonviadukten.

Permalänk
Medlem

MG

Skrivet av zosma:

http://www.fotosidan.se/pools/viewlarge/15/3490141.htm?set=lp

Tagen på Varbergs fästning

Edit: Vet inte hur jag får bara bilden i posten. Med länka bild funkade det inte.

Överlag en bra bild. Gillar motivet och skärpedjupet i bilden.
Personligen skulle jag vilja ha en närmare bild på fågeln. Dvs. att huvudet hamnar i det vänstra hörnet längst upp (enligt ”Rule of thirds”). Tycker att det blir för mycket tomt utrymme annars.

Det är såklart svårt att fota djur – så bra gjort!

----

Försöker kicka igång tråden Skulle uppskatta lite konstruktiv kritik på detta.
Testade att bryta lite fotonormer. Vad tycks?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av wisen:

Överlag en bra bild. Gillar motivet och skärpedjupet i bilden.
Personligen skulle jag vilja ha en närmare bild på fågeln. Dvs. att huvudet hamnar i det vänstra hörnet längst upp (enligt ”Rule of thirds”). Tycker att det blir för mycket tomt utrymme annars.

Det är såklart svårt att fota djur – så bra gjort!

----

Försöker kicka igång tråden Skulle uppskatta lite konstruktiv kritik på detta.
Testade att bryta lite fotonormer. Vad tycks?

BILD

Snyggt! Jag hade försökt tona ned bakgrunden lite, justera ned exponeringen på "kanterna" av personerna, samt kanske försöka förstärka glowet runt siluetterna en aning för ökad effekt.

Edit: Och redigerat bort personen som står bakom lamp...grejen, samt reflektionen i fönstret om det går.

Permalänk
Medlem

Det här är i princip det första fotot jag faktiskt gett ett ärligt försök med både redigering, komposition osv.

Jimmy Westerberg Photography by jimmy westerberg, on Flickr

Vad har jag gjort fel? ;P

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Hittade precis den här tråden - Söker kritik på motiv, komposition och redigering. Fire away!

Sunlit Path by mdagbro, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Det här är i princip det första fotot jag faktiskt gett ett ärligt försök med både redigering, komposition osv.

https://c4.staticflickr.com/9/8319/28628669683_843e3c215e_k.jpgJimmy Westerberg Photography by jimmy westerberg, on Flickr

Vad har jag gjort fel? ;P

Tycker den är bra komponerad.
Men vet inte vad du har gjort när du redigerade, känns som att du har lagt på extra färg och även försökt ljusa upp skuggorna, hur som helst så ser bilden märklig ut.

Börja om på nytt och kör ev bara lite kontrast och strunta i alla andra spakar så får vi se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja få kritik på min första arenabild. Tycker personligen att isen och hockeyspelarna är liten väl för upplyst, men vad tycker ni?

SHL by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

@solomon: Editeringen i sig är det inget fel på tycker jag, det jag personligen hade valt att göra är att försöka klona bort de röda och gröna pelarna i vattnet för att på så vis få en "renare" bild. Kanske gjort något åt grässtråna i mitten längst ner bild.

Permalänk

@Airikr: Bilden hade varit bättre med frölunda på isen skämt och sido, brännvidden du använder är bra, den ger ett maffigt intryck. Jag hade försökt att komma upp lite för att få en annan vinkel - då får du med mer av isen, och arenan samt att du inte lägger fokus på den blåa skylten det står "rinkside på". Isen är lite för ljus, nästa gång kan du testa att köra två exponeringar en, ljusare och en mörkare, för att sedan göra en manuell HDR i post processing.

Permalänk
Medlem

@Kebabdjuret: Tack för din kritik

Jag tänkte faktiskt ställa mig högre upp, för jag stod tre eller fyra trappsteg nedanför ingången. Jag har dock extrem höjdrädsla (klarar nätt och jämt av att sitta ner i en restuarang), så jag kämpade för att ens kunna stå kvar där under hela matchen. Att vara på några trappsteg högre upp, gick därför inte. Jag blir kallsvettig om händerna bara jag skriver om det här

Det är dock planerat att jag ska vara uppe i baren högst upp till höger, på samma sida som huvudingången till själva byggnaden. Skybar eller vad den nu igen heter. Kan försöka ta bättre bilder då, men då är ju isen för långt ifrån och min kamera har ingen bra zoom (ingen optik + full zoom (inte optisk zoom) = reducerad bildkvalité).

Tack åter igen för din kritik, och jag ska tänka på det du sa inför nästa matchtillfälle

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

@Airikr: Inga problem, jag hoppas att det var till någon nytta för dig Det bästa tipset jag kan ge dig är att fota mycket, det bästa sättet att bli bättre är att träna.

Permalänk
Medlem

@Kebabdjuret: Yepp. Jag är evigt tacksam för all tips och feedback i övrigt som jag kan få av andra

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Fotade utanför hemmet för några dar sen.

Vet inte hur jag får bilden hit. Länken till bilden: https://www.flickr.com/photos/zosma/33456841043/in/dateposted...

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Fotade utanför hemmet för några dar sen.

Vet inte hur jag får bilden hit. Länken till bilden: https://www.flickr.com/photos/zosma/33456841043/in/dateposted...

20170423_DSC_1322 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Fotade utanför hemmet för några dar sen.

Vet inte hur jag får bilden hit. Länken till bilden: https://www.flickr.com/photos/zosma/33456841043/in/dateposted...

Personligen skulle jag beskurit precis under den övre vita linjen. Tyckte blicken drogs lite för mycket till toppen av bilden nu.
Annars var den väldigt fin, behagliga färger och bra kontrast på fågeln

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy:
Tack. Visst kunde man beskära under den vita linjen, men samtidigt vet jag om det blir lite trångt ovanför huvudet i förhållande till under fågeln?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

@zosma Jag håller med @glemmy. Jag tycker inte att relationen mellan ovanför och under blir fel. Under fågeln finns ju en massa grenar ändå. Snarare får ögat större fokus när det vita skärs bort.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Fotade utanför hemmet för några dar sen.

Vet inte hur jag får bilden hit. Länken till bilden: https://www.flickr.com/photos/zosma/33456841043/in/dateposted...

Gör sig bra med lite luft upptill, en fin bild rakt av.

Permalänk
Medlem

@solomon: Personligen hade jag valt att köra 16:9 men jag är lite såld på bredare format vid just landskapsmotiv. Vet att det nog är många som inte håller med. Jag hade nog inte ljusat upp lågdagrarna så mycket utan varit lite försiktigare med den. Annars schysst bild! Jag är ju av skolan att jag inte gillar när man klonar bort saker ur bilder, som jag läste var ett förslag till de röda och vita rören. Keep it up!

Permalänk
Medlem

Utan att riktigt ha 100% koll vad jag sysslar med så har jag första gången gjort ett försök till lite seriösare fotografering.

Kom över en Nikon D800 och har köpt på mig lite begagnade objektiv och har mest småskjutit lite i träningssyfte. Upptäckte att jag hade en Adobe Photography plan på jobbet som rullade på där jag kunde komma åt Lightroom, så efter att läst på lite med raw så tog jag äntligen en tur och sköt lite raw data för att sedan labba runt i datorn.

https://www.flickr.com/gp/158517479@N08/zUB242

Justerade till ett ganska varmt ljus för att matcha pälsen. Men min vovve har dock ett sådant hussekomplex så hon vägrar att vara längre bort än max 2-3m bort från mig i några få sekunder. Jättebehändigt men inte när man fotar.

Tips på hur man kan få bilderna skarpare? Tycker jag har lite lätt oskärpa? Nu i efterhand så har jag typ förstått det som att skärpan blir bättre om man inte ligger på max öppnad bländare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Utan att riktigt ha 100% koll vad jag sysslar med så har jag första gången gjort ett försök till lite seriösare fotografering.

Kom över en Nikon D800 och har köpt på mig lite begagnade objektiv och har mest småskjutit lite i träningssyfte. Upptäckte att jag hade en Adobe Photography plan på jobbet som rullade på där jag kunde komma åt Lightroom, så efter att läst på lite med raw så tog jag äntligen en tur och sköt lite raw data för att sedan labba runt i datorn.

https://www.flickr.com/gp/158517479@N08/zUB242

Justerade till ett ganska varmt ljus för att matcha pälsen. Men min vovve har dock ett sådant hussekomplex så hon vägrar att vara längre bort än max 2-3m bort från mig i några få sekunder. Jättebehändigt men inte när man fotar.

Tips på hur man kan få bilderna skarpare? Tycker jag har lite lätt oskärpa? Nu i efterhand så har jag typ förstått det som att skärpan blir bättre om man inte ligger på max öppnad bländare?

Försök att först och främst få fokus på rätt grejer. I detta fall hundens ögon.
Sen tycker jag inte du behöver ligga på ISO 320 i dagsljus/lägre sol.

Bilderna är också överexponerade. Jag hade hellre sett att du dragit ner highlights för att få fram himlen lite mer.
Sen tycker jag att det blir för "gult" när man lägger på för mycket värme, även fast tanken är god att matcha hundens päls.

Alla redigerar olika, men ett av dina foton jag verkligen gillar är denna, som jag gjorde en alternativ redigering på.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Utan att riktigt ha 100% koll vad jag sysslar med så har jag första gången gjort ett försök till lite seriösare fotografering.

Kom över en Nikon D800 och har köpt på mig lite begagnade objektiv och har mest småskjutit lite i träningssyfte. Upptäckte att jag hade en Adobe Photography plan på jobbet som rullade på där jag kunde komma åt Lightroom, så efter att läst på lite med raw så tog jag äntligen en tur och sköt lite raw data för att sedan labba runt i datorn.

https://www.flickr.com/gp/158517479@N08/zUB242

Justerade till ett ganska varmt ljus för att matcha pälsen. Men min vovve har dock ett sådant hussekomplex så hon vägrar att vara längre bort än max 2-3m bort från mig i några få sekunder. Jättebehändigt men inte när man fotar.

Tips på hur man kan få bilderna skarpare? Tycker jag har lite lätt oskärpa? Nu i efterhand så har jag typ förstått det som att skärpan blir bättre om man inte ligger på max öppnad bländare?

Jag är ingen tekniskt kunnig fotograf (egentligen ingen kunnig fotograf alls) varför jag främst vill kommentera övriga aspekter. Jag tycker att värmen gör bilderna behagliga att titta på, däremot tycks hunden ofta vara underexponerad. Ett sätt att eventuellt lösa det hade kunnat vara att fota från andra hållet så att du slipper motljusproblematiken.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Utan att riktigt ha 100% koll vad jag sysslar med så har jag första gången gjort ett försök till lite seriösare fotografering.

Kom över en Nikon D800 och har köpt på mig lite begagnade objektiv och har mest småskjutit lite i träningssyfte. Upptäckte att jag hade en Adobe Photography plan på jobbet som rullade på där jag kunde komma åt Lightroom, så efter att läst på lite med raw så tog jag äntligen en tur och sköt lite raw data för att sedan labba runt i datorn.

https://www.flickr.com/gp/158517479@N08/zUB242

Justerade till ett ganska varmt ljus för att matcha pälsen. Men min vovve har dock ett sådant hussekomplex så hon vägrar att vara längre bort än max 2-3m bort från mig i några få sekunder. Jättebehändigt men inte när man fotar.

Tips på hur man kan få bilderna skarpare? Tycker jag har lite lätt oskärpa? Nu i efterhand så har jag typ förstått det som att skärpan blir bättre om man inte ligger på max öppnad bländare?

Lite roligt om det är hunden som heter Elvira, jag hade tidigare en Golden Retriever som hette Elvira, importerad från Norge.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Försök att först och främst få fokus på rätt grejer. I detta fall hundens ögon.
Sen tycker jag inte du behöver ligga på ISO 320 i dagsljus/lägre sol.

Bilderna är också överexponerade. Jag hade hellre sett att du dragit ner highlights för att få fram himlen lite mer.
Sen tycker jag att det blir för "gult" när man lägger på för mycket värme, även fast tanken är god att matcha hundens päls.

Alla redigerar olika, men ett av dina foton jag verkligen gillar är denna, som jag gjorde en alternativ redigering på.
https://i.gyazo.com/5b7f1b3bae1db9a45891b876bfb7934f.jpg

Ja, ISO 320 kanske är för mycket? Antar att så lågt ISO som är möjligt att fota med är eftersträva.

Tack för input!

Om jag fotar t.ex med 50mm brännvidd och bländare 1,8 men vill ha lite mer skärpedjup, är det ska jag gå upp i bländaren då? Typ 3,2 eller liknade? Är det bara vid dåliga ljusförhållande man ska köra på objektivets maxbländare och istället försöka ha en större bländare som standardläge när det är bra ljus ute?

Skrivet av LaoLao:

Jag är ingen tekniskt kunnig fotograf (egentligen ingen kunnig fotograf alls) varför jag främst vill kommentera övriga aspekter. Jag tycker att värmen gör bilderna behagliga att titta på, däremot tycks hunden ofta vara underexponerad. Ett sätt att eventuellt lösa det hade kunnat vara att fota från andra hållet så att du slipper motljusproblematiken.

Ja, svårt att få "balans" i det när det blir motljus i detta fallet. Hittade lite fiffiga sätt i Lightroom för att fixa det genom att sätta en egen exponering på vissa partier i bilden för att balansera det mer. Likt @Solomon retusch. Otroligt vad man kan trixa till bilderna i efterhand.

Skrivet av zosma:

Lite roligt om det är hunden som heter Elvira, jag hade tidigare en Golden Retriever som hette Elvira, importerad från Norge.

Ja, Elvira heter hon

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja, ISO 320 kanske är för mycket? Antar att så lågt ISO som är möjligt att fota med är eftersträva.

Tack för input!

Om jag fotar t.ex med 50mm brännvidd och bländare 1,8 men vill ha lite mer skärpedjup, är det ska jag gå upp i bländaren då? Typ 3,2 eller liknade? Är det bara vid dåliga ljusförhållande man ska köra på objektivets maxbländare och istället försöka ha en större bländare som standardläge när det är bra ljus ute?

högre F-stop = mer skärpa i bakgrunden. När du tagit foton som dessa så passar det låga f-stoppet du använder, men t.ex i gatufotografi så vill man kanske ha lite mer "information" i bakgrunden också än bara det man fokuserar på.

T.ex det fotot som jag redigerade lite på så har du 1/2000 i slutartid, vilket verkligen inte behövs för att få ett stabilt foto. I det fallet skulle jag sänkt ISOn till 100. Personligen så klarar jag av att ta ett stadigt foto vid 1/50 i slutartid, handhållet, men helst runt 1/250 brukar vara att föredra.

Man får självklart anpassa sig efter vad man fotograferar också. Jag kör mest landskap och därigenom fungerar 1/50 för mig.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Fått upp intresset rejält för foto, riktigt kul!

DSC_1228.jpg by Andreas Sunström, on Flickr

Lite högre bländartal och lägre ISO än innan men en tillräcklig slutare, det var övningen med denna bild.

DSC_1240.jpg by Andreas Sunström, on Flickr

Hittade ett gammalt Ai normalobjektivt, Nikon 35-70 3,3-4,5

Skärpan är inget vidare men kan nog funka om man vill få lite gammal "look" i fotona, inte vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja, svårt att få "balans" i det när det blir motljus i detta fallet. Hittade lite fiffiga sätt i Lightroom för att fixa det genom att sätta en egen exponering på vissa partier i bilden för att balansera det mer. Likt @Solomon retusch. Otroligt vad man kan trixa till bilderna i efterhand.

Använd blixt när du fotograferar motljus så kommer det bli bättre.

Permalänk

Återupplivar tråden Försöker lära mig fotografering.

I regeringen försöker jag få naturliga, men livliga bilder så att säga Vissa bilder är tagna med stativ (gissa vilka ). Skärpan är det svåraste att få till, tycker jag fått till det bättre på dessa bilder.

ISO 100 F6,3 1/80

iso125 F11 1/6

iso 125 F5.6 1/100

Äldre bild på samma ställe, som ovan foto

Bonus bild med HDR (3 sammanfogade bilder).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Återupplivar tråden Försöker lära mig fotografering.

I regeringen försöker jag få naturliga, men livliga bilder så att säga Vissa bilder är tagna med stativ (gissa vilka ). Skärpan är det svåraste att få till, tycker jag fått till det bättre på dessa bilder.

ISO 100 F6,3 1/80
https://i.imgur.com/ZDmWRdh.jpg

iso125 F11 1/6
https://i.imgur.com/oe0dE61.jpg

iso 125 F5.6 1/100
https://i.imgur.com/s1LhIoL.jpg

Äldre bild på samma ställe, som ovan foto
https://i.imgur.com/IjtR6nB.jpg

Bonus bild med HDR (3 sammanfogade bilder).
https://i.imgur.com/NNLX0cF.jpg

Tänker överlag på en sak här: jobba på hur du komponerar bilderna. I den första skiner solen precis genom - men tillräckligt lite för att det skall se ogenomtänkt ut. På bild två är det lite galler som du kunnat skära bort för att få en renare bild. Bild tre har en elak lens flare. Osv.

Jag gillade den näst sista bilden, den är väldigt lugn. Kanske hade jag velat se mer himmel, samt ha den tagen ur en lägre vinkel för att tydligare accentuera förhållandet mellan himmel och den speglade ån.