Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

@Devil May Cry: Jag satte den på 2.2 och då blev det bättre men ändå inte skarpt. Jag kan köpa att det är lite pixligt. Det var faktiskt inte så farligt som jag trodde men jag vill ha det skarpt ändå.

Då är det vara att hoppas att VR-lens Lab börjar med sin försäljning av linser snart!

Det är helt omöjligt få jämn skärpa med Viven som jag uppfattar det. Men jag såg då något skarpare med mina glasögon som bara precis gick in iaf. Jag har brytningsfel också men det verkar då inte påverka mycket. -1.0 som värst så jag klarar mig rätt bra utan glasögon.

Riften har litte jämnare skärpa överlag och mer lättläst ext men upplösningen är ju vad den är så det är mestadels vänja dig eller sälja. Supersampling har jag inte haft någon jättelycka med direkt. Måste månne ta på mig glasögonen för att se skillnaden

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Sen är "meningen" att du ska titta i centrum hela tiden där det är som skarpast och flytta huvudet inte ögonen. Det tar lite tid att vänja sig men därefter blir det bra

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Sen är "meningen" att du ska titta i centrum hela tiden där det är som skarpast och flytta huvudet inte ögonen. Det tar lite tid att vänja sig men därefter blir det bra

Ja det måste man för det är så dåligt fördelad skärpa i Viven. Bra vill jag inte kalla det. Jämför jag med Riften så har den minst om inte bättre skärpa i centrum förutom mycket bättre skärpa åt sidorna. Blurrigt är det fortfarande dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har testat köra med GearVR-foamen till Vive. Det blir mycket bättre FOV, men också betydligt större sweetspot för att få skärpan.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har testat köra med GearVR-foamen till Vive. Det blir mycket bättre FOV, men också betydligt större sweetspot för att få skärpan.

Ja kan tänka mig det slippa titta genom fler av ringarna? Frågan är gearVR foam eller vrcoverlädret då... Typ samma pris gearVR kanske går att få lös lite billigare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: När det gäller GearVR så funkar det, men en hemmagjord eller liknande blir nog ännu bättre. Problemet är att GearVR har kardborrband på fel sida, och fäster inte jättebra på Viven (dock sitter den kvar). Dessutom blir stödet för näsan lite dåligt, och har man stor näsa (som jag) får man lite väl mycket plastkänsla från Viven. Ett plus är dock att det inte går att se ut längre, man blir mer omslukad.

Det kommer garanterat komma en "lagom tjock" foam för Vive...GearVR är lite för tunn nästan, och jag skjuter faktiskt ut panelen ett hack eftersom annars ser jag någon svart ram eller nåt innanför linserna.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Det märkliga är att det finns inställningar för att justera avståndet till linserna på viven MEN åt fel håll. Enda alternativet är att sätta på en tunnare foam. Skulle inte vilja gå tillbaka till originaltjocklekarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@oqvist: När det gäller GearVR så funkar det, men en hemmagjord eller liknande blir nog ännu bättre. Problemet är att GearVR har kardborrband på fel sida, och fäster inte jättebra på Viven (dock sitter den kvar). Dessutom blir stödet för näsan lite dåligt, och har man stor näsa (som jag) får man lite väl mycket plastkänsla från Viven. Ett plus är dock att det inte går att se ut längre, man blir mer omslukad.

Det kommer garanterat komma en "lagom tjock" foam för Vive...GearVR är lite för tunn nästan, och jag skjuter faktiskt ut panelen ett hack eftersom annars ser jag någon svart ram eller nåt innanför linserna.

Jag testar nog vrcovers då.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag testar nog vrcovers då.

Är det dessa du menar då?
https://vrcover.com/product/samsung-gear-vr-foam-padding-wate...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är det bara vrcovers som säljer alternativ foam, eller finns där andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det märkliga är att det finns inställningar för att justera avståndet till linserna på viven MEN åt fel håll. Enda alternativet är att sätta på en tunnare foam. Skulle inte vilja gå tillbaka till originaltjocklekarna.

Kan man justera avstånd till linsen? Alltså inte pd vi pratar om?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Devil May Cry: Ja. Du kan justera avstånd mellan öga och lins/skärm men inte "brännvidden" (alltså distansen mellan lins och skärm).

Gjorde den här illustrationen som illustrerar de två olika sätten http://i.imgur.com/w7MgdvV.png

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Du justerar genom att dra ut fästena huvudbandet är fäst i. Tog en dag att hitta den funktionen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

@Devil May Cry: Ja. Du kan justera avstånd mellan öga och lins/skärm men inte "brännvidden" (alltså distansen mellan lins och skärm).

Gjorde den här illustrationen som illustrerar de två olika sätten http://i.imgur.com/w7MgdvV.png

Skrivet av oqvist:

Du justerar genom att dra ut fästena huvudbandet är fäst i. Tog en dag att hitta den funktionen

Jaha, missförstod. Jo men detta visste jag om.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ja, det hade ju varit väldigt användbart om man kunde justera åt motsatt håll, så man kunde köra med tjockare foam istället.

Det finns en del saker dom kunde gjort bättre.

Samma sak med upphängningen av headsetet, där jag tycker man borde hänga vikten på pannan istället. Ungefär som PSVR (Har ej testat det, men det ser ut att kunna sitta mer bekvämt)

Sedan är det ju det här med Pentile-displayer med halva upplösningen på rött och blått, som sitter förskjutet, men det är ju något som verkar vara problem med samtliga högupplösta OLED-skärmar..

Permalänk

Bestämt mig att skaffa en Vive nu men måste uppgradera först. Nytt grafikkort är ett krav men behöver jag uppgradera min i7 3770k 3,5 ghz? Minikravet är ju en i5-4590 och även om min ska vara starkare så är den äldre vilket kanske kan ge problem? Jag har googlat en hel del runt det här men känner mig inte helt tillfreds med infon jag fått fram. Någon av er som vet/har erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinusDrummel:

Bestämt mig att skaffa en Vive nu men måste uppgradera först. Nytt grafikkort är ett krav men behöver jag uppgradera min i7 3770k 3,5 ghz? Minikravet är ju en i5-4590 och även om min ska vara starkare så är den äldre vilket kanske kan ge problem? Jag har googlat en hel del runt det här men känner mig inte helt tillfreds med infon jag fått fram. Någon av er som vet/har erfarenhet?

Har själv i7-3770k och den innebär ingen flaskhals.

Körde Vive ett tag med mitt gamla Nvidia 780 GTX, och till och med det gick.
Kör nu med 1080 och det flyter på riktigt bra.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk

@Olaeli: Tack för svar. Nu blir det till att beställa ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Fick hem mina 6 mm ansiktsinterface??? från vrcover.

Första intrycken är klart positivt. Fov är inte längre en mer eller mindre helt rund cyklop utan är en oval rektangel. Tittar du rejält åt vänster och höger kan du få lite dubbelbilder dock då du ser mer av plasten men är man van att mer använda nacken så är det sällan något som stör i någon större grad.
Jag får bättre synskärpa vilket också betyder grövre SDE då jag kommer närmare displayen.

Nu är jag ju lite närsynt så vågar inte uttala mig men det känns som om jag lättare hittar sweetspot på linserna vilket ju känns ganska logiskt. Komfortmässigt kört en del racing denna superheta sommardag komforten känns rätt så likvärdig skumgummiinterfacet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Går nu även att beställa reserv delar via vives hemsida. Jag ska iaf köpa en till bassation så jag kan ha en vid skärmen med för stationärt spel.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Installerade Inateck usb 3 kortet. Inga mer varningar om kassa usb 3 portar från Rift och Vive. Kameran har viss funktion nu på Viven. Är den helt i svartvitt eller går det att använda den som reguljär webkamera? Nu kan jag urskilja vad det är jag tittar på i alla fall med hjälp av konturerna.

Spännande att se om det kommer hjälpa trackingen något.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Kolla igenom inställningarna för kameran, du kan aktivera så att du får en kamera med fullfärg på ena kontrollen som du kan föra upp till headsetet. Jag skulle även rekommendera att sätta kameran på 60Hz, får du inga problem med det så är det som natt och dag vad gäller "lagg" i thron mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

@oqvist: Kolla igenom inställningarna för kameran, du kan aktivera så att du får en kamera med fullfärg på ena kontrollen som du kan föra upp till headsetet. Jag skulle även rekommendera att sätta kameran på 60Hz, får du inga problem med det så är det som natt och dag vad gäller "lagg" i thron mode

Jo fick upp den nu. Hade så mörkt så hade svårt att se om jag hade några färger men det är väl möjligt.
Ja skönt att se att den inte är totalt kass i alla fall

Testade lite Pool Nation VR med 6 mm cover och där vete fasen om jag inte hellre tar skygglapparna. SDEn blir bra mycket mer påtaglig och jag har en SDE allergi sen lång tid tillbaks lol. Mer tunnelseende går att leva med. Men det går ju att skruva bak linserna problemet tidigare var ju att de inte gick att skruva fram tillräckligt. Ändå hade vart praktiskt om Vive precis som riften har smidiga interface man kan bara byta ut utan att behöva dra loss kardborrband och lägga energi på att lägga dem rätt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Installerade Inateck usb 3 kortet. Inga mer varningar om kassa usb 3 portar från Rift och Vive. Kameran har viss funktion nu på Viven. Är den helt i svartvitt eller går det att använda den som reguljär webkamera? Nu kan jag urskilja vad det är jag tittar på i alla fall med hjälp av konturerna.

Spännande att se om det kommer hjälpa trackingen något.

Du hade problem innan alltså? Jag kör Viven på usb2, inga problem med något och kameran fungerar fullt ut i 60hz.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jo smått sanslösa problem. Har ni ASMedia USB 3 chip i era moderkort så förbered er för strul.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kommer snart att skaffa mig en HTC vive. Vad borde jag köpa till den? Förlängningskablar, stativ, rengöringsverktyg, vr cover eller liknande? Annan hjälp, tips eller information som ni önskade att ni visste innan ni skaffade eran är väldigt välkommen!
Mvh Loleo

Permalänk
Medlem

Trådlösa hörlurar/headset. VR-cover.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Standardlurarna är inte mycket att hurra för. Behöver inte va trådlöst de tunna lätta kablarna för portabla lurar märks inte av. Dessutom spar du lite vikt på att inte behöva ha batterier i hörlurarna.

Det går köra med fullängdskablar också till förstärkare. Märks inte så stor skillnad på en eller två kablar på golvet de tenderar följas åt. Blir redigt med trassel att reda ut efter en längre session bara

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Sony anniversary PS4 hörlurar som är både wireless och har 7.1 surround ljud. De bör väl fungera?
Sedan så tänker jag nog beställa vr cover, vilken model isåfall?