Varför startar min dator bara med ett ramminne i?

Permalänk
Medlem

Varför startar min dator bara med ett ramminne i?

Byggde nyss min nya dator där datorn bara vill starta med ett ramminne i... XMP profile i bios verkar inte vara någon lösning. Alla portar och båda ramminnena fungerar då jag testat alla ett åt gången. Vad ska jag göra?

Permalänk
Avstängd

Kör med ett minne och uppdatera bioset så ska båda minnena funka sen.

Permalänk
Medlem

@lordzehn: Redan gjort det, inte funkat efter det heller :/

Permalänk
Avstängd

@alexhelgesson:
Vad för delar har du.
Kan bli lite lättare att hjälpa då.

Permalänk
Medlem

@lordzehn: I5-6600k, MSI gtx 960, Gigabyte GA-Z170 k3, Corsair Vengeance LPX 2400 mhz

Permalänk
Medlem

Kollat att dom sitter i rätt platser när du kör båda, en del moderkort kan vara kinkiga på den punkten. Till skillnad att bara köra en.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Enligt manualen ska jag ha ramminnena i port 1 och 2 när jag använder 2 st, men jag har alltid lärt mig att man ska sätta i dom med samma färg. Stämmer inte det?

Permalänk
Medlem

@alexhelgesson:

Jag hade ett liknande bekymmer med en dator för ett tag sedan, och det visade sig att det var kontakten från nätaget ( på moderkortet) som inte satt helt i tryckt i ena ändan.

Har du ett modulärt nätag så kolla kontakterna även på den sidan.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@smkr: Allt sitter i som det ska

Permalänk
Medlem

jag hade liknande problem med mitt z77.. uppdatera bios eller resetta bios gjorde inget. Trodde minnesplatsen hade gått sönder, men i ett sista försök så tog jag ut biosbatteriet i en stund, nån min, säg typ 5 kanske å allt gick igång som det skulle. testa..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@DST: Kollat i manualen vart batteriet bör sitta, ser det dock inte när jag kollar i datorn

Permalänk
Medlem

du kan inte missa batteriet. e ett platt klockbatteri typ. sitter oftast lite längre ner eller längst ner på moderkortet eller så kanske det sitter under grafikkortet.
vad är det för mobo?

ah, det sitter under den andra fullstora pci-eporten på ditt gigabajs kort

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@DST: Jo precis, det satt under grafikkortet Tog iallafall ut det i 5 min och satte tillbaka det, blev dock ingen skillnad :/

Permalänk
Medlem

ah, å du har resettat biosen igen då?
iaf då kan ju minnesplatsen vara trasig eller så sitter kanske inte cpun rätt i sockeln.
men du har då grafikkortet i 2a pci-e porten? testa köra det i det översta i så fall.. who knows.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem

Hjälper inte nytt BIOS och det andra du har gjort så hade jag kollat efter skadade sockelpinnar, även om alla platser verkar fungerar med en sticka.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexhelgesson:

@OldComputer: Enligt manualen ska jag ha ramminnena i port 1 och 2 när jag använder 2 st, men jag har alltid lärt mig att man ska sätta i dom med samma färg. Stämmer inte det?

Oftast är det så, men finns alltid undantag som bekräftar regeln, så prova alla varianter.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

@alexhelgesson:

Vilken bios version har du i den nu. den sista är en beta och ska öka kompabilliteten med minne.

minnena ska sitta i ddr4_1 och ddr4_2
alltså i dom röda slotsen.

Permalänk
Medlem

om minnet inte ens syns vid boot/bios - man brukar i Bios kunna få se i vilka portar MB tycker att det sitter minnen i - säger den redan där att det bara är 1 kapsel i, så gissar jag på att den andra inte är ordentligt i tryckt.

Du kan ju kolla att minnena är hela, genom att först köra ena stickan, sen den andra

// LZ

Permalänk
Medlem

@lordzehn: F3h uppdaterade jag till, yes det gör dom. Startar ändå inte

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Grejen är ju den att med 2 minnen i når jag inte ens bios, datorn svarar inte. Den startar men inget svar på skärmen och efter 10 sekunder stängs den av och startar igen.

Permalänk
Medlem

@DST: Det är garanterat inte cpu eller grafikkortet som är problemet då jag kan spela och ha igång datorn med ett minne i

Permalänk
Medlem

Testa dina RAM-stickor i en annans dator för att utesluta fel på dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Skrivet av alexhelgesson:

@DST: Det är garanterat inte cpu eller grafikkortet som är problemet då jag kan spela och ha igång datorn med ett minne i

kan mycket väl vara cpu då minneskontrollern sitter i processorn nu för tiden.

kolla så du inte böjt pinnar i cpu-sockeln för isf får du försöka laga det eller köpa nytt.

är en hel hög pinnar som är till minnena under cpu´n

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

@alexhelgesson:

Böjda socketpinnar under cpu's kanske. eller så går inte minnet ner ordentligt.

Permalänk
Medlem

@laudanum: Testade båda i brorsans dator, båda fungerar

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: skruvade loss allt och kollade, inte det som är problemet heller. Helvete vad det här börjar bli tröttsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexhelgesson:

@laudanum: Testade båda i brorsans dator, båda fungerar

Kan du testa hans minnen i din maskin? NoGo == Trasigt moderkort....

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Gjorde det med, funkade inte heller ... Bör jag lämna tillbaka moderkortet?

Permalänk

Vad exakt heter minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexhelgesson:

@Tea42BBS: Gjorde det med, funkade inte heller ... Bör jag lämna tillbaka moderkortet?

Känns ju rimligt att det är MB som är kass

Med vänlig hälsning Lazze