Asp.net c# count rows från ett visst ID

Permalänk

Asp.net c# count rows från ett visst ID

Hej!

Jag håller på med ett litet script men förstår inte riktigt.
Jag vill att en räknare, visar hur många olästa meddelanden en viss användare har och presenterar den på en label.

Det jag har är en entitykoppling som heter catenappEntitesMesseDB.

catenappEntitiesMesseDB db2 = new catenappEntitiesMesseDB(); var count = db2.messageTable.Count (t => t.messageRead == "Oläst");

messageTable är alltså tablet som meddelandena finns i.
t.messageRead är alltså ifall meddelandet är läst eller inte, alltså en kolumn i systemet.

användarens id sparas i messageFromUserID

Någon som lite snabbt kan förklara ?

Jag får inte riktigt ihop hur jag väljer just användaren?
Nu får jag ju upp hur många olästa det finns i hela systemet.

Visa signatur

[ASUS X99-DELUXE] - [i7 5960X] - [48 GB Corsair Dominator Platinum] - [ASUS ROG 780TI] - [ Kingston HyperX Predator 480GB PCI-E ] - [ 12TB 4x3TB WD RED SERIES ] - [Some SSD ~1TB] - [ASUS ROG PG278Q] - [Corsair AX1200i] - [Corsair Hydro Series H115i]

Permalänk
Medlem

var count = db2.messageTable.Count (t => t.messageRead == "Oläst" && t.messageFromUserID == 123);

Detta kanske funkar?

Permalänk

@xilli:
Exakt! Det löste det och det va så jag tänkte att man kunde lösa det, men sen tänker jag "det kan inte va så simpelt" , men det va det visst!

Tack för hjälpen

Visa signatur

[ASUS X99-DELUXE] - [i7 5960X] - [48 GB Corsair Dominator Platinum] - [ASUS ROG 780TI] - [ Kingston HyperX Predator 480GB PCI-E ] - [ 12TB 4x3TB WD RED SERIES ] - [Some SSD ~1TB] - [ASUS ROG PG278Q] - [Corsair AX1200i] - [Corsair Hydro Series H115i]