Permalänk
Medlem

MSI Z710A Krait vill inte flasha bios

Jag har laddat hem senaste uppdateringen på bios, men när jag med <del> går in i menyn för flash så kan jag stega runt på min usb enhet, men han hittar bara kataloger, inga filer, trots att jag både har zip och okomprimerat på den.

Via Live Update appen så säger han detta:

Permalänk
Avstängd

@eobet: Uppdatera BIOS via M-Flash istället, se till att USB minnet är FAT32 formaterat och enbart innehåller själva BIOS filen. MSI Live Update är känt som värdelöst och buggigt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Mhm. Har enbart NTFS usb minnen... blir nog en utmaning att hitta ett gammalt jag kan formatera FAT32 på...

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Mhm. Har enbart NTFS usb minnen... blir nog en utmaning att hitta ett gammalt jag kan formatera FAT32 på...

Tack för tipset!

Om du redan har grejer på NTFS-stickan så flyta dom till datorn temporärt, använd sedan Windows formateringsverktyg för att formatera det till FAT32. Någon gammal sticka behövs inte...

Permalänk
Medlem

Hehe, ingen märkte att jag hade fel sida upp som jag tankade bios från. Det är tydligen skillnad på Z710A Krait och Z710A Krait X3 som jag har.

Men mina 3200mhz minnen går fortfarande i 2333mhz även med spel igång efter BIOS flash... hmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Hehe, ingen märkte att jag hade fel sida upp som jag tankade bios från. Det är tydligen skillnad på Z710A Krait och Z710A Krait X3 som jag har.

Men mina 3200mhz minnen går fortfarande i 2333mhz även med spel igång efter BIOS flash... hmm...

konstigt dom borde nämligen gå i 2133Mhz, vill du att dom ska gå snabbare dvs enligt spec måste du ställa in dom på den hastigheten, aktivera XMP..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

konstigt dom borde nämligen gå i 2133Mhz, vill du att dom ska gå snabbare dvs enligt spec måste du ställa in dom på den hastigheten, aktivera XMP..

Ok, du har rätt, skrev en siffra fel. Ställer in det via BIOS antar jag, för Command Center appen vill inte reagera på RAM fliken. Vad är XMP? Inte Gaming läget antar jag?

Permalänk
Medlem

XMP tillåter minnena att köras i det dom är specade för.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Ok, du har rätt, skrev en siffra fel. Ställer in det via BIOS antar jag, för Command Center appen vill inte reagera på RAM fliken. Vad är XMP? Inte Gaming läget antar jag?

XMP = Xtreme Memory Profile aktivera det i bios så får du rätt inställningar och rätt hastighet på dina minnen,
Det kan möjligen finnas fler än en XMP profil i minnets SPD.

Har du bara två stickor så bör 3200Mhz funka OK.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Nu visar Command Center appen 3199mhz, men msi's egna CPUZ app visar följande:

Vad betyder detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Tack för tipsen!

Nu visar Command Center appen 3199mhz, men msi's egna CPUZ app visar följande:

http://i.imgur.com/ZL8exav.png

Vad betyder detta?

CPU-Z visar faktisk hastighet, men då minnet är DDR så tar man den hastigheten gånger två för att få effektiv hastighet..
Allt ser rätt ut...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för infon!

Det var den där NB frekvensen som förvirrade mig, och det blev inte klarare efter Googling heller, men jag fick i alla fall veta att den kan man glatt strunta i.