Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Fick hem ett par Senfer UE i dag, hade nästan glömt bort att jag köpt dom

14 USD och ja, det är väl bara att lyfta på hatten igen. Med allt jag köpt från kina så borde jag inte bli så förvånad längre. Men det blir jag ändå. Grym komfort! väldigt balanserat och detaljerat ljud. Precis det jag gillar.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Vissa av dem kände jag inte till, och vissa har jag läst om och avfärdat. UD-05:an går bort p.g.a. hörlursuttagen, och en drös av dem p.g.a. 15V-kontakten (som jag ogillar starkt, tycker de sitter så jäkla ruttet vilket är synd eftersom MF MX ser trevlig ut). Tittat flera gånger på Pro-Ject DAC RS, men orkar ärligt talat inte med rör, även om det är valbart huruvida man använder rör eller transistor.
Lake People vet jag inte så mycket om, förutom att de fått både ris och ros för sina kopior av Violelectric. Är det bra saker?

Nu när jag surfat runt lite så har jag hittat Nuprime DAC-9 samt DAC-10 som båda ser trevliga ut. DAC-10an ser (tyvärr) finast ut, men har en matchande prislapp som är rätt svettig. YBA D100 uppfyller ju kraven också, och finns till ett relativt bra pris hos Akkelis. Sedan finns ju även lite ChiFi-prylar som t.ex. Gustard X20, Yulong DA8 och Audio-GD NFB-7/1 men är alltid lite nervös för att köpa grejer på distans.

Jäkla i-landsproblem detta.

@Agustavsson: 14 USD för de där lurarna? Nästan prisvärda enbart p.g.a. estetiken, att de dessutom låter bra är ju mer eller mindre fantastiskt för det priset.

Permalänk
Medlem

Jag har använt ett par Beyerdynamic DT 990 ett par år nu och är helnöjd med dem, dock dyker det upp tillfällen då jag behöver en mic vilket dessa saknar, så jag behöver införskaffa ett headset.

Baserat på dessa lurar är min fråga ifall någon har förslag på ett headset som är likt mina befintliga lurar i karaktären?

Det jag är ute efter är alltså öppna lurar, fysiskt stora så de omsluter öronen och ej ger upphov till tryck överlag balanserat ljud.

De lurar jag tittat lite närmare på själv är Sennheiser PC 363D, Audio Technica ATH-ADG1x och Sennheiser PC 320, vore tacksam om ni ville dela med er om erfarenheter runt dess om ni använt dem, eller har förslag på andra headsets.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Lake People vet jag inte så mycket om, förutom att de fått både ris och ros för sina kopior av Violelectric. Är det bra saker?

Lake People är Violectric. Samma företag. Olika produktlinjer
De som kopierar Violectric är Gustard bla. Gustard har fått en del kritik för sin kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Ah, just det ja. Lake People är deras studiolinje eller? Det var nog Gustard H10 jag tänkte på.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

@Mumu55: Ah, just det ja. Lake People är deras studiolinje eller? Det var nog Gustard H10 jag tänkte på.

jepp H10 är en kopia. Men låter tydligen annorlunda. Mindre varm och gosig om jag förstått rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nifrit:

Jag har använt ett par Beyerdynamic DT 990 ett par år nu och är helnöjd med dem, dock dyker det upp tillfällen då jag behöver en mic vilket dessa saknar, så jag behöver införskaffa ett headset.

Baserat på dessa lurar är min fråga ifall någon har förslag på ett headset som är likt mina befintliga lurar i karaktären?

Det jag är ute efter är alltså öppna lurar, fysiskt stora så de omsluter öronen och ej ger upphov till tryck överlag balanserat ljud.

De lurar jag tittat lite närmare på själv är Sennheiser PC 363D, Audio Technica ATH-ADG1x och Sennheiser PC 320, vore tacksam om ni ville dela med er om erfarenheter runt dess om ni använt dem, eller har förslag på andra headsets.

Jag har ett par DT990 som jag kompletterat med en Blue Snowball, vilket fungerar utmärkt. Mina kamrater har nu köpt varsin Snowball också.

Går att komplettera med shockmount, beställs fördelaktigen från Amazon UK.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nifrit:

Jag har använt ett par Beyerdynamic DT 990 ett par år nu och är helnöjd med dem, dock dyker det upp tillfällen då jag behöver en mic vilket dessa saknar, så jag behöver införskaffa ett headset.

Baserat på dessa lurar är min fråga ifall någon har förslag på ett headset som är likt mina befintliga lurar i karaktären?

Det jag är ute efter är alltså öppna lurar, fysiskt stora så de omsluter öronen och ej ger upphov till tryck överlag balanserat ljud.

De lurar jag tittat lite närmare på själv är Sennheiser PC 363D, Audio Technica ATH-ADG1x och Sennheiser PC 320, vore tacksam om ni ville dela med er om erfarenheter runt dess om ni använt dem, eller har förslag på andra headsets.

Inte funderat på modmic eller annan separat mic? Det ger oftast klart bäst ljud för pengarna och är ännu bättre val i ditt fall då du redan har lurar du gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Jag har ett par DT990 som jag kompletterat med en Blue Snowball, vilket fungerar utmärkt. Mina kamrater har nu köpt varsin Snowball också.

Går att komplettera med shockmount, beställs fördelaktigen från Amazon UK.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har varit lite inne på en sådan setup, men varit lite orolig för att tangentbord etc läcker in i mikrofonen, hur är din erfarenhet av det, samt var har du mikrofonen placerad?

@mudde: Har tittat på modmikar, men tycker de verka få dålig kritik överlag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nifrit:

Jag har varit lite inne på en sådan setup, men varit lite orolig för att tangentbord etc läcker in i mikrofonen, hur är din erfarenhet av det, samt var har du mikrofonen placerad?

@mudde: Har tittat på modmikar, men tycker de verka få dålig kritik överlag?

Vi är några stycken som kör Snowball med mekaniska tangentbord, och det fungerar utmärkt. Mikrofonerna är placerade jämte skärmarna. På Skype slank det in lite knappljud ibland, men försvann med Discord (voice activation). Shockmountet gör att knappljud elimineras helt, i princip.

Skulle kunna spela in ljud om du vill höra (med shockmount, orkar ej montera av det). Ljudkvaliteten är riktigt bra för övrigt.

Modmic ska vara sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av CROE:

Bästa DAC/amp till mobilen? Dragonfly?

Eller välja en Fiio X1?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken telefon har du?

Dragonfly Red verkar ha problem med en del Androidtelefoner. DF Red drar för mycket ström och Android begränsar då strömförbrukningen så att det inte går att spela särskilt högt. Har du Android så är DF Black det säkrare valet. Men Dragonfly Red verkar fungera bra på iPhone.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Sir Gaben:

Bra tips på Dac och Amp för 3k?

Hej. Skriv vilka hörlurar som ska drivas så får du bättre tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nifrit:

Jag har använt ett par Beyerdynamic DT 990 ett par år nu och är helnöjd med dem, dock dyker det upp tillfällen då jag behöver en mic vilket dessa saknar, så jag behöver införskaffa ett headset.

Baserat på dessa lurar är min fråga ifall någon har förslag på ett headset som är likt mina befintliga lurar i karaktären?

Det jag är ute efter är alltså öppna lurar, fysiskt stora så de omsluter öronen och ej ger upphov till tryck överlag balanserat ljud.

De lurar jag tittat lite närmare på själv är Sennheiser PC 363D, Audio Technica ATH-ADG1x och Sennheiser PC 320, vore tacksam om ni ville dela med er om erfarenheter runt dess om ni använt dem, eller har förslag på andra headsets.

Kör själv med modmic, och fungerar superbt. Aldrig hört någon klaga på ljudkvalitén på den

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@CROE: tackar för infon, kan tänka mig ja att shockmount kan göra stor skillnad, vad använder du för något?

@Tesked: har ju inte testat någon modmic själv, vad heter den du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nifrit:

@CROE: tackar för infon, kan tänka mig ja att shockmount kan göra stor skillnad, vad använder du för något?

@Tesked: har ju inte testat någon modmic själv, vad heter den du använder?

Senaste versionen 4.0 tror jag väl det är!

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nifrit:

@CROE: tackar för infon, kan tänka mig ja att shockmount kan göra stor skillnad, vad använder du för något?

Använder Blue's egna tillhörande shockmount, kostade runt £90 med mic och shockmount från Amazon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tagga nya Fostex TH-610!

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: Ja, då får vi se ifall Massdrop startar en kampanj på den modellen snart, i diverse färger/material.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Fick hem ett par Senfer UE i dag, hade nästan glömt bort att jag köpt dom

14 USD och ja, det är väl bara att lyfta på hatten igen. Med allt jag köpt från kina så borde jag inte bli så förvånad längre. Men det blir jag ändå. Grym komfort! väldigt balanserat och detaljerat ljud. Precis det jag gillar.

http://i.imgur.com/gccUPWS.jpg

Roligt att det är någon annan som uppskattar kvalitén i chinabrands. Har du någon rekommendation på Over-Ear lurar utav Kinesiskt varumärke?

Permalänk
Fyndjägare

Fostex har ju noll närvaro i våra regioner tyvärr och priserna har varit rätt tråkiga. Jag tror mer på att köpa en Massdrop Fostex x00 variant antingen ny eller beggad, finns hela tiden på ebay tex denna från en tysk säljare
http://www.ebay.com/itm/Fostex-TH-X00-Mahagoni-Massdrop-Limit...

Dock ska ju Massdrop varianterna låta annorlunda än Fostex 600. Den okunniga muppen på Z review testade X00, TH600 och D2000 igår. Intressant att höra hans intryck trots att han har en del kvar att lära. Han tyckte tex Fostex Massdrop X00 Ebony lät sjukt lika Denon D2000. Medans TH600 var mycket annorlunda. https://www.youtube.com/watch?v=ufAkP2Njmvs

Hursomhelst Z review killen kommer nog bli duktigare ju mer han utvecklats och när han fått testa lite bra hörlursförstärkare. Och när han börjar förstå och höra hur ljudet påverkas av hörlursförstärkare, impedans i hörlur/förstärkare, strömstyrka osv. Nu testar han Audeze LCD med Fiio och annat nybörjargrunk från Kina. Sen kör han lågimpedanshörlurar från ett studiorack som nästan alltid har hög utgångsimpedans. Sån fail på honom så jag tar hans intryck med stor skepticism. Farligt med Youtubare med låg kunskapsnivå men han verkar intresserad iallafall så det blir nog bra om några år.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Permalänk
Fyndjägare

Har faktiskt handlat från Headphone.com på Black Friday. Priset blev x1.3. Vilket skulle bli ca 6700 för dessa $599 TH610 med tull moms och postens avgifter.
Inte kul att köpa från USA längre när Dollarn är så stark.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Då får vi se om dem dyker upp någon stans där det är bättre pris.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av aalleexx:

Roligt att det är någon annan som uppskattar kvalitén i chinabrands. Har du någon rekommendation på Over-Ear lurar utav Kinesiskt varumärke?

Har faktiskt inte köpt några over-ear från kina, den stora marknaden är nog in-ears än så länge. jag vet att 1more har en modell som är over-ear och som ska låta rätt bra men inget jag provat själv.

Ang Senfer så köpte jag den uppdaterade versionen också Då är det en hybrid med dynamiskt samt BA element.

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: Finns här också: http://www.hifi-berlin.com/th-610.html

Fick hem min nya portabla rigg som består av en FiiO X3 II och AT MSR7. Väldigt imponerad än så länge faktiskt, speciellt med tanke på att den sammanlagt kostade mindre än mina gamla portabla lurar (B&W P7) men kör över dem på alla punkter förutom komfort ovanpå huvudet.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

@Sir Gaben: Finns här också: http://www.hifi-berlin.com/th-610.html

Fick hem min nya portabla rigg som består av en FiiO X3 II och AT MSR7. Väldigt imponerad än så länge faktiskt, speciellt med tanke på att den sammanlagt kostade mindre än mina gamla portabla lurar (B&W P7) men kör över dem på alla punkter förutom komfort ovanpå huvudet.

Tycker MSR7 är bland det bättre A-T har fått fram faktiskt. De borde få mer cred än vad de har nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

@Sir Gaben: Finns här också: http://www.hifi-berlin.com/th-610.html

Fick hem min nya portabla rigg som består av en FiiO X3 II och AT MSR7. Väldigt imponerad än så länge faktiskt, speciellt med tanke på att den sammanlagt kostade mindre än mina gamla portabla lurar (B&W P7) men kör över dem på alla punkter förutom komfort ovanpå huvudet.

Fiio x3 II, du råkar inte ha hört och kan jämföra med X1. Jag har X1 och tycker den spelar på riktigt bra nämligen, men lite mer kräm ändå lutar det åt. Endast om X1 går sönder då.

Permalänk
Medlem

Audioengine D1 vs FiiO E10K, någon som kan uttala sig något om dessa två DACs? Är Audioengine D1 värd nästan det dubbla priset gentemot FiiOn?

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

@anon8870: Nope, sorry. Vilka lurar kör du med?