OS i Rio 2016 - är du fortfarande intresserad?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:
Skrivet av MultiMan:

400kr/månad för Viaplay Sport. Tack, men nej tack!

Well, där fick man kaffet i vrångstrupen. Goddamn. Nej tack, indeed.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Well, där fick man kaffet i vrångstrupen. Goddamn. Nej tack, indeed.

Men det kanske finns nåt paket med 24 månaders bindning där de "bjuder" på en månad (OS)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fel tidszon+att det går på kanaler jag saknar gör att intresset sjunker en aning. Sen tycker även jag att Vinter-OS är snäppet roligare att följa.

Om man sen skall gå in på dopingen så tycker jag att det är märkligt att man är så hårda mot ryska (fri)idrottare som troligen är rena, men samtidigt välkomnar man utan problem andra som har varit dopingavstängda två gånger tidigare.
Har man dopat sig förut så skall man vara diskvalificerad från kommande OS-tävlingar i minst 10 år (ev. kanske något kortare om det är en kortare dopingavstängning), oavsett om man är ryss, amerikan eller norrman. Men det är klart, då skulle kanske halva världseliten inom vissa sporter försvinna (sprint?).

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Men det kanske finns nåt paket med 24 månaders bindning där de "bjuder" på en månad (OS)

Jag hade förmodligen inte ens tittat på det om det hade gått på SVT, så även om jag får en månad gratis kommer jag inte skaffa nåt abonnemang enbart för OS. Sport alltså...vafan. Det måste ju finnas bättre och mer produktiva saker att lägga pengar på?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Ser man på resultatet på omröstningen så tycks inte vi som gillar datorer gilla sport, förvånande?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Faktiskt inte ens tänkt på att det inte visas på SVT (OS i Sotji var det också Viasat?!). Det borde ju kunna få vara ett krav om man nu är så duktig och betalar licensen att få se OS på sina egna vilkor. Jag personligen har inte suttit klistrad vid tvn så fort det är OS. Men sitter man ändå vid tv:n och det är nån svensk i den aktuella sporten så kollar jag gärna.
Sambon hade nog hoppats på att få se Hästtävlingarna men får hoppas att dem visar det på 3:an eller 10:an för att få lugn och ro hemma. Jag har ju dessutom semester så blir nog lite mer OS än vanligt för min del.

Tycker förövrigt att dem borde ha ett special OS för alla som dopar sig. Bara för att se hur långt man kan ta det. Dem som redan doppar sig verkar ju inte bry sig av bieffekter ändå?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mieriola:

då skulle kanske halva världseliten inom vissa sporter försvinna (sprint?).

Nej men den skulle bytas ut, det är liten risk att det skulle ta slut på löpare som vill tävla.
Det vore nog på tiden att det blev nolltolerans mot doping (livstids avstängning direkt) möjligen kan man ha kortare tidsbegränsat straff för de som hjort fel med nån medicin som verkligen behövs och har liten påverkan, det finns ju förmildrande omständigheter i de fallen men ta tex Meldonium som är på tapeten nu, det är kanske ett bra läkemedel för de som har en hjärtdiagnos men hur många elitidrottare brukar ha hjärtproblem och ordineras läkemedel utan att de vet om att de både har hjärtfel och att de medicinerar mot det ?

Det är väl inte alltid preparatet i sig som är "dåligt" utan procedurerna runtomkring det och hur dumma är en del som trotts att det informeras långt innan om att ett preparat ska dopingklassas ett visst datum då fortsätter de att äta en medicin mot en åkomma de inte har och blir "förvånade" när de fastnar i dopingtester ?
Alltså, de som på ett pålitligt sätt kan visa att de har ett medicinskt behov men missat att söka dispenser bör få en kortare men ändå kännbar avstängning men de som inte har medicinskt behov ska direkt stängas av på livstid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Folk som springer runt i en ring...gäsp
Folk som hoppar ner i en sandlåda...gäsp.

Oj vad viktigt.
Not.

Folk som springer runt på en gräsplätt och sparkar/jagar en boll...gäsp
Folk som åker runt på en isplan och slår/jagar en puck...gäsp
Sport...gäsp

Oj vad viktigt, not

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Ser man på resultatet på omröstningen så tycks inte vi som gillar datorer gilla sport, förvånande?

OS-folket plockar väl säkert in esport förr eller senare när de känner att intresset dalar och de vill försöka vara moderna.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

OS-folket plockar väl säkert in esport förr eller senare när de känner att intresset dalar och de vill försöka vara moderna.

Ser ju hellre Nip lira OS än något sömnigt stavhoppsförsök

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag skulle vilja påstå att det är naivt att tro annat. Låter mer som hårklyveri än sanningssökande.

Förklaringen jag la fram är allt annat än naiv, närmast mer obehaglig och störande. Jag skulle påstå att det är mer bekvämt att nöja sig med "statssanktionerat" än försöka förstå vad som hänt och hur.

Har du läst åtminstone delar av Wada-rapporten? I normala fall ställer vi högre krav på underbyggande bevis när anklagelserna är så allvarliga. Det är inte hårklyveri, utan något som kan anses hota rättssäkerheten. Det påverkar ändå i slutändan många enskilda individer ekonomiskt, nu och kanske med konsekvenser för deras framtida försörjning också.

Men visst, vi kan välja att begreppet "statssanktionerat" används luddigare med en bredare betydelse. I så fall, om intresset i från Wada varit lika brinnande, är det fler länder med liknande instabila element i statsstrukturen vilka skulle vara portade.

Ryssland i sig är inte så intressant som själva cirkusen det är inblandat i.

Permalänk
Hedersmedlem

Slägga är bäst men visas nästan aldrig i sin helhet. Hade tidigare OS rapporterat slägga bättre så hade antagligen mitt intresse varit större, doping eller ej.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

En sport som gör comeback och som jag på ett sätt velat se, om det inte vore för OS i övrigt, är rugby. Över 90 år sedan det sist var med.

Med tanke på Via-plays extrema prisökning byggt på ett obligatoriskt sportpaket, ja då sa jag upp mitt abonnemang efter World Cup 2015 i höstas.

Permalänk
Hedersmedlem

Fullständigt underbar teknik och kraft i förening:

Dold text

Tänkte jag på doping när jag såg Litvinov kasta? Nej, hans teknik och inte överdrivna kroppshydda gjorde att jag aldrig tänkte på det.

Apropå Litvinov: http://www.expressen.se/sport/friidrott/kan-inte-saga-att-vi-...

Är dessa gigantiska event som OS ren underhållning och ska vi då behandla de därefter? För mig är inte frågan solklar faktiskt. Vi har jagat doping i väldigt många år, ändå fortsätter det. Man kan dra en parallell till den hopplösa knarkbekämpningen som aldrig lett till tillfredsställande resultat och kostar oerhört mycket för samhället.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

För några öppnar det upp för vad jag antar de ser som en drömresa: http://www.dn.se/sport/os/ryssar-stoppas-ger-svensk-os-plats/

Även utifrån endast idrottsliga ambitioner är hanteringen av doping är svår. Listan över förbjudna preparat innehåller motsvarigheter till tillåtna preparat. Du kan få dispens för några, som starka astmamediciner, vilka sägs ge en frisk människa noll fördel, samtidigt som andra preparat, som enligt medicinska studier ger noll fördel oavsett vem, är förbjudna.

En f d landslagssprinter (inte i Sverige), tillika vän, som tränade tillsammans med gänget kring Carl Lewis, säger åtminstone till mig att allt tal om ren elitidrott inom friidrott är lögn. I och med mer kontroller gick man, enligt honom, över till att tidigt plocka ut talanger, som sedan under kontrollerade former dopas under juniortiden för att snabbare nå maximal prestation som seniorer. Under juniortiden är kontrollen svag.

Skandalerna kring USA:s sprinter och cyklisten Armstrong visar ju också att det är fullt möjligt att högljutt tala om ren idrott, trots att de knappt hunnit dra ur nålen ur kroppen. Hur mycket enklare torde det inte vara om den grova dopingen ligger bakom dig, och du som junior troligen inte informerades särskilt noggrant om vad som hände, att sedan spela samma teater om ren idrott?

@MultiMan: slägga är så pass mycket teknik och det gäller att inte bygga på mer muskler än vad ligament och leder klarar av, så det skulle faktiskt rent vetenskapligt vara intressant att veta var gränsen mellan för en sådan idrott går mellan "lyckad" och "misslyckad" doping går.

Permalänk
Avstängd

Jag är den typen som inte uppskattar att titta på sport på TV. Men jag tycker mig kunna skönja en liten förändring. Först ska sägas att jag inte har Tv längre och det är avkopplande i sig. Jag har konstigt nog fått lite mer intresse för att se på sport på senare tid. Det kanske har med åldrandet att göra? ...Personlig utveckling. Jag vet inte.

Att se folk i sitt bästa skick prestera bra ger för mig någon form av kick. Det jag inte själv kan prestera kan jag uppskatta andra att klara. Smidiga individer springa hundra meter på kortast möjliga tid, rejäla människor kasta spjut, slägga så långt som någonsin är möjligt. Det skapar intryck.

Permalänk
Medlem

Med tanke på de kostnader som radio och tv-tjänst tvingar oss att betala så tycker jag det minsta dem kan göra är att fixa rättigheterna till OS vartannat år. Men tyvärr, inte ens det fixar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Förklaringen jag la fram är allt annat än naiv, närmast mer obehaglig och störande. Jag skulle påstå att det är mer bekvämt att nöja sig med "statssanktionerat" än försöka förstå vad som hänt och hur.

Har du läst åtminstone delar av Wada-rapporten? I normala fall ställer vi högre krav på underbyggande bevis när anklagelserna är så allvarliga. Det är inte hårklyveri, utan något som kan anses hota rättssäkerheten. Det påverkar ändå i slutändan många enskilda individer ekonomiskt, nu och kanske med konsekvenser för deras framtida försörjning också.

Men visst, vi kan välja att begreppet "statssanktionerat" används luddigare med en bredare betydelse. I så fall, om intresset i från Wada varit lika brinnande, är det fler länder med liknande instabila element i statsstrukturen vilka skulle vara portade.

Ryssland i sig är inte så intressant som själva cirkusen det är inblandat i.

Jag har inte läst hela Wadas rapport. Bara delar om hål i väggen så urinprov kan bytas ut, blodpåsar och kanyler på hotellrum. Det i sig är mycket riktigt inget bevis på statligt finansierad doping i juridisk mening. Det är dock inte samma sak som utan skuld. Denna lek med ord blir inget annat än hårklyveri i min mening. Detta är dock ingen domstol så jag tar mig friheten att värdera information fritt.

Mitt sarkastiska inlägg till Campaigner bygger dock inte på WADAs rapport utan på oberoende och undersökande journalistik av Hajo Seppelt, som var först med att mynta uttrycket statligt finansierad doping, samt övrig medial bevakning i ämnet.
Ryssland är en förklädd diktatur som är toppstyrd och jag tror inget passerar Putins utan hans godkännande. Vidare har de en enorm propagandaapparat som sprider desinformation och misskrediterar kritiker (gäller inte bara idrott), varför kan man fråga sig? Jo, för att idrott är politik och att staten då inte skulle vara inblandad faller lite på sin egen orimlighet, därav är det naivt att tro annat.

Och ja, det är en j-a cirkus och det är därför jag röstade Nej.

P.S. Skulle också vilja se Rugby... Golf WTF!?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Lego Master

Nu är jag verkligen inte intresserad av att själv se OS 2016, men för dem som är intresserade tycker jag verkligen att det borde visas på SVT. Hur gör man enklast för att skicka ett "vänligen ta er i röven" till MTG? Deras hemsida verkar inte erbjuda några direkta kontaktvägar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ryssland är en förklädd diktatur som är toppstyrd och jag tror inget passerar Putins utan hans godkännande.

Det är en helt annan diskussion, men Putin är knappast mäktigast i Ryssland, än om många i väst tycks tro det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Nu är jag verkligen inte intresserad av att själv se OS 2016, men för dem som är intresserade tycker jag verkligen att det borde visas på SVT. Hur gör man enklast för att skicka ett "vänligen ta er i röven" till MTG? Deras hemsida verkar inte erbjuda några direkta kontaktvägar.

Vet man att man bara kommer få mail med klagomål så lägger man helst inte ut den informationen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Stefflo:

Vet man att man bara kommer få mail med klagomål så lägger man helst inte ut den informationen.

Skulle man skriva ett härligt, hederligt, analogt brev månne? Helst på skrivmaskin. Bara för att visa att man minsann är seriös. ^^

EDIT:

Det här börjar fanimej göra mig irriterad på riktigt.

Skrivet av IOK:

The IOC’s broadcast policy

The IOC’s broadcast policy is fundamentally based on the Olympic Charter, which is the codification of the Fundamental Principles, Rules and Bye-laws adopted by the IOC.

The Charter states:
"The IOC takes all necessary steps in order to ensure the fullest coverage by the different media and the widest possible audience in the world for the Olympic Games."

Med tanke på att MTG bara planerar att sända en bråkdel av OS i TV6, och resten i deras betalkanaler så kan man väl knappast argumentera för att "the widest possible audience" får ta del av sändningarna. Hur fan gick det här till?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det enda jag skulle ha sett på OS hade varit tyngdlyftning, men det känns som att nästan hela eliten inte kommer att delta. Visst, kineserna är kvar men hur kan dom få tävla om inte t.ex ryssarna och kazakerna får tävla? Kineserna lär ju vara minst lika dopade dom också, bara att dom kanske lyckas klara sig undan testerna bättre. Jag tror även att t.ex USA har en del dopade i sitt lag också, och då inte bara i tyngdlyftning.

Här är en intressant podcast om doping https://www.youtube.com/watch?v=azzhD2QJ8B0

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Visserligen är artikeln med dagens datum publicerad i AB, men verkar vara trovärdig: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/arti...

Verkar onödigt att ta något som inte sägs ge någon effekt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det är en helt annan diskussion, men Putin är knappast mäktigast i Ryssland, än om många i väst tycks tro det.

Så kan det nog vara. Tanken var att Putin skulle symbolisera den politiska makten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Blev plötsligt väldigt ointresserad när jag igår läste att Federer avslutar sin säsong och inte kommer att delta i OS. Han är anledningen till varför jag tittar på tennis.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Blev plötsligt väldigt ointresserad när jag igår läste att Federer avslutar sin säsong och inte kommer att delta i OS. Han är anledningen till varför jag tittar på tennis.

Såg detta också. Haft den mannen som den jag följer mest inom alla idrotter. Riktigt tråkigt att han inte kommer till varken OS eller US Open nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Att döma av den här lilla undersökningen blir inte OS någon succé bland Sweclockers medlemmar!

I svensk media kanske det är för ofint att vädra den smutsiga byken, men i utländsk media talas det om en intressekonflikt mellan IOC och Wada. Argumenten är att IOC trots allt är ett av världens starkaste märken, till vilket starka affärsintressen är kopplade. Wadas sätt att sköta avslöjanden om doping skadar avsevärt IOC affärsintressen.

Eftersom bevisligen så många dopingaffärer sopats under mattan är det troligen ett rimligt antagande.

Permalänk
Medlem

Som tur bor man i Finland och kan se OS på de vanliga kanalerna. I alla fall Bolt och hur det blir med hans guldmedaljer ska bli intressant att se. Och Finland har väl som vanligt chans till medalj i herrarnas spjut.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Är generellt intresserad av sport, tittar en hel del men detta sommar OS känns så otroligt avdankat.

Kom det som en chock att Ryssarna dopar sig? NEJ!

Ska dom bannlysas från OS? JA (förutom de idrottare som har en egen tränare samt läkare)

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060