GoPro Hero 4 Session Vs GoPro Hero Session

Permalänk
Medlem

GoPro Hero 4 Session Vs GoPro Hero Session

Hej!

Sitter och planerar inköp av actionkamera. GoPro Hero Session verkar vara en väldigt smidig kamera men blir konfunderad:

Det finns (åtminstone enligt prisjakt) två varianter.
GoPro Hero 4 Session & GoPro Hero Session

Enl prisjakt är det vissa skillnader men litar inte på vad som står där.

Någon av er som har koll på vilken av dessa två kameror man bör köpa samt vad skillnaderna (om några) är?

Vänligen

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro det är samma kamera.

Denna slutsats kom jag fram till pga att dem ser likadana ut samt att jag hittar ingenting om att den släpps mer än en gång. (alltså ingen V.2).

Men kan helt klart ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Jag skulle tro det är samma kamera.

Denna slutsats kom jag fram till pga att dem ser likadana ut samt att jag hittar ingenting om att den släpps mer än en gång. (alltså ingen V.2).

Men kan helt klart ha fel.

Jag är osäker. Enl prisjakt ska det finnas rent fysiska skillnader som HDMI kontakt etc.
På GoPro's sida finns enbart Hero Session (Ej Hero 4 session).
Prisjakt visar vidare att de är släppta 2015 resp 2016.

Permalänk
Medlem

Namn byte? Slutat tillverka men sedan tagit upp tillverkningen igen? går ju typ inte att köpa Hero4 session om man kollar på prisjakt medans Hero session finns på lager överallt.

Återigen spekulerar bara. Finns säker någon annan som har bättre koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Namn byte? Slutat tillverka men sedan tagit upp tillverkningen igen? går ju typ inte att köpa Hero4 session om man kollar på prisjakt medans Hero session finns på lager överallt.

Återigen spekulerar bara. Finns säker någon annan som har bättre koll.

Tror du är något på spåret. Ser att väldigt få affärer har Hero4 Session. De större elektronikkedjorna finns inte representerade heller.
Man vill ju inte köpa "fel" kamera

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMe:

Ja, om du tycker det är så lätt är du välkommen att prova. Det var givetvis bland det första jag gjorde, utan att finna något matnyttigt.

Skämtar du? Specifikationerna för båda kamerorna står klart och tydligt där, recensioner och jämförelser finns det gott om du googlar. Jag förstår inte...

Edit: Jag såg att bara hero session fanns på gopro sidan inte hero 4 session, så det verkar som att det är den som är aktuell... Men det första av förslagen som kom upp när man sökte hero 4 session var hero 4 session hero session comparison så jag förstår fortfarande inte vad som är det svåra...

Permalänk

Vad jag ser så är det samma kamera. Har en förövrigt!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Skämtar du? Specifikationerna för båda kamerorna står klart och tydligt där, recensioner och jämförelser finns det gott om du googlar. Jag förstår inte...

Edit: Jag såg att bara hero session fanns på gopro sidan inte hero 4 session, så det verkar som att det är den som är aktuell... Men det första av förslagen som kom upp när man sökte hero 4 session var hero 4 session hero session comparison så jag förstår fortfarande inte vad som är det svåra...

Men du - länka mig din så kallade "Comparison"? I dare you
Jag slår vad om att det är samma jag redan hittat och inte gett någon info. Det är jämförelser med andra GoPro - inte mellan de två olika Session. Men som sagt - I dare you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Vad jag ser så är det samma kamera. Har en förövrigt!

Bör vara samma. Har svårt att tro att något signifikant skulle skilja sig.

Är du nöjd med kameran? Jag planerar att åka skidor med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMe:

Bör vara samma. Har svårt att tro att något signifikant skulle skilja sig.

Är du nöjd med kameran? Jag planerar att åka skidor med den.

Är du säker på att det inte är skidor du söker? 😂

Skämt åsido
Jag köpte den här, bra pris och har en grymt bra gyro som du skulle ha nytta av vid skidåkning

https://www.hobbysweden.se/ovriga-produkter/kameror-fpv-utrus...

Permalänk
Skrivet av TriMe:

Bör vara samma. Har svårt att tro att något signifikant skulle skilja sig.

Är du nöjd med kameran? Jag planerar att åka skidor med den.

Jag är jättenöjd. Blir riktigt bra filmer samt bilder. Har bara använt min när jag varit utomlands dock.
Mer verkar fungera bra även till skidåkning:
https://www.youtube.com/watch?v=V2CM8WxRIEU

Ända nackdelen jag kan komma på om man jämför med resterande gopro modeller är att man inte kan byta ut batteriet om det tar slut. Alltså man kan inte bära på sig extra och byta. Dock är ju denna vattentät, man behöver alltså inget extra fodral över eller dylikt.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Jag är jättenöjd. Blir riktigt bra filmer samt bilder. Har bara använt min när jag varit utomlands dock.
Mer verkar fungera bra även till skidåkning:
https://www.youtube.com/watch?v=V2CM8WxRIEU

Ända nackdelen jag kan komma på om man jämför med resterande gopro modeller är att man inte kan byta ut batteriet om det tar slut. Alltså man kan inte bära på sig extra och byta. Dock är ju denna vattentät, man behöver alltså inget extra fodral över eller dylikt.

Ahh - den videon har jag minsann sett när jag suttit och jämfört kameror etc. Ser ut att bli väldigt bra bild!

Ja, det är nackdelen som jag ser det. Man kan ju dock ha ett powerbank eller så med sig. Dock lär batteriet mattas av med tiden och man får väl i princip slänga kameran efter 2-3 år då batteriet degenererat. (verkar i princip omöjligt att byta batteri utan att göra sönder den).

Permalänk
Skrivet av TriMe:

Ahh - den videon har jag minsann sett när jag suttit och jämfört kameror etc. Ser ut att bli väldigt bra bild!

Ja, det är nackdelen som jag ser det. Man kan ju dock ha ett powerbank eller så med sig. Dock lär batteriet mattas av med tiden och man får väl i princip slänga kameran efter 2-3 år då batteriet degenererat. (verkar i princip omöjligt att byta batteri utan att göra sönder den).

Beror ju på hur pass mycket man använder den. Har haft min i cirka ett år och har ännu inte märkt någon skillnad på kapaciteten. Men använder inte heller den jättemycket, bara när jag ska iväg. Tror dock de håller mer än ett par år, och till det priset så är det helt okej ändå tycker jag

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Beror ju på hur pass mycket man använder den. Har haft min i cirka ett år och har ännu inte märkt någon skillnad på kapaciteten. Men använder inte heller den jättemycket, bara när jag ska iväg. Tror dock de håller mer än ett par år, och till det priset så är det helt okej ändå tycker jag

Då tror jag minsann saken är biff! Det blir nog ett köp imorgon Det är ju dessutom ganska bra pris just nu.
Tack för hjälpen alla som bidragit!

Ha en trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Beror ju på hur pass mycket man använder den. Har haft min i cirka ett år och har ännu inte märkt någon skillnad på kapaciteten. Men använder inte heller den jättemycket, bara när jag ska iväg. Tror dock de håller mer än ett par år, och till det priset så är det helt okej ändå tycker jag

Köpte en igår och samtidigt ett SDXC minneskort. Denna kamera åker dock tillbaka till affären och det får bli att testa med en Silver istället. Jäkligt synd då den filmar bra och är smidig (när den väl vill vara med).
Ofta flippar den ur totalt vägrar starta eller stänga av sig, vissa filmningar finns inte etc... Kanske beror på minneskortet men köpte ändå ett Sandisk Ultra SDXC.

Nåväl - det var värt ett försök

Permalänk
Medlem

@TriMe: Verkar ha med minneskortet att göra: https://gopro.com/help/articles/Block/microSD-Card-Considerat...

Kommer förmodligen ha samma problem med en silver.

Permalänk
Skrivet av TriMe:

Köpte en igår och samtidigt ett SDXC minneskort. Denna kamera åker dock tillbaka till affären och det får bli att testa med en Silver istället. Jäkligt synd då den filmar bra och är smidig (när den väl vill vara med).
Ofta flippar den ur totalt vägrar starta eller stänga av sig, vissa filmningar finns inte etc... Kanske beror på minneskortet men köpte ändå ett Sandisk Ultra SDXC.

Nåväl - det var värt ett försök

Osäker på vilka minneskort som är rekommenderat för den men vet att jag köpte fel första gången vilket gjorde att när man filmer så stoppades det ibland och hela kameran frös, precis som du säger. För nu när jag bytt till ett annat så har det aldrig varit några problem med den.

Men silver versionen är också nice! Är ju bra att man kan prova sig fram och byta tillbaka i alla fall!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

@TriMe: Verkar ha med minneskortet att göra: https://gopro.com/help/articles/Block/microSD-Card-Considerat...

Kommer förmodligen ha samma problem med en silver.

Skrivet av TheMuffinMan:

Osäker på vilka minneskort som är rekommenderat för den men vet att jag köpte fel första gången vilket gjorde att när man filmer så stoppades det ibland och hela kameran frös, precis som du säger. För nu när jag bytt till ett annat så har det aldrig varit några problem med den.

Men silver versionen är också nice! Är ju bra att man kan prova sig fram och byta tillbaka i alla fall!

@riccoo - Ja, mitt kort finns inte i listan. Men köpte detta kort och tycker ju det borde funka?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3226077

@TheMuffinMan - Kanske får ta och beställa ett från listan där, men känns lite B att kameran enbart stöder exakt dessa kort. Funderar smått på att helt överge tanken på GoPro och köra på Sony istället.
Gillade dock Session då den även verkar ha okej ljudupptagning vilket ju försvinner om man har silver/black pga plastskalet.

Vidare blev kameran stekhet. Någon av er som upplever detta?

Permalänk
Skrivet av TriMe:

@riccoo - Ja, mitt kort finns inte i listan. Men köpte detta kort och tycker ju det borde funka?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3226077

@TheMuffinMan - Kanske får ta och beställa ett från listan där, men känns lite B att kameran enbart stöder exakt dessa kort. Funderar smått på att helt överge tanken på GoPro och köra på Sony istället.
Gillade dock Session då den även verkar ha okej ljudupptagning vilket ju försvinner om man har silver/black pga plastskalet.

Vidare blev kameran stekhet. Någon av er som upplever detta?

Köpte också det minneskortet fast 32GB. Tror jag, och då fungerade inte kameran som den skulle. Vet inte mycket om Sony faktiskt så kan inte uttala mig om deras kameror. Angående ljudupptagningen så har du nog rätt, har även för mig att session har 2 stycken som anpassar sig efter vind osv för att ljudet ska bli så bra som möjligt.

Nog blir min kamera varm, är ju rätt så liten och kompakt är nog därför. Har inte tänkt på det så mycket då jag mestadels filmat under vatten. Men dock är det inget du behöver bekymra dig över Ifall du skulle behålla den. Garantin löser ju det om det skulle vara något fel.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Köpte också det minneskortet fast 32GB. Tror jag, och då fungerade inte kameran som den skulle. Vet inte mycket om Sony faktiskt så kan inte uttala mig om deras kameror. Angående ljudupptagningen så har du nog rätt, har även för mig att session har 2 stycken som anpassar sig efter vind osv för att ljudet ska bli så bra som möjligt.

Nog blir min kamera varm, är ju rätt så liten och kompakt är nog därför. Har inte tänkt på det så mycket då jag mestadels filmat under vatten. Men dock är det inget du behöver bekymra dig över Ifall du skulle behålla den. Garantin löser ju det om det skulle vara något fel.

Tack för snabbt svar! Då får jag helt enkelt beställa ett kort ur listan.

Ja - precis - det är så jag uppfattar det med, att mikrofonen bak börjar användas när den känner att vindbruset blir för högt.

Ps. Vilket kort köpte du sen? Ds

Permalänk
Skrivet av TriMe:

Tack för snabbt svar! Då får jag helt enkelt beställa ett kort ur listan.

Ja - precis - det är så jag uppfattar det med, att mikrofonen bak börjar användas när den känner att vindbruset blir för högt.

Ps. Vilket kort köpte du sen? Ds

Vet faktiskt inte riktigt vad det var för något kort. Hade det liggandes hemma, vet bara att det var någon billig variant jag tidigare använt till en raspberry. Bästa är ju att ta något från listan som GoPro rekommenderar som du skrev

Visa signatur

Citera!