Permalänk
Medlem

Vad är "acceptabla" sommartemps?

Tja!

Jag fick tummen ur röva idag och började överklocka min rigg i sign lite grand. Jag gick upp till 3,8Ghz och körde prime i ca 5 min och den kom upp i 80 grader i 5-6e min. När jag nu kollar tempsen i idle efter en stunds vila så ligger den strax under 50 grader. I rummet där jag har mitt lilla monster så är det ca 26 grader (i skrivande stund och när jag stresstestade cpun).

Så frågan/frågorna är lite olika, vad är acceptabla temperaturer så här på sommaren? Nu ska det ju även tas in i beräkning att min dator är väldigt väldigt liten och inte har ett särskilt högt luftflöde heller... Är mina temperaturer för höga? Är de normala? Vad kan man göra för att möjligen klocka något högre men sänka tempen (om möjligt)?

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

80 grader för 5min load låter mycket för bara 3,8GHz. Använder du stockkylare? Har du deliddat cpu:n? Och vad har du ställt Vcore på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

80 grader för 5min load låter mycket för bara 3,8GHz. Använder du stockkylare? Har du deliddat cpu:n? Och vad har du ställt Vcore på?

Han har en Corsair H60 v2

80C i Prime95 är inget konstigt, själv kommer jag upp ännu högre än så på mitt nya bygge med en i7 6850k. Det är nog inte så bra att ligga över 80C konstant i längden men om du inte kör program som använder AVX instruktioner är så höga temps inte realistiska ändå.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

AMD FX 8350 i stock når med... 27 grader inomhus med CM Hyper 212 EVO med extrafläkt med Prime95 Blend test... *väntar resultat i 3 minuter*
56 Celsius... jag låter den gå ett tag till
/edit
det blev 57
/end

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Han har en Corsair H60 v2

80C i Prime95 är inget konstigt, själv kommer jag upp ännu högre än så på mitt nya bygge med en i7 6850k. Det är nog inte så bra att ligga över 80C konstant i längden men om du inte kör program som använder AVX instruktioner är så höga temps inte realistiska ändå.

det låter tokigt högt. Vi måste få mer info om det stämmer.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tja!

Jag fick tummen ur röva idag och började överklocka min rigg i sign lite grand. Jag gick upp till 3,8Ghz och körde prime i ca 5 min och den kom upp i 80 grader i 5-6e min. När jag nu kollar tempsen i idle efter en stunds vila så ligger den strax under 50 grader. I rummet där jag har mitt lilla monster så är det ca 26 grader (i skrivande stund och när jag stresstestade cpun).

Skrivet av Lengab:

27 grader inomhus

Definitivt för varmt för mig. Max 25 grader om ens det i rumstemp, sen får jag panik och startar ACn.

Skämt åsido, 80 grader är okej i sig själv, men som andra påpekar, för 3,8Ghz är det på tok varmt.
80 grader med 4,6Ghz typ är en hel annan sak, men det låter som att kylningen inte är optimal på den (antingen felmonterad, dåligt med pasta, pumpen inte går på 100% eller radiatorns fläkt för klen). Alt så matar du på tok för hög spänning till CPUn vilket ger onödig värme (vilket typ all "auto volt" funktion tyvärr gör).

Mina egna 4790k kan köra ca 1.10-1.15v i stock 4.2Ghz (4 kärnor) med marginal, och många moderkort trycker ändå på 1.3V+ till ingen nytta. Så kolla vilken spänning du kör, och ev sänk den. 4690k bör kunna köra 4Ghz på 1.1V lätt..., troligen tom lägre. Lägre spänning = mindre värme. Så har du begränsad kylning så kan det vara värt att optimera det först, så du vet ungefär vad den behöver för stock frekvenser.

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in att acceptabla sommartemps är samma som acceptabla vintertemps..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Låter helt normalt i benchmarking och stresstester. Tänk på att temperaturen speglar mot rummet, så har du 26 grader och processorn är 80 så är den effektiva temperaturen 80-26=54 grader. Med andra ord är en processor som är 76 grader i ett rum med 20 grader 2 grader varmare. (20+56=76)

Sedan finns det även en övre gräns ungefär vid 85-110 grader, som gör att man måste börja gå under noll grader i rummet eller motsvara med kylmedel / fläktar som jämnar ut i motsvarande hastighet. Eftersom naturen hela tiden försöker jämna ut temperaturen så kommer ett kallare rum ha lättare att svalna av då medianvärdet är lägre.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det här kanske inte är relevant , men jag sitter på en i5 2500k @ 4,6Ghz och en Antec Kuhler H20 620

"Normal" rumstemp: 25 grader
"Idle" temp: 30 - 35 grader
"Load" : 50 - 60 grader

Jag tycker att 80 grader låter mycket för en processor ( jag har aldrig haft så höga temps i mina datorer ) men vi har inte samma komponenter...

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

80c med 3.8Ghz dvs nästan oklockat och med en hyfsad lägre mellanklasskylare (H60 v2) låter som nått inte är som det ska riktigt.
Hade det varit klockat till 4,2-4,4 hade det varit en OK temp.

Dock nu sägs det förstås att Prime95 bör man inte använda på Haswell CPU PGA att spänningen blir för hög kan bli...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara....
Och Prime var på hela tiden, 57 grader med 27 inomhus. Det är respektabla temps sommartid

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Om du kör ett stresstest som använder AVX-instruktioner såsom nyare versioner av Prime95 kommer temperaturerna skjuta i höjden oavsett klockfrekvens och kylning, har sett hundra trådar som denna och folk har alltid olika åsikter om vad som är acceptabla temps men detta är ett faktum.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Om du kör ett stresstest som använder AVX-instruktioner såsom nyare versioner av Prime95 kommer temperaturerna skjuta i höjden oavsett klockfrekvens och kylning, har sett hundra trådar som denna och folk har alltid olika åsikter om vad som är acceptabla temps men detta är ett faktum.

Helt rätt det blir varmt som fan,bättre att köra med intel burntest

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

@vompen:

Folk vet inte vad dom pratar om.
Enligt Intel själva så är generationen du har optimal under 90c, vid 105c så throttlar den sig själv för att undvika skada.

Sen är det självklart okej att ligga över 90c men gör du detta i längre perioder så riskerar du att sänka livstiden på din CPU.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Jag kör min 2600k i 4Ghz och ligger runt 50 grader i stresstest.
Har en Nepton 120XL kylare med 2 fläktar som går i 480rpm

Permalänk
Medlem

När jag spelar på min rigg (se sig) så kan rummet gå uppemot en 32-34 grader när det är riktigt varmt ute under sommarhalvåret. Men den håller sig runt 70c på gpuerna och inte över 68 på cpu.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:
Skrivet av Niczo:
Skrivet av Lengab:
Skrivet av Paddanx:
Skrivet av MoNkeY-05:
Skrivet av OldComputer:
Skrivet av AnXeZ:
Skrivet av ggustavsson:
Skrivet av zfrigg:
Skrivet av hakd:

Oj, har varit iväg en stund och inte kunnat svara men jäklar va mycket svar!

Nu vet jag ju inte hur mycket det är som spelar in, men jag kan ju ge lite mer information om diverse saker som kan hjälpa till att hitta ett bra svar:
* Oklockat så har min cpu-temp legat så lågt som 38 grader (kommer inte ihåg när dock, tror det var i vintras)
* En i5 2500K som jag hade innan klockade jag under sommaren och den har aldrig nått så höga temps, och då kör den ändå på 4,2Ghz MEN i ett fulltower-chassi och luftkylning (jämfört med min setup nu där cpun sitter under en H60 V2 i ett mindre itx-chassi)
* Spänningen har jag endast höjt med 0.005 från tidigare 0.990 (standard), så den är inte hög alls.
* Just nu ligger den fortfarande på 50 grader i idle, vilket känns lite väl högt... Ändra fläktkurvan eller något annat kanske?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Oj, har varit iväg en stund och inte kunnat svara men jäklar va mycket svar!

Nu vet jag ju inte hur mycket det är som spelar in, men jag kan ju ge lite mer information om diverse saker som kan hjälpa till att hitta ett bra svar:
* Oklockat så har min cpu-temp legat så lågt som 38 grader (kommer inte ihåg när dock, tror det var i vintras)
* En i5 2500K som jag hade innan klockade jag under sommaren och den har aldrig nått så höga temps, och då kör den ändå på 4,2Ghz MEN i ett fulltower-chassi och luftkylning (jämfört med min setup nu där cpun sitter under en H60 V2 i ett mindre itx-chassi)
* Spänningen har jag endast höjt med 0.005 från tidigare 0.990 (standard), så den är inte hög alls.
* Just nu ligger den fortfarande på 50 grader i idle, vilket känns lite väl högt... Ändra fläktkurvan eller något annat kanske?

Vad har du för itx chassi? små chassin är ibland knepiga att kyla, det blir varmt i lådan kan bli...

Idletempraturer så länge dom inte är åt skogen för högt är ganska ointressant att veta, belasta CPU ordentligt.

Ett sätt att kolla kylarmonteringen är att du belastar CPU ordentligt med något program som ger en jämn belastning tex prime95, håll koll på tempraturen, sen trycker du på pumpen med några fingrar så trycket ökar, temperaturen ska inte ändras mer än marginellt.

Vet inte hur H60 v2 är kopplade, 3 eller 4 pins kontakt, eller med SATA strömkontakt?
Om det är 3 eller 4 pinskontakt får man se upp lite hur och var man kopplar in den, samt om 3/4 headern har någon förm av styrning....
Bästa är nog om den matas med SATAkontakt, då kan man inte göra fel, vilket är lätt hänt om det är 3/4 pinskontakt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad har du för itx chassi? små chassin är ibland knepiga att kyla, det blir varmt i lådan kan bli...

Idletempraturer så länge dom inte är åt skogen för högt är ganska ointressant att veta, belasta CPU ordentligt.

Ett sätt att kolla kylarmonteringen är att du belastar CPU ordentligt med något program som ger en jämn belastning tex prime95, håll koll på tempraturen, sen trycker du på pumpen med några fingrar så trycket ökar, temperaturen ska inte ändras mer än marginellt.

Vet inte hur H60 v2 är kopplade, 3 eller 4 pins kontakt, eller med SATA strömkontakt?
Om det är 3 eller 4 pinskontakt får man se upp lite hur och var man kopplar in den, samt om 3/4 headern har någon förm av styrning....
Bästa är nog om den matas med SATAkontakt, då kan man inte göra fel, vilket är lätt hänt om det är 3/4 pinskontakt...

Ett Raijintek Metis.

Ska testa det där med fingrarna och att trycka på kylaren.

Har för mig att H60 V2 är kopplad med 3pin för pumpen.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Ett Raijintek Metis.

Ska testa det där med fingrarna och att trycka på kylaren.

Har för mig att H60 V2 är kopplad med 3pin för pumpen.

OK det chassit hör till dom som blir riktigt heta, man ska helst köra ganska klena svala komponenter i detta chassi, det blir varmt annars. tror inte problemet är nått annat än chassit + sommarvärme = hett....
Ett Fractal Design Node 304 ligger 9-10c under detta chassi med samma hårdvara.

Men ganska snyggt chassi.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

OK det chassit hör till dom som blir riktigt heta, man ska helst köra ganska klena svala komponenter i detta chassi, det blir varmt annars. tror inte problemet är nått annat än chassit + sommarvärme = hett....
Ett Fractal Design Node 304 ligger 9-10c under detta chassi med samma hårdvara.

Men ganska snyggt chassi.

Ja jo jag vet... Har dock moddat det en aning så jag har ventilation i toppen och har dessutom inte någon av sidoplåtarna på så...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Håller på att stresstesta lite med Intel Burntest som några tipsade om, och än så länge har den "bara" gått upp i 70grader, vilket är betydligt lägre än med Prime95. Dock känns det kanske något högt ändå? Har som sagt varit med om min tidigare rigg med en 2500K som gick upp i 4,2Ghz och nådde nästan aldrig 70 grader och detta med en Hyper 212-kylare (förvisso bra men knappast bättre än en H60 V2 eller?).

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

@hakd: Ständigt problem på alla tekforum och communities. Folk sitter och skryter om sina temps och det har blivit någon sorts standard som är löjligt låga temps och så kommer nytt folk som vill lära sig och lär sig fel från början och börjar då skriva vad de lärt sig och hela fadderullan fortsätter

Permalänk
Medlem

jag kan inte köra prime med AVX på min 6900k, den går upp till 180watt i effekt o tempen rusar...

kommer snabbt upp i 80 grader trots fet Noctua DH15 o schysst luftflöde

// LZ

(OBS AMD har inte AVX så det är inte jämförbart)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av vompen:

Uppdatering: Håller på att stresstesta lite med Intel Burntest som några tipsade om, och än så länge har den "bara" gått upp i 70grader, vilket är betydligt lägre än med Prime95. Dock känns det kanske något högt ändå? Har som sagt varit med om min tidigare rigg med en 2500K som gick upp i 4,2Ghz och nådde nästan aldrig 70 grader och detta med en Hyper 212-kylare (förvisso bra men knappast bättre än en H60 V2 eller?).

Hur har du dina fläktar monterade? Drar din H60 in luft utifrån eller drar den ut luften inifrån chassit?

Jag byggde frugans dator i ett likadant chassi som ditt. Bästa temps fick jag genom att låta bakre fläkten dra in luft (givetvis monterade jag ett dammfilter också) och låta nätaggregatet agera utsug. Dock var det med luftkylare.

Alt. två för dig som använder bakre fläktplatsen för att kyla CPU är att låta den blåsa ut luft där bak - så att den inte värmer upp insidan av chassit. Montera tillbaka sidoplåten, men sätt en fläkt med dammfilter i sidan som blåser in kall luft.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hur har du dina fläktar monterade? Drar din H60 in luft utifrån eller drar den ut luften inifrån chassit?

Jag byggde frugans dator i ett likadant chassi som ditt. Bästa temps fick jag genom att låta bakre fläkten dra in luft (givetvis monterade jag ett dammfilter också) och låta nätaggregatet agera utsug. Dock var det med luftkylare.

Alt. två för dig som använder bakre fläktplatsen för att kyla CPU är att låta den blåsa ut luft där bak - så att den inte värmer upp insidan av chassit. Montera tillbaka sidoplåten, men sätt en fläkt med dammfilter i sidan som blåser in kall luft.

Som det är just nu så har jag grafikkort i top med sina fläktar (som blåser ut misstänker jag när de är riktade uppåt), grafikkortet som har fläkten vänd inåt och blåser ut luft neråt, och sen radiator + fläkt i bakkant som blåser ut luften bakåt (dvs tar luft från insidan och puttar ut den och inte tvärtom). Ska köra ett varv till nu när jag höjt multipeln till 39 men sänkt offset-spänningen från 0.005->0.001 och se hur det går. Idle-tempsen verkar vara desamma för tillfället iaf (om inte tom någon grad eller två lägre)...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Definitivt för varmt för mig. Max 25 grader om ens det i rumstemp, sen får jag panik och startar ACn.

29 grader i våran lägenhet just nu Om vi ändå hade en AC..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Uppdatering: 3,9Ghz med offset-spänning på 0.001 och tempsen är som följer:
Idle: runt 50
Load: runt 75

Har både kört BF4 CQ och även stresstestat med Intel Burntest, och det börjar väl sakta men säkert kännas som att det är pumpen som inte sitter riktigt rätt eller något annat...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Uppdatering: 3,9Ghz med offset-spänning på 0.001 och tempsen är som följer:
Idle: runt 50
Load: runt 75

Har både kört BF4 CQ och även stresstestat med Intel Burntest, och det börjar väl sakta men säkert kännas som att det är pumpen som inte sitter riktigt rätt eller något annat...

Asus moderkort kan styra även 3-pins fläktar och därmed pumpar. Kolla vilket RPM som är optimalt för pumpen i din kylare och ställ därefter (de äldre AIO-kylarna skulle köras på 100%) in temperaturerna i asus fan xpert som du hittar på asus supportsida för ditt moderkort, du kan behöva installera hela deras bundle-software men det är värt det.

Bro-tip för metis, ha fläkten som utsug (dvs. med klistermärket utåt) för att få ut den varma luften.

Läs en guide för överklockning, grovt förenklat här;

Clear CMOS,
1. Kolla med stresstest (intel burntest) vad du får för temps och spänning under stock (VID),
2. Ställ spänningen på ditt VID och pröva höja klocken med 100mhz åt gången,
3. kör stresstest med nya klocken (föregående clock+100mhz),
4a. Krash? Höj spänningen marginellt
4b.Klarar den 5min utan krash? Höj klocken.
Repetera 3-4 tills 4a inte längre är värt det - exempelvis om du måste öka från 1.3 > 1.4v för att få 100mhz extra.

Nu har jag inte haswell-refresh/DC i huvudet gällande varken spänning eller klockmetod utan detta är endast generella grunder - vissa generationer kräver ytterligare pill med inställningar för spänning, c-states osv. så läs på innan du börjar!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av vompen:

Uppdatering: 3,9Ghz med offset-spänning på 0.001 och tempsen är som följer:
Idle: runt 50
Load: runt 75

Har både kört BF4 CQ och även stresstestat med Intel Burntest, och det börjar väl sakta men säkert kännas som att det är pumpen som inte sitter riktigt rätt eller något annat...

Hade pumpen suttit fel hade den varit varmare under load. Du har ett ökänt varmt chassi helt enkelt.

Det lät på din beskrivning som att ditt grafikkort inte är av referensmodel. Alltså blåser den inte ut värmen ut chassit. I ditt lilla chassi kan det tänkas ytterligare göra det varmare. Eftersom den dumpar sin värme i chassiet.

På din beskrivning uppfattar jag det som att du inte har någon fläkt som blåser in luft. Prova att montera in en fläkt som tar in luft genom sidan. Nu har du ju både CPU-fläkt och nätaggregat som blåser ut luft.

Men hur som helst. Om det ändå bara handlar om att processorn går upp i ~70 grader så gör det ju inget. Det tar den absolut inte skada av. Om du inte stör dig på ljudvolymen så förbättrar du inget annat än just mätvärdet "temperatur" om du lyckas få den svalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A