Noctua PWM, FLX eller ULN? + Processorkylare?

Permalänk
Medlem

Noctua PWM, FLX eller ULN? + Processorkylare?

Jag skulle vilja ha datorn så tyst som möjligt vid vanligt bruk typ sufrande o.s.v.

Jag vill köpa till nya fläktar samt processorkylare av märket Noctua, alternativt Be Quiet o.s.v.
Pris ej relevant. Jag vill vara flexibel dock i och med att jag ändå spelar o.s.v. och vill klocka upp processors turboklocka.

Jag har plats med 3 stycken 140mm fläktar fram i chassit (Define S) samt en 140mm bak. Jag har funderat på att bara köra ULN-version på NF-A14 fläktar på max varvtal fram eftersom man har ändå TRE feta fläktar fram, men undrade vad skillnaden var med att köra PWM istället? Om jag kopplar alla fläktar till CPU headern med en splitter (med extra ström till) kommer de spinna lågt vid surfande o.s.v.? Nackdelen ser jag väl bara att om det blir varma CPU temps så kommer samtliga fläktar att spinna upp eftersom de styrs av en enda fan header (mitt moderkort verkar bara ha en enda PWM ingång).

Tänkte mig en fet kylare som NH-D15.. den har också 2x 140mm på (vilket flyttar mer luft per decibell jmf med 120mm).

Det känns som att PWM ger mig mer kontroll än om jag bara kör ULN versionen. Det är ju samma pris på de också? Åter igen, vad skulle fördelarna vara med ULN som kör på standard 800rpm och PWM-varianten som spinnar ner sig till samma hastighet? De bör väl låta lika mycket vid samma varvtal?

"Pris ej irrelevant" :P
Permalänk
Medlem

Rekommenderar PWM så att har fler möjligheter och kan ta exakt styrning. Du kommer definitivt att höra 140mm fläktar i ~800RPM. Min sweet spot där jag inte kan höra fläktar längre är 120 mm i ~450RPM. Du behöver dock hitta din egen, eftersom många faktorer spelar in, inte minst din egen känslighet.

Dessutom får du ändå med en ULN adapter med i princip alla noctuas fläktar.

Ett exempel hur det ser ut för mig.
Jag kör alla mina 6 NH-P12 noctuafläktar (1 för cpu, 5 i chassit) via PWM från moderkortet i 475 RPM för 0-80C på CPUn. Ifall CPUn mot förmodan når >80C så går CPU fläkten upp till 1000RPM och chassifläktarna 900RPM. Detta har dock aldrig hänt, trots att jag överklockar till 4.6 (från 4 stock).

Inuti define r4 så är resultatet att det är helt omöjligt att avgöra från ljudet om datorn är på eller inte. Detta gäller i alla situationer. När det är helt knäpptyst runtomkring (mycket tyst rum och omgivning), när datorn maxar alla inställningar i witcher 3, när det är 30 grader ute. Det går för mig inte att avgöra om datorn är på eller inte från ljudet. Hur mycket jag än fokuserar och lyssnar.

Den enda gången jag hör datorn är den första sekunden när jag slår på den, innan BIOS har laddats in.

Du måste själv hitta din egna ideala situation. Där du kyler max, men inte hör ett pip. Främst därför rekommenderar jag PWM. 800RPM funkar inte om du vill ha en tyst dator. 475 kanske inte är rätt för dig, utan 590RPM kanske är optimalt. Ja du förstår.

Voltstyrning är sämre ur ytterligare en synpunkt. Det är svårare att starta fläkten på låga hastigheter med voltstyrning mot PWM. en PWM fläkt startar typiskt vid ~15-20% hastighet, medans en voltstyrd brukar starta någonstans vid ~40-50%. Endast ett fåtal fläktstyrningar på marknaden kommer med "start-up voltage" funktion, som skjuter till en högre volt den första sekunden så att fläkten snurrar igång.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Rekommenderar PWM så att har fler möjligheter och kan ta exakt styrning. Du får ändå med en ULN adapter med i princip alla noctuas fläktar.

Okej, men är ULN versionen på deras fläktar på något sätt tystare i de varvtal de är designade för kontra PWM fläktar på samma varvtal? PWM verkar kunna gå så lågt som 300RPM..

Permalänk
Medlem

@Harddrive: Ja det kan stämma att noctua har siffror på detta. Men det är mycket marginellt. Har lagt till lite info i förra inlägget btw

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

@Harddrive: Ja det kan stämma att noctua har siffror på detta. Men det är mycket marginellt. Har lagt till lite info i förra inlägget btw

Tack för ditt informativa inlägg. Det verkar som PWM är som man vill ha det! Eftersom jag dock har en enda CPU 4-pins måste därmed totalt 6 fläktar (3 fram, 1 back, 2 CPU) kopplas in i en enda PWM... Hittat en 5-vägs splitter med molex:

https://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4...

Vilket betyder att en fläkt får bli utan, eller så får jag sätta en Y split på en av de där 5 kontakterna för t.ex. CPU fläktarna. Blir lite galet haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Jag skulle vilja ha datorn så tyst som möjligt vid vanligt bruk typ sufrande o.s.v.

Jag vill köpa till nya fläktar samt processorkylare av märket Noctua, alternativt Be Quiet o.s.v.
Pris ej relevant. Jag vill vara flexibel dock i och med att jag ändå spelar o.s.v. och vill klocka upp processors turboklocka.

Jag har plats med 3 stycken 140mm fläktar fram i chassit (Define S) samt en 140mm bak. Jag har funderat på att bara köra ULN-version på NF-A14 fläktar på max varvtal fram eftersom man har ändå TRE feta fläktar fram, men undrade vad skillnaden var med att köra PWM istället? Om jag kopplar alla fläktar till CPU headern med en splitter (med extra ström till) kommer de spinna lågt vid surfande o.s.v.? Nackdelen ser jag väl bara att om det blir varma CPU temps så kommer samtliga fläktar att spinna upp eftersom de styrs av en enda fan header (mitt moderkort verkar bara ha en enda PWM ingång).

Tänkte mig en fet kylare som NH-D15.. den har också 2x 140mm på (vilket flyttar mer luft per decibell jmf med 120mm).

Det känns som att PWM ger mig mer kontroll än om jag bara kör ULN versionen. Det är ju samma pris på de också? Åter igen, vad skulle fördelarna vara med ULN som kör på standard 800rpm och PWM-varianten som spinnar ner sig till samma hastighet? De bör väl låta lika mycket vid samma varvtal?

Kan intyg med ggwp.

Har ett Define R5 Noctua d15 samt 4 noctua 140mm med pwm. Har samtliga 6 fläktar på 400rpm kontant med överklockning till 4.5GHz. Datorn är helt ljudlöst, även när jag sätter örat mot den. Börjar höras lite när det närmar sig 500rpm och vid 600rpm så hörs den "tydligt" (för mitt öra, tyst enligt mina vänner som har datorer som låter som mikrovågsugnar )

Finns inget annat alternativ än riktig PWM för att kunna få ner fläktarna till stabila 400rpm, de har problem att starta om du reglerar men spänning. (Vissa tillverkare kallar regleringen av spänningen för PWM, då är det dock spänningen till fläkten som ändras och ingen PWM signal som skickas till fläktens PWM-styrning)

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Kan intyg med ggwp.
Har samtliga 6 fläktar på 400rpm kontant med överklockning till 4.5GHz.

Det är bara det jag undrar över. En sådan här:
https://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4...

Tar upp till 5 fläktar från CPUns PWM. Går det att stoppa en Y-split kabel på en av de där 5 kontakterna tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Det är bara det jag undrar över. En sådan här:
https://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4...

Tar upp till 5 fläktar från CPUns PWM. Går det att stoppa en Y-split kabel på en av de där 5 kontakterna tror du?

Ja det borde gå utan problem. Se till att det är en y-split för pwm bara. Tänk att det är samma pwm signal som dupliceras till alla de kontakterna. Det spelar ingen roll hur många du kopplar på. Det enda som kommer begränsa är att du har tillräckligt med strömförsörjning för att driva fläktarna. Verkar som adaptern du länkade har extra strömförsörjning. Så du kan säkert utan problem splitta en y kabel från varje av de 5 kontakterna :).

För att veta exakt hur många fläktar som kan kopplas på så behövs specifikation om hur mycket ström den pwm kontakten du har på moderkkortet kan skicka ut, hur mycket den extra strömförsörjningen via molex ger + hur mycket varje fläkt drar. Men det är inte riktigt nödvändigt, eftersom du bara ska koppla på 6st noctuafläktar vilket jag garanterar att strömmen räcker till för.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Ja det borde gå utan problem. Se till att det är en y-split för pwm bara.

Jo, tänkte köra på den som medföljer i förpackningen för antingen ena fläkten eller CPU-kylaren. De bör ju vara PWM..!
Alright, återkommer med resultat på ljudnivån

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tänk att det är samma pwm signal som dupliceras till alla de kontakterna.

Update!

Jag kör 2x 140mm fram istället för 3 eftersom samtliga butiker hade slut på de fläktar av den typen jag ville ha. Så totalt är det 5 fläktar i datorn. Datorn är OERHÖRT tyst, men man hör ändå ett svagt "surr". Samtliga fläktar körs i PWM i 600rpm, detta eftersom inställningen i BIOS tillåter max 0.75PWM per grad celcius på CPU. D.v.s. jag vill på något sätt får ner fläktarna till 400rpm som dig (kommer ändå komplettera med en sista fläkt sen). Jag tror inte det är någon fara om man ligger på 35 grader idle. Hade liksom velat ändra inputen till 0.65PWM/C eller så.

Så hur är lösningen på detta? Går inte ställa in någon kurva eller liknande i den bios som jag har. Moderkortet är en GA-Z87-HD3. Finns det mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Update!

Jag kör 2x 140mm fram istället för 3 eftersom samtliga butiker hade slut på de fläktar av den typen jag ville ha. Så totalt är det 5 fläktar i datorn. Datorn är OERHÖRT tyst, men man hör ändå ett svagt "surr". Samtliga fläktar körs i PWM i 600rpm, detta eftersom inställningen i BIOS tillåter max 0.75PWM per grad celcius på CPU. D.v.s. jag vill på något sätt får ner fläktarna till 400rpm som dig (kommer ändå komplettera med en sista fläkt sen). Jag tror inte det är någon fara om man ligger på 35 grader idle. Hade liksom velat ändra inputen till 0.65PWM/C eller så.

Så hur är lösningen på detta? Går inte ställa in någon kurva eller liknande i den bios som jag har. Moderkortet är en GA-Z87-HD3. Finns det mjukvara?

Det kan nog bli svårt. Det kan kanske vara värt att byta moderkort då, om det sätter sådana restriktioner. Speedfan är den enda programvaran som kommer inärheten att möjligtvis fungera, men den är i min erfarenhet för opålitlig för att använda.

Enda jag kan komma på är om möjligtvis en BIOS uppdatering skulle utökat spannet för PWM styrning.

Annars kan du ju alltid sätta på en av dina low noise adapters innan din 5 vägs splitter. LNA sänker Volttalet från 12V till ett lägre volttal, helt enkelt med ett motstånd på den strömförande kabeln. PWM verkar sedan på det lägre volttalet (och iom det även på varvtalet). Du går alltså från 1200*(0.75 till 1.0) till 900*(0.75 yill 1.0). Var bara medveten om att ditt maxvarvtal kommer hamna på 900RPM. Har du inget problem med detta så är detta iof en bra lösning antar jag .

Ska du byta moderkort rekommenderar jag verkligen ASUS. Mycket bra fläktstyrning.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell