Permalänk
Medlem

Viaplay på Apple TV 4

Tänkte köpa mig en Apple TV 4 där jag kommer köra bla Netflix, Viaplay och MrMC

Men hur bra fungerar Viaplay på en Apple TV 4.

Nån som kan dela med sig om erfarenheter?

Permalänk

Fick ett par gratismånader som snart är slut. Har tyvärr knappt använt det så har inte jättemycket input att ge mer än att det lilla jag kört har fungerat utan problem. Liknande upplägg som vilken annan streamingtjänst som helst.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en Apple TV4 nu under några veckor och det fungerar riktigt bra enligt mig, kör ViaPlay, Netflix och gratis play appar.

VLC Media Player använder jag nog mest utav alla för att streama från SMB server.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem

Jag kör Viaplay på min Apple TV 3, funkar klockrent, ungarna älskar det. Kan inte tänka mig att det skulle skilja så mycket i nästa generation av ATV.

Permalänk
Medlem

funkar perfekt på atv4.
jag kör viaplay, plex, netflix, svtplay och nrk. strular aldrig.

det ända jag stör mig på är att man inte kan söka en sökning för alla appar om man tex letar efter en film. men det har väl mer med apple att göra..

Permalänk
Medlem

Viaplay fungerar utmärkt på atv4.
Kör även netflix, svt och nrk utan problem.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Samma erfarenhet här, Viaplay funkar bra på ATV4
Tycker dock Netflix är en bättre tjänst om man ska välja mellan dom båda, men det handlar ju såklart om vad man tycker om att titta på.

Permalänk
Medlem

Då låter som jag byter min gamla HTPC mot en Apple TV 4.

Nån som testat MrMC?

Permalänk
Medlem

@niclasc: som hastigast. verkar helt ok. plex har dock lyckats otroligt bra med sin app måste jag säga. fungerar kalas om man har en vettig server att streama ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

@niclasc: som hastigast. verkar helt ok. plex har dock lyckats otroligt bra med sin app måste jag säga. fungerar kalas om man har en vettig server att streama ifrån.

Problemet är att jag bara har en seg Synology. Måste man transcoda eller kan man få Plex servern att bara streama?

Permalänk
Medlem

@niclasc: Okej. Senaste uppdateringen av Plex gjorde det bättre läste jag om. Jag vet dock inte om det fungerar helt till belåtenhet ännu. Infuse är en app som annars skall funka fint att streama från en plex server med.

Permalänk

@niclasc: Avgörs helt på vilka codecs uppspelningsenheten (Apple TVn i detta fall) stöder. Kör själv Plex + ATV4 och även fast ATVn har helt ok kodekstöd är det ju ingen fullfjädrad mediaenhet på samma sätt som dedikerade mediaspelare är. Mao - vill du slippa transcoding till ATV får du vara rätt noga med format på din media.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

"Lånar" tråden istället för att starta en ny! (?)

Tänkte hjälpa farsgubben så han kan kolla Zlatan i Premier League. Fiberföreningens arbete drar ut på tiden, skulle varit igång i höstas men allt är försenat. Inte startat ens.

Så. Det jag funderar på är Apple Tv och Viaplay i den men vilken hastighet krävs av uppkopplingen? Kör Adsl nu och ligger runt 12-16 ned.........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Räcker väl med runt 5Mbit/sek för streaming. Så hans 12-16Mbit/sek räcker gott och väl. Du kan ju köra Viaplay gratis en månad. Skaffa det och testa om det fungerar på en dator hos honom. Gör det så är det bara att köra vidare med en AppleTV

Permalänk
Medlem

Det räcker. Jag kör 8 ner utan problem.
/SSB

Permalänk
Medlem

@Beginner: Enligt viaplay själva så krävs minst 3 Mbit/s, så det borde inte vara några problem. Har dock ingen egen erfarenhet av att köra viaplay via adsl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

"Lånar" tråden istället för att starta en ny! (?)

Tänkte hjälpa farsgubben så han kan kolla Zlatan i Premier League. Fiberföreningens arbete drar ut på tiden, skulle varit igång i höstas men allt är försenat. Inte startat ens.

Så. Det jag funderar på är Apple Tv och Viaplay i den men vilken hastighet krävs av uppkopplingen? Kör Adsl nu och ligger runt 12-16 ned.........

12-16 ned räcker nog, mina päron har också ADSL och landar väl kring 10ned... Viaplay fungerar dock alldeles utmärkt på deras ATV3. Tar hundra år att ladda ner en köp/hyrfilm men streaming går utmärkt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@niclasc @ssb @slappizz @ziscoen

Tack för svar allers! Ska prata genom med farsgubben, lutar åt denna lösning "så länge"!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@niclasc:

Tja jag kör Appletv 4 för att se på sport, har inte testat viaplay utan bara cmore.
Jag tycker det fungerar riktigt bra, ibland när man ser streamade livesport kan det kännas som om man har för låg fps. Men på Appletv 4 känns det som en sändning.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

En nackdel med Viaplay som iofs inte beror på Viaplay utan Apple och deras regler är att man inte kan hyra film direkt i appen. Det man måste göra är att hyra filmen på en dator eller platta via webbgränssnittet och sen stjärnmärker man den (så man hittar den lätt).
Sen kan du se filmen från Viaplay.

Dom har en bra support på Viaplay också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@Beginner: Räcker väl med runt 5Mbit/sek för streaming. Så hans 12-16Mbit/sek räcker gott och väl. Du kan ju köra Viaplay gratis en månad. Skaffa det och testa om det fungerar på en dator hos honom. Gör det så är det bara att köra vidare med en AppleTV

Skrivet av SSB:

Det räcker. Jag kör 8 ner utan problem.
/SSB

Skrivet av Slappizz:

@Beginner: Enligt viaplay själva så krävs minst 3 Mbit/s, så det borde inte vara några problem. Har dock ingen egen erfarenhet av att köra viaplay via adsl.

Skrivet av Zicsoen:

12-16 ned räcker nog, mina päron har också ADSL och landar väl kring 10ned... Viaplay fungerar dock alldeles utmärkt på deras ATV3. Tar hundra år att ladda ner en köp/hyrfilm men streaming går utmärkt.

Ringde Viaplay för att fråga en sak. Passade på att fråga om hastighet på uppkopplingen för att kolla på Viaplay sport via Appletv och fick till svar att hans 12-16 är på gränsen då Viaplay säger att minimum är 10 för att kolla! :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ringde Viaplay för att fråga en sak. Passade på att fråga om hastighet på uppkopplingen för att kolla på Viaplay sport via Appletv och fick till svar att hans 12-16 är på gränsen då Viaplay säger att minimum är 10 för att kolla! :/

Väldigt konstigt svar då dom själva rekommenderar minst 3Mbit/s

http://viaplay.se/requirements

Permalänk

@niclasc @Beginner
Frågan kanske var ställd utifrån att han skulle kunna göra andra saker online samtidigt som han streamade. 3MBit/s är minimikravet, jag kan tänka mig att det drar uppåt 10 i högsta kvaliteten (osäker på om det går att ställa in själv eller om det är auto som gäller). Då är det inte så mycket över till ev. övriga i hushållet för youtube/twitch/surf etc.

Men det var ett litet konstigt sätt att säga det på i så fall.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Väldigt konstigt svar då dom själva rekommenderar minst 3Mbit/s

http://viaplay.se/requirements

Skrivet av magkliarn:

@niclasc @Beginner
Frågan kanske var ställd utifrån att han skulle kunna göra andra saker online samtidigt som han streamade. 3MBit/s är minimikravet, jag kan tänka mig att det drar uppåt 10 i högsta kvaliteten (osäker på om det går att ställa in själv eller om det är auto som gäller). Då är det inte så mycket över till ev. övriga i hushållet för youtube/twitch/surf etc.

Men det var ett litet konstigt sätt att säga det på i så fall.

3Mbit/s var för dator. Chromecast och Appletv "krävde" mer enligt honom.

Nä. Pratade bara om farsgubben och att kolla på fotboll i Viaplay via Appletv. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Viasat Kundservice

Dom har ju tydligen ett konto här. Om det är aktivt längre vet jag ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSB:

Det räcker. Jag kör 8 ner utan problem.
/SSB

Ursäkta att jag quotar just dig. Tar det som exempel på att det fungerar för dig iallafall. (Hoppas det är via Appletv dock!? )

Velar hur jag ska göra. Premier League drar igång snart och jag vet att Farsgubben vill se och inte bryta traditionen att kolla på Zlatan. Tror inte gubben har missat en match med honom.

Tyvärr är Appletv den "enda" smidiga lösningen jag kan komma på. Han är 83 så att få honom att mickla med mobil eller platta för att sköta en Chromecast är uteslutet. Likadant att köra via dator. Enda gången han är i närheten av dator är när han är hemma hos någon.

Känns lite surt bara att köpa en Appletv och köra igång bara för att eventuellt upptäcka att 12-16 inte "räcker". Då sitter han där med 1500isch kronor utlagda i onödan. :/

*muttrar ohörbart om fiberföreningen som om de gjort vad de skulle hade gubben haft fibertv vid det här laget*

Edit:

@niclasc

Jo. Hade varit fint om Viaplay hade kunnat svara....................

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

@Beginner: Varför skaffar du inte bara en gratismånad och testar lite snabbt innan ni kastar ut pengar? En HD-film borde motsvara upplevelsen av en livestreamad match (citera mig inte på det)

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

@Beginner: Varför skaffar du inte bara en gratismånad och testar lite snabbt innan ni kastar ut pengar? En HD-film borde motsvara upplevelsen av en livestreamad match (citera mig inte på det)

Om du menar att ta med dator till honom och testa?

Vet inte hur det fungerar när man reggar på Viaplay men jag har uppfattat det som att det blir dyrare abonnemang (Vet, gratismånad) om man väljer "film" och det är han inte intresserad av. Iofs kan man ju ändra sen men det är just combon 12-16 ner och Appletv jag undrar över.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

@Beginner: My bad, trodde ni redan hade ATVn. Personligen tror jag inte ni kommer ha några bekymmer (såvida inte ATVn kommer få sitta bakom ett skruttigt 2.4ghz G wifi, använd sladd om möjligt). Men det enda sättet att bli säker på det i det här läget verkar vara att faktiskt prova. Kan ju alltid lämna tillbaka ATVn annars.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

@Beginner: My bad, trodde ni redan hade ATVn. Personligen tror jag inte ni kommer ha några bekymmer (såvida inte ATVn kommer få sitta bakom ett skruttigt 2.4ghz G wifi, använd sladd om möjligt). Men det enda sättet att bli säker på det i det här läget verkar vara att faktiskt prova. Kan ju alltid lämna tillbaka ATVn annars.

Jo. Ska köra med sladd.

Dumfråga igen som jag inte lyckas lista ut. Krävs "Apple Id" för att använda Apple Tv? :/ (Ruggigt trött på att ha konton för allting numer.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk