Permalänk
Medlem

HP Omen eller Lenovo Y700?

Behöver en ny burk inför skolstarten och den bör ha I7 och än viktigare...minst 16gb RAM.

Har kollat runt en del på olika webbshoppar och youtube, och fastnat för dessa 2.

HP Omen

Lenovo Y700

Ingen av dom har 16gb, men kostar å andra sidan 700kr att köpa, så det är ingen dealbreaker.

Omen verkar rätt grym för priset och väger mindre än Y700. Y700 i sin tur är byggd i aluminium medan Omen är i flexande plast.
Omen verkar ha genomlysande tangenter medan Y700 bara har bakgrundsbelysta...
Omen tycks ha 7200rpm på sin sekundära 1tb-disk medan Y700 har 5400rpm.
Varken Omen eller Y700 verkar ha stöd för mer än 16bg, men då Omen har 2x4gb installerat har Y700 1x8, dvs 1 plats ledig att stoppa i mer minne i. Men som nämnts ovan så kostar 2x8gb 2400-minne knappa 700kr. Hade dock gärna haft mer minne ändå, men verkar inte möjligt på någon av dom.

Jag spelar egentligen inte mycket alls, men skall jag ändå köpa mig en dator i den prisklassen så kan jag lika gärna ha en som fungerar att spela lite nyare spel på i acceptabel grafik. Dock är det studier som prioriteras (server och virtualisering).

Någon som har erfarenhet av någon...eller båda, att dela med sig av?
Hur är skärmen jämfört mellan dom? Batteritid vid normalanvändning? Ljudnivå under skrivbordsarbete?

PS. Finns även ett till alternativ.

HP Omen via Mecenats 30% studentrabatt.

Då får man samma Omen som ovan men med 16gb minne och 256gb M.2 ssd, samt bättre grafikkort GTX 965M 4gb GDDR5 istället för GTX 960M.
Detta för 10.990kr inkl. frakt.
Nackdelen med detta erbjudande är att det inte går att köra på avbetalning via HP....vilket är ett stort problem!

Hittade ännu ett alternativ:
ASUS ROG
Ungefär samma pris, men klarar upp till 32gb minne. Har bara 2gb grafikminne...men är en ASUS!

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet av just dessa två, men av en del andra i samma kategori, och med haswell eller nyare HQ CPUer

Ljudnivå är i stort sett vid skrivbordsarbete då Nvidia GPU inte användes samt CPU låg belastning = nästan ljudlöst, det är sällan man hör fläkten, dagens laptops går svalt och tyst om man inte belastar den tungt, och även då man gör det så måttligt i ljud.

Batteritid = inte bra 2 till 3,5 timmar ca med normal användning dvs inga spel eller tungt arbete, man skaffar inte en sådan här dator om man vill ha bra batteritid helt enkelt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Nej, sitter man i skolan har man ju ändå oftast strömkabeln i, samma här hemma faktiskt.

Då är med andra ord inte ljudnivån i klassrumsmiljö något att oroa sig för.

Har pluggat annat senaste 2 åren, med klasskompisar med ordentliga spelmaskiner (ASUS ROG och MSI av kraftigare, lite äldre modeller). När de körde igång dessa var det som om en mindre helikopter drog igång...å råkade man ha en på bänken bakom sig så var det som att sitta framför en varmluftskanon....men som sagt....det var nog lite äldre tekniker!