Permalänk
Medlem

i5 6600k kan inte gå över 3.6 GHz

Hejsan,
Jag har precis byggt ihop min nya dator och har försökt överklocka min CPU men den vägrar gå över 3.6 GHz och jag har ingen aning vad det beror på. Jag har googlat runt men kan inte hitta några svar. I BIOS kan jag dra upp CPU ration till max 39 men CPU:n går ändå inte över 3.6 GHz när jag ser efter i CPU-z. I Intel Extreme Tuning Utility kan jag inte heller dra upp ratio över 3.6 GHz och frekvensen är maxad på 100 MHz. Vad kan detta bero på och hur löser jag det? CPU:n är i5 6600k och moderkortet är MSI B150A Pro Gaming.

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 @ ~3.8GHz, 700w Cougar PSU, 4GB 1600MHz Kingston, Asus M4N75TD, Gigabyte GTX 460 1GB OC @ 850/1700/2025, Antec Two Hundred - 3dmark06: ~20100

Permalänk
Medlem

Du ska ha ett z170 moderkort, du kanske kan klocka lite med bclk(Visst heter det så fortfarande?haha). Antar att det inte går alls eftersom "frekvensen" är maxad på 100,

Permalänk
Medlem

Mycket konstigt att du köper en upplåst processor men ett moderkort som inte är gjort för överklockning, och som saknar den feature dessutom.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Intel B150 chipset stödjer inte överklockning.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Nej fyfan vad ledsen jag blir nu. Trodde inte ens att de sålde den här typen av moderkort utan stöd för överklockning. Vilken jävla skit. Moderkortet heter "Pro Gaming" och stödjer inte ens överklockning. Tog 2 månader av tjat med kompletts och dustins support och returer hit och dit för att få den att funka till och med då minnena var paj (två stickor var defekta, hur fan kan det ens ske?!) och nu när den äntligen funkar får jag höra att moderkortet inte stödjer överklockning. Vill ta livet av mig nu, dagen är förstörd. Nej, månaden är förstörd. NEJ, året är förstört. Jag har inte råd att köpa ett nytt moderkort. Helvetes jävla skit. Tack för svaren.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 @ ~3.8GHz, 700w Cougar PSU, 4GB 1600MHz Kingston, Asus M4N75TD, Gigabyte GTX 460 1GB OC @ 850/1700/2025, Antec Two Hundred - 3dmark06: ~20100

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4DD:

Nej fyfan vad ledsen jag blir nu. Trodde inte ens att de sålde den här typen av moderkort utan stöd för överklockning. Vilken jävla skit. Moderkortet heter "Pro Gaming" och stödjer inte ens överklockning. Tog 2 månader av tjat med kompletts och dustins support och returer hit och dit för att få den att funka till och med då minnena var paj (två stickor var defekta, hur fan kan det ens ske?!) och nu när den äntligen funkar får jag höra att moderkortet inte stödjer överklockning. Vill ta livet av mig nu, dagen är förstörd. Nej, månaden är förstörd. NEJ, året är förstört. Jag har inte råd att köpa ett nytt moderkort. Helvetes jävla skit. Tack för svaren.

Är fortfarande en kompetent CPU, och val av grafikkort är mer viktigt än att kunna överklocka CPU.
Och jämfört med din AMD CPU du har i sign så är väl din nya typ dubbelt så bra....

Överklocka går som sagt inte med ditt moderkort, dock i5 6600 har fortfarande en turboboost upp till 3,9Ghz dock enbart med en kärna belastad, möjligen kanske man få upp CPU till 3,9 konstant på alla fyra kärnor samtidigt som bäst, om du har en skaplig kylare också...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4DD:

Nej fyfan vad ledsen jag blir nu. Trodde inte ens att de sålde den här typen av moderkort utan stöd för överklockning. Vilken jävla skit. Moderkortet heter "Pro Gaming" och stödjer inte ens överklockning. Tog 2 månader av tjat med kompletts och dustins support och returer hit och dit för att få den att funka till och med då minnena var paj (två stickor var defekta, hur fan kan det ens ske?!) och nu när den äntligen funkar får jag höra att moderkortet inte stödjer överklockning. Vill ta livet av mig nu, dagen är förstörd. Nej, månaden är förstörd. NEJ, året är förstört. Jag har inte råd att köpa ett nytt moderkort. Helvetes jävla skit. Tack för svaren.

Varför då du har fortfarande en bra cpu

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Året kommer säkert med bra mycket sämre nyheter ska du se. Håll ut bara!

För att plåstra om såren lite grann kan jag ur egen erfarenhet som 60Hz-gamer upplysa att skillnaden på 3,9Ghz som är max turbo på 6600k och en "normal" överklock säg 4,5-4,6Ghz är ärligt talat ingenting ryggbrytande för spel om du är ute efter grafiskt snygga upplevelser och inte super high pace som typ CSGO och dylikt där hastigheten är mer påverkande. Det kommer säkert bli bra ändå.

Kika t.ex. här på ett väldigt grafikbundet test som är snarlikt spel på kralliga settings i beteendet. Om du inte siktar på att fylla en 144Hz-skärm så kommer nog AAA-titlar må rätt bra även på 3,9Ghz.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Jag får inte upp CPU:n över 3,6 GHz så att det är "tillräckligt bra" med 3,9 GHz plåstrar inte direkt om såren. Anledningen till att det är så otroligt surt är för att jag inte visste att jag köpte ett moderkort som inte stödjer överklockning. Hade jag bara tryckt på ett annat moderkort hade jag suttit med en 4+ GHz CPU just nu.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 @ ~3.8GHz, 700w Cougar PSU, 4GB 1600MHz Kingston, Asus M4N75TD, Gigabyte GTX 460 1GB OC @ 850/1700/2025, Antec Two Hundred - 3dmark06: ~20100

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4DD:

Nej fyfan vad ledsen jag blir nu. Trodde inte ens att de sålde den här typen av moderkort utan stöd för överklockning. Vilken jävla skit. Moderkortet heter "Pro Gaming" och stödjer inte ens överklockning. Tog 2 månader av tjat med kompletts och dustins support och returer hit och dit för att få den att funka till och med då minnena var paj (två stickor var defekta, hur fan kan det ens ske?!) och nu när den äntligen funkar får jag höra att moderkortet inte stödjer överklockning. Vill ta livet av mig nu, dagen är förstörd. Nej, månaden är förstörd. NEJ, året är förstört. Jag har inte råd att köpa ett nytt moderkort. Helvetes jävla skit. Tack för svaren.

Det "PRO Gaming" snacket kan man nog helt bortse från när man köper moderkort, eller egentligen vilken produkt som helst. Är ungefär lika intetsägande som att utannonsera ett par skor som "jättesnabba!". Det är specifikationerna som gäller.
Sedan har jag förstått det som att Skylake CPU'erna inte går att överklocka så mycket som förväntat...som t ex min gamla i5-2500K. Enda anledningen till att jag inte uppgraderat än.

Du kan nog vara lugn med att din CPU kommer klara de flesta av dina behov ett bra tag framöver ändå, utan att överklockas överhuvudtaget...vill jag tro iallafall.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@Wiggin: Jag vet att namnet "Pro Gaming" är till för att sälja. Men man tycker ju ändå att ett par skor som heter "Extreme Professional Running Shoes of the Stars" ska vara skapta för att springa i liksom haha

Visa signatur

AMD Phenom II X4 @ ~3.8GHz, 700w Cougar PSU, 4GB 1600MHz Kingston, Asus M4N75TD, Gigabyte GTX 460 1GB OC @ 850/1700/2025, Antec Two Hundred - 3dmark06: ~20100

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4DD:

@Wiggin: Jag vet att namnet "Pro Gaming" är till för att sälja. Men man tycker ju ändå att ett par skor som heter "Extreme Professional Running Shoes of the Stars" ska vara skapta för att springa i liksom haha

Exakt, springa i ja, men inte blir dom snabbare för det...precis som att ditt MB går jättebra att spela med

Men skämt åsido, du kan ju alltid prova att prata med komplett, som brukar vara jäkligt tillmötesgående. Det är ju inte deras fel att du beställt ett kort som inte gör det du förväntat dig ändå, men det kanske går att nå en överenskommelse? Ifall det känns väldigt viktigt för dig så kan du ju alltid prova med att lägga ut det för försäljning här på marknaden och köpa ett nytt för pengarna du förhoppningsvis får för ditt gamla.

Ett tips för framtida köp är att kolla med stället du handlar ifrån att grejerna är kompatibla, samt att de motsvarar dina önskemål. Förpackningarnas säljspråk är som sagt inte mycket att gå på.

Lycka till!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd

Oavsett om moderkorten har för inriktning så är valet av kretsuppsättning viktigast.
Intel har medvetet valt att endast låta en krets i varje plattform vara upplåst för överklockning. Övriga kretsar är låsta och kan inte överklocka.
Dock är dessa kretsar inte alltid dåliga. Jag listar den stora skillnaden mellan dom relevanta modellerna för dagens Socker 1151.

Z170: Plattformens alla funktioner.
H170: Samma som Z170, men utan överklockning.
B150. Samma som H170 men endast 4 SATA 6GB/s portar och avsaknad av stöd för M.2 och SATA Express. Endast CrossFire.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Dom överklockningstesterna jag sett med skylake så får man ändå ingen mer spelprestanda. Iallafall inte i Crysis och Witcher, vilka är ganska CPU intensiva spel. Var glad att du har en processor som är ordentligt vass stock istället. Och att du kommer ha ett system som håller längre, pga mindre värme och långsammare luftflöde vilket producerar mindre damm

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men jag säger som jag brukar:

1.Om man inte har stenkoll så ska man alltid kolla upp vad man köper.

2. Lita i princip aldrig på säljare men man kan få en liten vägledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Tråkigt men jag säger som jag brukar:

1.Om man inte har stenkoll så ska man alltid kolla upp vad man köper.

2. Lita i princip aldrig på säljare men man kan få en liten vägledning.

Skickades från m.sweclockers.com

3. Bumpa inte en gammal tråd utan att egentligen tillföra någonting.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

3. Bumpa inte en gammal tråd utan att egentligen tillföra någonting.

Okej "moderatorn".

Skickades från m.sweclockers.com