Datorn fryser under hög last trots bra kylning och "låg" temperatur

Permalänk
Medlem

Datorn fryser under hög last trots bra kylning och "låg" temperatur

Goddag alla Sweclockare!

Vanligt fråga, med all säkerhet, men varför fryser dator-fanskapet?!
Datorn har i princip efter min installation av Windows 10 ( förra sommaren) frusit när den är högt belastad=spelar spel, jag tycker det är mycket märkligt eftersom jag har hyfsat bra kylning och bra luftgenomflöde i chassit. Komponenter finns i en lista längst ner i inlägget.
Jag hade inga problem innan jag installerade win10 på burken. Jag söker nu er expertis om tips på hur jag kan felsöka detta. Finns det tex mjukvara där man kan lokalisera felen?

Rätta mig om jag har fel med nånting men jag blir så förbannad på skiten. Jag är student så alternativet köpa ny dator finns inte på kartan.
Jag uppskattar all hjälp men läs gärna igenom allt <3

OBS Att datorn fortfarande rullar (jag ser bild) efter den fryser. Tänkte jag ska va extra noga att meddela om detta! OBS
Att låta den stå leder nog inte till mycket, efter första gången den kraschade lät jag den stå i flera timmar å tugga, det hjälpte inte.

Jag har av och till försökt fixa till detta, men det är svårt eftersom jag inte hittar det jag söker, eller jag hittar det jag söker men det hjälper inte rättare sagt.
-------------------------------------------------------------------------
Åtgärdslista:
1. Jag har hittat ett "fix" som verkade fungera men så va inte fallet (tydligen finns det en bugg om man har AMD cpu och Nvidia grafikkort som gör att datorn kan frysa ifall man inte ställer in diverse energiinställningar. Under "Energialternativ" finns en flik som heter PCI Express->Energisparfunktioner för länkstatus->Inställning: Av.
Som grädde på moset så har jag även testat att dra av alla möjliga "energisparsinställningar" men inget verkar fungera.
Testat -> Fungerar EJ

2. Jag har ominstallerat OS:et flera gånger, gjort rent ett antal gånger, jag kör mina fläktar på high (relativt högt).
Testat-> fungerar EJ

3. Jag har testat med senaste grafikkortdrivrutiner, men eftersom detta har varit ett långtgående problem så tror jag knappast det är drivrutinerna det är fel på.
Testat-> fungerar EJ

4. Jag har kollat loggboken efter krascher där jag får "Kernel-Power 41"-felet men det är väl förmodligen pga jag trycker på reset-knappen efter datorn fryser sig. Vilken genererar felet att datorn inte blev avstängd på rätt sätt.

5. Nu har jag inget bildbevis på det men jag har testat många gånger att köra HWmon på andra skärmen när jag spelar, för att se vad som står i HWmon när det fryser och där ligger tempraturerna max 60 grader (grafikkortet/cpu) och lägre på resten. Därför känns det inte heller som att det är överhettning det handlar om (?)...
-------------------------------------------------------------------------

Jag testade nån gång förra året, minns inte riktigt när att överklocka grafikkortet. Jag följde en mycket bra guide här på sweclockers och va mycket noga, fick dock inga direkta skillnader så jag skruvade tillbaka alla klockningsvärdena på noll igen. Är säker på att problemen uppkom innan detta.

Är det någon som har en aning om vad det är för fel eller vad jag ska göra? ='(

Komponenter:
GPU: GAINWARD GTX 780 PHANTOM (3GB)
CPU : Amd FX - 9370 Eight-core-processor (vattenkylning Corsair H80i tror jag den heter)
Moderkort : Asus Sabertooth 990fx r2.0
Nätaggregat : Corsair CX 750W PSU
Resten : en gammal ssd (ocz 120gb), några hdd:er, chassi cooler master haf x fylld med fläktar.

Tillägg: Kan även frysa när jag tabbar ner spel, har hänt många gånger.

Tillägg, mer info [SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]]
Permalänk
Medlem

Varför inte bara byta tillbaka till w7 :)?

Permalänk
Medlem

Uppdaterar lite

Har varit inne i BIOS nu och ändrat så att alla fläktar i datorn ska gå på 100% när de när 40-60 grader(beroende på vilka fläktar det är, dvs cpu-fläktar eller chassifläktar). Det verkade fungera hyfsat bra, tills nu.

Jag har även märkt att om jag spelar och tabbar ner (några sekunder efter jag tabbat ner) så kan datorn även då frysa sig.

Har även kollat via HWMonitor samt Msi Afterburner för att hålla koll på temperaturen, där har jag ljugit lite innan.
CPU ligger när jag spelar dota på 70-78 grader och detta är alltså en Corsair H75 (ÄR DETTA GODKÄNT). Även dessa temperaturer även fast jag, som jag skrev innan, ändrat fläktinställningarna i BIOS för att hålla datorn så kall som möjligt.
Jag tror GPU:n låg på ungefär 50-60 under en krash för nån timme sen.

Är det någon (återigen) som kan referera till samma konstiga frysningar jag får? Jag börjar verkligen få nog av skiten nu
Kan liksom inte spela spel överhuvudtaget nu. Hur ska jag hitta felet? Jag kollar loggboken bla men den verkar inte ge mig nått vettigt.
(enda jag egentligen hittar där är "Kernel-Power, ID:41"), vilket har med att "datorn inte stängdes av som den borde" eller liknande...

Permalänk
Medlem

@DavidL: Event ID 41 kan ju uppstå om du har paj i nätagget, eller om t.ex. det är glapp/dålig jord/spänningsfall i fördelardosan eller eluttaget som datorn är ansluten till.

Om det verkligen inte finns några andra hjälpsamma meddelanden i loggarna inom typ någon halvminut innan ID 41 skulle jag tro att felet sitter "under" Windows, dvs. strömförsörjningen.

Varför det skulle uppstå i samband med Windows 10-installation vet jag inte och det verkar lite skumt (kanske Windows 10 är mer känsligt? det verkar dock konstigt), men för att utesluta sådant fel, flytta datorn till ett helt annat eluttag, testa hos en kompis, testa med ett annat nätagg om du kan. Fortsätter det krångla har du iaf. uteslutit den delen, men i min erfarenhet beror de allra flesta ID 41-fel på fel i strömförsörjningen.

Permalänk
Medlem

Japp det får bli nästa försökt

@Edge1: Tack för svar, det uppskattas verkligen!!! Jag får försöka få tag i nått nätagg och testa med, tror nån polare kanske har något liggandes som jag enkelt kan testa med. Det känns som jag testat nästan allt, dock inte hårdvarumässigt men ändå.

För några dagar sedan bestämde jag mig för att byta Grafikkort för att se ifall det va Grafikkortet. Men vad händer då om inte Moderkortet blir sur på mig och säger att den "inte känner igen en viss komponent" i datorn. Sätter sedan i usb med Windows 10 (iso från media tool) eftersom det inte ens funkar när jag försöker stoppa tillbaka mitt "orginal-kort". Ja gissa vad det står då när jag försöker uppdatera? Då står det att windows 10 inte kan installeras på denna SSD-disk pga nått GPT fel (eller liknande). Jag hade dessutom en partition som hette OEM, och då blev jag orolig att jag inte kunde ta bort den ifall den hade med min windows-licens att göra. Så då satt jag i flera timmar och försökte ändå komma förbi detta. Tillslut fick jag nog och valda alternativet "TA BORT", vilket jag gjorde på båda partitionerna på min ssd. Då till sist kunde jag installera Windows igen. Men inte nog med det, då började den krascha även när jag inte spelade spel, kunde gå 10 sekunder efter windows startat så frös datorn, precis som mina problem jag nämnt i tidigare post. Kan ju även tillägga att under alla dessa grejer som har hänt har det varit en hel del funderingar, massa småkrångel av allt möjligt så jag blev så trött på allt (innan jag fick igång windows igen alltså). Och efter allt detta så fortsätter det att krångla liksom, vafan

Där fick alla som inte hade nått bättre för sig om hur mina senaste dagar varit
Men återigen tack för svar, ska kolla, får se om jag vågar mig på att byta även grafikkort, ram, OS och kanske tom cpu, det märks. Vad som än funkar..

Permalänk
Medlem

@DavidL: Jo GPT/UEFI och legacy har ju orsakat en del problem vid ominstallationer osv! Själv brukar jag göra så, att när jag har nyinstallerat helt rent och fräscht så tar jag en kopia på BIOS och stoppar på en liten USB-sticka, och en fullständig klon av SSDn med installationen på, på en stor USB-sticka.

Sen om någonting börjar strula efter ett par månader kan jag ju blåsa tillbaka BIOS och den "tomma" installationen och på så sätt utesluta mjukvarufel, drivrutiner, virus etc.

Nu har jag faktiskt aldrig hamnat i den sitsen att jag behövt göra det, men det tar ju bara kanske 15 minuter att klona allt, man kan ta en kopp kaffe under tiden. Skulle det strula tar det ju lika kort tid att blåsa tillbaka klonen, mer kaffe med andra ord

Permalänk
Medlem

Fungerar fortfarande inte ='(

Tack för tipset, men det verkar som att problemet kvarstår. Blev först förvånad eftersom det verkade fungera i 2x3 (2 sessioner) timmar speltid men tillslut så frös datorn EFTER jag stängde av mitt spel (GTA V idf). Märk tydligt om det inte framgått att jag inte har några problem med att spela spelen, kan spela nästan alla spel på max utan problem. Det är alltså om jag tabbar ner spelet / stänger spelet men även under tiden jag spelar spelet det verkar frysa, men jag har inget lagg under tiden jag spelar.

Dock ligger CPU:n på ungefär 79-80 grader (frågar återigen, är det verkligen OK för en Corsair H75 vattenkylning?).
GPU:n ligger på 50 grader (har dubbelkollat detta nu)!

Någon som har något annat tips?

Permalänk
Medlem

För annat folk som kanske stött på samma problem som mig :

Har INTE testat ifall detta fungerar, men jag skall ge mig på det så fort jag är klar med det jag skriver nu!

Hittade en snubbe samma fel som jag har (googlade helt enkelt på:" logbook kernel power event id version 3 level 1 task 63 ")

läste detta: https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/308...

och blev tillslut vidarelänkad hit:
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2028504#method3

Ska se ifall jag kan rå mig på problemet nu över och ut!

Permalänk
Medlem

Då så, som vanligt frös datorn efter jag tabbat ner några gånger. Och som supporten på microsoftsidan säger; trycker jag på caps lock när datorn fryser så kan man se på tangentbordet ifall den lilla caps lock-lampan ändrar sig vilket den inte gör. Det kan bero på lite olika saker men förmodligen handlar det alltså om hårdvarufel =(.