Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top HDMI - stänga av ena fläkten?

Permalänk
Medlem

Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top HDMI - stänga av ena fläkten?

Hej alla glada på Sweclockers!

Nu så har mitt grafikkort, Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top HDMI, börjat krångla litet efter att ha varit en klanderfri trotjänare i ca 5 år. Det är nämligen som så att den ena av de två fläktarna som är installerade på min referenskylare ger ifrån sig ett hiskeligt högt och irriterande ljud. Det är ett mycket högt, "skrovlande" ljud. Jag har tagit ut kortet och rensat det från damm så gott jag förmått, men mer än så har jag inte vågat göra då jag inte är alls tillräckligt tekniskt kunnig. Jag skulle aldrig våga mig på att byta kylpasta på en GPU-referenskylare, t.ex.

Stannar jag den högljudda fläkten med fingret så utstöter kortet endast ett minimalt oljud (som fortfarande klart kommer från sagda fläkt) som är tillräckligt försumbart för att jag ska kunna strunta i det tills vidare, medan jag gör mina efterforskningar om vilket nytt grafikkortsinköp jag kan tänkas vara intresserad av.

Så det vore optimalt om jag kunde stänga av den defekta fläkten fullständigt och låta den normalt fungerande fläkten jobba vidare. Någon sådan här lösning tycks dock inte finnas i AMD:s program "Radeon Settings". Jag kan visserligen ändra fläkthastigheten för båda fläktar, upp till 100% eller "0"%. Jag skriver "0"% med citationstecken, då fläktarna inte stannar vid den lägsta inställningen. Istället tycks de gå så långsamt de kan (?), vilket medför att den "sjuka" fläkten fortfarande får tillfälle att göra sig hörd.

Jag skulle gärna vilja sysselsätta mig med en eller annan lågt krävande aktivitet på datorn som kräver att kortet används litet grand över helgen, medan jag ser över min budget och vad för nytt GPU jag kan ha råd med. Det vore optimalt om jag kunde amputera den sjuka delen av min gamla HD7950 under tiden. Har ni några idéer på hur jag skulle kunna göra detta?

Tack på förhand!

Mvh / Seriegubben

Permalänk
Medlem

klipp sladden till fläkten? xD
skämt osido men jag är tveksam till att man endast kan stänga av en fläkt =/ antar dom är kopplade till samma fläktkontroll eventuellt skarvade till samma kontakt (aldrig öppnat upp ett grafikkort så bara antar)

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har ett liknande 280 kort från Asus där jag råkade ut för samma problem. På mitt kort satt mycket riktigt båda fläktarna kopplade till samma don (och antagligen samma controller). Jag gick lite "all in" och bytte fläktar, men visst skulle men teoretiskt kunna klippa sladden till ena fläkten för att få den att stanna. Dock skulle jag INTE göra detta utan att samtidigt underklocka kortet då det genererar en hel del värme, och då som en HÖGST tillfällig lösning.

Ett alternativ kan vara att se om det är någon fläkthastighet där oljudet är minst påträngande och låsa hastigheten till denna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

klipp sladden till fläkten? xD
skämt osido men jag är tveksam till att man endast kan stänga av en fläkt =/ antar dom är kopplade till samma fläktkontroll eventuellt skarvade till samma kontakt (aldrig öppnat upp ett grafikkort så bara antar)

Nej men seriöst. Varför inte... det är bara temporärt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

http://www.ebay.de/itm/Asus-direct-CU-II-Kuhler-AMD-290-/2524... Osäker på om det är exakt samma kylare som på ditt kort men fläktarna bör i alla fall vara det? Så köp den och byt fläktarna är ju mycket billigare än ett nytt grafikkort, och det är alltid roligt att fixa saker
Att klippa sladden till den dåliga fläkten fungerar säkert bra men då kan du räkna med att den fläkten som fortfarande snurrar får snurra betydligt snabbare vilket medför högre ljudnivå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

inte så at t fläkten kommer emot plasthöljet och därmed orsakar ljudet? Ett 5850 referens jag hade för flera år sedan hade samma problem, pga ålder och att plasten warpats så började fläkten skrapa emot.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

klipp sladden till fläkten? xD
skämt osido men jag är tveksam till att man endast kan stänga av en fläkt =/ antar dom är kopplade till samma fläktkontroll eventuellt skarvade till samma kontakt (aldrig öppnat upp ett grafikkort så bara antar)

Ja, tyvärr så verkar det inte som att man kan stänga av ena fläkten. Det kan man ju iofs tycka är vettigt, kanske. Man vill ju inte äventyra kortets hälsa. Nu sjunger det ju dock på sista versen, så att amputera den sjuka delen skulle ju för min del vara att föredra, som sagt. Klippa sladden vågar jag inte göra, tyvärr. Bra tips annars!

Det roliga är att kortet för tillfället slutat låta alls. Så problemet löste sig självt! Jag vågar dock inte lita på att det lyckliga läget varar en längre tid, så det är väl lika bra att jag ser mig om efter ett nytt kort. Det skulle dock vara trevligt att vänta lite till. Jag är sugen på GTX 1060, men jag väntar hellre tills ASUS Radeon RX 480 släpps, för att se om priset inte pressas lite extra på 1060. Prislappen ligger på del sida av 3000 kronors sträcket. Eller så kör jag helt enkelt på ett RX 480 istället för 1060. Jag väntar ett par veckor till.

Tack för ditt svar!

Skrivet av danwi:

Hej

Jag har ett liknande 280 kort från Asus där jag råkade ut för samma problem. På mitt kort satt mycket riktigt båda fläktarna kopplade till samma don (och antagligen samma controller). Jag gick lite "all in" och bytte fläktar, men visst skulle men teoretiskt kunna klippa sladden till ena fläkten för att få den att stanna. Dock skulle jag INTE göra detta utan att samtidigt underklocka kortet då det genererar en hel del värme, och då som en HÖGST tillfällig lösning.

Ett alternativ kan vara att se om det är någon fläkthastighet där oljudet är minst påträngande och låsa hastigheten till denna...

Det verkar som att ljudet på något mystiskt sätt har avtagit helt. Innan det gjorde det så var ljudnivån förhållandevis ok om jag tryckte in den ena fläkten med fingrarna (fick ha öppet chassi), vilket medförde att ljudet avtog en tid, men för att hålla nere oljudet tillfredsställande mycket så var jag också tvungen att låta fläktarna snurra på ca 10% av maxhastighet. Användaren "jOnÄTÄn" länkade mig till rätt GPU-kylare, så jag antar att jag skulle kunna göra som du och byta ut fläktarna, om jag känner mig äventyrlig!

Tack för ditt svar!

Skrivet av serverfel:

Nej men seriöst. Varför inte... det är bara temporärt.

Ja, det är det ju visserligen, men jag är orolig att jag på något sätt skulle klanta till det och få hela historien att sluta med att jag står och stampar med ett 100% trasigt grafikkort!

Tack för ditt svar!

Skrivet av jOnÄTÄn:

http://www.ebay.de/itm/Asus-direct-CU-II-Kuhler-AMD-290-/2524... Osäker på om det är exakt samma kylare som på ditt kort men fläktarna bör i alla fall vara det? Så köp den och byt fläktarna är ju mycket billigare än ett nytt grafikkort, och det är alltid roligt att fixa saker
Att klippa sladden till den dåliga fläkten fungerar säkert bra men då kan du räkna med att den fläkten som fortfarande snurrar får snurra betydligt snabbare vilket medför högre ljudnivå.

Det var verkligen billigare än jag trodde. Ja, kanske. Lyckas jag med bytet så har jag ju sparat en hel del riksdaler. Helst skulle jag vilja vänta tills grafikkort som GTX 1060 pressats i pris med en hundralapp eller två, så egentligen vore det bäst för mig med att vänta med ett GPU-köp tills höst/vinter. Tills dess kanske jag gör som du rekommenderar. Tack för tipset!

Skrivet av Lothbrok:

inte så at t fläkten kommer emot plasthöljet och därmed orsakar ljudet? Ett 5850 referens jag hade för flera år sedan hade samma problem, pga ålder och att plasten warpats så började fläkten skrapa emot.

Det kan ju faktiskt ha varit det här som orsakade det hela. Som sagt så tycks det dock vara som så att kortet för tillfället upphört med att låta, så just nu låter jag situationen bero. Pillar jag inte på det kanske lyckan håller i sig tills jag köper ett nytt kort. Om inte så finns ju alternativet att själv byta ut fläktarna. Vi får se.

Tack för ditt svar!