Permalänk
Medlem

Passivt kyla 35W TDP

Det lutar åt en i3 6100T (35W TDP) till ett kommande bygge, med chassit Phanteks evolv itx.
I ett försök att göra datorn så tyst som möjligt undrar jag om det kan gå att kyla CPU'n passivt, då den har relativt låg TDP. Alternativet är i3 6100 som är snabbare och billigare (9kr!), men har en TDP på 47W. Om det ändå måste till en fläkt, så väljer jag nog den senare. Eller kan det gå att kyla även 47W TDP passivt, givet att det är någorlunda bra luftflöde i chassit?

Permalänk

jag vet att det är möjligt att kyla 125w passivt med tillräckligt stor kylfläns.

en NH D15 borde kunna kyla en sådan passivt ifall den nu får plats i ett Evolv ITX

Ett tips är att ha något som drar in luft i chassit.

35W borde inte vara några problem att kyla passivt med en D15 även utan fläktar i chassit skulle jag tro.

Säkraste skulle nog vara att sätta i någon form av sensor som känner av när cpun närmar sig typ 80 grader så slås en fläkt på.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

https://www.arctic.ac/eu_en/alpine-11-passive.html

Nu hittade jag inte den på prisjakt, men så billigt kommer du undan.

Om du vill köra passivt så rekommenderar jag verkligen CPU versionen med lägre tdp, gärna också en fläkt som kickar igång när det blir tillräckligt varmt för att få ut/trycka in luft genom chassit.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

https://www.arctic.ac/eu_en/alpine-11-passive.html

Nu hittade jag inte den på prisjakt, men så billigt kommer du undan.

Om du vill köra passivt så rekommenderar jag verkligen CPU versionen med lägre tdp, gärna också en fläkt som kickar igång när det blir tillräckligt varmt för att få ut/trycka in luft genom chassit.

Intressant, och billigt! Jag tänker inte köra helt passivt, men vill gärna minimera antalet fläktar/rörliga delar. Så chassifläkten kommer vara igång. Med "fläkt som kickar igång", menar du en precis på kylaren eller bara generellt, typ chassifläkt? Kylaren är specad för 47 W TDP, så då kanske det fungerar med motsvarande CPU, med chassifläkt alltid igång? Så här ser den ut btw (200mm fläkt!):

Permalänk
Medlem

Jag kör en vanlig 4670k helt ljudlöst i ett node 304 med en vanlig tornkylare och de inbyggda chassiefläktarna på sub 800rpm ^^ och dessförinnan hade jag en i7 920. Det går ganska bra att sänka TDP själv genom att begränsa multipeln samt ev. undervolta lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

Jag kör en vanlig 4670k helt ljudlöst i ett node 304 med en vanlig tornkylare och de inbyggda chassiefläktarna på sub 800rpm ^^ och dessförinnan hade jag en i7 920. Det går ganska bra att sänka TDP själv genom att begränsa multipeln samt ev. undervolta lite.

Jo visst är det så att en bra tornkylare med fläkt är i princip ljudlös. Nu kommer jag inte att köra med en k CPU, så multipeln är låst, men 35/47W TDP ska ju vara en barnlek för de flesta tornkylare.

Jag skulle dock gilla en passiv lösning bättre om det gick: billigare, enklare och konceptuellt trevligare!

Men om en cpu-fläkt tillåter mig att köra 3.7GHz (47W TDP) istället för 3.2GHz (35W TDP) så blir det kanske fläkt ändå. Kanske

Permalänk
Medlem

Om man inte ska klocka CPUn så är det inga problem.

Vi kör 3770k/4770k/4790k/6700k med CoolerMaster 212 passivt på jobbet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

För att förtydliga - menar just att tornkylaren körs utan fläkt med endast de ursprungliga chassiefläktarna igång.

Permalänk
Medlem

@Mikael07: Menar att chassifläkten kan kicka igång eller rampa upp när det behövs.

Det går att köra med de CPUn med högre tdp, men räkna med att det inte blir lika tyst, att fläkten behöver vara igång oftare. Jag har byggt några riktigt tajta m-itx byggen och skillnaden mellan 47 och tretti-nåt watt är rätt stor.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det lutar åt en i3 6100T (35W TDP) till ett kommande bygge, med chassit Phanteks evolv itx.
I ett försök att göra datorn så tyst som möjligt undrar jag om det kan gå att kyla CPU'n passivt, då den har relativt låg TDP. Alternativet är i3 6100 som är snabbare och billigare (9kr!), men har en TDP på 47W. Om det ändå måste till en fläkt, så väljer jag nog den senare. Eller kan det gå att kyla även 47W TDP passivt, givet att det är någorlunda bra luftflöde i chassit?

Inga problem att kyla 35W eller 47W passivt. Bara sätta på en eftermarknadskylare och sedan ta bort fläkten(arna). Du behöver ingen speciell heller. Bara den har någorlunda stor öppen yta mot luft.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell