SSD-enheter under 2,50 kronor per gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErtosuN:

Jag köpte min ocz vertex 4 256 gb för 4000kr när den var ny
Menar ni att jag gjorde en dålig deal?

Jag gav 4600 kr för Intels 160 GB
Har fortfarande kvar den och den har klarat sig flera år längre än två Kingston HyperX 3K på 240 GB.

Kostar att ligga på topp!

Permalänk
Medlem

Oh herre, själv har jag ju kvar min Corsair från 2010 som jag pröjsade 25kr/GB, fullt fungerande än idag!

Permalänk
Medlem

2,50kr/GB ger ett pris på ca:1300kr för en 500GB SSD. Det var vad Samsung tog för sina 850Evo diskar redan i våras, visserligen med rabatter.

Vad jag önskar är diskar på 1,0-2,0 TB till ett pris under 1,5kr/GB för att vilja uppgradera flera år gamla 0,25TB SSD:er.

Sedan första SSD:erna köptes (två OCZ Agility3 60GB) för 3-4 år sedan, har priset sjunkit med en rasande takt.
Båda OCZ diskarna är pensionerade, från OS-disk jobb, för att de rymmer för litet: den ena används som extern USB-disk och den andra för extra lagring i speldatorn (som kör 840Evo 250GB som OS-disk).

Medaljen har en baksida dock.
De stora tillverkarna slänger ut billiga små fläktlösa datorer (Netbooks), med Windows och ChromeOS men av någon elak anledning säljs dom inte med 2,5" HDD/SSD fack, utan små inbyggda minnen på 16-128GB!!

Varför i hela friden! Kan de inte göra plats för billiga 2,5" SSD:er i datorerna som ändå måste ha viss storlek för skärmen och tangentborden.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Det finns "drajvar (min gissning till vad SAOL kommer att kalla dem) men Samsung är bakåtsträvande lika mycket som trafikverket. Motorvägar och bilar som går säkert att använda i 200 blås, blir reglerade till en EU anpassning och internationellt dravel bla bla bla. Vem fan kör en SAAB 96 idag på motorväg? Den byter fil automatiskt vid sidvind.
Samsung tänker säkert likadant, folk klarar sig på 120Gb till 1Tb, och tänker suga marknaden först på konkurrenter eller liknande innan highend bigspace SSD släpps. Det blir lite tokigt.
Vi konsumenter får sitta snällt och titta på ett tag.

Problemet är som allt annat, brist på konkurrens.
Nvidia tar saftigt betalt för sina highend kort de med, och tills någon pressar ner dem, får vi leva med dem. Samsung har ingen anledning att pressa ner priset "på sig själv", även om jag också skulle vilja att de gjorde.

3D NAND skulle vara ute för flera tillverkare redan idag, men Intel/Micron har blivit försenad och gen 1 var inte så lyckad som de hoppades tydligen. Toshiba/Sandisk(WD) ska också ha släppt sin gen 1, men har också valt att vänta till gen 2. Så därför har priserna typ stagnerat...

Vi ser reklam från dessa tillverkare om att deras nya NAND ska "förändra världen", men... var är dem? 64-lagers 10TB "super SSDer" och 1 miljon IOPS har vi sett o hört, men enda jag ser är Micron (Crucials MX300) som har visat sig vara rätt långsam och 750GB är inte direkt... världsförändrande.

Skrivet av Kronvrak:

2,50kr/GB ger ett pris på ca:1300kr för en 500GB SSD. Det var vad Samsung tog för sina 850Evo diskar redan i våras, visserligen med rabatter.

Vad jag önskar är diskar på 1,0-2,0 TB till ett pris under 1,5kr/GB för att vilja uppgradera flera år gamla 0,25TB SSD:er.

Sedan första SSD:erna köptes (två OCZ Agility3 60GB) för 3-4 år sedan, har priset sjunkit med en rasande takt.
Båda OCZ diskarna är pensionerade, från OS-disk jobb, för att de rymmer för litet: den ena används som extern USB-disk och den andra för extra lagring i speldatorn (som kör 840Evo 250GB som OS-disk).

850 EVO kommer nog inte sjunka mycket mer, då dens tillverknings teknik har börjat nå sin undre gräns. Det borde komma nya 48-lager/64-lager osv som fortsätter pressa priset.

Problemet är lite också att 250GB räcker för en del enklare maskiner, tex som inte spelar. Så... den delen av marknaden har börjat mättas. När en marknad mättas så slutar priserna att sjunka då det inte är ekonomiskt lönt att göra dem längre. Så priserna som kommer falla mest i framtiden är de större diskarna, och de kommer till slut hamna som HDD är idag, där pris på 1TB-2TB är typ samma. Men det innebär också att en SSD "lägsta pris" kanske inte gå mycket under "500kr", oavsett kapacitet. Utan att om du vill så kan du köpa en större mer prisvärt.

Nu tror jag inte botten är "exakt" 500kr, men troligen inte långt ifrån, då CopySwede ska ha 80kr, frakten mellan alla ställe lär lätt bli 50kr per enhet i slutändan (då menat alla komponenter för tillverkning + från fabrik till distributör + till butik). Den ska in i en butik som ska lagerhålla den, gå med vinst och betala sin personal, så 50-100kr går där. Sen ska ju tillverkaren tjäna något också och NAND kostar... och sen ska du ha skatt på det. Blir väldigt tajt när man tänker på det. Så 250kr tror jag aldrig de når i en svensk butik iaf.

Där finns dock små prisvärda diskar i 250/500GB området nu, men du får offra prestanda för det, och detta kommer bara bli värre för varje generation. Så frågan är om det är bättre med högre pris och bättre kvalité (hållbarhet, tålighet, prestanda osv) eller att få billigaste möget som kanske håller 2-3 år... där HDD är nu.

Skrivet av Kronvrak:

Medaljen har en baksida dock.
De stora tillverkarna slänger ut billiga små fläktlösa datorer (Netbooks), med Windows och ChromeOS men av någon elak anledning säljs dom inte med 2,5" HDD/SSD fack, utan små inbyggda minnen på 16-128GB!!

Varför i hela friden! Kan de inte göra plats för billiga 2,5" SSD:er i datorerna som ändå måste ha viss storlek för skärmen och tangentborden.

Du säger det själv.... de är gjorda billiga, så billiga som det bara går att göra. Har du sett hur mycket slösat utrymme 2,5" disk är för SSD? Titta på dagens 120-250GB+ SSDer i 2,5" storlek och du ser att det sitter ett pyttelitet kretskort i dem. Tom 1TB behöver inte hela 2,5" platsen idag, så varför i tusan ska de göra datorn dyrare, som gör att alla köper konkurrentens billigare enhet, för att sätta i en dyrare 2,5" enhet?

Det billigaste de kan göra är just det du säger... lödda fast en SSD direkt på moderkortet. Inga kontakter, inga kablar, och de kan köpa dem i bulk från tillverkaren. Samsung har ju gjort en sådan krets som är 512GB stor.. en liten ynklig krets som har kontroller, RAM och 0,5TB SSD allt i ett, vilket är perfekt utrymmesbesparing för dessa tillverkare.

Permalänk
Medlem

@Paddanx

Skrivet av Kronvrak:

2,50kr/GB ger ett pris på ca:1300kr för en 500GB SSD. Det var vad Samsung tog för sina 850Evo diskar redan i våras, visserligen med rabatter.

Vad jag önskar är diskar på 1,0-2,0 TB till ett pris under 1,5kr/GB för att vilja uppgradera flera år gamla 0,25TB SSD:er.

Sedan första SSD:erna köptes (två OCZ Agility3 60GB) för 3-4 år sedan, har priset sjunkit med en rasande takt.
Båda OCZ diskarna är pensionerade, från OS-disk jobb, för att de rymmer för litet: den ena används som extern USB-disk och den andra för extra lagring i speldatorn (som kör 840Evo 250GB som OS-disk).

Medaljen har en baksida dock.
De stora tillverkarna slänger ut billiga små fläktlösa datorer (Netbooks), med Windows och ChromeOS men av någon elak anledning säljs dom inte med 2,5" HDD/SSD fack, utan små inbyggda minnen på 16-128GB!!

Varför i hela friden! Kan de inte göra plats för billiga 2,5" SSD:er i datorerna som ändå måste ha viss storlek för skärmen och tangentborden.

Dold text

He he
Det blev en salig röra av nutid, dåtid och framtid.
2,5" disken på 7mm tjocklek är väl en de facto standard idag.

I framtiden, kanske andra format gör 2,5" SSD:er klumpiga och omoderna, M.2 diskar/kontakterna är ju på frammarsch.
Har redan ett 128GB microSDXC minneskort i surfplattan. Så förstår hur litet utrymme som behövs för 1 eller 2 TB lagring...

Fast med konkurrens från mobiler och surfplattor måste datorer, billiga eller inte, kunna erbjuda flexibilitet och anpassning.
Utbytbara delar som lagring allt efter behov eller behoven ändras.

Antagligen kommer SSD:er utvecklas åt två håll: Det ena är supersnabba diskar för OS och det andra med stor lagring och för lång tid.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

He he
Det blev en salig röra av nutid, dåtid och framtid.
2,5" disken på 7mm tjocklek är väl en de facto standard idag.

I framtiden, kanske andra format gör 2,5" SSD:er klumpiga och omoderna, M.2 diskar/kontakterna är ju på frammarsch.
Har redan ett 128GB microSDXC minneskort i surfplattan. Så förstår hur litet utrymme som behövs för 1 eller 2 TB lagring...

M.2 är nog allt portabel:s nya standard, för som sagt, 2,5" var en standard för HDD, inte SSD. Många laptops idag har fortfarande 2,5" 7mm fack, men du måste då upp i klasser/laptop storlek eller priser för att få dem. M.2 har ofta minst lika bra prestanda som en 2,5", men den kräver betydligt mindre material, vilket = lägre kostnad för tillverkaren. Det är extremt lite vinst, lite intresse (rent konkurrensmässigt, inte "dig" specifikt), för att ge mer än absolut minimalaste priset för en enhet idag.

Titta bara på SSD i sig. Folk i denna tråd bråkar om 100-lappar. "1300 är för dyrt, det måste vara 1000kr" tex. Anser det personligen viktigare att jag får kvalité för de 1300kr, än att jag sparar 300kr. Nånstans måste man spara in dessa pengar, och kvalitén är var detta görs. Så folk får vad de ber om... de får skräp för 1000kr, istället för kvalité för 1300kr.

M.2 vs 2,5" är dock ett sätt att kunna spara några 100kr, utan att kompromissa med kvalité, så det välkomnar jag. Men nånstans kommer även den gränsen, och då måste de spara in på att inte ha någon M.2 kontakt, inget löst kretskort mm, vilket gör att det blir fastlöddat.
Detta gör också att de vet att du måste köpa en större SSD från början, för du kan inte byta det. Så tillverkaren tvingar en att lägga mer pengar, för att egentligen få mindre. Vi har faktiskt bara oss själva att skylla, eftersom vi är så peng-stirrande.

Skrivet av Kronvrak:

Fast med konkurrens från mobiler och surfplattor måste datorer, billiga eller inte, kunna erbjuda flexibilitet och anpassning.
Utbytbara delar som lagring allt efter behov eller behoven ändras.

Håller inte med, med syftning på att allt portabelt i mindre formfaktor idag, dvs mobiltelefonen/ surfplattan, har inbyggt, fastlöddat minne. Du kan i en del, tom de flesta, lägga till Micro-SD kort, men du kan på <0.1% av dem, byta det interna minnet. Så det enda laptops behöver ha, är ett sätt att lägga till mer lagring, vilket de också ofta kan med SD-kort eller liknande, så konkurrerar de utmärkt i den bemärkelsen.

Fler och fler mobiltelefoner verkar dock sakna SD-kort, så även den nivån finns. Det som kan skilja är dock mängden lagring som finns, och som behövs. I en mobiltelefon tex så brukar du sällan se mer än 64GB som högst (i lyx modellen), varav OSet tar kanske 4-8 i absolut värsta fall med appar och allt. På en laptop med Windows så kan 120GB kännas knapert, men du kan inte påstå att OSet i sig tar 50% av den disken, då Windows idag kan få plats på en 60GB enhet. Så när en super billig laptop "bara" har 120GB SSD så är det faktiskt i lyx klassen för mobiltelefon/surfplatta, jämfört.

Skrivet av Kronvrak:

Antagligen kommer SSD:er utvecklas åt två håll: Det ena är supersnabba diskar för OS och det andra med stor lagring och för lång tid.

Håller delvis med dig, speciellt snabba OS diskar och stor lagring, men inte på långlagring.
HDD kommer tyvärr vara vår långlagring i lång tid framöver. Detta pga rent tekniskt nu så jagas lägsta pris per GB, inte längsta lagringstid/media. Mao, SSDs grundläggande teknik är 100% fokuserad på rå prestanda och pris/prestanda, inte maximal toleransnivå.

Jag tror dock att modernt 3D NAND och några år till kommer större SSD (10TB) som kan ligga 1 år utan problem existera, men de kommer att kosta mer än det är värt. Se det som backup-band idag. LTO-band kan ligga 10 år, inga problem. Läsaren kostar en förmögenhet, banden en hel del, men den kan göra det. Lagringshastigheten är långsam även jämfört med HDD, men mer än nog för backup i många fall. Men med SSDers nya prestanda så behövs det snabbare långlagring också.

Jag tror det är HDDns framtid. Att med SMR eller liknande tekniker, kunna lagra större mängder data, pålitligt, offline. Deras läs/skriv hastighet är bättre än alla bandstationer jag vet, samt har användbar söktid jämfört, men samtidigt behöver de rymma mer. Hade HDD idag fortsatt skala till 10TB-20TB+ så hade den haft en framtid redan idag. Jag kan även se 5,25" enheter som vettigt alternativ igen till detta, om jag kan få 25-50TB lagring, pålitligt, med det.

Dock kan MRAM eller liknande teknik till NAND mycket möjligt ta upp HDDns roll i långlagring och ge sig en "lång-lagrings SSD", där data är lagrat på ett mer stabilt sätt. Det är långt kvar i den utvecklingen dock, och de är inte ens i prototyp stadie med produktions exemplar, så...
NAND gaten är i sig själv, är instabil, och måste offra mycket för att bli stabil nog. Med det sagt tror jag säkert att en Samsung 850 PRO eller Intel 750 Pro (eller motsvarande) kan ligga i många år utan dataförlust. Men jädrar vilket lagringspris

Permalänk
Medlem

Samsung 850 EVO Series 1TB för endast 2490 på NetOnNet i Februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Jag gav 4600 kr för Intels 160 GB
Har fortfarande kvar den och den har klarat sig flera år längre än två Kingston HyperX 3K på 240 GB.

Kostar att ligga på topp!

Haha, jag betalade nog bara 3800 för min Intel 160 gigabytes i Maj 2010, den är fortfarande min OS disk med 99% hälsa.
Uppgraderade nyligen med en 500 gigs OCZ TR150 SSD för 990 kronor som speldisk...

Lite skillnad.

Permalänk
Medlem

Det kostar att köpa tidigt. :-)

Skrivet av ErtosuN:

Jag köpte min ocz vertex 4 256 gb för 4000kr när den var ny
Menar ni att jag gjorde en dålig deal?

1997 köpte jag en CD-brännare till min PC.
För 3000 kr. Motsvarar säkert 5000 kr idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Känns som om jag är ensam om att köra endast en klassisk hårddisk i en stationär. Jag har bara plats för en disk och prioriterar utrymme framför hastighet. När 2TB SSD är nere i humana priser kommer jag också ta steget, men som sagt de är inte där än.

inga 5.25 tums platser du kan göra nytta utav ?
finns ju 5.25 adapters till 3.5 storlek och sedan behöver ssd'n inte något särskild plats om du inte flyttar runt på den mycket. min 120 gb disk ligger löst i chassiet heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

inga 5.25 tums platser du kan göra nytta utav ?
finns ju 5.25 adapters till 3.5 storlek och sedan behöver ssd'n inte något särskild plats om du inte flyttar runt på den mycket. min 120 gb disk ligger löst i chassiet heh.

Haha, ja, det är ju ytterligare en sak som är så bra med SSDs, dom är så himla lätta att bara stoppa undan någonstans om man inte har platser över.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

inga 5.25 tums platser du kan göra nytta utav ?
finns ju 5.25 adapters till 3.5 storlek och sedan behöver ssd'n inte något särskild plats om du inte flyttar runt på den mycket. min 120 gb disk ligger löst i chassiet heh.

Nej inga 5.25 platser.

Visa signatur

NO MAAM