Sony presenterar rekommenderat utrymme för Playstation VR

Permalänk
Melding Plague

Sony presenterar rekommenderat utrymme för Playstation VR

Vad som kan ses som både en för- och nackdel är kravet på mycket utrymme med HTC Vive, något som nu också visar sig gälla för Sonys kommande Playstation VR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle nog köpa VR typ för att se på film med men vet inte om det i dagsläget är tillräckligt bra. Då slipper man oroa sig för utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Skulle nog köpa VR typ för att se på film med men vet inte om det i dagsläget är tillräckligt bra. Då slipper man oroa sig för utrymme

Tyvärr för lågupplöst för det idag.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att sub 6kvm kraven var stora alls, men då bor man i hus, kanske kan bli svårare för folk i lägenheter men ett par tre meter kan säkerligen de flesta undvara om man skall ha någon VR lösning. Blir dock säkert svårare för folk som bor hemma hos föräldrarna eller studenter med små boytor etc.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Yta hade nog varit ett mer passande ordval Trodde först det var tal om diskutrymme

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Var helt säker på att min SSD i min Playstation 4 hade för lite utrymme.

§3.3 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om/r3mpuh, överklockare

Permalänk
Medlem

Löjligt många stavfel mm i artikeln. Använder ni ingen stavningskontroll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hänger inte riktigt med, varför skulle man behöva så pass mycket utrymme om de flesta spelen och applikationerna ska spela sittandes?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Varför ska det behövas så mycket utrymme när det handlar om VR?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaimor:

Löjligt många stavfel mm i artikeln. Använder ni ingen stavningskontroll?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte först anmärka på det även jag, men vet själv hur det är att skriva med den "smarta telefonen", men anser att det borde korrekturläsas oftare då jag tycker en del artiklar har väldigt fel formulerad/missvisande rubrik i jämförelse med dess innehåll, som en tidigare artikel idag om Nvidias nya mobila grafikprocessorer ämnade för bärbara/släpbara, där det stod följande i rubriken: "Nvidia lanserar Geforce "Pascal" för bärbara datorer till Gamescom".

Men när man sedan läser i artikeln/nyheten/ryktet som det verkar vara av vad jag kan utläsa(?), så kan man läsa följande: Branschtidningen Digitimes rapporterar att Nvidia väntas släppa Pascal för bärbara speldatorer lagom till årets Gamescom, som pågår den 17–21 augusti i Tyskland. Till evenemanget väntas bland annat partnertillverkarna Asus, MSI, Gigabyte och Clevo visa upp nya designer med den nya Geforce-serien av mobila grafikkort.

Vilket sticker i mina medieögon.

Men det är bara att tänka att det är bara människor, inga robotar (än om jag tycker det är dumt sagt då robotar kan göra "misstag", då det kan vara "buggar" i mjukvaran exempelvis ), vad som helst gör mig gladare än IT-politiska nyheterna som jag numera glatt scrollar förbi i vart fall så jag klagar inte gärna

Än om jag inte kunde låta bli o klaga nu när jag såg ytterligare en lägga märke till stavfelen, men that's life

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

@Exxovion: För att man ska kunna röra sig ingame?

Permalänk
Avstängd

Så hur mycket utrymme behövs det i spellådan? Om nu Sweclockers tar upp frågan, fastän ändå inte.

Visa signatur

What do you want?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hänger inte riktigt med, varför skulle man behöva så pass mycket utrymme om de flesta spelen och applikationerna ska spela sittandes?

Ingen som hänger med eftersom artikelförfattaren i huvud taget inte förstått den information som manualen visar.

SweC borde ta bort den här artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ingen som hänger med eftersom artikelförfattaren i huvud taget inte förstått den information som manualen visar.

SweC borde ta bort den här artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt har artikelförfattaren fel med undantag för den förvirring som uppstod när ordet utrymme användes? Tycker för övrigt att artikeln känns relevant.

Som jag tolkar det behövs ytan om man vill använda tillbehör så som Playstation Move.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

På vilket sätt har artikelförfattaren fel med undantag för den förvirring som uppstod när ordet utrymme användes? Tycker för övrigt att artikeln känns relevant.

Som jag tolkar det behövs ytan om man vill använda tillbehör så som Playstation Move.

Ytan är inte "room scale" spel-yta på samma sätt som tex viven, det är mera typ spacen som kameran behöver ha fri sikt på headset/gamepad/move-kontrollers för att funka bra + ungefär den armbredd du behöver om du tänker att du sitter och fläktar med armarna rakt ut med en move-kontroller i varje hand (alltså ~1.9meter).
Alltså bilden visar mera "den här arean bör du vara inom" än "det här är arean som krävs för alla spel", kolla tex bilder/videos från sonys VR demo-setups från E3 i år, inga av dom förutom möjligtvis farpoint (där man ändå inte går runt) hade några större ytor tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Ytan är inte "room scale" spel-yta på samma sätt som tex viven, det är mera typ spacen som kameran behöver ha fri sikt på headset/gamepad/move-kontrollers för att funka bra + ungefär den armbredd du behöver om du tänker att du sitter och fläktar med armarna rakt ut med en move-kontroller i varje hand (alltså ~1.9meter).
Alltså bilden visar mera "den här arean bör du vara inom" än "det här är arean som krävs för alla spel", kolla tex bilder/videos från sonys VR demo-setups från E3 i år, inga av dom förutom möjligtvis farpoint (där man ändå inte går runt) hade några större ytor tillgängliga.

Exakt så.

Och nyheten, eller snarare det ev problemet, ligger i att man bör vara inom 3 meter från Camera. Eftersom man som regel har Camera i närheten av tvn så är detta ett potentielt problem för de med stora vardagsrum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Ytan är inte "room scale" spel-yta på samma sätt som tex viven, det är mera typ spacen som kameran behöver ha fri sikt på headset/gamepad/move-kontrollers för att funka bra + ungefär den armbredd du behöver om du tänker att du sitter och fläktar med armarna rakt ut med en move-kontroller i varje hand (alltså ~1.9meter).
Alltså bilden visar mera "den här arean bör du vara inom" än "det här är arean som krävs för alla spel", kolla tex bilder/videos från sonys VR demo-setups från E3 i år, inga av dom förutom möjligtvis farpoint (där man ändå inte går runt) hade några större ytor tillgängliga.

Exakt, du beskriver ju det lika bra som artikeln så varför vill du då mena på att artikeln borde tas bort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Exakt, du beskriver ju det lika bra som artikeln så varför vill du då mena på att artikeln borde tas bort?

För att informationen handlar om "fungerar inom detta område" medans artikeln är skriven utifrån "behöver detta utrymme" vilket är två helt skillda saker.

Dvs, själva kärnan i informationen har missförståtts. Vilket Vive snacket redan i ingressen tydligt påvisar.

Och än viktigare, vad som borde lyftas fram är snarare Cameras begränsade aktionsradie, inte det fullständigt självklara utrymmeskravet.

Ja, tas bort kan ju förstås bytas ut mot redigeras...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För att informationen handlar om "fungerar inom detta område" medans artikeln är skriven utifrån "behöver detta utrymme" vilket är två helt skillda saker.

Dvs, själva kärnan i informationen har missförståtts. Vilket Vive snacket redan i ingressen tydligt påvisar.

Ja, tas bort kan ju förstås bytas ut mot redigeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Då tolkar vi artikeln på olika sätt, jag grundar mina resonemang på följande:

CITAT
"I dessa framgår rekommendationer för spelytan med Playstation VR, där ett djup på strax under tre meter (2,98 m) och två meter (1,88 m) på bredden ska behövas för att kunna nyttja VR-headsetet till fullo."

Det som framgår är helt korrekt, instämmer dock att rubriken hade kunnat göras bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Då tolkar vi artikeln på olika sätt, jag grundar mina resonemang på följande:

CITAT
"I dessa framgår rekommendationer för spelytan med Playstation VR, där ett djup på strax under tre meter (2,98 m) och två meter (1,88 m) på bredden ska behövas för att kunna nyttja VR-headsetet till fullo."

Det som framgår är helt korrekt, instämmer dock att rubriken hade kunnat göras bättre.

Det är ett fall av att inte kunna göra en korrekt analys av den info man själv presenterar.

Rubrik och ingress och hela första stycket är helt enkelt på fel spår vilket är mer än tillräckligt för att peka på att hela artikeln inte håller måttet.

Vidare, kärnan med Cinematic mode är förövrigt inte film. Det är att visa "icke VR content" (som förstås kan vara film men likväll något annat, inkl vanliga ps4 spel) så det är tittbart via headsetet.

Så det enda som blev rätt var väl de siffror som är en copy paste från manualen....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Exakt, du beskriver ju det lika bra som artikeln så varför vill du då mena på att artikeln borde tas bort?

Vill bara förtydliga helt i onödan att det inte var jag som sa något om att artikeln skulle tas bort.
Försökte i min post enbart highlighta det som faktiskt står i den länkade bilden (dimensioner som visar vad kameran kan täcka samt text som säger håll dig inom denna yta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Rubrik och ingress är helt enkelt på fel spår vilka borde bytas ut mot något bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man läser hela texten så borde det till synes inte vara några problem att förstå vad författaren vill nå fram. Som jag ser det innehåller texten två fel:

"Sony presenterar utrymmeskraven för Playstation VR"
"Information om vilka krav Playstation VR ställer på spel i rumskala har varit sparsmakat, men ny information pekar på stora krav på spelyta."

Förmodar att orden "krav" och "utrymme" förvirrar för många.

Skrivet av flexm:

Vill bara förtydliga helt i onödan att det inte var jag som sa något om att artikeln skulle tas bort.
Försökte i min post enbart highlighta det som faktiskt står i den länkade bilden (dimensioner som visar vad kameran kan täcka samt text som säger håll dig inom denna yta).

Det har du rätt i, då ingen av er har upplagd profil-bild var det enkelt att förväxla er båda. Ursäktar mitt misstag!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Om man läser hela texten så borde det till synes inte vara några problem att förstå vad författaren vill nå fram. Som jag ser det innehåller texten två fel:

"Sony presenterar utrymmeskraven för Playstation VR"
"Information om vilka krav Playstation VR ställer på spel i rumskala har varit sparsmakat, men ny information pekar på stora krav på spelyta."

Förmodar att orden "krav" och "utrymme" förvirrar för många.

Förvirrar vet jag inte, det är helt enkelt en dåligt skriven artikel.

Återigen. Nära på det ENDA som blev rätt i artikeln var siffrorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Om man läser hela texten så borde det till synes inte vara några problem att förstå vad författaren vill nå fram.

Nu är du naiv... "internet" förstod i huvud taget INTE kärnan i manual informationen. Och varför skulle de när ett antal internet skribenter uppenbarligen heller inte gör det?

Ursprunget till denna artikel är säkerligen den lika dåligt skriva artikeln hos Polygon, som så att säga initierade denna felaktiga vinkling av informationen i manualen:
http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1254747&page=1

Ny spreds samma feltänk vidare till artikelförfattaren och vips så sprids det vidare till nästa individ...och nästa. Därför är det bättre att artikeln, i dess nuvarande form, tas bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför ska det behövas så mycket utrymme när det handlar om VR?

Nej just precis, behöver ju bara en *bioport*

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ipac: Du får gärna förtydliga exakt vad det är du anser vara faktamässigt fel i artikeln. Vi använde felaktigt uttrycket krav istället för rekommendation, och det har korrigerats i artikeln.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas