Skillnad mellan Corsair H60 (v2) och övriga topp-kylare?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan Corsair H60 (v2) och övriga topp-kylare?

Hej!

Har kollat runt på olika prestandatester men blir inte klok på de olika siffrorna. Somliga skriver att skillnaden mellan Corsair H60 (v2) och topp-kylare så som Corsair H100i, Noctua NH-D14/D15 m.fl. är ca 3 grader i full load, medan andra redovisar siffror som påvisar en skillnad mellan 10-20 grader.

Min fråga till er är om man ska förvänta sig en stor skillnad i temperaturer (ca 5-20 grader eller så) mellan H60 i pull-konfiguration med en Noctua NF-A15 fläkt och topp-kylare (så som de ovan) i ett välventilerat chassi, eller om skillnaden är relativt liten/försumbar (1-5 grader)? Är det någon som haft en H60 och bytt upp sig till en bättre kylare som kan kommentera på skillnaden i temperaturer? Ljudnivå spelar ingen roll i detta fall!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har haft en h60 och bytt till h100 och temperaturskillnaden var försumbar. Så här i efterhand så skulle jag nog föredra luftkylt istället för någon av de slutna vattenkylarna, de presterar inte bättre och låter mer + risk för läckage. Ja det skulle vara om man har ett trångt chassie då så att en tornkylare inte får plats.
Nu har jag istället en custom vattenkylning men det är mest för att jag gillar att greja med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Jag har haft en h60 och bytt till h100 och temperaturskillnaden var försumbar. Så här i efterhand så skulle jag nog föredra luftkylt istället för någon av de slutna vattenkylarna, de presterar inte bättre och låter mer + risk för läckage. Ja det skulle vara om man har ett trångt chassie då så att en tornkylare inte får plats.
Nu har jag istället en custom vattenkylning men det är mest för att jag gillar att greja med datorn.

Tack för svar, då vet jag! Jag föredrar luftkylare jag med, men detta är ett specialfall där no-name chassit i fråga som annars är väldigt väl ventilerat endast får plats med en max 60 mm hög tornkylare om man nu inte kapar ena sidoplåten, vilket annars var alternativet. Därav blir valet att köra med en H60 (H80i har för tjock radiator)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Icte:

Hej!

Har kollat runt på olika prestandatester men blir inte klok på de olika siffrorna. Somliga skriver att skillnaden mellan Corsair H60 (v2) och topp-kylare så som Corsair H100i, Noctua NH-D14/D15 m.fl. är ca 3 grader i full load, medan andra redovisar siffror som påvisar en skillnad mellan 10-20 grader.

Min fråga till er är om man ska förvänta sig en stor skillnad i temperaturer (ca 5-20 grader eller så) mellan H60 i pull-konfiguration med en Noctua NF-A15 fläkt och topp-kylare (så som de ovan) i ett välventilerat chassi, eller om skillnaden är relativt liten/försumbar (1-5 grader)? Är det någon som haft en H60 och bytt upp sig till en bättre kylare som kan kommentera på skillnaden i temperaturer? Ljudnivå spelar ingen roll i detta fall!

Tack för hjälpen!

Hejsan,

Det är en skillnad när man kommer upp i större radiatoryta, sen beror det på vad man ska kyla med. Om man har en CPU som inte avger jättemycket värme blir de inte jättestor skillnad mellan en större och mindre.

Men om man däremot kyler en CPU som avger mycket värme så märker man snabbt en större skillnad.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Hej @Corsair Johan!

Tanken är att kyla en gammal i7-3930K som jag skulle tro avger ganska mycket värme under load (den är även överklockad till 4.3 GHz med en Vcore på runt 1.3-1.35V om jag minns rätt). Skulle en H60 v2 kunna kyla denna under 90 grader med Prime95 SmallFFT? Eller är detta önsketänkande?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tex en 4790K hade nog mått bättre av något biffigare som H110 då just de CPUerna lätt blir varma. Beror på prollen helt enkelt och hur mycket man OCar.

Skrivet av soulis:

Jag har haft en h60 och bytt till h100 och temperaturskillnaden var försumbar. Så här i efterhand så skulle jag nog föredra luftkylt istället för någon av de slutna vattenkylarna, de presterar inte bättre och låter mer + risk för läckage. Ja det skulle vara om man har ett trångt chassie då så att en tornkylare inte får plats.
Nu har jag istället en custom vattenkylning men det är mest för att jag gillar att greja med datorn.

Jag känner personligen tvärtom att AIO är det bästa jag gjort för min CPU på länge. Dels slipper man LPX-minnen då man inte har en fet tornkylare som tar upp massa plats, sen ser det snyggare ut med AIO och slutligen tycker jag iaf att det låter mindre. Minns inte vad jag hade för kylare men tror det var en Thermalright Silver Arrow och visst, det var en riktigt bra kylare men mitt nuvarande Corsair H110i GT kyler bättre. Enda riset jag kan ge till Corsair är SP140L fläktarna som ingår, fy bövelen vad de väsnas. Som tur var är radiatorn såpass bra att jag kan köra fläktarna på 850RPM utan att temperaturerna sticker iväg. Vid den hastigheten låter de inte speciellt mycket men ska ändå ta och testa Corsairs nya ML140 fläktar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9