Rapport: "Internetoperatörer tjänar miljarder på piratkopiering"

Permalänk
Skrivet av henkiii:

@Ingetledigtnamn: Finns det över huvud tag något som stöder teorin att en storkunsument av bandbredd är positivt för ISPn?

Ja och nej.

Betalar du per MB är det solklart att ISPn tjänar på att du är storkonsument. Om du å andra sidan betalar flatrate är det torsk om du faktiskt använder all den bandbredd du betalar för. Det de tjänar extra pengar på är de otåliga konsumenterna. Den otålige konsumenten betalar för högre bandbredd för att det skall gå fort att tanka hem Game of Thrones så hen kan se senaste avsnittet direkt och snacka om det på jobbet dagen efteråt. Med 10Mb hade hen kanske inte hunnit få hem avsnittet på kvällen utan varit tvungen att gå upp klockan sex för att hinna kolla på det före fikarasten. Den optimala kunden betalar för hög bandbredd men använder den bara under korta perioder, helst inte alls. Det är otåliga pirater som jag syftar på när jag säger att ISPerna tjänar pengar på piratkopieringen.

Proffstankarna med massor av torrents igång lär kosta rejäla pengar för ISPn. De kunderna skulle de helst vilja slippa.

Skrivet av henkiii:

Statistiskt är det "rimligare" att ISPerna skulle kräva medfinansiering av filmindustrin för att deras tjänster i andrahand konsumerar så mycket bandbredd att kapaciteten i näten är tvungen att byggas ut.

Denna "avgift" skulle ju förslagsvis kunna administreras av ett oberoende organisation, vi kan kalla den Streamswede.

...

Stopp! Ge dem inga idéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anarko:

Måste vara en 3 månaders kampanj eller nåt, gå in på deras hemsida så ser du att det går på 750.

Nope. Kostar 274kr/mån de tre första månaderna och därefter 549kr/mån.

Har hittat flera orter på deras hemsida som har samma priser.
https://www.bahnhof.se/gavle/gavle-stadsnat/12-manader-bindni...
https://www.bahnhof.se/alingsas/alingsas-stadsnat-quadracom/q...
https://www.bahnhof.se/degerfors/degerfors/degerfors-stadsnat...
https://www.bahnhof.se/botkyrka/botkyrka-stadsnat/botkyrka-st...
https://www.bahnhof.se/bjarke-energi/bjarke-energi/bjarke-ene...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av storm72:

Du behöver runt runt 25 Mbps för 4K
Videoövervakning är lite specialområde men de går runt 5-10% av en 100 mbit lina till det gissar jag.
Dropbox, Citrix, patch av OS varför skulle du inte klara detta med 20-100 mbit?

Andra svarade också men var inte precis övertygade på att förklara varför hastigheter över 100 mbit behövs i ett vanligt hushåll.

Tillåt mig att flika in att det krävs 400mbit/s för ÄKTA 4K. Över 500 mbit/s om det är HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anarko:

Måste vara en 3 månaders kampanj eller nåt, gå in på deras hemsida så ser du att det går på 750.

Vet du vad du har för nät? Jag har Degerfors stadsnät och för min del är det följande som gäller.

http://www.ladda-upp.se/bilder/rllwapwdtxaev/

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Tillåt mig att flika in att det krävs 400mbit/s för ÄKTA 4K. Över 500 mbit/s om det är HDR.

Varför citera du mig? De jag svarade på var netflix och youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag själv känner väll att om något skiter sig med burken och man behöver formatera kan ju det vara bra med en bra lina eller vad säger ni?

"Over the last 9 years, you've spent 9270.8 hours playing this selection, which includes 724 items, is valued at $10380.92, and requires 3747.3 GB"

För att installera den samlingen kräver ingen bandbredd am I right?

Skämt åsido, men detta + netflix, origin, hosta TS servrar. Köra YT det går en del och efter 4k skärmen kommer blir det inte bättre....

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en schysst TV för att konsumera piratkoperiat material av högkvalité, så med denna logik borde väl LG få sig en känga också! Nu när jag tänker efter så är största anledningen till att jag har en soffa att jag vill ha någonstans att sitta medan jag konsumerar mitt piratkoperiade innehåll. Så DÖD ÅT IKEA OCKSÅ HELT ENKELT!!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storm72:

Varför citera du mig? De jag svarade på var netflix och youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag vet. Jag menade inte som att du sagt något fel. Eftersom artikeln handlar att mer eller mindre att endast pirater behöver hög bandbredd så vilja jag flika in helt enkelt att det behövs 400 mbit/s för äkta 4K, och anledning till att netflix bland annat endast behöver 25 mbit/s är för att överlag så är bandbredden alldeles för svag hos konsumenten så dom måste komprimera sönder allt fullständigt. Åter igen, det handlade inte om att någon sagt nåt som var rätt eller fel, ville bara belysa behovet att högre bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag har köpt en schysst TV för att konsumera piratkoperiat material av högkvalité, så med denna logik borde väl LG få sig en känga också! Nu när jag tänker efter så är största anledningen till att jag har en soffa att jag vill ha någonstans att sitta medan jag konsumerar mitt piratkoperiade innehåll. Så DÖD ÅT IKEA OCKSÅ HELT ENKELT!!

Glöm inte statens och EU's subventionerade bredbandsutbyggnad. Jisses.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av FRANKxT:

Jag själv känner väll att om något skiter sig med burken och man behöver formatera kan ju det vara bra med en bra lina eller vad säger ni?

"Over the last 9 years, you've spent 9270.8 hours playing this selection, which includes 724 items, is valued at $10380.92, and requires 3747.3 GB"

För att installera den samlingen kräver ingen bandbredd am I right?

Skämt åsido, men detta + netflix, origin, hosta TS servrar. Köra YT det går en del och efter 4k skärmen kommer blir det inte bättre....

Största bekymret vi har i bekantskapen är två tjommar som inte har annat än ADSL när det skall köpas och installeras nya spel. De kompenserar detta med att vara dom enda som har stora hårddiskar i sina spelburkar.. givetvis fick CopySwede ett par hundringar för att dom så klart enligt alla normer kommer piratkopiera och CopySwede ser till att allt från EA till indieutvecklare får sina pengar.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

@storm72:
@issue :

Mjo ni båda skriver vanligt hushåll och privatperson, mitt hushåll är inte direkt normalt, kanske för mycket arbete hemifrån. Ibland händer det att man får köra filöverföring genom, eller om man sitter med flera tunnlar citrix, team och dameware.

Sen sitter också med en backuplösning i privat, med freefilesync som pekar ut mot onedrive o gdrive som tar många gig i månaden.

Härommånaden så installera jag om datorn, i win 10 ser man all data transfer, vilket jag låg över terrabyten i bara spel, endast battlenet, gog, steam, origin.

O alla ovan går segt, på min 100/100 lina. (jag får ut 125/125)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Visst är det trevligt med snabba uppkopplingar och det finns massor med legitima användningsområden för en 100Mbits-lina, men alla ni som är upprörda i tråden var ärliga nu.

Hur många av er kan, med gott samvete, säga att det aldrig kommit piratkopierat material över er lina?

Hur många av er har en snabbare lina just för att komma åt det piratkopierade lite snabbare? Även om kanske inte just du har det, kan du tänka dig att någon annan har det?

I så fall tjänar väl ISPerna pengar på piratkopieringen? Kanske inte miljarder, men de tjänar pengar på piratkopieringen. Punkt. Rapporten har rätt, kanske inte om beloppen, men den har rätt i att ISPerna tjänar pengar på piratkoipieringen. Sluta hyckla och komma med fåniga liknelser.

Jag skulle haft precis samma uppkoppling med eller utan piratkopiering. Säger inte att jag aldrig piratkopierat utan snarare att det inte är en faktor jag väger in. Hade klarat mig bra 1/10 av hastigheten om det handlade om det.
Bandbredden är dock trevlig att ha när den nyttjas till flera saker samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StefanSnabb: normalt och normalt. jag sitter på 69/8 lina, jobbar hemifrån ca 80% via remoteapp. har en egen serverpark med koppling och syncning till Azure. sen den vanliga stremingen/spel online osv som andra.. det enda jag lider av är min upload när DPM syncar till Azure..

folk klarar sig på lägre hastigheter.. sen att man vill ha allt på 1 sekund är en annan femma..
den dagen jag kan få snabbare internet kommer jag beställa det, bara för att.. men mitt liv går inte under idag heller

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedman18:

Så med andra ord har de som gjort rapporten aldrig hört talas om tjänster som steam och netflix ? Med steam kanske man köper typ tio spel åt gången och då vill man kanske kunna ladda ner dom snabbt utan att det tar ett halvt evighet.

Och med Netflix vill man ju kunna byta mellan serier utan att vänta på att buffra en halvtimme för en god kvalité.

Sen finns det alltid spel som World of Warcraft som kräver dig ladda ner 30 GB på en gång, eller vad sägs om när man vill formatera om datorn och behöver ladda ner allt igen? Då vill man inte att det ska ta 1 månad för att få ihop allt igen.

Nja, nej tack till den dystra värld som dessa vinklade "forskare" återger.

Det är bara terrorister och jävla kommunister som använder steam och streaming. Hederliga kapitalister betalar snällt 30€ per gång de vill se en film och sedan blir super glada när det inte fungerar på grund av DRM så de går till bio och betalar igen för en chans att se filmen. Samma med musik. Hederliga personer köper en hel CD för en låt och sedan stödjer CD industrin i stället för att vara äckliga pirater som rippar CD för att kunna lyssna på hårdvara som inte stödjer CD.

I idioternas fantasivärld finns bara får som snällt överför alla sina pengar till de och terrorister som spenderar pengar på annat än hollywoods skapelser.

PS: Det är inga forskare. Man får inte sitta i photoshop och göra sina grafer om man är forskare. För att inte tala om att man måste vara en smula objektiv i sina analyser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är bara terrorister och jävla kommunister som använder steam och streaming.

Hur i helvete fick du den slutsatsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Glöm inte statens och EU's subventionerade bredbandsutbyggnad. Jisses.

glöm inte din router-leverantör heller, utan dem hade brottet inte kunnat genomföras!

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hur i helvete fick du den slutsatsen?

USA = Gillar inte Terrorister och kommunister = War on Terror

USA = Upphovsrätts lobby = Upphovsrätts lobby

USA = War on Terror / War on Upphovsrättsbrott = Två flugor i en smäll?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

@Ingetledigtnamn: Varför tror du skribenterna vill skuldbelägga ISPerna och få det att framstå som om de tjänar multum på att det piratkopieras då?

Permalänk

@Harddrive: Det är uppenbart på vilken sida författarna står när de anänder den felaktiga brottsrubriceringen "stöld" när de pratar om brott mot upphovsrättslagen. Mediamaffians inkomster minskar och de ser ISPer som en möjlig inkomstkälla.

Försöken att stämma privatpersoner har inte fallit väl ut. Det görs för att statuera exempel och avskräcka andra från att piratkopiera men det ger inga pengar att prata om. Om CopySwede kan få det att se ut som om din ISP tjänar stora pengar på piratkopieringen kan det finnas en möjlighet att få ut en avgift, likt kassettskatten, som skall kompensera för "artisternas" uteblivna inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hur i helvete fick du den slutsatsen?

Poes lag?

Permalänk
Medlem

Föga förvånande vore det om CopySwede har en hand i denna "rapporten", med syfte att kunna beskatta internet-trafiken till sin egna förfogan.

Sen är det inte för illegal verksamhet som majoriteten av internetanvändare har snabbare internet-uppkoppling, Nej, det är för (hör och häpna) - för lagliga streaming-siter som Netflix och HBO Nordic, och bland annat Youtube, online-spel och annat.
LAGLIG verksamhet, det vill säga.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Social adekvans och bristande gärningsculpa är vad det handlar om, återigen. Upphovsrättsindustrin fick återigen se domen mot TPB bita dem i arslet, så när de inte kommer åt ISPs juridiskt så går de på politiskt istället. Men det är bara trams.
Vad en ISP tjänar pengar på är att sälja en uppkoppling, inte vad uppkopplingen används till.
"Men pirater använder snabba uppkopplingar".
Say what? Pirater piratar piratmaterial. Ingenstans i svensk lagstiftning mig veterligt anses materialtillverkare, infrastrukturtillhandahållare etc skyldiga eller medskyldiga till ett brott såvida de inte insett eller bort inse att brott förekommer. Detta är vad vi kallar culpa, dvs de har genom att de insett eller bort inse att brottslighet förekommer agerat vårdslöst.
Så, en internetleverantör behöver då ha åsikten att merparten av kunderna har uppsåt till brott, och i så fall är denne ISP vårdslös.
Rimligt?
Hade någon velat ha en sådan lagstiftning? Tänk på vad det innebär.
Många som jobbar med vad det än vara månde kommer kunna bli straffansvariga. Säljer du verktyg? Medhjälp till inbrott. Systembolaget? Medhjälp till misshandel. Bilhandlare? Medhjälp till fortkörning alt. vårdslöshet i trafik alt. vållande till kroppsskada etc. Bilhandel och Systembolag borde dessutom gemensamt kunna hållas ansvariga för rattfylleri.
Låter det korkat? I så fall gör det så för att det är korkat, därav:
Social adekvans: utgör tjänsten (eller vad det nu är) något som har betydelse (positivt) för samhället?
+
Bristande gärningsculpa: Är det orimligt att ansvariga kan bedöma hur mycket tjänsten (eller vad det är) används för olagligheter?
=
Inte ansvarig.

Jag tror de flesta är överens om att detta är en bra ordning i stort i samhället. Ska ISP'er ställas till svars för att vissa användare piratkopierar? Tjänar de pengar på det?
Nej, de i stort sett skiter i anledningen till varför kunder väljer snabbare uppkoppling, ATT kunder väljer snabbare uppkoppling är vad de tjänar pengar på.
Så då frågan varför kunder väljer snabbare uppkoppling, och den kan med fördel ställas till Björn Rosengren (tror jag det var) som tillsammans med Birgersson trummade på för ett starkare, bredare och snabbare nät i Sverige. Alla svenskar skulle kunna få bredband, alla svenskar akulle kunna få snabb uppkoppling. Snabbt, snabbt, snabbt.
Så ska vi verkligen bena ut det ordentligt kan de ju skicka stämningen till Rosengren och Regeringen Persson, för set var det som gjorde det möjligt för operatörerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

men.. alla elbolag då.. dom måste ju tjäna biljooooner ggr mer på piratkopiering än vad bredbandsbolagen tjänar.. ojoj tsk tsk *ironi* *sarkasm*......

Permalänk
Medlem

Skulle politikerna lyssna på detta strunt då blir jag mycket förvånad.

Permalänk
Inaktiv

Det är bra att internetoperatörerna tjänar på det, de skapar ett mervärde i att konsumenter brukar deras tjänst!

Volvo tjänar också miljarder på att förare kör bilar fortare än vägarna tillåter; man känner säkerhet till företaget och på så vis kan man nyttja tjänsten / varan till fullo!
Sweclockers tjänar på att man diskuterar och lär sig om piratkopiering; intjänad reklam genom klickvärde på rubriker; jag lär mig hur jag går till väga

Permalänk
Medlem

Ditt operativsystem bör också hålla koll så du inte gör något dumt.

Citat:

En annan aktör som besitter stor potentiell förmåga att begränsa piratkopiering är företagen
som äger de stora operativsystemen som styr datorer och mobila enheter, exempelvis
Apple, Google och Microsoft....
Producenterna av operativsystemen bör uppmuntras, eller regleras, till att exempelvis
försvåra nedladdning av otillbörligt kopierat material.

http://blackmarketwatch.org/home/wp-content/uploads/2016/07/I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Ditt operativsystem bör också hålla koll så du inte gör något dumt.
http://blackmarketwatch.org/home/wp-content/uploads/2016/07/I...

Vi hade aldrig tolererat att ha övervakningsutrustning i bilen för att se till att vi inte "gör något dumt", eller för den delen, varje gång du går på systemet och köper en pava, få med dig en kontrollant hem som hindrar dig från att langa eller begå något dumt under ruset. Vi hade för den delen heller aldrig accepterat löneövervakning så vi inte använder våra pengar till kriminella aktiviteter, och i alla dessa fall pratar vi konsekvenser som kan innebära allvarlig skada för annans liv och hälsa. Det finns mycket som talar för att fildelningen minskar drastiskt, och rapporter idag kommer från alla håll och visar flera olika utvecklingar. Så, det är inte ostridigt, ingen kan säga att det här är sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen, vilket verkligen i min mening motiverar frågan:
En sådan åtgärd kommer mest tilltala och mest uppskattas av en specifik del av samhället som företräds av en lobbygrupp som står för en åsikt i frågan, så varför "bör" det vara så när vi inte tillåter övervakning inom områden som kan ha en bra mycket allvarligare påverkan på vanliga medborgares liv?

Permalänk
Medlem

Internet hade aldrig varit så stort som det är i dag om det inte vore för piratkopiering varför skulle privatpersoner annars skaffat 10mbt för typ 15 år sedan. idag används bandbredden till mycket mer. men bandbredd hungern kom med piratkopieringen. Det användes indirekt i reklamsyfte att du tjänar snapt in ADSL avgiften bara du laddar ner Xst filmer.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

"Samt att en tredjedel av svenska befolkningen medger att de konsumerar innehåll som film antingen via strömning eller nedladdning."

Begåvad 3:del som bekänner vad dom sysslar med...

Fast både nedladdning och strömmat media finns som helt lagliga tjänster, så man "medger" inte något här. Jag vet inte riktigt vad du är ute efter? Om din poäng är att många piratkopierar, så är min inställning att du har rätt. Jag tror fortfarande inte det finns någon familj som inte piratkopierar, åtminstone sporadiskt. De flesta vet inte ens om det, eller gör åtminstone inte den reflektionen medvetet.

Jag piratkopierade definitivt mer när spelen tog ett par timmar att tanka hem på min 8/1 uppkoppling, än vad jag gjorde när jag skaffade min 100/100 lina, och spelen var nedtankade på en kvart. Som vanligt var det helt enkelt för att de lagliga alternativen inte fungerade bra nog med den sämre uppkopplingen, men i takt med att jag fick bättre bandbredd så blev besväret med lagring större än besväret med väntetiden. I dag kan jag spela vilket spel jag vill, från någon av mina online tjänster, genom att klicka på knappen för installation, och sen gå och pissa. När jag kommer tillbaka är det installerat, patchat till senaste versionen, och mina gamla save's är tillgängliga. Det, och inget annat, är vad som gjort att piratkopiering så sakta dör ut. Bekvämligheten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Så fort det finns EN bra tjänst för filmer och serier lär det dö ännu snabbare! Personligen vägrar jag att ha netflix, hbo, viasat osv osv.. Ge mig en tjänst!

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....