Backblaze redovisar låg felfrekvens för hårddiskar på 8 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Lite synd att de alla är 7200 varvare.

Jasså? jag ser det som ett stort plus på kanten istället.

snabbare disk för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

The time has come! 32gb RAID 0

Blir tufft att hitta så små diskar att du kan köra RAID 0 och bara få ut 32gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Icke att förglömma är att diskarna också körs i miljöer som de ej är anpassade för. I servermiljö utsätts de för vibrationer, värme och annat som går utöver de flesta modellers specifikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Och hur tror du biltillverkare testar sina bilar? på nybyggd, fin och slät motorväg där man aldrig kommer få problem? Med tanke hur skräp dagens lådor är så är servermiljö en bra miljö för test, dagens lådor dämpar inte vibration öht då dom är gjorda utav så lite material som möjligt. Dom är värdelösa

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Verkar inte vara en garanti att man får just HGST Enterprise enligt dina källor. Men trevligt ändå.
Tackar för infon.

Skrivet av anon40704:

@swepiz: Har du DM modellen? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3459497

annars är det inte samma och med det menar jag inte att AS modellen är dålig (jag har ett par själv och tycker det funkar helt ok) men man ska ändå inte förväxla dom. DM modellen är en helt annan disk i en dyrare prisklass.

SweClockers borde ha varit tydligare med det i artikeln kan jag tycka.

det stämde för några månader sedan men jag tror inte man får den sorts disken längre, det fanns några forumtrådar och liknande om det när det var aktuellt.

https://tinkertry.com/liberate-western-digital-8tb-from-exter...

Det är samma disk förutom rotationshastigheten. Vad som sedan står på klisterlappen kvittar iallafall för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon40704:

Jasså? jag ser det som ett stort plus på kanten istället.

snabbare disk för samma pris.

För samma pris, mot vilken då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

annars är det inte samma och med det menar jag inte att AS modellen är dålig (jag har ett par själv och tycker det funkar helt ok) men man ska ändå inte förväxla dom. DM modellen är en helt annan disk i en dyrare prisklass.

Ehm, nja, ST3000DM001 (som jag köpte en hel array full av) var ju kanske den sämsta disken sen IBM 180GXP. Vanvettigt stora failure rates. Jag tvingas väl ta ett banklån för att köpa ett helt gäng andra diskar då webhallen ju bara byter ut disk för disk varje gång en ny går sönder... och det gör de ofta.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Skrivet av Perb:

Blir tufft att hitta så små diskar att du kan köra RAID 0 och bara få ut 32gb.

HAHAHA, ni vet vad jag menar xD

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Endast 68.813 hårddiskar, hur sjutton hittar de den disk som havererat, antar att de får ha karta, kompass och gps.

Mjukvaran säger ifrån klart och tydligt när en disk havererar. I det här fallet säger den rimligtvis att disken sitter i rack X, chassy Y, på position Z. En uttråkad praktikant kan sen gå bort och byta disken, utan att stänga av servern.

Skrivet av Kaine_Uro:

Diskar i servermiljö brukar i regel kylas ned betydligt bättre än vad många diskar i hemmiljö görs.

Nja... Det är nog lite si och så med det. I just Backblazes fall så går diskarna med normala temperaturer, så det torde inte vara varken bättre eller sämre.

Skrivet av Kaine_Uro:

Sedan, monterade i gummiupphängningar så blir vibrationerna mycket mindre också.

Man får anta att de kör på sin senaste variant av chassina, som har många förbättringar över tidigare varianter, just för att minska vibrationer. Men det går inte att komma ifrån. 45-60HD's som arbetar simultant skapar en vibrationsrik miljö som inte liknar något en disk i hemma miljö råkar ut för. Staplar man sen 10-12 chassin på höjden, så får man en konstant vibrerande miljö som absolut är ett problem man inte har hemma. gummiupphängningar, eller inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Diskar i servermiljö brukar i regel kylas ned betydligt bättre än vad många diskar i hemmiljö görs.

Sedan, monterade i gummiupphängningar så blir vibrationerna mycket mindre också.

Så förutom skrivning/läsning så är förutsättningarna bättre för diskarna i serverhallarna.

Dock arbetar inte heller en vanlig disk hemma hos Svensson i full load 24/7 vilket har stor betydelse, inte bara att diskarna konstant arbetar utan även för att dom då körs 24/7. Man kan ju undra varför Blackblaze överhuvudtaget använder diskar som inte är skapta för en servermiljö, pengar kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Diskar i servermiljö brukar i regel kylas ned betydligt bättre än vad många diskar i hemmiljö görs.

Sedan, monterade i gummiupphängningar så blir vibrationerna mycket mindre också.

Så förutom skrivning/läsning så är förutsättningarna bättre för diskarna i serverhallarna.

Jag har själv använt chassin från Backblaze (version 4), diskarna är inte upphängda i nån gummi inte, de är i själva verket bara fastsatta i SATA/Strömportar på en skena. Det är allt. luftgenomflödet i chassina är dock väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dock arbetar inte heller en vanlig disk hemma hos Svensson i full load 24/7 vilket har stor betydelse, inte bara att diskarna konstant arbetar utan även för att dom då körs 24/7. Man kan ju undra varför Blackblaze överhuvudtaget använder diskar som inte är skapta för en servermiljö, pengar kanske?

Jag minns att jag läste för några år sedan att dom hade gjort en utvärdering och kommit fram till att Enterprise-diskar inte var värt det. De höll ungefär lika bra och kostar flera gånger så mycket.

Istället har dom byggt en miljö som har diskhaverier med i beräkningarna; redundans och disklådor som gör det enkelt att byta diskar.

Att de kör konsumentdiskar i en miljö som är hårdare än de är gjorda för tycker jag är utmärkt, de hårdtestar diskar och delar sen glatt med sig av resultatet till oss.

Edit: Källa

Permalänk
Medlem

Hmm.. Låt er inte luras av rubriken!
Den låga felfrekvensen är uppmätt under perioden 1'a April 2016 till 30'e Juni 2016, det är endast en period på 3 månader (ett kvartal). Dom flesta har nog sina diskar bra mycket längre än 3 månader
Lista nr2 är den som visar felfrekvens för en längre period, något som jag personligen ser som viktigare och mer rättvisande.

Försökte att rangordna efter högsta spridning, men är rädd att det blir lite rörigt

MFG Model Size 20160401-20160630 20130410-20160630 Spridning (Låg/Hög)
HGST HMS5C4040BLE640 4TB 0,53 0,40 0,30/0,60
HGST HDS5C3030ALA630 3TB 0,98 0,80 0,70/1,00
HGST HMS5C4040ALE640 4TB 0,11 0,98 0,70/1,20
HGST HDS5C4040ALE630 4TB 0,15 0,98 0,70/1,20
Seagate ST6000DX000 6TB 1,07 1,40 0,90/1,90

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dock arbetar inte heller en vanlig disk hemma hos Svensson i full load 24/7 vilket har stor betydelse, inte bara att diskarna konstant arbetar utan även för att dom då körs 24/7.

Fast att de är igång 24/7 har visat sig inte ha speciellt stor betydelse. Däremot är arbetsbelastning med mycket "slumpmässiga" läs och skrivningar något som sliter rätt hårt på grejerna... Som vilken NAS som helst, med aktiva torrents. Det är skalan det här sker på, i Backblaze regi, som är rena döden.

Skrivet av Friterad:

Man kan ju undra varför Blackblaze överhuvudtaget använder diskar som inte är skapta för en servermiljö, pengar kanske?

Kanske? De har gått ut med, och sagt klart och tydligt, att konsument-diskar är det billigaste sättet att uppnå det resultat be vill uppnå, och att de därför använder konsument-diskar. Det är 100% fråga om lönsamhet. Och någon undran behöver inte kvarstå.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

För att många kan sig blint på sådan här statistik.
Enligt mig är det de bästa diskarna jag använt.

Jo men precis, lite så känner jag med.
46st diskar räcker inte för att generalisera ett sådant problem.

Ni får nog läsa artikeln noggrannare, detta är inget test de visar bara statistik för sina diskar och de köper in de diskar de lättast får tag i vilket är Seagate.

Permalänk
Medlem

Känns helt ok att jag valt Seagate ST4000DM000 diskar som ersättare till mina WD 2TB diskar som börjar närma sig EOL efter totalt 4år kontinuerlig drift. Seagates 2-3TB diskar hade ju ett mindre bra rykte .

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast att de är igång 24/7 har visat sig inte ha speciellt stor betydelse. Däremot är arbetsbelastning med mycket "slumpmässiga" läs och skrivningar något som sliter rätt hårt på grejerna... Som vilken NAS som helst, med aktiva torrents. Det är skalan det här sker på, i Backblaze regi, som är rena döden.

Kanske? De har gått ut med, och sagt klart och tydligt, att konsument-diskar är det billigaste sättet att uppnå det resultat be vill uppnå, och att de därför använder konsument-diskar. Det är 100% fråga om lönsamhet. Och någon undran behöver inte kvarstå.
B!

Att de arbetar 24/7 är en viss skillnad mot en disk som knappt arbetar, eller inte arbetar lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Icke att förglömma är att diskarna också körs i miljöer som de ej är anpassade för. I servermiljö utsätts de för vibrationer, värme och annat som går utöver de flesta modellers specifikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kaine_Uro:

Diskar i servermiljö brukar i regel kylas ned betydligt bättre än vad många diskar i hemmiljö görs.

Sedan, monterade i gummiupphängningar så blir vibrationerna mycket mindre också.

Så förutom skrivning/läsning så är förutsättningarna bättre för diskarna i serverhallarna.

En sak ni båda inte tänker på, som är mycket mer intressant än om det blir en liten vibration nån gång, är vad för typ av raid de kör, hur diskarna faktiskt används, filsystem och så vidare.

Sen tror jag aldrig att jag har sett enterprise disklådor med gummiupphängningar, det är högst ovanligt eller icke förekommande skulle jag vilja säga, tänk efter nu, disklådorna sitter i stora jävla rack som totalt väger flera hundra kilon, tror ni seriöst att det börjar vibrera? Av vadå? För att en annan disk spinner lite extra? Nja, högst osannolikt!
Det är större risk att diskar pajar p.ga strömspikar, återbyggnad av raid osv osv.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Att de arbetar 24/7 är en viss skillnad mot en disk som knappt arbetar, eller inte arbetar lika mycket.

Fast, om du tittar efter, så ser du att jag adresserade det...

Skrivet av trbo:

Sen tror jag aldrig att jag har sett enterprise disklådor med gummiupphängningar, det är högst ovanligt eller icke förekommande skulle jag vilja säga, tänk efter nu, disklådorna sitter i stora jävla rack som totalt väger flera hundra kilon, tror ni seriöst att det börjar vibrera? Av vadå? För att en annan disk spinner lite extra? Nja, högst osannolikt!
Det är större risk att diskar pajar p.ga strömspikar, återbyggnad av raid osv osv.

Om du kan ha överseende med att här ser ut som fan, är du välkommen att komma och göra en fallstudie här. Jag har "bara" 350 kilo, ungefär, i skåpet.

MKS (?) rackskåp med glasdörr, ca 120kg.
Eaton 9130 RM 1 st, ca 20 kg
9130 EBM RM, 4st, ca 120kg.
Chieftech UNC-410S-B, 3 st, ca 45kg

305kg, till vilket det kommer en 24 portars switch, en patchpanel, hårdvaran till 3 datorer i Chieftech chassina, 1 skärm, en 4 portars KVM-switch, en HP-X310 headless server, en Netgear ReadyNAS NV+, (v1) lite täckplåtar och hyllplan... Utan vidare 350 kilo, troligen närmare 400. Med undantag för SSD'erna, så kan du utan vidare känna när diskarna jobbar. För att göra det riktigt enkelt är det bara att köra ett slumpmässigt läs och skrivtest. Var gång läsarmen far fram och tillbaka kan du höra det om du lyssnar riktigt noga, och du kan definitivt känna en reaktion i skåpet... Det är inte på något sätt så att skåpet svajar fram och tillbaka, men det är helt klart märkbart. Det blir mindre märkbart om man kör energisnåla diskar, och motsatsen är sann för högprestanda, och enterprice diskar.
Det är inte utan anledning som en av de största skillnaderna mellan konsument-diskar, och enterprice är vilken teknik man använder för att känna av, och motverka vibrationer.

Vill du komma och testa, rekommenderar jag att du tar med en egen disk, så du inte behöver vara orolig för att jag har valt en disk som är värsting vibrerande. Vilken 7200rpm, eller mer, disk som helst, duger.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clint Eastwood:

Det är samma disk förutom rotationshastigheten. Vad som sedan står på klisterlappen kvittar iallafall för mig.

var fick du den informationen från? hittade du på den själv?

Det finns mycket fler skillnader än bara rotationshastigheten..

http://www.seagate.com/www-content/product-content/hdd-fam/se...
http://www.seagate.com/www-content/datasheets/pdfs/desktop-hd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast, om du tittar efter, så ser du att jag adresserade det...

Om du kan ha överseende med att här ser ut som fan, är du välkommen att komma och göra en fallstudie här. Jag har "bara" 350 kilo, ungefär, i skåpet.

MKS (?) rackskåp med glasdörr, ca 120kg.
Eaton 9130 RM 1 st, ca 20 kg
9130 EBM RM, 4st, ca 120kg.
Chieftech UNC-410S-B, 3 st, ca 45kg

305kg, till vilket det kommer en 24 portars switch, en patchpanel, hårdvaran till 3 datorer i Chieftech chassina, 1 skärm, en 4 portars KVM-switch, en HP-X310 headless server, en Netgear ReadyNAS NV+, (v1) lite täckplåtar och hyllplan... Utan vidare 350 kilo, troligen närmare 400. Med undantag för SSD'erna, så kan du utan vidare känna när diskarna jobbar. För att göra det riktigt enkelt är det bara att köra ett slumpmässigt läs och skrivtest. Var gång läsarmen far fram och tillbaka kan du höra det om du lyssnar riktigt noga, och du kan definitivt känna en reaktion i skåpet... Det är inte på något sätt så att skåpet svajar fram och tillbaka, men det är helt klart märkbart. Det blir mindre märkbart om man kör energisnåla diskar, och motsatsen är sann för högprestanda, och enterprice diskar.
Det är inte utan anledning som en av de största skillnaderna mellan konsument-diskar, och enterprice är vilken teknik man använder för att känna av, och motverka vibrationer.

Vill du komma och testa, rekommenderar jag att du tar med en egen disk, så du inte behöver vara orolig för att jag har valt en disk som är värsting vibrerande. Vilken 7200rpm, eller mer, disk som helst, duger.
B!

Det behövs inte B! Jag har gjort nog med studier i jobbet för att veta att det inte spelar någon roll, om diskar skulle gå sönder av att sitta i något som står still, då skulle alla behöva byta diskar hela tiden!
Jag har säkert bytt över 1000 diskar själv, men då är det också i miljöer där diskarna går väldigt hårt hela tiden, sen har jag sett diskar som rullat 10+ år och fortfarande är felfria.
Att enterprise diskar håller bättre kontra vad du betalar för, det är det nog få som faktiskt håller med om, finns ju skit på enterprise sidan också, som rasar hela tiden
Sen är det ju så att det är oundvikligt att diskar går sönder, alla diskar går sönder till slut, det är bara en tidsfråga!

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Skrivet av anon40704:

var fick du den informationen från? hittade du på den själv?

Det finns mycket fler skillnader än bara rotationshastigheten..

http://www.seagate.com/www-content/product-content/hdd-fam/se...
http://www.seagate.com/www-content/datasheets/pdfs/desktop-hd...

Vad fick du input till ditt svar till mig ifrån? Hittade du på den själv? Gör om, gör rätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clint Eastwood:

Vad fick du input till ditt svar till mig ifrån? Hittade du på den själv? Gör om, gör rätt.

Jag trodde vi pratade om skillnaderna mellan AS och DM modellen eftersom du citade mitt inlägg om det. Gör om gör rätt

Permalänk
Skrivet av anon40704:

Jag trodde vi pratade om skillnaderna mellan AS och DM modellen eftersom du citade mitt inlägg om det. Gör om gör rätt

Haha, även om en del av ditt svar som jag citade var riktat till "min" disk så borde jag kanske klippt den andra delen. Å andra sidan kanske du kan komma ihåg vem/vad du svarar på. Tror vi båda får göra om, göra rätt. Hehe.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte komma ihåg när jag senast såg ett så urbota korkat sätt att presentera statistik på.

Vem fan bryr sig om den sammanlagda tiden diskarna körts totalt? Vad har det för relevans hur länge diskarna körts SAMMANLAGT?
Och hur räknar de ut det, har de kört varje disk i ungefär 93 dagar?
Ett underlag på 197 diskar vs. flera tusen av de andra modellerna känns också väldigt oseriöst.
"Den här vägen är farlig för det senaste året har det körts flera miljoner km/h här och de tre hundra tusen bilarna har kört flera ljusår!"

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag kan inte komma ihåg när jag senast såg ett så urbota korkat sätt att presentera statistik på.

Vem fan bryr sig om den sammanlagda tiden diskarna körts totalt? Vad har det för relevans hur länge diskarna körts SAMMANLAGT?
Och hur räknar de ut det, har de kört varje disk i ungefär 93 dagar?
Ett underlag på 197 diskar vs. flera tusen av de andra modellerna känns också väldigt oseriöst.
"Den här vägen är farlig för det senaste året har det körts flera miljoner km/h här och de tre hundra tusen bilarna har kört flera ljusår!"

Det är faktiskt så man brukar presentera driftsdata och allt möjligt. En väg kan mycket väl klassas enligt olyckor per körd kilometer eller olyckor per körd timme. Bilar brukar alltid testas till "fel per x km" innan släpp, osv. Det är fullt rimligt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag kan inte komma ihåg när jag senast såg ett så urbota korkat sätt att presentera statistik på.

Vem fan bryr sig om den sammanlagda tiden diskarna körts totalt? Vad har det för relevans hur länge diskarna körts SAMMANLAGT?
Och hur räknar de ut det, har de kört varje disk i ungefär 93 dagar?
Ett underlag på 197 diskar vs. flera tusen av de andra modellerna känns också väldigt oseriöst.
"Den här vägen är farlig för det senaste året har det körts flera miljoner km/h här och de tre hundra tusen bilarna har kört flera ljusår!"

Mja, skulle precis som i inlägget ovan vilja påstå att det är ett bra sätt att presentera statistik på.

  • Man bryr sig om hur länge diskarna körs då man vill veta genomsnittslivslängden på diskarna innan dom kan beräknas fela. Om en disktyp har dåliga komponenter och felar efter halva tiden jfn annan disk så är det klart relevant information.

  • Det kan räknas ut på många sätt men dels utifrån hur länge disken varit igång (disksubsystem håller disken kontstant snurrande av en del anledningar) och då kan dels disksubsystemet berätta hur länge disken var aktiv. Även diskarna innehåller viss statistik.

  • Ett underlag på 197 disk vs flera tusen ger bättre statistisk grund för enheten med flera tusen diskar, men ett snitt på 197 diskar kan fortfarande vara av intresse. Det är nog av den anledningen dom anger hur många diskar statistiken baseras på.

och för att bemöta:
"Den här vägen är farlig för det senaste året har det körts flera miljoner km/h här och de tre hundra tusen bilarna har kört flera ljusår!"

Ponera att vi har två vägsträckor på 10km var och det passerar 10,000 bilar varje dag. Alltså körs det 100,000km per vägsträcka och dag.
Vägsträcka 1 har 10 olyckor per dag (10,000km/10 olyckor=1000km per olycka) och vägsträcka 2 har 100 olyckor per dag (10,000km/100 olyckor = 100km per olycka). Personligen skulle jag föredra att köra på vägsträckan som har 1000km i snitt mellan olyckorna då den statistiskt sett är betydligt säkrare. Det ger oxå information till trafikverket eller liknande att man kanske skall se över varför det sker betydligt mer olyckor på den ena sträckan än den andra, och vad som kan göras för att göra den sträckan säkrare.
Genom att räkna olyckor per "körd km" har man fortfarande jämförbara siffror även om den ena sträckan plötsligt körs av betydligt fler bilar.
...
så personligen tycker jag inte det är så urbota korkat sätt att presentera statistik på, men jag är idel öra att höra hur du hade velat ha den istället.