Permalänk

Är denna överklockning OK?

Har aldrig överklockat tidigare, men testade nu att överklocka med Asus AI Suite, 5-way Optimization.

Har en i7 6700k med ett Asus Z170-A mobo.

Jag stoppade i förtid då jag tyckte att temperaturerna blev lite höga (90c), men det var enligt HWMonitor, enligt AI Suite var högsta tempen 73, så jag blir lite fundersam.

Men tänkte mest bara höra så denna överklockning är OK så inget börjar brinna eller så

Bild på överklockningen

EDIT: Har en Noctua NH-D15 kylare

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ugh, det slår ju i 1.4 på volten. Skulle inte rekommendera att överstiga 1.35, men alla system är olika. Dock är det processorn som åker på stryk

Testa ASUS RealBench och se vad du får för temperatur. Det är vad ASUS själva använder för att stresstesta sina konfigurationer.

Permalänk
Medlem

Lite hög vcore men funkar absolut, körde du något stresstest och fick 73 eller vad det vid vanligt spelande? Om det var under ett stresstest så behöver du inte oroa dig

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Ai Suite på min visar ca 10c lägre än varmaste kärnan (jämfört med CoreTemp)

Permalänk
Skrivet av beejac:

Ugh, det slår ju i 1.4 på volten. Skulle inte rekommendera att överstiga 1.35, men alla system är olika. Dock är det processorn som åker på stryk

Testa ASUS RealBench och se vad du får för temperatur. Det är vad ASUS själva använder för att stresstesta sina konfigurationer.

Mjo tyckte volten var lite hög jag med, men är den farligt hög?

Ska testa Realbench

Skrivet av ante9224:

Lite hög vcore men funkar absolut, körde du något stresstest och fick 73 eller vad det vid vanligt spelande? Om det var under ett stresstest så behöver du inte oroa dig

Jag körde precis Cinebench R15 och då toppade Package 78c. Är det en ok temp? Har inte spelat något efter överklockningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Om du stoppar stresstestet i förtid på grund av för höga temperaturer skulle jag definitivt klassa den överklockningen som misslyckad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Om du stoppar stresstestet i förtid på grund av för höga temperaturer skulle jag definitivt klassa den överklockningen som misslyckad.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt så har jag aldrig överklockat förut, så det var väl av ren "feghet" jag stoppade. Programmet ska väl stoppa själv när den upptäcker för höga temps.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag körde samma auto-klockning på min (Asus AI suite 3), den tuggade genom en massa tester och efter att allt var klart kom den fram till 4.8 GHz var bäst på min.
Ibland ser jag att vcore går upp mot 1.4V en stund.
Har kört Aida64 stresstest en lång tid. Inga problem.
Inte haft några problem med något program, spel eller nåt, så det verkar helt ok.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Har kört Aida64 stresstest en lång tid. Inga problem.

Prova Vermintide, riktig överklocksdödare. Haft flera settings som rullat perfekt i stresstest och benchmarks i flera timmar och knappt klarat EN bana Vermintide, så när det funkar att spela en timme vet jag att det är bombsäkert.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Asus Realbench fick jag inte igång, stod att jag saknade OpenCl.dll.

Har spelat Star Wars Battlefront (Max grafik 1440p) i ungefär 20 min nu och tempen gick till 78 max. Det är väl ok?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Dagens cpu:er drar ner hastigheten om temperaturen blir för hög. En typ av failsafe.
Risken är inte så stor att nån går sönder. Om du däremot märker att allt plötsligt blir väldigt slött och hackigt, bör du skaffa bättre kylning, då cpun stänger ner sig.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har själv nyligen överklockat för första gången. Använde intel extreme tuning utility först. Klarade stresstest i tre timmar.
Testade occt och det kraschade inom 8 sekunder fyra ggr på raken. Detta med ramminnena på 1333 MHz för att utesluta dessa. Använde occt uteslutande efter det. Klarade över 16 timmars test via occt och spelat efter det utan krascher. Lite av min ynka erfarenhet av överklockning.

Permalänk
Skrivet av JD:

Dagens cpu:er drar ner hastigheten om temperaturen blir för hög. En typ av failsafe.
Risken är inte så stor att nån går sönder. Om du däremot märker att allt plötsligt blir väldigt slött och hackigt, bör du skaffa bättre kylning, då cpun stänger ner sig.

Jo precis, har ju Noctua NH-D15 vilket jag hört ska vara den bästa luftkylaren som finns. Men jag är inte helt hundra om kylpastan sitter som den ska, därav kanske högre temps än vad de borde vara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av donpipino:

Asus Realbench fick jag inte igång, stod att jag saknade OpenCl.dll.

Har spelat Star Wars Battlefront (Max grafik 1440p) i ungefär 20 min nu och tempen gick till 78 max. Det är väl ok?

78c enligt vad? om det är enligt AI Suite så är det för högt, är det enligt HWmonitor i kärnorna så är det OK

AI Suite mäter heatsprederns tempratur, HWmonitor, coretemp, realtemp m.f program mäter i kärnorna.

90c + 1.4volt är lite mycket
Tror att om du kör lite handpåläggning efter AI Suite klockningen, dvs sänker volt lite till ca 1.35-1.38v så blir det kanske bra, AutoOC brukar trycka på med lite onödigt mycket volt.

Vad kör du med för kylare på CPU?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Min ligger 35-40 idle
Nåt random spel 50-65 (hoppar en del).
Rejält pressad 72 typ (hoppar en del).

Har inte haft några problem hittills.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

78c enligt vad? om det är enligt AI Suite så är det för högt, är det enligt HWmonitor i kärnorna så är det OK

AI Suite mäter heatsprederns tempratur, HWmonitor, coretemp, realtemp m.f program mäter i kärnorna.

90c + 1.4volt är lite mycket
Tror att om du kör lite handpåläggning efter AI Suite klockningen, dvs sänker volt lite till ca 1.35-1.38v så blir det kanske bra, AutoOC brukar trycka på med lite onödigt mycket volt.

Vad kör du med för kylare på CPU?

78 enligt HWMonitor, var 78 Package men kärnorna var runt där också.

Jag använder Noctua NH-D15.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av donpipino:

78 enligt HWMonitor, var 78 Package men kärnorna var runt där också.

Jag använder Noctua NH-D15.

Ja då är det OK, kolla över spänningen något bara kanske...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Ja då är det OK, kolla över spänningen något bara kanske...

Om jag låter spänningen vara såhär, vad kan hända då? Antar att CPUn får lite kortare livstid?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av donpipino:

Om jag låter spänningen vara såhär, vad kan hända då? Antar att CPUn får lite kortare livstid?

Något kortare, men bör hålla några år iallafall.

Det som kan hända på lite sikt brukar vara att den efter en tid inte går att klocka lika mycket.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Holy Crap! Startade igång Aida64 stress test. När jag tog Stress CPU enbart så gick processorn max upp i 76 c.

Efter en kvart så stoppade jag och kryssade i Stress FPU och tryckte Start. Efter 2 sekunder gick tempen upp till 96 grader så jag avbröt direkt!

EDIT: Läste att om man kryssar i FPU så testar den ännu mer extremt, men 96C kändes inte riktigt bra.

Känns som att något inte är som det ska?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem

lite väl hög spänning kan jag tycka... jag kör 4.7ghz just nu med min 6700k med 1.34 tror jag de var, dock kör jag custom vattenkylningsloop, är aldrig över 65 grader tom under sommaren

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av donpipino:

Känns som att något inte är som det ska?

Ju högre voltspänning din CPU matas med desto mer energi kan den dra, och det gör att den också utvecklar mer värme. Automatisk överklockning kan skjuta i ganska rikligt med voltspänning ibland, ofta mer än vad som egentligen behövs eller är rimligt - och då blir det hutlöst varmt vid max belastning. Det är det som är lurt bara.

Vill du överklocka tycker jag att du ska ta dig tiden att läsa dig till hur du gör det manuellt istället, då slipper du sånt här. 6700k är inget läskigt chip att peta med heller, och det är jättepopulärt så det finns säkert 100-tals resultat bara här på forumet att stjäla i princip rakt av och prova.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Ju högre voltspänning din CPU matas med desto mer energi kan den dra, och det gör att den också utvecklar mer värme. Automatisk överklockning kan skjuta i ganska rikligt med voltspänning ibland, ofta mer än vad som egentligen behövs eller är rimligt - och då blir det hutlöst varmt vid max belastning. Det är det som är lurt bara.

Vill du överklocka tycker jag att du ska ta dig tiden att läsa dig till hur du gör det manuellt istället, då slipper du sånt här. 6700k är inget läskigt chip att peta med heller, och det är jättepopulärt så det finns säkert 100-tals resultat bara här på forumet att stjäla i princip rakt av och prova.

Grymt, tack för tipset

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H