Permalänk
Medlem

rumstemperatur och dator

Hej!

Jag hoppas att jag har postat i rätt avdelning nu

Jag har en HP Prodesk 490 G2 med i7 CPU. Jag köpte nyligen ett nytt skrivbord på Ikea. Modellen heter "Hemnes" där man kan sätta in den stationära datorn i ett sidoskåp med dörr. temperaturen i rummet ligger omkring på 25C (det är ju sommar!)

När datorn har varit igång 2-3 timmar är temperaturen inne i skåpet (där datorn står) runt 32C (skåpsdörren stängd). Jag blev lite orolig kring temperaturen. Har ett program som känner av temperaturen på CPU och den ligger på runt 38-43C.

Jag har kollat på datorns specifikation på HP's hemsida och enligt den står det "14° to 158°F, operating (-10° to 70°C, operating)" så jag uppfattar det som det inte skall vara några problem med de temperaturer jag har. Någon med bra erfarenheter om temperaturer och datorer?

Permalänk
Medlem

Jag hade inte varit bekväm med det. Det är när datorn belastas som värmen genereras. Kan fungera för surf möjligtvis.

Permalänk
Medlem

@jocke92:

Jag tror nog det är bäst att hålla skåpsdörren öppen när jag använder datorn. Temperaturen sjönk från 32C till 28C på 10 minuter med öppen dörr.

Permalänk

alternativt att du öppnar "väggen" på baksidan av skåpet. så luften som trycks ut vanligtvis baktill åker direkt från skåpet

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

När man pratar temperaturer så är det viktigaste att du inte går över 70 grader den kan klara det en längre tid men kommer under tiden ta skada, 50 grader vid maximal belastning är ett bra riktmärke hoppas det löser sig.
Lycka till

Permalänk
Medlem

38-43 utan belastning är tvärlugnt om kylningen är ok när belastningen ökar, se bara till att hålla koll och testa med något som sätter rejält med press på den så du vet hur högt det klättrar och till viss del hur fort. Det är mer det som är intressant.

50 grader maxtemp är en korkad utopi som du inte behöver ta på allvar. Folk snöar in för mycket på temperaturer.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Masyve:

38-43 utan belastning är tvärlugnt om kylningen är ok när belastningen ökar, se bara till att hålla koll och testa med något som sätter rejält med press på den så du vet hur högt det klättrar och till viss del hur fort. Det är mer det som är intressant.

50 grader maxtemp är en korkad utopi som du inte behöver ta på allvar. Folk snöar in för mycket på temperaturer.

Håller med dig, alla tittar för mycket på temperaturer idag.

Belasta cpu ordentligt, går den stabilt så kör på. Det är ju inte så att du kör på den tempen 24/7 direkt så det är ingen fara även om du skulle nå de "70" graderna.

För lite referens så har jag alltid klockat mina cpu´r och de ligger då när max tempen med tex Prime95 på i flera timmar och jag har aldrig behövt byta cpu pga att den blev för het. Är den stabil i Prime95 så brukar det vara okey, och cpu blir inte idag så hårt belastad i spel och annat som i tex Prime95.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

38-43 utan belastning är tvärlugnt om kylningen är ok när belastningen ökar, se bara till att hålla koll och testa med något som sätter rejält med press på den så du vet hur högt det klättrar och till viss del hur fort. Det är mer det som är intressant.

50 grader maxtemp är en korkad utopi som du inte behöver ta på allvar. Folk snöar in för mycket på temperaturer.

Helt rätt. Plussar ditt inlägg där. I idle så är dessa temperaturer ofarliga. Komponenterna är utvecklade för att klara betydligt högre temperaturer än så.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Om skåpet är helt oventilerat, dvs som det verkar på bild enligt länk nedan.
Så har du osannolikt låga temperaturer, hur mäter du dem? (Dvs vilket program)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70245725/#/5028214...
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/series/20068/

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Om skåpet är helt oventilerat, dvs som det verkar på bild enligt länk nedan.
Så har du osannolikt låga temperaturer, hur mäter du dem? (Dvs vilket program)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70245725/#/5028214...
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/series/20068/

Det är ett hål uppe i hörnan, där man drar igenom kablar.
Dörren är inte så tät heller.

Men såga upp fler hål vid sidan om kabel hålet, då syns inte hålen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Klart du inte ska stirra dig blind på temperaturerna, allt är riktlinjer man bör hålla sig efter jag har hör talas om enligt mig idioter som klockat sina cpuer så hårt med så dålig Kylning att vid hård belastning har de legat på en 85 och utan belastning ca 65. Alltså helt okej men tänk själv vad tråkigt när/om cpun går åt skogen. Pengar rakt ner i sjön. Ska du ha en 24/7 dator så tänk på max temp ska du ha en dator du startar och kör lite då och då, ja pröva dig fram speciellt om du känner att det är värt att köpa ny processor om den skulle gå åt skogen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barabostrom:

Klart du inte ska stirra dig blind på temperaturerna, allt är riktlinjer man bör hålla sig efter jag har hör talas om enligt mig idioter som klockat sina cpuer så hårt med så dålig Kylning att vid hård belastning har de legat på en 85 och utan belastning ca 65. Alltså helt okej men tänk själv vad tråkigt när/om cpun går åt skogen. Pengar rakt ner i sjön. Ska du ha en 24/7 dator så tänk på max temp ska du ha en dator du startar och kör lite då och då, ja pröva dig fram speciellt om du känner att det är värt att köpa ny processor om den skulle gå åt skogen

Min ligger ständigt runt 65-70 grader när jag spelar, vilket lätt kan bli en 6-8 timmar per dygn ibland det dubbla. Min förra gjorde det i 4 år utan att bli sliten, sitter just nu i en annan burk då jag vill ha det "senaste".

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

@13ers3rk: som jag säger man gör som man vill men risken ökar oerhört att cpun går sönder över 70 grader och den brukar prestera bättre om den ligger under, men absolut känner man att man har pengar att lägga ut varför inte lägga pengarna på vettig kylning som en custom loop istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barabostrom:

@13ers3rk: som jag säger man gör som man vill men risken ökar oerhört att cpun går sönder över 70 grader och den brukar prestera bättre om den ligger under, men absolut känner man att man har pengar att lägga ut varför inte lägga pengarna på vettig kylning som en custom loop istället?

Tjänar ju inget på att dra ner tempen på processorn så en custom loop är ju helt onödig, dessutom vinner jag inte mer prestanda på att den går kallare heller. Processorn är redan klockad till 4999Mhz och högre än så behöver jag inte gå. Du får gärna länka fakta till det du säger angående temperaturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

@13ers3rk: alltså gör som du vill men läser du teknisk data så är ultimat temp mellan -10 till +70 på skyline, alltså är den ultimata tempen 30 grader men utan någon typ av kylanläggning så är det svårt att nå sådana temperaturer.

Sen om du tror att processorn mår bra utav att köras i 70 grader dag ut och dag in så är det upp till dig det är då inget jag tycker någon ska rekommendera, för skulle processorn gå sönder så är det både tråkigt och dyrt.

Jag har pillat med datorer sedan jag va liten och jag har aldrig hört att det är bra för datorn att få utstå för höga temperaturer, vad du gör med din dator är upp till dig. Men att följa Intels egna rekommationer är vad jag i första hand skulle säga att någon följa.

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt vilket inlägg du började hitta på saker men det spelar ingen roll, det har aldrig varit snack om att köra 70 grader vid maxlast och även om det var det så är det där Intel sätter garantigränsen för sina idiotiskt långa livstider på CPU:er, går den varmare då och då håller det fortfarande längre än en dator är relevant.

Snubben har en färdigbyggd HP-burk för 8-9000kr och du börjar snacka om custom vattenkylning och måltemp på 50 grader i samma tråd? Det låter snarare som att du kollat på Jayztwocents i ett par månader och bytt kylare typ. Du förstör bara för OP med såna här skräcksagor.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barabostrom:

@13ers3rk: alltså gör som du vill men läser du teknisk data så är ultimat temp mellan -10 till +70 på skyline, alltså är den ultimata tempen 30 grader men utan någon typ av kylanläggning så är det svårt att nå sådana temperaturer.

Sen om du tror att processorn mår bra utav att köras i 70 grader dag ut och dag in så är det upp till dig det är då inget jag tycker någon ska rekommendera, för skulle processorn gå sönder så är det både tråkigt och dyrt.

Jag har pillat med datorer sedan jag va liten och jag har aldrig hört att det är bra för datorn att få utstå för höga temperaturer, vad du gör med din dator är upp till dig. Men att följa Intels egna rekommationer är vad jag i första hand skulle säga att någon följa.

Om ultimat temp är mellan -10 och +70 så hade dom ju inte satt en gräns på 100 grader innan processorn börjar throttla, eller 130 grader innan den stänger ned systemet på grund utav överhettning. Länka mig denna "tekniska data" som säger att man ska köra processorn på overkliga 30 grader under load.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barabostrom:

@13ers3rk: alltså gör som du vill men läser du teknisk data så är ultimat temp mellan -10 till +70 på skyline, alltså är den ultimata tempen 30 grader men utan någon typ av kylanläggning så är det svårt att nå sådana temperaturer.

Sen om du tror att processorn mår bra utav att köras i 70 grader dag ut och dag in så är det upp till dig det är då inget jag tycker någon ska rekommendera, för skulle processorn gå sönder så är det både tråkigt och dyrt.

Jag har pillat med datorer sedan jag va liten och jag har aldrig hört att det är bra för datorn att få utstå för höga temperaturer, vad du gör med din dator är upp till dig. Men att följa Intels egna rekommationer är vad jag i första hand skulle säga att någon följa.

Var är denna tekniska data? 70, till och med upp mot 80 grader är fullt normala temperaturer för en fullt arbetande processor att komma upp i, med standardkylaren som Intel skickar med sina egna processorer kan de till och med bli varmare än så. Självklart är lägre temperatur bättre men 30 grader? Lycka till utan kylning med flytande kväve eller fasändring, du är inte ens realistisk.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har inte varit inne på ett tag i tråden men ser att det kommit många svar.

Jag tog bort dörren till sidoskåpet och temperaturen för CPU har legat "normalt" mellan 35-40 grader. Skåpet har ett hål uppe i höger hörn för kablage samt en öppning på runt 5cm nere på bottenplattan (längst in i skåpet).

Vad jag förstår på svaren i tråden så skulle jag kunna sätta tillbaka dörren och ha den stängd när datorn är på?. Jag mätte innan när dörren var stängd att temperaturen uppgick till 45 grader men sjönk till 38 efter en stund. Är en temperatur på 50grader (exempel) på CPU OK?.

Det känns lite som något saknas på skrivbordet nu när dörren är borttagen Jag har försökt googla om detta skrivbord och ha en dator påslagen och ha dörren stängd men hittar absolut inga träffar på detta. Egentligen konstigt eftersom skrivbordsmodellen är väldigt vanlig.

Det hade varit fint att kunna sätta tillbaka dörren igen. Vad säger ni, vågar jag?

Permalänk
Hedersmedlem

Temperatur under "tomgång" är inte intressanta. 50 grader är mer än okej för en processor men väldigt högt för att vara under tomgång där de flesta ligger under 40 grader. Det vittnar ju om att temperaturen lär gå upp ganska rejält så fort datorn måste börja arbeta. Håll koll på hur temperaturerna ser ut då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visserligen ett Define R4-chassi med fläkt i botten, men jag borrade ett stort hål i möbelns främre botten direkt under chassits placering samt öppnade upp ett avlångt hål ovanför kabeldragningshålet i möbelns inre högersida. Dessa ingrepp är ej synliga. Vet ej om det blev några avgörande skillnader i temperaturer utan gjorde det av vana och just för att datoranvändaren inte skall behöva komma ihåg att öppna dörren när det renderas semestervideo eller liknande processintensivt.

Kommenterar din tråd eftersom möbeln det gällde är samma/likvärdig.

Vet inte hur det är med ditt chassi men ett par hål i främre botten en liten bit innanför dörren samt ett par extra i toppen baktill/innersida torde under alla omständigheter göra susen.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Jag har gjort liknande som dussin ovan.
Borrat med cirkelborr underifrån för att tillföra luft, och sen samma sak på baksidan för kabeldragning. (gammeldags skrivbord) Hade inte spelat med instängd dator.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barabostrom:

@13ers3rk: som jag säger man gör som man vill men risken ökar oerhört att cpun går sönder över 70 grader och den brukar prestera bättre om den ligger under, men absolut känner man att man har pengar att lägga ut varför inte lägga pengarna på vettig kylning som en custom loop istället?

Källa? Det handlar snarare om vilken spänning processorn kör än om temperaturen skulle vara runt 70-80C. Så är väldigt skeptisk till det påståendet.

Om du har en rumstemp på ca 22C så brukar dessa vara ganska normala temperaturer och inget din processor kommer ta skada av. (OBS Intel förstås)

80C Hot
70C Warm (Heavy Load)
60C Norm
50C Norm (Medium Load)
40C Norm
30C Cool (Idle)

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Impact-of-Temperat...

Citat:

Oddly, we have found that the thermal limit for both Turbo Boost and thermal protection on Intel CPUs to be right at 100 °C - which makes it very convenient to remember. In other words, until the CPU hits 100 °C you should see 100% of the CPUs available performance. Once you starting hitting 100 °C, however, the CPU will start throttling back to keep itself from overheating
While there may be a tiny performance difference between a CPU running at 30 °C and one running at 95 °C, our testing has found that the difference is miniscule. In fact, even after running benchmarks dozens of times the difference is so small that it is essentially nonexistent.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II