Permalänk

Temp på i7 4770k med H55 kylare

Hej! Var lite nyfiken på om det här är normala temps eller behöver man göra något åt saken?
Idel ca 40c
Load 75~80-85c

Oc till 4.2 ghz

Det känns mycket när jag läst om vad andra får för
Temp, men vet inte hur jag ska åtgärda det.

Tack i förhand!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Samvardet:

Hej! Var lite nyfiken på om det här är normala temps eller behöver man göra något åt saken?
Idel ca 40c
Load 75~80-85c

Oc till 4.2 ghz

Det känns mycket när jag läst om vad andra får för
Temp, men vet inte hur jag ska åtgärda det.

Tack i förhand!

Låter helt normalt. Som temps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Spänning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Samvardet En 4770k är varm redan från början, därför intel gjorde en refresh och släppte 4790k

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Spänning?

Skickades från m.sweclockers.com

1.22

Permalänk
Skrivet av joole:

@Samvardet En 4770k är varm redan från början, därför intel gjorde en refresh och släppte 4790k

Så den är ingen dröm att klocka med..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Samvardet: Ingen dröm nej, men den går att klocka men du får räkna med lite högre temperaturer. Vad har du för temperaturer under vanligt spelande?

Permalänk
Skrivet av joole:

@Samvardet: Ingen dröm nej, men den går att klocka men du får räkna med lite högre temperaturer. Vad har du för temperaturer under vanligt spelande?

Igår körde jag Rocket league då låg den på 75-80C
Men kör jag något tyngre så borde det vara annorlunda.. Inte testat än
Skickades från
m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Samvardet: Det du kan börja med är ju sätta om kylaren med splittny pasta för att utesluta eventuella felmontering. Alltid bra att börja någonstans.

Permalänk
Skrivet av joole:

@Samvardet: Det du kan börja med är ju sätta om kylaren med splittny pasta för att utesluta eventuella felmontering. Alltid bra att börja någonstans.

Tänkte göra det, fick ett nytt mobo på garanti så var tvungen att montera allt från scratch.. Det lustiga var att min H55 gurglade i ett par minuter sen lät den som vanligt..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Samvardet:

Hej! Var lite nyfiken på om det här är normala temps eller behöver man göra något åt saken?
Idel ca 40c
Load 75~80-85c

Oc till 4.2 ghz

Det känns mycket när jag läst om vad andra får för
Temp, men vet inte hur jag ska åtgärda det.

Tack i förhand!

det är aningen högre än vad min 4670k i 4.2 @ 1.2 är med min silverstone fläkt, men förmodar att datorer går varmare på sommaren då jag inte har den oc:ad atm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

@Samvardet: Gurgel, mycket möjligt luftbubblor som snurra runt osv innan det stabilisera sig med vätskan.

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

det är aningen högre än vad min 4670k i 4.2 @ 1.2 är med min silverstone fläkt, men förmodar att datorer går varmare på sommaren då jag inte har den oc:ad atm.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej! Känns som att sluten v-kylning är så där..

Permalänk
Skrivet av joole:

@Samvardet: Gurgel, mycket möjligt luftbubblor som snurra runt osv innan det stabilisera sig med vätskan.

De jag anade med, men när något inte låter som det brukar så börjar man fundera 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Samvardet:

Okej! Känns som att sluten v-kylning är så där..

Nja, se ifall du kan hitta någon som har en likgiltig setup och se vad hens temperaturer är.
Borde finnas antingen någon här på sweclockers eller på något annat forum.
Ifall tempsen inte är ungefär samma så bör du nog titta igenom hur allting sitter ihop med kylningen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

Nja, se ifall du kan hitta någon som har en likgiltig setup och se vad hens temperaturer är.
Borde finnas antingen någon här på sweclockers eller på något annat forum.
Ifall tempsen inte är ungefär samma så bör du nog titta igenom hur allting sitter ihop med kylningen!

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade något, en som har typ samma som jag men ligger runt 30 idel och 60-65 load fram kom inte om han hade OC..

Permalänk
Skrivet av Samvardet:

Hittade något, en som har typ samma som jag men ligger runt 30 idel och 60-65 load fram kom inte om han hade OC..

Du kan testa att stänga av ocn och köra datorn ett tag, då datorer kan bli väldigt varma under sommarhalvåret

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Testa loaden men något riktigt program för det så att CPUnj går på 100% sen kollar du även vad volten ligger på under load.

En grej som kan göra att din går så pass varmt kan oxå vara att du har väldigt varmt på ditt rum kanske?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.