Problem med RAM instalation av 2x 4GB XMS3 Corsair.

Permalänk

Problem med RAM instalation av 2x 4GB XMS3 Corsair.

Hej jag har nyligen köpt 2x 4GB XMS3 Corsair som jag hade tänkt byta ut med mitt uråldriga som jag har just nu som är ett Kingston 4GB DDR3 1333 MHz. Men när jag instalerar in dem 2 nya så kommer jag bara fram till Boot screen och kan inte ens ta mig fram till BIOS..

Mitt moderkort är ett ASUS P7H55-M LX vilket jag läste skulle kunna hantera upp till 8GB RAM.
Och sen så skriver jag alla andra specs jag har för jag vet inte vad som behövs för att lösa problemet...

GPU: Geforce GTX 980

CPU: Intel(R) Core(TM) i5 650 @@3.20GHz

Och jag har Microsoft Windows 10 Home som operativsystem.

Jag har ingen koll på datorer och frågar därför om hjälp här tack på förhand!

//NUhma1338

Permalänk
Medlem

prova med en sticka i taget o se om det funkar med någon, om så är fallet så är en av dom förmodligen defekta. Har du tryckt ner dom så dom sitter ordentligt?

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk

@HaggeMan: Båda jacken funkar med det gamla RAM-minnet, tryckte också ner dem så det klickade till.
Jaha visste inte att det bara stödjer 1333 MHz det lär ju vara det isånnafall. skulle du kunna skicka länk på vart du läste det är du snäll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuhma1338:

@HaggeMan: Båda jacken funkar med det gamla RAM-minnet, tryckte också ner dem så det klickade till.
Jaha visste inte att det bara stödjer 1333 MHz det lär ju vara det isånnafall. skulle du kunna skicka länk på vart du läste det är du snäll?

Tror jag blandade ihop två minnen, därav jag tog bort editen lika snabbt
Båda portarna kan funka med dom gamla minnena men kolla med dom nya en i taget, portarna är säkert ok men stickorna kanske inte är de ett ganska vanligt problem

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk

@HaggeMan: Det du skrev är förmodligen rätt med tanke på att mitt gamla funkar och det är 1333 MHz 4Gb, köper och testar imorgon och kan uppdatera då!

Permalänk

Problem löst

@HaggeMan: Det du skrev och tog bort var helt korrekt. Köpte samma fast med 1333 MHz istället och det funkar utmärkt! tack för hjälpen!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuhma1338:

@HaggeMan: Det du skrev och tog bort var helt korrekt. Köpte samma fast med 1333 MHz istället och det funkar utmärkt! tack för hjälpen!!!!

Gott att de löste sig!

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk

@HaggeMan: Märkte dock nu att det står 8GB RAM (3.97 användbart).....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuhma1338:

@HaggeMan: Märkte dock nu att det står 8GB RAM (3.97 användbart).....

har du 64-bitars operativsystem? isf kan det va orsaken

Hittade detta på deras hemsida: When installing total memory of 4GB capacity or more, Windows 32-bit operation system may only recognize less than 3GB. Hence, a total installed memory of less than 3GB is recommended
https://www.asus.com/se/Motherboards/P7H55M_LX/specifications...

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av HaggeMan:

har du 64-bitars operativsystem? isf kan det va orsaken

Hittade detta på deras hemsida: When installing total memory of 4GB capacity or more, Windows 32-bit operation system may only recognize less than 3GB. Hence, a total installed memory of less than 3GB is recommended
https://www.asus.com/se/Motherboards/P7H55M_LX/specifications...

Jag vet att jag har Windows 64-bitars operativsystem.. Har läst lite här och där och det är många som snackar om ett liknande problem och då höjer dem frekvenser och hur mycket volt som används. Gjorde som dem gjorde för att se alla värden genom att ladda hem ett program som heter CPU Z och det ända som jag tyckte såg skumt ut var att det stod 666 MHz istället för 1333MHz mwn som sagt jag vet ju ingenting om datorer och vågade inte fortsätta som dem gjorde med massa överklockning och sånt + att jag inte tror min BIOS har någon överklockning funktion...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuhma1338:

Jag vet att jag har Windows 64-bitars operativsystem.. Har läst lite här och där och det är många som snackar om ett liknande problem och då höjer dem frekvenser och hur mycket volt som används. Gjorde som dem gjorde för att se alla värden genom att ladda hem ett program som heter CPU Z och det ända som jag tyckte såg skumt ut var att det stod 666 MHz istället för 1333MHz mwn som sagt jag vet ju ingenting om datorer och vågade inte fortsätta som dem gjorde med massa överklockning och sånt + att jag inte tror min BIOS har någon överklockning funktion...

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är utanför min kunskap egentligen men iaf när de kommer till grafikkort så tar man alltid minnet x2, kanske är samma när det gäller RAM? 666x2= 1332 så isf stämmer ju detta
Prova att uppdatera BIOS? Som sagt detta är utanför min kunskap tror jag =/

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av HaggeMan:

Detta är utanför min kunskap egentligen men iaf när de kommer till grafikkort så tar man alltid minnet x2, kanske är samma när det gäller RAM? 666x2= 1332 så isf stämmer ju detta
Prova att uppdatera BIOS? Som sagt detta är utanför min kunskap tror jag =/

Testar när jag kommer hem, uppdatering kommer..

Skickades från m.sweclockers.com