Läcktesta vattenkylning med cpu strömkabeln i?

Permalänk

Läcktesta vattenkylning med cpu strömkabeln i?

Hallo!

Är nästan klar med renoveringen av min dator och är på gång att sätta samman vattenkylningsloopen igen. Problemet är dock att med mitt nya moderkort kommer det bli EXTREMT svårt att plugga in 8 pin kontakten till cpu strömmen efter jag är klar med läcktestandet då en koppling och slang är i vägen.
Funderar därför på att koppla in cpu strömmen nu och göra läcktestet med den i. Jag kommer naturligtvis göra som vanligt med gemet i 24 pin kontakten för att inte dra ström genom resten av systemet.

Kommer detta funka tror ni eller kommer cpun ta skada av att få strömförsörjning när resten av moderkortet inte får det?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem

Är inte ditt nätaggregat modulärt? För då kan du ju dra ur kabeln ur agget istället

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Medlem

Sitter inte 8 pin högst upp på moderkortet? Bara att luta låda så slang kopplingarna ligger lägre om inte du har hål i radiatorn.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Kan man inte testa med ett separat nägagg också? Eller bör man göra de på datorns? Frågar för är snart i samma sits, men ja har modulärt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Skrivet av Jaghatai:

Är inte ditt nätaggregat modulärt? För då kan du ju dra ur kabeln ur agget istället

Bra idé! Tyvärr är agget bara halvmodulärt och cpu strömkabeln är en av de fasta. Ska se om jag kan använda en av de modulerna för att driva cpu och de fasta för grafikkorten istället. Tack för tipset!

Skrivet av Jygge:

Sitter inte 8 pin högst upp på moderkortet? Bara att luta låda så slang kopplingarna ligger lägre om inte du har hål i radiatorn.

Det är en av kopplingarna från radiatorn i taket som ligger precis framför där 8pin kontakten ska in, så funkar inte att luta och trixa tyvärr.

Skrivet av ddog:

Kan man inte testa med ett separat nägagg också? Eller bör man göra de på datorns? Frågar för är snart i samma sits, men ja har modulärt

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör inte ha detta bekymmer om du har ett fullt modulärt nätaggregat. Gör som Jaghatai föreslog och koppla ur cpu strömkabeln från agget så får inte cpu ström.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC