Dags för ny speldator, 20k budget, funderingar

Permalänk
Medlem

Dags för ny speldator, 20k budget, funderingar

Hej,

Som titeln antyder är jag i slängarna att köpa mig ett nytt teknologiskt underverk och söker information för att guida mig igenom silikon djungeln.

Jag kommer spela inte hålla på med media redigering. Jag har gjort en draft på inet och jag har 20 000kr i budgeten men det hade varit trevligt att hamna under budgeten då dom pengarna kan gå till en skärm vid ett senare inköp.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9603795/dator-draft-1-5

Det ända som är "låst" på listan är chassi och cpu kylaren. Byggde en dator åt min bror och blev förälskad i båda två. Dom funderingar jag har är, kommer det vara värt med ett 1080 vs 1070? Vilket ram hade du rekomenderat och när det kommer till moderkortet är det plast detaljerna man betalar för vs ett z170 pro gaming?

Har jag utelämnat något men svarar så fort jag kan på eventuella frågor.
Tack för att ni delar med er av den kunskap och erfarenhet ni har.

Mvh MrZalgo

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt en dator för 20k med ett 1080 hade jag kört på i7 istället, finns för cirka 800 kr mer än priset i din lista för i5.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Skrivet av MrZalgo:

Hej,

Som titeln antyder är jag i slängarna att köpa mig ett nytt teknologiskt underverk och söker information för att guida mig igenom silikon djungeln.

Jag kommer spela inte hålla på med media redigering. Jag har gjort en draft på inet och jag har 20 000kr i budgeten men det hade varit trevligt att hamna under budgeten då dom pengarna kan gå till en skärm vid ett senare inköp.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9603795/dator-draft-1-5

Det ända som är "låst" på listan är chassi och cpu kylaren. Byggde en dator åt min bror och blev förälskad i båda två. Dom funderingar jag har är, kommer det vara värt med ett 1080 vs 1070? Vilket ram hade du rekomenderat och när det kommer till moderkortet är det plast detaljerna man betalar för vs ett z170 pro gaming?

Har jag utelämnat något men svarar så fort jag kan på eventuella frågor.
Tack för att ni delar med er av den kunskap och erfarenhet ni har.

Mvh MrZalgo

Hade tagit bort den mekaniska disken och tagit 500+ gb SSD istället, blir samma pris. Men du har 2x mer SSD utrymme

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk

Kundvagnen ser helt okej ut. Men om du vill att inet monterar alltihopa åt dig får du lägga till 800 sek ytterligare.

Dessutom om du vill hamna en bra bit under budgeten: Istället för att köpa ett nytt Gtx 1080 för 7500 sek, köp ett begagnat Gtx 970 för 1500-1700 sek eg här på Swecklockers marknad.

Saken är den att om du har en 1920 x 1080 skärm så är ett Gtx 1080 totalt overkill, räcker med ett Gtx 970 för att maxa det mesta i den upplösningen. Spara då istället 6k som du kan lägga om ca ett halvår, då har AMD släppt sina Vega kort i topp segmentet, med lite tur så har Nvidia släpt efterföljaren till gtx 1080 (går rykten om det) och du får betydligt mer kapacitet för mindre pengar.

Personligen har jag valt den ovanstående lösningen,fast beror på vilken skärm du har i dagsläge, hur länge du tänker behålla den, samt vilka spel du spelar. GTX 1060 för 2800 sek känns även det som ett mycket starkt kort, klarar alla spel i 1920 x 1080 galant.

Lycka till!

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga några kronor på en i7 istället, skippa snurran och köra bara ssd.
I övrigt ser det bra ut.
Jag skulle definitivt köpa grafikkort från nya serien, klart det kan komma nya senare, men det gör det ju alltid. Lägger du 20k på en ny burk, skulle jag aldrig köpa ett gammalt grafikkort.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tycker din kundvagn ser bra ut!

GPU:
Överväg att köpa ett 1070! För att i 1080p så får du ca 20fps mer(med en i7 6700k). Med en i5 skulle vissa cpu krävande spel kunna begränsa ett gtx1080. Välj därför en i7 och ett 1070 tycker jag. Så kan du byta gpu om några år igen utan att byta plattform...

Gällande moderkortet så är det i huvudsak ljudkortet som skiljer. Lite bättre på maximus korten.
Men även överklockning är bättre på maximus. Pro gaming är mer plug and play...
Skillnaden mellan hero och hero alpha är att du kan ha intel 750 ssd i alpha.
Kommer du överklocka och bryr dig om ljud köp hero. Om inte, köp Pro gaming.

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

Jag hade nog hellre gått på 1070, med en i7 och något billigare moderkort, samt endast SSD + eventuellt någon lagringsdisk.

Typ:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9605148/speldator

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Hade nog sparat på moderkortet och tagit i7 för samma pengar. Frågan är vad du får släppa skippa på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

Hade tagit bort den mekaniska disken och tagit 500+ gb SSD istället, blir samma pris. Men du har 2x mer SSD utrymme

Sant vet inte varför jag skulle behöva så mycket lagring egentligen, mest en reflex. tack.

Skrivet av Betlomanus:

Kundvagnen ser helt okej ut. Men om du vill att inet monterar alltihopa åt dig får du lägga till 800 sek ytterligare.

Dessutom om du vill hamna en bra bit under budgeten: Istället för att köpa ett nytt Gtx 1080 för 7500 sek, köp ett begagnat Gtx 970 för 1500-1700 sek eg här på Swecklockers marknad.

Saken är den att om du har en 1920 x 1080 skärm så är ett Gtx 1080 totalt overkill, räcker med ett Gtx 970 för att maxa det mesta i den upplösningen. Spara då istället 6k som du kan lägga om ca ett halvår, då har AMD släppt sina Vega kort i topp segmentet, med lite tur så har Nvidia släpt efterföljaren till gtx 1080 (går rykten om det) och du får betydligt mer kapacitet för mindre pengar.

Personligen har jag valt den ovanstående lösningen,fast beror på vilken skärm du har i dagsläge, hur länge du tänker behålla den, samt vilka spel du spelar. GTX 1060 för 2800 sek känns även det som ett mycket starkt kort, klarar alla spel i 1920 x 1080 galant.

Lycka till!

Monteringen gör jag helst själv inte nog med att det är sjukt roligt utan man får det som man vill och man kan inte skylla någonting på någon annan. Datorn jag precis byggt till min bror har 1060 kortet och det är utmärkt i 1080p verkar som ett riktigt nice kort. Jag kommer köpa en 4k skärm med största sannolikhet för att vara lite framtidssäker men kommer nog att spela i 1440 det låter kanske konstigt men som jag fattar det klarar inte 1080 kortet mer än runt 30-45 fps i dom flesta spelen nu ändå när man drar på fullt, jag har inte ens börjat läsa på ordentligt om 4k och skärmar än men det känns inte så nödvändigt med 4k idag innan marknaden och utvecklare har landad lite. tack.

Skrivet av JD:

Jag skulle lägga några kronor på en i7 istället, skippa snurran och köra bara ssd.
I övrigt ser det bra ut.
Jag skulle definitivt köpa grafikkort från nya serien, klart det kan komma nya senare, men det gör det ju alltid. Lägger du 20k på en ny burk, skulle jag aldrig köpa ett gammalt grafikkort.

ja nya grafikkort kommer hela tiden men slänger knäcke disken. Sätter upp en NAS av gammalt skräp jag har hemma ifall jag behöver extra lagring. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Jag hade nog hellre gått på 1070, med en i7 och något billigare moderkort, samt endast SSD + eventuellt någon lagringsdisk.

Typ:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9605148/speldator

tack. blir med största sannolikhet 1070 och i7:an. och jag vet att moderkortet är lite "onödigt" men jag kommer faktiskt att klocka en del och hero kortet ser sjukt nice ut. haha.