Permalänk
Medlem
Permalänk

Fint! Väl utfört! Är intresserad av rörlig bild, det är något jag vill syssla med själv, men kommer bara på mig själv med att jag nog borde fokusera på stillbildsformatet. Man har ju bara så mycket tid.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd! Jag fotar analogt till och från med en Nikon F5, en Minolta CLE och en uråldrig TLR. Har gott om film i frysen men ofta så tryter tid och inspiration tyvärr.

Här kommer ett par bilder jag tog för några år sedan (2011):

Nikon F5, minns inte vilken film:

Minolta CLE, troligen Velvia:

Det var ett tag sedan jag framkallade men jag har ett par rullar liggande som ska få bada i Rodinal eller HC-110 så fort jag kontrollerat om fixern fortfarande är funktionsduglig.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lite mer från sommaren.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Kul att se att tråden lever. Ska ta tag och scanna lite bilder snart. Scanningen är det enda tråkiga, och jag har många negativ som ligger och väntar.

Imorgon blir det dock en helt annan analogupplevelse, nämligen den här:
http://www.sf.se/filmer/The-Hateful-Eight-70mm/

Quentin Tarantino har filmat sin nyaste film i 70mm Ultra Panavision, och den visas under begränsad tid på Rigoletto i sthlm. Tydligen har de fått låna projektorer av nåt museum. FÅR JU INTE MISSAS!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Snyggt! Kul att se att tråden lever. Ska ta tag och scanna lite bilder snart. Scanningen är det enda tråkiga, och jag har många negativ som ligger och väntar.

Imorgon blir det dock en helt annan analogupplevelse, nämligen den här:
http://www.sf.se/filmer/The-Hateful-Eight-70mm/

Quentin Tarantino har filmat sin nyaste film i 70mm Ultra Panavision, och den visas under begränsad tid på Rigoletto i sthlm. Tydligen har de fått låna projektorer av nåt museum. FÅR JU INTE MISSAS!

Fy fan!
Hade hoppats att den skulle projeseras i Sverige.
Måste försöka styra upp det.

EDIT: Bokad och klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Snyggt! Kul att se att tråden lever. Ska ta tag och scanna lite bilder snart. Scanningen är det enda tråkiga, och jag har många negativ som ligger och väntar.

Jag har enorma mängder bilder och en Epson V700. Funkar allt från lysande till halvbra beroende på hur samarbetsvillig filmen är. Skulle dock hemskt gärna vilja få ut DNG ur den och inte bara jpg

Skrivet av Usling:

Imorgon blir det dock en helt annan analogupplevelse, nämligen den här:
http://www.sf.se/filmer/The-Hateful-Eight-70mm/

Quentin Tarantino har filmat sin nyaste film i 70mm Ultra Panavision, och den visas under begränsad tid på Rigoletto i sthlm. Tydligen har de fått låna projektorer av nåt museum. FÅR JU INTE MISSAS!

Oj! Det där var man ju bara tvungen att boka, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Har äntligen lyckats skanna min första framkallade rulle under tiden två senare rullar hänger på tork. Ska bli spännande att ta en ordentlig titt på dom lite senare. Hur som helst slängde jag upp ett par bilder. Lite oklart om det är objektivet eller skanningen som är begränsande, fast å andra sidan är jag rätt nöjd med känslan på en del av bilderna. Ska nog se till att leta reda på ett nytt objektiv så småningom, efter att länge lutat mot ett Summicron 35 ASPH eller Summilux 50 (non ASPH) börjar ett Summicron 50 kännas väldigt lockande.

Leica M2 by Joakim Bomanson, on Flickr

Leica M2 by Joakim Bomanson, on Flickr

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Har äntligen lyckats skanna min första framkallade rulle under tiden två senare rullar hänger på tork. Ska bli spännande att ta en ordentlig titt på dom lite senare. Hur som helst slängde jag upp ett par bilder. Lite oklart om det är objektivet eller skanningen som är begränsande, fast å andra sidan är jag rätt nöjd med känslan på en del av bilderna. Ska nog se till att leta reda på ett nytt objektiv så småningom, efter att länge lutat mot ett Summicron 35 ASPH eller Summilux 50 (non ASPH) börjar ett Summicron 50 kännas väldigt lockande.

Jag tycker bildkvalitén är jämförbar med andra bilder i flicker gruppen tri-x 400. Testa att inte lämna så mycket yta för oskärpa? Där du har lagt skärpan (SUVen och killen som snackar i telefon) utgör så liten del av bildytan. Använd mindre bländare typ f.8 och fokusera till oändlighet istället i dessa situationer? Jag tror det blir bättre så när man skjuter film som tri-x 400?

*Jag kan knappt något om att fotografera med film där av alla frågetecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Har äntligen lyckats skanna min första framkallade rulle under tiden två senare rullar hänger på tork. Ska bli spännande att ta en ordentlig titt på dom lite senare. Hur som helst slängde jag upp ett par bilder. Lite oklart om det är objektivet eller skanningen som är begränsande, fast å andra sidan är jag rätt nöjd med känslan på en del av bilderna. Ska nog se till att leta reda på ett nytt objektiv så småningom, efter att länge lutat mot ett Summicron 35 ASPH eller Summilux 50 (non ASPH) börjar ett Summicron 50 kännas väldigt lockande.

https://farm2.staticflickr.com/1472/24400865591_b8e1c8e639_c.jpgLeica M2 by Joakim Bomanson, on Flickr

https://farm2.staticflickr.com/1508/23856470303_b83a1bbb21_c.jpgLeica M2 by Joakim Bomanson, on Flickr

Är inte helt övertygad om Cron ASPH kommer till sin rätt på film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Unit:

Jag tycker bildkvalitén är jämförbar med andra bilder i flicker gruppen tri-x 400. Testa att inte lämna så mycket yta för oskärpa? Där du har lagt skärpan (SUVen och killen som snackar i telefon) utgör så liten del av bildytan. Använd mindre bländare typ f.8 och fokusera till oändlighet istället i dessa situationer? Jag tror det blir bättre så när man skjuter film som tri-x 400?

*Jag kan knappt något om att fotografera med film där av alla frågetecken.

Det kan nog vara en god idé. Fast jag tror nog att man kan få ut lite andra bilder med ett aningen nyare objektiv ändå, mitt exemplar ät trots allt tillverkat någon gång mellan 57-63. En rätt ny summicron är ju trots allt inte "så dyr".

Skrivet av jookeer:

Är inte helt övertygad om Cron ASPH kommer till sin rätt på film.

Det tror inte jag heller, men jag har framtidsdrömmar

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Rotade i frysboxan idag. Hittade bla. följande:
1. Kodachrome 64, Kodachrome 200 - då ingen kan framkalla dessa -> sopen ?
2. Agfa Dia Direct 32 ASA, som är en sv/v film som Agfa framkallade (vilket man slutat med) så att bilderna blev positiva . Någon som vet hur resultatet blir med sv/v "hemframkallning" av dessa?
3. Kodak Technical Pan Film som är en sv/v film med extra känslighet för IR. Saknas ASA-tal - någon som provat?
4. Bulkrullar med Tri-X och Panatomic-X.

Legat i boxen sedan 80-talet. Antar de sv/v (4 ovan) kan användas men resten då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Rotade i frysboxan idag. Hittade bla. följande:
1. Kodachrome 64, Kodachrome 200 - då ingen kan framkalla dessa -> sopen ?
2. Agfa Dia Direct 32 ASA, som är en sv/v film som Agfa framkallade (vilket man slutat med) så att bilderna blev positiva . Någon som vet hur resultatet blir med sv/v "hemframkallning" av dessa?
3. Kodak Technical Pan Film som är en sv/v film med extra känslighet för IR. Saknas ASA-tal - någon som provat?
4. Bulkrullar med Tri-X och Panatomic-X.

Legat i boxen sedan 80-talet. Antar de sv/v (4 ovan) kan användas men resten då?

1. Ja, tyvärr är det väl så. Finns väl säkert samlare som vill ha av någon anledning.. Dock (enligt wikipedia) "Kodachrome film can no longer be processed in color, but it can be processed in black and white by some labs that specialize in obsolete processes and old film processing."
2. Vet ej
3. Nej, men skulle vilja testa någon gång. Bara att framkalla som vanlig svartvit vad jag förstår.
4. Bör gå bra att använda, teoretiskt sett kan bakgrundsstrålningen påverka filmen under frysförvaring över längre tid, men det är ju bara att ladda en rulle med en kortare bit och testa.

Permalänk
Medlem

Tech pan mår väl bäst av en lågkontrastframkallare, men om du inte vill blanda till en sådan så kan du nog googla upp folks resultat. Jag vet att många gillar den i alla fall.

Släng PM om du vill bli av med bulken!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog behålla Kodachromerullarna i frysen ändå för den händelse att någon får för sig att genomföra ett "Impossible Project" och återskapa processen.

Permalänk
Medlem

Första rullen på ett par år framkallad. HP5+ i HC-110 dilution H.

Trodde inte det skulle vara så bra resultat eftersom filmen gick sönder i samband med att jag spolade tillbaks den och jag dessutom råkade öppna kameran i samband med det. Som väl är var det mörkt ute när jag gjorde det, fick gå hem och plocka ur filmen ur kameran i totalmörker och spola upp på en Patersonrulle. Detta var i höstas och den har legat i framkallningsdosan sedan dess.

Som grädde på moset är både framkallare och fixer utgångna. HC-110 håller sig många många år i koncentratform och fixern likaså så jag var inte speciellt orolig egentligen.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt ta upp det analoga fotograferandet igen så gjorde ett par loppisfynd.

40kr för den ena och 90kr för den andra

Finns det några flaggskepp till kameror med M42 fattning?

Permalänk
Medlem

Fujica ST-801 dreglade jag över när jag körde M42, mest för att sökaren sägs vara ljus och bra (Praktica är ju ingen höjdare på den punkten men en trevlig kamera).

http://camerapedia.wikia.com/wiki/Fujica_ST801

Pentax Spotmatic är väl också omtyckt, men jag tror inte att den är bättre än Fujican. Har väl ingen avstängningsknapp för mätaren heller så linslock på är ett krav om batteriet ska hålla.

Permalänk
Medlem

Ett par loppisfynd till

Super 8 kameran verkar vara en trevlig liten sak med power zoom, fade in och ut, inbyggd ljusmätare och när man tittar i sökaren så ser man genom objektivet.
Verkar inte fungera helt felfritt dock eller allt fungerar förutom att när jag trycker på avtryckaren så matar den inte fram bara ett kick inget mer.
Projektorn ser ut att vara nästan ny behöver bara byta rem och lampa.

Permalänk
Medlem

Har börjat fota lite film efter att jag sålt flera digitalkameror jag aldrig lyckades bli vän med, men det blir kvickt dyrt att framkalla hos labb. Vill därför börja framkalla själv, men har ett par frågor. Har hittills nästan alltid fotat i färg, men alla framkallningsguider jag hittar tar bara upp svartvitt. Är det markant annorlunda att framkalla färgfilm hemma?

En annan fråga, vilken är bästa fotobutiken för filmgrejer i Malmö?

Permalänk
Medlem

@hymark:
Att framkalla i färg är i princip lika enkelt som svartvitt, skillnaden är att kemin ska vara varmare och det är noggrannare att hålla rätt temperatur.

Ska du köpa kemi och dylikt i Sverige är det nog Photax som gäller.
http://www.photax.se/

Permalänk
Medlem

@oet:

Toppen, tack! Prövar kanske ändå svartvitt de första rullarna tills att jag fått kläm på det.

När jag ändå är igång och frågar, vad använder ni för att digitalisera framkallade bilder? Har kollat runt lite ikväll och hittade den här: Reflecta X7-Scan. Den verkar smidig och snabb, men ger säkert inte lika bra resultat som en riktig flatbäddsscanner. Någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Provade på att göra salt prints för första gången, lite kul att göra eget fotopapper.
Bilden kommer från ett gammalt glasnegativ.

Vart väl inte helt bra men ett bra första försök sen var det lite rörelseoskärpa i negativet med så det kanske inte var det bästa att börja med.
Behöver skaffa lite bättra papper till nästa gång, det här hade lite textur på ytan.

Permalänk
Medlem

Dags att ni tar fram era gamla kameror nu när sommar närmar sig.
Jag har precis laddat min spionkamera med lite tillskuren film.

Permalänk
Medlem

Dags att damma av två kameror (och en gammal kikare). Konica C35 samt en Chinon Seagull 4B (har en Soligor ljusmätare liggandes nånstans)

Har en hög kameror i källaren också som inte sett dagens ljus de senaste 30 åren

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har länge labbscannat eller använt en Plustek, men funderar på att klämma en Epson v600 eftersom jag fotar mer och mer 120.

Finns det någon här som scannar 35mm med en v600 och kan lägga upp ett exempel + ge lite input på om den duger? Är det värt att gå upp en klass till v800 med tanke på 135-kvalité? Printar sällan större än A3 för privatbruk (jobb skickar jag till labb).

Permalänk
Gallerikonnässör

Kul med analog! Jag har i sommaren köpt en Konica Autoreflex TC, visst den är lite plastig och saknar vissa inställningar från mer påkostade modeller. Men Hexanon objektiven är inte dumma och när det kommer till kritan är det "bara" ju objektivet och filmen som påverkar resultatet.

Har ingen skanner än, så har inte några bra bilder att dela med mig av än, men det kommer nog framöver!

Vilken film brukar ni föredra? Vilken billigare film köper ni gärna mycket av och vilken "professionell" film köper ni gärna när ni tänkt fota något speciellt?

För daglig fotografering brukar jag använda Kodak Gold 200 och jag kan inte säga vilken dyrare film jag föredrar än.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index