Fläktar till Define S och Corsair H115i (samt antal)

Permalänk
Medlem

Fläktar till Define S och Corsair H115i (samt antal)

Hej,

Tänkte öppna plånboken och byta ut min gamla 2600K/GTX980 burk mot en ny och tänkte denna gång låta Inet bygga den åt mig. Men då det är en begränsad vikt på kylaren så är DH15 och liknande inget alternativ. Så tänkte mig en Corsair H115i i ett Define S med radiatorn monterad i fronten med pull configuration (så att dammet som sugs in fastnar i dammfiltret+fronten av radiatorn och inte under fläktarna).

Men originalfläktarna som kommer med Corsair H115i verkar inte vara något att hänga i granen så tänkte ersätta dom med ett par andra. Om fläktarna används i 5.5 år som i min gamla dator är det över tid ingen större investering att lägga lite extra slantar på kvalitetsfläktar.

Frågan är egentligen:

a) Åsikter om fläktvalet?
b) Hur många fläktar?

Den jag tittat på är egentligen: Noctua NF A14 IPPC 2000 IP67 140mm PWM för 319kr styck. Vilket må vara dyrt men som sagt, köper jag 3-4 fläktar för 150-200kr eller 3-4 fläktar för 320kr så är skillnaden ~600kr och har jag dom i ett par år så är priset ingen faktor..i min åsikt. Är även 6 års garanti på fläktarna.

Men hur många behöver jag? Min tanke är att antingen köpa 3st, eller 4st. 2st till radiatorn + 1st utblåset känns som minimum. Men finns en fläktplats till i fronten. Finns det någon vits att köpa till en fläkt dit? Detta innebär då att jag inte tänkt använda de fläktarna som kommer med chassit.

Fördelen med 3 fläktar i fronten lär väl vara att det blir ett jäkla övertryck i burken så att inget damm smiter in, medan nackdelen är att det blir högre ljudvolym.

Vad tycker ni? Strunta som sagt i priset på fläktarna.

Permalänk
Medlem

Annars har Corsair släppt sina ML fläktar som enligt de tester jag sett/läst ska prestera riktigt bra och vara tysta.

https://www.inet.se/produkt/5320023/corsair-ml140-basic-2-pac...

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Har själv en H100 och bytte ut fläktarna till Noctua NF vilket så här i efterhand var helt onödigt. Corsair fläktarna är faktiskt jäkla bra så jag skulle säga att du först kör med Corsair fläktarna för att se hur du upplever dem innan du kastar pengar i sjön.

Antal fläktar i chassiet kör alltid mer in än ut, damm kommer du får men helt klart mindre om du har fläkt filter på in luften också.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Define S och kör med endast 2 inblås i front och ett utblås i bak. Kör med OC i7 6700k och ett fabriks OC gtx 1080. Luftflödesmässigt räcker det, och är tyst. Kör t.o.m. med Define S standard fläkt som utblåset. De två inblåsen är ett par bequiet som kostade dryga hundralappen vardera, men är väldigt tysta. 140mm på samtliga fläktar.

CPU-fläkten är ett Noctua NH-D14 med dubbla fläktar, och det är asbra. Men det lär överskrida din viktbegränsing precis som 15.

Som sagt tyst, positivt tryck, och samtliga fläktar kopplade till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Annars har Corsair släppt sina ML fläktar som enligt de tester jag sett/läst ska prestera riktigt bra och vara tysta.

https://www.inet.se/produkt/5320023/corsair-ml140-basic-2-pac...

// Marcus

Går vi enbart på tillverkarnas siffror så verkar det enda som är bättre med dom vara priset.

Ljudnivån är högre (37dB vs 31.5dB)
Statiskt tryck är lägre (3 mmH2O vs 4.18 mmH2O)
Luftflöde är lägre (100 cfm vs 107.4 cfm)
Garantin är sämre (2 år vs 6 år).

Visst siffrorna säger väl inte hela sanningen.

Skrivet av Coca:

Har själv en H100 och bytte ut fläktarna till Noctua NF vilket så här i efterhand var helt onödigt. Corsair fläktarna är faktiskt jäkla bra så jag skulle säga att du först kör med Corsair fläktarna för att se hur du upplever dem innan du kastar pengar i sjön.

Antal fläktar i chassiet kör alltid mer in än ut, damm kommer du får men helt klart mindre om du har fläkt filter på in luften också.

Hmm allting jag läst om Corsair fläktarna verkar vara tvärtom, att dom är väldigt högljudda. Dock intressant att höra att du är nöjd med dom. Men känns som att köpa några fläktar eller inte är som skitsamma då det inte handlar om särskilt mycket pengar. Även om jag även sagt att ljudnivån inte är det viktigaste för mig. Ska se om jag kan hitta lite mer info om originalfläktarna.

Skrivet av phanto:

Jag har ett Define S och kör med endast 2 inblås i front och ett utblås i bak. Kör med OC i7 6700k och ett fabriks OC gtx 1080. Luftflödesmässigt räcker det, och är tyst. Kör t.o.m. med Define S standard fläkt som utblåset. De två inblåsen är ett par bequiet som kostade dryga hundralappen vardera, men är väldigt tysta. 140mm på samtliga fläktar.

CPU-fläkten är ett Noctua NH-D14 med dubbla fläktar, och det är asbra. Men det lär överskrida din viktbegränsing precis som 15.

Som sagt tyst, positivt tryck, och samtliga fläktar kopplade till moderkortet.

Av det du skriver kanske ett annat alternativ är att bara köpa två stycken fläktar och ersätta de som sitter på radiatorn alltså? Och behålla de två original fläktarna som följer med? En liten kompromiss typ? Även om jag skulle föredra att ha likadana fläktar överallt.

Ja, jag hade föredragit D14/D15 helt klart, känns säkrare att ha luftkylning gentemot en AIO vattenylare men går inte om Inet ska bygga datorn. Brukar bygga själv men känns mer omständligt och inte som att jag finner någon glädje i det, glädjen är ju när datorn är färdig och går att använda. Ett alternativ är förstås att köpa en D15 och montera kylaren själv och låta Inet montera ihop resten.