Fallout 4 - Microstutter!

Permalänk
Medlem

Fallout 4 - Microstutter!

Hej!

Datorn i signaturen (med Windows 8.1) har ett problem med Fallout 4 - oavsett vad jag gör så har jag microstutter. Jag har läst på en massa olika platser och forum om hur man löser detta problem men inget har hjälpt. Det jag har gjort är följande:

1) Ominstallerat grafikkortets drivrutiner
2) Installerat äldre drivrutiner (4 olika)
3) Sänkt/höjt i princip alla grafikinställningar (God Rays är Off för övrigt)
4) Testat med V-sync på, av, Adaptive, Adaptive Half-Refresh Rate och Use 3D Application Setting, alla i kombination med både iPresentInterval=0 och iPresentInterval=1 (ändras under Fallout4.ini)

5) Ominstallerat spelet
6) Överklockat CPU:n till 4.3 GHz

6) Lagt till iFPSClamp=60 under Fallout4.ini - detta verkar hjälpa lite, men det finns fortfarande märkbar microstuttering kvar

7) Satt spelet på Windowed + Borderless - Detta sänker min FPS från 65-90 (som jag annars har) till ospelbara 32-45, ger lite tearing m.m. Dock verkar detta vara något folk rekommenderar för att få microstutter helt och hållet!

8) Stängt av all V-sync och satt FPS Limit = 60 med hjälp av EVGA PrecisionX

Allt detta har gett noll effekt, eller ja - 6) verkar vara det bästa alternativet som tar nästan bort all microstutter men buggar konversationer och gör min karaktär till Sonic The Hedgehog (d.v.s. rör sig dubbelt så snabbt).

Nu till det intressanta - Flickvännens dator med GTX 970 och i5-4670K har INGEN microstutter alls. Hon har default inställningar (både i Nvidias kontrollpanel och i Fallout 3 Settings) och allt är buttersmooth, medan när spelet körs i min dator så har jag tillräckligt med microstutter för att ge oss båda huvudvärk. Detta är f.ö. något jag haft sen dag 1, och jag har INTE detta problem i några andra spel (GTA V, CS:GO, Battlefield 3/4 m.fl.).

Har ni några tips på vad man kan göra för att lösa detta problem?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte:
Prova med att stänga av ht på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har ni några tips på vad man kan göra för att lösa detta problem?

Tack för hjälpen!

Lite sent svar men...
Jag ställde skärmen på 60hz och vsync på, då blev det bra. Körde 100hz innan och det gillade inte spelet även fast FPS:en är låst på 60.
Så du kan ju testa det.
Sen buggar spelet om du låser upp FPS till över 60 så gör inte det.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >